Det vil ikke være mulig å avlese
virkningene av den løpende politikken, i forhold til de
retningslinjer Stortinget har trukket opp, i utviklingen i jordbruket
fra år til år. Virkningene av betydelige endringer
i virkemiddelbruken vil først vise seg over tid. Videre
vil det i de fleste sammenhenger ikke være mulig å vurdere
utviklingen i relasjon til enkeltvirkemidler, men i forhold til den
helhetlige virkemiddelbruken.
Budsjettnemnda for jordbruket (BFJ) har som
hovedoppgave å legge fram og bearbeide grunnlagsmateriale for
jordbruksoppgjøret. Det er tradisjon for at nemnda i alle
viktige prinsipielle spørsmål arbeider seg frem
til en faglig enighet. Materialet som BFJ utarbeider til jordbruksoppgjøret,
består av Totalkalkylen for jordbruket, Referansebruksberegninger
for jordbruket og Resultatkontrollen for gjennomføringen
av landbrukspolitikken.
Inntektsutviklingen for jordbruket vurderes
med utgangspunkt i normaliserte regnskaper i Totalkalkylen, avgitt
fra BFJ. Totalkalkylen omfatter inntekter fra tradisjonelt jord-
og hagebruk, og inkluderer strukturendringer. For jordbrukere som
selvstendig næringsdrivende er det flere forhold som påvirker
inntektene det enkelte år. Utøverne vil selv måtte
ta ansvaret for å utnytte de muligheter jordbruksoppgjøret
og markedet gir. Totalkalkylens normaliserte regnskaper gir ikke
et fullstendig bilde av utviklingen i landbruksbefolkningens samlede
næringsinntekter. Totalkalkylen har heller ikke, og kan
ikke ha, samme presisjonsnivå som lønnsstatistikk.
Inntektsutviklingen bør derfor vurderes over noe tid.
Gjennomsnittlig prosentvis inntektsvekst er
både for den siste femårsperioden og den siste
tiårsperioden i årets normaliserte regnskap beregnet
til om lag 2 3/4 pst. pr. år. Det er
klart lavere enn gjennomsnittet for andre grupper.
Fra 2006 til 2007 forventes en økning
på om lag 9 1/2 pst., når inntektsverdien
av jordbruksfradraget er inkludert. Fjorårets avtale la
i utgangspunktet til rette for en inntektsvekst på 6 1/2
pst. Sterkere inntektsvekst enn lagt til grunn skyldes særlig
volumvekst i inntektene og klar forbedring av markedsbalansen i
svineholdet.
Budsjettnemndas referansebruksberegninger viser gjennomgående
inntektsvekst for alle produksjoner i 2007, ikke minst for sau og
ammeku, og spesielt stor økning for svin/korn
som følge av bedre markedsbalanse. Grovt sett viser referansebruksberegningene, som
normaliserte regnskaper, en vekst på vel 15 000 kroner
pr. årsverk fra 2006 til 2007. Nytt i årets BFJ-materiale
er referansebruk med fjørfekjøtt og økologisk
melkeproduksjon. Ifølge disse beregningene er inntektsnivået
i økologisk melkeproduksjon om lag som for øvrige
bruk med noenlunde samme driftsomfang. På kostnadssiden
er det i hovedsak kraftfôrkostnadene og i noen grad kapitalkostnadene
som er direkte påvirket av jordbruksoppgjøret.
I perioden 1989-2000 var det en økning
i totalt jordbruksareal i drift på 4,8 pst. Denne utviklingen
har nå flatet ut. For perioden 2000-2006 er totalt jordbruksareal
i drift estimert til å bli redusert med 0,9 pst. Nedgangen
i jordbruksarealet henger sammen med reduksjon i arealet med korn
og oljevekster og andre åpen åker-vekster. Arealet
med eng og beite har økt i samme periode.
BFJ anslår nå en reduksjon
i antall årsverk på 4 pst. fra 2006 til 2007 og
3,5 pst. reduksjon til 2008. Fra 2007 til 2008 anslår BFJ
reduksjonen i antall jordbruksbedrifter til om lag 3 pst.
Totalt antall jordbruksbedrifter har gått
ned fra 99 400 til 51 199 (-44 pst.) i perioden 1989 til 2006. Gjennomsnittlig
antall dekar pr. jordbruksbedrift på landsbasis har økt
fra 100 dekar i 1989 til 202 dekar i 2006. Arealet på jordbruksbedriftene
som går ut av drift overtas i hovedsak av andre jordbruksbedrifter
ved salg og spesielt ved leie. Leid areal er mer enn doblet i perioden
1979-2006 og utgjorde ca. 4 mill. dekar, tilsvarende 39 pst. av
arealet, i 2006.
Antall jordbruksbedrifter med melkeproduksjon
er redusert med 35 pst. i perioden 1999 til 2006, og utgjorde i
2006 14 746 bedrifter. I samme periode er antallet samdrifter
i melkeproduksjonen mer enn firedoblet. Antall godkjente samdrifter
var ved utgangen av 2006 1 868 mot 432 i 1999. I 2006 var
det i gjennomsnitt 2,3 deltagere i samdrifter med melkeproduksjon,
og 23,4 pst. av total melkekvote var i samdrifter.
Det har gjennomgående vært
en betydelig strukturendring i alle produksjoner de senere årene.
I 2006 var for eksempel gjennomsnittlig besetningsstørrelse
52 for jordbruksbedrifter med purker, mot 26,5 i 1999.
