Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
jordbruksoppgjøret i 2007, med forslag om endrede bevilgninger
på statsbudsjettet for 2007 og andre vedtak i forbindelse
med oppgjøret.
Jordbruksforhandlingene i 2007 omfatter bevilgninger
over statsbudsjettet for kalenderåret 2008 og omdisponeringer
innenfor rammen for 2007. Videre er det forhandlet om målpriser
for perioden 1. juli 2007-30. juni 2008.
Sluttprotokoll fra forhandlingene, med beregnet utslag
av avtalen på referansebruk og referat fra forhandlingsmøte
16. mai, følger proposisjonen som trykt vedlegg.
Videre følger bl.a. utredningene fra Budsjettnemnda for
jordbruket, krav og tilbud, og enkelte utredninger/arbeidsgrupperapporter
proposisjonen som utrykt vedlegg.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag la
26. april fram et felles krav om økte inntektsmuligheter
på 2 100 mill. kroner. Kravet var fordelt med 1 588
mill. kroner i økte bevilgninger på kap. 1150, 500
mill. kroner i målprisøkninger og 12 mill. kroner
i reduserte avgiftsinntekter på kap. 4150.
I tillegg til rammen var det lagt til grunn
en disponering av ledige midler tilsvarende 31,178 mill. kroner fra
2006 og 133,482 mill. kroner fra 2007. Det ble videre foreslått
en målprisøkning på melk fra 1. januar 2008,
med beregnet inntektsvirkning på 150 mill. kroner på årsbasis,
som også var holdt utenfor rammen.
Til grunn for kravet lå:
– Kompensasjon
for kostnadsvekst fra 2007 til 2008.
– Lik kronemessig utvikling som
andre grupper fra 2007 til 2008, som var anslått til 18 200
kroner pr. årsverk.
– Ekstra lavinntektstillegg (nivåheving)
på 7 000 kroner pr. årsverk.
– At 80 pst. av gevinsten ved økt
arbeidsproduktivitet skal beholdes i jordbruket.
Målprisøkningene på 500
mill. kroner var fordelt i alle sektorer, med unntak av gris, hvor
det var foreslått en reduksjon på 0,50 kroner
pr. kg.
Statens tilbud ble lagt fram 6. mai.
Tilbudet hadde en samlet ramme på 720 mill. kroner. Rammen
var finansiert med 390 mill. kroner i økte målpriser,
300 mill. kroner i økte bevilgninger på kap. 1150
og 30 mill. kroner i ledige midler fra 2006. I tillegg ble det utenfor rammen
disponert 173 mill. kroner i innsparte midler i 2007.
Statens forhandlingsutvalg la følgende
forhold til grunn for oppbygging av rammen:
– Økning
i markedsinntektene som følge av produksjonsøkning
på om lag 100 mill. kroner i 2008.
– Kompensasjon for kostnadsvekst
i 2008.
– Reduksjon i arbeidsforbruket
på 3,5 pst.
– Inntektsvekst for jordbruket
tilsvarende 4 1/2 pst. som for andre grupper fra
2007 til 2008.
– En nivåheving av inntektene
på 220 mill. kroner, utover lik prosentvis vekst.
Dette ga grunnlag for en økning i jordbruksinntektene
på vel 7 pst., eller 12 400 kroner pr. årsverk,
inkl. økt utnytting av eksisterende jordbruksfradrag. Tilbudet
hadde en klar distriktsprofil, der det var tatt spesielt hensyn
til vanskeligstilte regioner. Tilbudet innebar videre en satsing
på miljøtiltak og økologisk landbruk.
Den 16. mai ble Statens forhandlingsutvalg
enige med representantene fra Norges Bondelag og Norsk Bonde- og
Småbrukarlag om en jordbruksavtale for 2007-2008.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen
Hansen og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode
Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg,
frå Høgre, Torbjørn Hansen og Rolf Jarle
Brøske, frå Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg
Kvalvik, frå Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn,
frå Senterpartiet, leiaren Lars Peder Brekk, og frå Venstre, Leif
Helge Kongshaug, viser til den inngåtte jordbruksavtala
som er lagt fram for Stortinget i St.prp. nr. 77 (2006-2007), og
til Stortinget si handsaming av St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk
landbruk og matproduksjon, jf. Innst. S. nr. 167 (1999-2000).
Komiteen viser til at landbruket
skal produsera rein og trygg mat, og matforsyninga til heile landet
skal sikrast. Samstundes spelar landbruket i dag ei viktig rolle
for busetting og sysselsetting over heile landet. Eit aktivt distriktslandbruk
er eit viktig virkemiddel for å oppretthalde hovudtrekka
i det busetnadsmønster vi har i dag. Landbruket har òg
stor innverknad for reiselivet, slik Noreg ynskjer å framstå.
Det blir òg streka under av NHO og andre paraplyorganisasjonar.
Komiteen vil streke under at
grunnmuren i framtidslandbruket er å utvikle landbruket
som matprodusent. Det må leggjast vekt på å ha
ein matproduksjon som tek omsyn til mattryggleik, lokale tradisjonar
og naturgrunnlaget.
Komiteen vil leggje til rette
for ein variert bruksstruktur som både tek omsyn til tradisjonelle
familiebruk og gir høve for ulike former for samarbeid.
Saman med eit aktivt jordbruk vil komiteen leggje
til rette for ein livskraftig næringsmiddelindustri.
Komiteen vil sikre bøndene
stabile og forutsigbare rammevilkår, og høve til
same utvikling i inntekt som andre.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er derfor glad for at den framforhandla avtala legg til rette for
ei klar nivåheving i inntektene, og er tilfreds med at
utviklinga vi har sett over fleira år no er snudd. Fleirtalet er
av den oppfatning at dette òg er nødvendig for å sikre
ny rekruttering til landbruket. Fleirtalet konstaterer
at årets avtale betyr ei nivåheving i inntektene,
og viser til at Regjeringa med dette følgjer opp lovnadene
frå Soria Moria-erklæringa, der det går
fram at "Regjeringen vil sikre utøvere i landbruket inntektsutvikling
og sosiale vilkår på linje med andre grupper".
Vidare heiter det at "Regjeringa vil sikre et landbruk med en variert
bruksstruktur over hele landet", og at "strukturprofilen må styrkes".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at Regjeringen etter
at den tiltrådte har kommet med en rekke nye innrømmelser
i de pågående WTO-forhandlingene som vil få konsekvenser
for norsk landbruk og norsk landbrukspolitikk i årene som
kommer. Dette er innrømmelser som er nødvendige
for å komme fram til en avtale, og som disse medlemmer støtter.
Det er imidlertid på sin plass å minne om at Senterpartiets leder Åslaug
Haga omtalte den forrige regjerings WTO-innrømmelser, som
var langt mindre vidtgående enn det dagens regjering er
villig til å gi, som "en dramatisk siste hilsen fra Venstre
og Kristelig Folkeparti til Bygde-Norge".
Det kompliserte regelverket og mange av landbrukets
lover er et hinder for utvikling av et mer fleksibelt landbruk der
de som har lyst til å satse på næringen,
får mulighet til å gjøre det.
Disse medlemmer ønsker
derfor en full gjennomgang av lov- og regelverk med sikte på en
kraftig modernisering.
Disse medlemmer ønsker
en gradvis oppmyking av regelverket innenfor melkeproduksjonen. Enkeltbruk
i melkeproduksjonen må få muligheten til å utvikle
produksjonen ved å kjøpe eller leie kvote, og maksimalkvoten
for enkeltbruk bør økes. Disse medlemmer ønsker
også en fri omsetning av melkekvotene innenfor dagens geografiske
rammer. Disse medlemmer vil oppheve de geografiske
begrensningene for deltakelse i samdrifter og oppheve begrensningene
i antall deltakere. Det bør dessuten innføres
en mulighet for å leie melkekvoter, for å kunne
gi brukerne mulighet til å foreta sine egne valg, uten
at det fratar framtidige eiere muligheten til å starte
eller drive melkeproduksjon.
Disse medlemmerfremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statens tilbud i jordbruksforhandlingene 2008-2009 fremme forslag
om oppmyking av regelverket innenfor melkeproduksjonen. Sentrale
elementer i en slik oppmyking må være økt
maksimalkvote for enkeltbruk, mulighet til å leie kvoter,
en friere omsetning av melkekvoter og oppheving av de geografiske
begrensningene og antall deltakere for deltakelse i samdrifter."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at årets forslag
til jordbruksavtale for 2007-2008 inneholder en rekke sentrale elementer
fra regjeringen Bondevik IIs landbrukspolitikk. Årets fremforhandlede
avtale innebærer verken i ramme, innretning eller struktur
en kursendring. For eksempel reverseres ikke de tiltak den forrige
regjeringen iverksatte for å få til en mer rasjonell
melkeproduksjon, på tross av signaler fra landbruks- og
matministerens partilandsmøte om at dette skulle skje.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet stiller
seg sterkt kritiske til den jordbrukspolitikken som har
vært ført i etterkrigstiden og som fortsatt ønskes
videreført av den sittende regjeringen. Disse medlemmer kan
derfor ikke på noen måte stille seg bak den frenforhandlede
jordbruksavtalen fordi den ikke bærer bud om noen ny innretning
i landbrukspolitikken, dette til tross for at både landbruket
og andre aktører som er knyttet opp mot landbruket har bedt
om en kursomlegging av landbrukspolitikken. Til tross for at den
rød-grønne regjeringen varslet en kraftig omlegging
av landbrukspolitikken da den kom til makten, har dette ikke skjedd.
Den kraftige nedgangen i antall bønder og bruk vil derfor
fortsette i de kommende årene og antakeligvis med økt
kraft. Aktørene i landbruket har mistet optimismen, og
tilliten til Regjeringens landbrukspolitikk er på et lavmål.
Den politikken som har vært ført mot landbruket
gjennom mange år, er et sosialistisk eksperiment som har
bidratt til at den norske bonden er blitt fanget inn i et "nett"
og et system som det nå er tilnærmet umulig å komme
ut av. Jordbrukspolitikken er preget av en sterk iver etter å regulere
jordbruksnæringen helt ned til den minste detalj, og offentlige
byråkrater og et særdeles detaljert regelverk
har tatt over styringen av hvordan utviklingen i jordbruket skal
skje. Den styringen som den enkelte bonde skal ha over sin egen
eiendom og arbeidsplass er blitt borte, og bøndene er i
dag mer å anse som offentlig ansatte og utøvere
av en offentlig politikk enn selvstendig næringsdrivende
innenfor matproduksjonsbransjen, slik som de burde ha vært. Dette
har ført til at kreativitet, satsingsevne og ønske om å ta
risiko nærmest er blitt fraværende i store deler av
landbruket. Disse medlemmer finner det merkelig at
både jordbrukets organisasjoner og Senterpartiet støtter
opp om en slik politikk som stadig fører til færre
bønder og stor misnøye rundt inntektssituasjonen og
utviklingsmuligheter blant aktørene i næringen. Disse
medlemmer vil også påpeke at jordbruksavtalesystemet
er blitt så innviklet og komplisert at få utenom
det sentrale byråkratiet i Landbruks- og matdepartementet
har mulighet til å sette seg inn i alle systemets sider
og forstå det fullt ut. Det viser også debatten
i år om budsjettnemndas beregningsgrunnlag, hvor flere
kunnskapsrike personer i landbruket har gått ut og sagt
at tallgrunnlaget er feil og at det er påvirket fra sentralt
hold i landbruksdepartementet. Det er heller ikke noen andre land
innen OECD- og matområdet som har funnet det formålstjenlig å praktisere
et system med jordbruksavtale.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Forslaget til jordbruksavtale bifalles
ikke."
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
forslag til overføringer til jordbruket i statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger."
Disse medlemmer er skuffet over
at Regjeringen ikke tar et oppgjør med det jordbrukspolitiske
styringssystemet og det juridiske grunnlaget for jordbrukspolitikken,
som i stor grad ble utformet i mellomkrigstiden under helt andre
forhold. Disse medlemmer mener resultatet av mer
enn 70 år med en gjennomregulert landbruksnæring
beviser at den førte politikken har vært mislykket
fordi den ikke har nådd målene knyttet til bosetting,
sysselsetting og inntektsnivå. Antallet bruk i drift og
antall aktive bønder synker raskt, og det er påregnet
at den samme avgangen vil fortsette også med årets
jordbruksavtale. Nye tall viser at bosettingsutviklingen i distriktene
er sterkt synkende. Dette må være et stort nederlag
for Regjeringen som har bebudet en ny kurs i landbrukspolitikken. Videre
har jordbrukspolitikken medført betydelige kostnader i
form av offentlige utgifter, høye priser på matvarer
og innskrenket næringsfrihet for bøndene. Disse
medlemmer vil peke på at alle begrensninger og
hindringer som er satt gjennom konsesjonsbegrensninger, administrative
priser, produksjonskvoter og selektive støtteordninger,
har vært ødeleggende for primærprodusentene. Disse
medlemmer vil derfor prioritere en kraftfull omlegging der
deregulering, avbyråkratisering og konkurranse settes i
høysetet. Disse medlemmer mener denne prosessen
må innledes snarest for å unngå at vi
senere kan risikere å få en næring i
full oppløsning. Disse medlemmer viser til
at analyseselskapet Econ i 2004 utarbeidet en rapport på vegne
av landbruks- og matdepartementet som konkluderer med at de mange
reguleringene i landbruket med fordel kan oppheves, da de først
og fremst legger en begrensning på utviklingen av næringen
og virker negative i forhold til verdiskapingen i landbruket. Disse
medlemmer er av den oppfatning at de konklusjoner som fremkommer
i Econ-rapporten snarest må gjennomføres, slik
at ny vekst og optimisme i landbruket kan sikres.
Disse medlemmer mener et ledd
i en modernisering vil være at landbrukspolitikken ikke
lenger innlemmes i distriktspolitikken. Disse medlemmer registrerer
at landbrukets ansvar for bosetting i distriktene har vært
mislykket. Disse medlemmer mener landbrukspolitikken
har bidratt til å utarme distriktene og gjort dem mindre
i stand til å utvikle et bærekraftig næringsliv
og således medvirket til å forsterke sentraliseringseffekten. Disse
medlemmer viser til at konkurranseutsatt virksomhet i distriktene
kjemper en hard kamp for å overleve i den internasjonale
konkurransen. I den kampen må den, i tillegg til egne kostnader,
bære en andel av kostnadene til en landbrukspolitikk som
er en av verdens dyreste. Disse medlemmer registrerer
at den førte politikk har gitt en skjev fordeling av ressurser
i distriktene, med det resultat at lokalsamfunnene har fått
for få alternativer gjennom et lite variert arbeidstilbud. Disse
medlemmer mener det derfor er et behov for en ny landbrukspolitikk
som radikalt endrer betingelsene for jordbrukets og bygdenes samlede
næringsliv gjennom å skille landbrukspolitikken
og distriktspolitikken.
Disse medlemmer har stor tro
på det norske landbruket og på norske bønder.
Det er flertallet i Stortinget som har vist en mistillit til den
norske bondestanden ved å begrense næringens frihet
sterkt. Det er betenkelig at Senterpartiet har vært hærførere
for en slik politikk som har ført til pessimisme og lavere
produktivitet i landbruket. Disse medlemmer er av den
oppfatning at det norske landbruket har store muligheter til å utvikle
seg til en konkurransedyktig næring som også kan
konkurrere på et internasjonalt marked med spesielle produkter.
Norske klimaforhold, genressurser, økologi og kompetanse
hos bøndene er særskilte fortrinn som kan utnyttes
til vår fordel i et internasjonalt marked. Betalingsvillige
forbrukere i EU og på andre markeder leter etter trygge
og sunne matvarer som også har kvalitet og god smak. Disse medlemmer mener
at vi har alle forutsetninger for å kunne levere slike
produkter her i landet, men at det forutsetter en målrettet
satsing og dyrking av gründerkultur, slik som man har erfaring
fra i andre næringer. Norsk industri og mange andre næringer
har blitt internasjonalt ledende innenfor sine segmenter. Dette
har gjort at Norge på mange områder har høykompetanse på internasjonalisering,
markedsføring, produktutvikling, kvalitetssikring og andre
elementer som er viktige for å kunne lykkes internasjonalt. Disse
medlemmer mener at Regjeringen burde legge en strategi for hvordan
landbruket kan trekke veksler på den kompetansen som allerede
finnes i landet og i mange bransjer. Ved å kople slik kompetanse
med de fordeler som norsk landbruk allerede har, vil man kunne skape
en vinnernæring som kan lykkes internasjonalt. Disse medlemmer er
derfor av den oppfatning at en større del av de offentlige
midler som blir avsatt til landbruksformål, bør
benyttes til å utvikle nisjeproduksjon som kan ta økte
markedsandeler både i Norge og internasjonalt. Flere mindre
nisjeprodusenter har allerede lyktes med dette, men har behov for å være
knyttet til et apparat som kan bidra med denne formen for kompetanse. Problemfokuseringen
i landbruket må derfor være over og positiviteten
må komme frem.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at det til tross for meget stor avstand i tilbud og krav ble enighet
mellom partene i jordbruksoppgjøret for 2007, og at også Bonde-
og Småbrukarlaget støtter årets forslag
til avtale. Avstanden på over 1 mrd. kroner mellom avtalen
og kravet er et uttrykk for de betydelige forventninger om økning
i overføringene til bøndene som regjeringspartiene
med landbruks- og matminister Terje Riis Johansen i spissen har
skapt. Disse medlemmer har også registrert
at daværende leder i Bonde- og Småbrukarlaget
Anne Osland trakk seg i protest mot den nye beregningsmåten
av bondens inntekt Regjeringen ville legge seg på. Den
nye beregningsmetoden økte bondens inntekt, ifølge
Osland i Nationen den 4. juni 2007, teoretisk med 10 000
kroner. Disse medlemmer mener en slik endring i beregningsmetode
kan gi et meget feilaktig bilde av den reelle økningen
i bondens beregnede inntekt.
Disse medlemmer mener i lys av
utviklingen i næringen at det er behov for en alternativ
jordbrukspolitikk og viser til Dokument nr. 8:79 (2006-2007) om en
fremtidsrettet jordbrukspolitikk fra Høyre der Stortinget
skal ta stilling til om det er behov for en stortingsmelding om
en fremtidsrettet jordbrukspolitikk.
Disse medlemmer mener at Norge
skal ha et sterkt jordbruk som kan bidra til å sikre en
betydelig norsk matvareproduksjon, en tilfredsstillende matvaresikkerhet,
en differensiert bosetting og et bærekraftig kulturlandskap. Disse
medlemmer viser til at disse målsettingene kan
nås til en langt lavere kostnad for samfunnet enn det som
fremkommer av jordbruksavtalen. Disse medlemmer viser
til at dagens jordbrukspolitikk ikke tar høyde for de utfordringer
en ny WTO-avtale vil ha for jordbruksnæringen, ei heller
de omstillinger som er nødvendige for å nå kravet
til løsdrift i 2024. Viktige virkemidler for å nå målsettingene for
jordbrukspolitikken er gradvis deregulering, forenkling av støttesystemer,
utflating av tilskuddsordningene og styrking av eiendomsretten til
grunneierne.
Disse medlemmer vil vise til
forslag som har blitt behandlet så langt denne perioden
rundt disse tema, og vil vise til Dokument nr. 8:27 (2005-2006),
jf. Innst. O. nr. 43 (2005-2006) om å oppheve det generelle
forbudet mot å dele landbrukseiendom, Dokument 8:40 (2006-2007)
om å fjerne boplikten og prisreguleringen på landbrukseiendom,
jf. Innst. S. nr. 182 (2006-2007), Dokument nr. 8:49 (2006-2007)
om å fjerne SLFs mulighet til å fremme innsigelser
i saker som er avgjort i fylkeslandbruksstyrene. Disse medlemmer mener
disse forslagene er bidrag for å styrke og gjøre
norsk jordbruk mer fremtidsrettet.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at enkeltnæringer får bestemt sine rammevilkår
gjennom egne avtaler utenom den ordinære budsjettbehandlingen.
Landbruksnæringen er en spesiell næring som av storsamfunnet
har blitt tildelt ulike viktige oppgaver. Dette taler for at næringen
også kompenseres fra statens side for ulempene det medfører.
Disse medlemmer mener at jordbruksforhandlingene
bør erstattes med en konsultasjonsordning som tas i forbindelse
med ordinær budsjettbehandling. Det er viktig at aktørene
er med i prosessen ved utforming av virkemidlene som skal gjelde
for næringen.
Disse medlemmer viser til at
deres prinsipielle motstand mot jordbruksavtalen ikke betyr motstand mot
virkemidlene som ligger i avtalen, eller omfanget av den. Utviklingen
de siste årene tilsier at avtalens omfang bør
reduseres noe siden en stor del av avtalen ikke lenger er spesifikk
for jordbruket, men er mer av generell distriktspolitisk art som
flere grupper bør ha uttalerett om.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Forslaget til ny jordbruksavtale
bifalles ikke. Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag
om overføringer til jordbruksnæringen i statsbudsjettet
etter forutgående konsultasjoner mellom de berørte
organisasjoner i næringen og Regjeringen."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at den landbrukspolitikken som ble
ført i perioden 2001-2005, skapte ny optimisme i næringen
og grunnlag for satsing for dem som vil skape seg et leverbrød
innenfor den utvidede landbrukspolitikken. Det er viktig
at denne politikken fortsetter, og disse medlemmer registrerer
med tilfredshet at dette langt på vei er tilfellet, på tross
av retorikk om det motsatte fra statsråden og regjeringspartienes
landbrukspolitiske talspersoner i Stortinget.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti er nøgd med at det er inngått
ein avtale om jordbruksoppgjeret mellom staten og organisasjonane
i landbruket, og at sitjande regjering på denne måten
fylgjer opp tradisjonen frå både sentrumsregjeringa
og samarbeidsregjeringa om at tingingane har enda i avtale med minst
ein av organisasjonane i landbruket.
Denne medlemen vil imidlertid
peika på at sjølv om ramma i oppgjeret dette året
sikrar utøvarane i yrket ei inntektsutvikling som prosentvis
er på høgde med arbeidstakarar i samfunnet elles,
har regjeringspartia sjølv skapt så høge
forventningar til kva årets oppgjer ville enda i, at mange
i landbruket er skuffa over resultatet. Denne medlemen registrerer
at regjeringspartia sjølv meiner at lovnadene frå Soria Moria-erklæringa
no er fylgt opp. Det er i tilfelle ei meining som ikkje delast av
yrkesutøvarane sjølve, jf. kva Norges Bondelag
seier i sitt brev til næringskomiteen datert 31. mai
2007:
"Norges Bondelag konstaterer at årets jordbruksavtale
er en videre oppfølging av fjorårets jordbruksavtale
og stortingsflertallets påpekning. Forhandlingsresultatet
er imidlertid ikke i tråd med de ambisjoner som er uttrykt
og de forventninger som er skapt fra Regjeringshold gjennom vinteren.
Det er derfor helt nødvendig at Regjeringen viderefører
og forsterker satsingen på jordbruket, dersom Regjeringen
skal nå sine egne ambisjoner og løfter i Soria
Moria plattformen fram til valget i 2009."
Vidare seier Norges Bondelag fylgjande:
"Norges Bondelag vil understreke at det er langt igjen
før intensjonene i Soria Moria erklæringen er oppfylt."
Denne medlemen vil òg
syna til at sjølv om ramma for oppgjeret i år
er høgare enn kva ramma har vore dei næraste åra
tilbake i tid, er det likevel neppe grunn for å kalla oppgjeret
historisk. Ein skal ikkje lenger tilbake i tid til oppgjera i 1998
og 1999, då sentrumsregjeringa og landbruksminister Kåre
Gjønnes (Kristelig Folkeparti) fekk avtale med landbruket
sine organisasjonar for å finna avtalar med klårt
høgare samla ramme enn kva som er tilfellet i år.
Denne medlemen vil òg
peika på det auka presset som norsk næringsmiddelindustri
opplever ved at større deler av samla ramme vert teken
ut i form av auka målprisar. Skal vi kunne halda på ein
livskraftig næringsmiddelindustri i konkurranse med utanlandsk industri,
meiner denne medlemen at ein større del av
samla ramme ved komande jordbruksoppgjer må takast ut som
direkte budsjettstøtte.
Komiteens medlem fra Venstre understreker
innledningsvis at Venstre har tradisjon for å stemme for
avtaler som er framforhandlet mellom staten og ulike organisasjoner
knyttet til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør
og jordbruksoppgjør. Venstre vil således stemme
for den framforhandlede jordbruksavtale mellom staten, Norges Bondelag
og Norges Bonde- og Småbrukarlag for perioden 2007-2008.
Dette betyr imidlertid ikke at dette
medlem mener at avtalen er godt tilpasset de utfordringene norsk
landbruk står overfor. Innretningen i den inngåtte avtalen
bærer ikke preg av nytenkning eller en politikk som kan
modernisere norsk landbruk og sette det i stand til å møte
de internasjonale utfordringene vi alle vet vi står overfor,
ikke minst gjelder dette den kraftige økningen i målpriser
som er stikk i strid med Regjeringens innrømmelser i de
pågående WTO-forhandlingene.
Dette medlem stiller seg imidlertid
undrende til at det er mulig for en regjering å stille
seg slik at et økonomisk godt oppgjør for næringsutøverne
blir møtt med generell misnøye. Eksemplene er
mange, for eksempel følgende uttalelse fra Hedmark Bondelag
fra 5. juni i år:
"Forventningene i Hedmark var meget høye
til årets forhandlinger. Vi hadde selv bidratt til å skape
disse forventningene, men mange politikere - både i eget fylke
og sentralt - var i stor grad med på å skape disse forventningene.
Norges Bondelag var i utgangspunkt også opptatt å ha
et trykk i organisasjonen foran årets forhandlinger bl.a.
ved å arrangere møter med politikerne som eks
"Bonde for en dag" - 18/4-07. Senere oppfattet vi nærmest
ledelsen i Norges Bondelag som mest opptatt av å dempe
forventningene.
- Debatten rundt Budsjettnemndas tall
var merkelig. I tillegg styrker det ikke akkurat nemndas autoritet
når det så tydelig kan sås tvil om motivene.
Vi fikk bestemt inntrykk av en endret beregningsmåte skulle
medføre at det ble 400 mill kroner enklere å forhandle.
Merket vi noe til det, og hvem fikk gevinsten av endret beregningsmåte? · Vi
konstaterer at det ikke ble oppnådd noen ting når
det gjelder Statens regnemåte vedr økte markedsinntekter
pga. volumvekst og beregning av kapitalkostnader. Det er en forskjell
i regnemåte mellom jordbruket og Staten på 262
mill kr, men ingenting ble oppnådd!
- Vi
har registrert at Norges Bondelags strategi i hele vinter var å øve
maksimalt påtrykk på økte budsjettoverføringer.
Vi fikk inntrykk av at budsjettmidler var den eneste måte å øke
bondens inntekter på. Det vi oppnådde i forhandlingene
var å øke budsjettposten fra 300 til 400 mill
kr., mens kravet var på 1600 mill.
Hedmark
Bondelags konklusjon var og er at det hadde vært bedre å bryte
enn å inngå en dårlig avtale. Vi betrakter
avtalen til å ligge langt under det vi vurderte som en
"smertegrense".
Dette medlem vil peke på at
grunnen til Hedmark Bondelags og andres tilsvarende reaksjoner er åpenbar: Regjeringen
har på område etter område skapt forventninger
som den ikke har mulighet til å leve opp til. Det medfører
dessverre bare at tilliten til politikerne svekkes, noe dette
medlem beklager.
Dette medlem stiller seg i likhet
med Hedmark Bondelag svært undrende til den prosess som
førte fram til at Budsjettnemnda for jordbruket endret
beregningsmåten for realkapital, og dermed inntektsutvikling
for bøndene, i forbindelse med årets jordbruksoppgjør,
slik at det ble framstilt som at man i 2006 fikk et antatt dårligere
jordbruksoppgjør, mens man i 2007 skulle få et
bedre oppgjør. I et svar til representanten Leif Helge
Kongshaug om dette i forbindelse med Stortingets muntlige spørretime
18. april i år svarte statsråd Terje
Riis-Johansen følgende:
"Jeg oppfatter at det som på faglig grunnlag
er gjort i budsjettnemnda i realrentespørsmålet
- det er antageligvis det representanten Kongshaug her viser til
- nettopp er en opprydding. Det er en opprydding som burde vært
gjort for lenge siden, ut fra det en ser av faglige vurderinger
knyttet til realrentas innvirkning på raske endringer,
i en teknisk beregning av inntektsutviklinga i landbruket. Ved å legge
inn en gjennomsnittsberegning, som budsjettnemnda nå har
gjort, mener fagfolkene i nemnda at en vil få en mer ryddig
inngang til å glatte ut svingninger, som er svært
store fra år til år. Det er en tilnærmingsmåte
som er lik det som blir gjort på relativt mange andre sektorer
i samfunnet. Så jeg forholder meg til de vurderingene som
er gjort i budsjettnemnda, på samme måte som jeg
tror tidligere statsråder har forholdt seg til tilsvarende
vurderinger fra budsjettnemnda som et faglig organ."
Dette medlem kan ikke lese svaret
fra statsråden annerledes enn at han hevder å ha
forholdt seg passivt til de vurderingene budsjettnemnda har gjort,
og at dette ikke var politisk initiert. I avisen Nationen 4. juni i år
får vi servert en helt annen historie. Anne Osland, som
gikk av som småbrukarlagsleder i protest mot de nye beregningsmåtene
til Budsjettnemnda for jordbruket, forteller at både statsråden
og departementsråden i landbruks- og matdepartementet personlig
forsøkte å overtale henne til å godta
den nye beregningsmetoden. "Jeg oppfattet det som en ganske spesiell
prosess. Men det er kanskje slik dette gamet er", sier Osland til
Nationen.
Dette medlem mener på denne
bakgrunn at statsråden har feilinformert Stortinget om
sin egen rolle i de endringene Budsjettnemnda for jordbruket gjorde, knyttet
til beregninger for realkapital, og ber om at den korrekte informasjon
gis i forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 77 (2006-2007).
Dette medlem mener at landbruket
skal ha en viktig plass også i framtidens Norge. Det er
et mål å opprettholde et desentralisert landbruk
med variert bruksstruktur, både av beredskapshensyn og
for å sikre trygg mat.
Skal dette lykkes, krever det at moderniseringen
av det norske landbruket fortsetter. Dette medlem ser på bonden
som en selvstendig næringsdrivende med et spesielt forvalteransvar.
Derfor er det viktig at gründermentaliteten får
en viktig plass innenfor landbruket. Ressursgrunnlaget på bygdene
må i større grad utnyttes til næringsutvikling
og til bosetting også for folk uten direkte tilknytning
til primærnæringene. Det må bli mer mangfold
i landbruket. Lokale myndigheter må få større
anledning til lokal tilpasning og til å se landbrukspolitikken
i sammenheng med øvrig næringspolitikk. Landbruket
må få mindre øremerking, færre
skjemaer, færre og enklere retningslinjer.
I tillegg til å produsere mat og trevirke
må landbruket få en mer sentral rolle i å oppfylle
samfunnsmål om livskraftige lokalsamfunn, levende kulturlandskap
og natur- og miljøgoder. Dette medlem ønsker
overføringer til landbruket på om lag dagens nivå,
men med mer produksjonsnøytrale og miljøvennlige
tilskuddsordninger.
Dette medlem vil ha en mer aktiv
bosettingspolitikk for de landbrukseiendommene som i all hovedsak er
et sted å bo. Det bør bli enklere å få kjøpt
småbruk, for å sikre bosetting og økt
mangfold på bygdene. Dette medlem viser
i så måte til forslaget fra Lars Sponheim og André N.
Skjelstad om oppheving av det generelle forbudet mot å dele
landbrukseiendom (Innst. O. nr. 43 (2005-2006), og beklager de gammelmodige
politiske standpunkt regjeringspartiene inntok i behandlingen av
denne saken.
Dette medlem vil sikre Norge
et fortsatt handlingsrom for en nasjonal landbrukspolitikk innenfor rammen
av WTO og andre internasjonale avtaleverk. Alle land må sikres
retten til en viss nasjonal jordbruksproduksjon bl.a. gjennom tollvern.
Det er allikevel åpenbart at WTO-avtalen vil kreve en omstilling
av den norske landbrukspolitikken, ikke minst gjelder dette en felles
forståelse av at avvikling av eksportsubsidier er nødvendig
for å slippe den fattige delen av verden til. Dette
medlem mener derfor at ordningen med norske eksportsubsidier
til osteproduksjon gjennom omsetningsavgiften må avvikles.
Dette medlem viser til at dette
også har bred støtte i Regjeringen all den tid
finansministerens parti Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative
budsjett i 2005 foreslo at alle norske eksportsubsidier ble avviklet.
Dette medlem ønsker å videreføre
jordbruksforhandlingene, men som en rendyrket inntektsavtale mellom
bøndene og staten. Alle andre tilskudd og ordninger bør
overføres til ordinære poster på statsbudsjettet
og avgjøres og besluttes i åpne diskusjoner i
vårt folkevalgte demokrati, og ikke i lukkede forhandlinger innenfor
det korporative system.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen både
i forbindelse med statsbudsjettet for 2008 og i forbindelse med
jordbruksforhandlingene i 2008-2009 styrke tilskuddsordningene som
bidrar til et mer miljøvennlig landbruk og til kulturlandskapspleie."
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statens tilbud i jordbruksforhandlingene 2008-2009 fremme forslag
om å avvikle de norske eksportsubsidiene til osteproduksjon
gjennom omsetningsavgiften."