Den relative fordelingen av antall jordbruksbedrifter med
ulike produksjoner har holdt seg forholdsvis stabil mellom regioner
siden 1989. Vestlandet har hatt svakest produksjonsutvikling for
de fleste produksjoner. Antall foretak med saueproduksjonen i Vestlandsfylkene
har for eksempel gått ned med 32 pst. fra 1999 til 2006.
Vestlandet har også størst reduksjon i arbeidsforbruk
og er den eneste landsdelen med en viss reduksjon i både
totalt jordbruksareal i drift og areal av eng/beite.
Tall fra OECD viser at Norge sammen med Sveits, Korea,
Japan og Island har den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene.
OECDs PSE-analyser (Producer Support Estimate) viser
næringsstøttens andel av jordbrukets samlede brutto
inntekt. Beregningene omfatter både budsjettstøtte
og virkning av importbeskyttelsen (skjermingsstøtte). Beregningene
skal i prinsippet gi et totalmål for støtten til
produsentene. Støttenivået i Norge målt
ved PSE-prosenten har endret seg lite de siste ti årene
og var for 2005 på 66 pst. PSE-prosenten i gjennomsnitt for
OECD var 29 pst. i 2005. CSE (Consumer Support Estimate) er et uttrykk
for den implisitte skatt som pålegges forbrukerne som følge
av landbrukspolitikken. Norges prosentvise CSE var i 2005 på -53
pst. I gjennomsnitt for OECD var CSE på -17 pst.
I januar 2007 la Landbruks- og matdepartementet fram
strategien "Ta landet i bruk!". Strategien bygger opp under hovedmålene
i landbrukspolitikken og danner et rammeverk for alle typer lønnsom
næringsvirksomhet med utgangspunkt i gårdens menneskelige
og materielle ressurser. I tillegg til den nasjonale strategien
har alle fylker utarbeidet en regional strategi for næringsutvikling
som skreddersyr virkemiddelbruken til de mest aktuelle utfordringene
i regionen.
Midlene fra jordbruksavtalen (Landbrukets utviklingsfond)
utgjør over 30 pst. av aktiviteten i Innovasjon Norge (IN),
og spiller en viktig rolle for videreutvikling av eksisterende,
og utvikling av ny næringsvirksomhet i Norge. Når
det gjelder økonomiske investeringsvirkemidler, er det
fremdeles langt større etterspørsel enn det som
er tilgjengelig. Mange av søknadene gjelder midler til
oppgradering av eksisterende driftsapparat for å imøtekomme
nye krav til driftsbygninger og dyrevelferd, men det er også stor interesse
for midler til utvidelser av driftsomfang, nye næringer
og nye selskapsformer.
Tabellen nedenfor gir en oversikt over ordninger
som har til hensikt å bidra til næringsutvikling
i jord- og skogbruk. I tillegg kommer bevilgning til rentestøtte
i 2006 med en låneramme på 700 mill. kroner.
Innvilgingsrammer for næringsutvikling
i 2006 (mill.kroner)
Ordninger
for næringsutvikling i landbruket | 2006 |
Sammenslåing av
KSL, Matmerk og KIL, ny organisasjon Kompetansetiltak
(KIL) | 26 |
Kvalitetssystemer i landbruket
(KSL) | 20 |
Fylkesvise bygdeutviklingsmidler
(inkl. melke- og storfeprogram) | 326 |
Informasjons- og utviklingstiltak,
miljø | 12 |
SMIL | 130 |
Utviklingstiltak innen økologisk
landbruk | 41,5 |
Utviklingsprogram for geiteholdet | 12,5 |
Andre utviklingstiltak
i landbruket | 9 |
Overføring til
Samisk utviklingsfond (SUF) | 2 |
Verdiskapingsprogram for
matproduksjon | 105 |
Sentrale bygdeutviklingsmidler | 38 |
Bioenergi og skogbruk | 169,2 |
Innlandet 2010 | 20 |
Etablering
av Jordskiftesenter | 1 |
SUM LUF, ekskl. rentestøtte | 894,2 |
I jordbruksoppgjøret 2006 ble det enighet
om å slå sammen KSL-sekretariatet og stiftelsen
Matmerk til en organisasjon fra 1. januar 2007. Den nye
stiftelsen har som formål å styrke konkurranseevnen
til norsk matproduksjon.
De fylkesvise BU-midlene var i 2006 delt mellom melke-
og storfeprogram og andre tiltak. Forvaltningsansvar fordeles mellom
Innovasjon Norge (IN) og Fylkesmannen (FM) på regionalt
nivå. Det er IN som forvalter de bedriftsrettede midlene,
og FM som forvalter de øvrige midlene.
Av 1 549 bedriftsrettede tiltak er
643 registrert som kvinnetiltak. Dette utgjør 42 pst.,
en økning på 7 prosentpoeng fra 2005. Av de bedriftsrettede
midlene har kvinnelige søkere mottatt 35 pst., en økning
på 10 prosentpoeng fra 2005. 32 pst. av midlene til tradisjonelt jord-
og hagebruk har gått til kvinner, en økning på 13 prosentpoeng
fra 2005.
Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon forvaltes
av IN som en egen programsatsing på mat. Hovedmålet
for programmet er å bidra til økt verdiskaping
innen primærproduksjon og foredling samt omstilling av
norsk landbruk gjennom innovasjon og produktmangfold. INs kundeeffektundersøkelse
viser at Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon er det virkemiddelet,
av alle virkemidlene til IN, som har klart størst betydning
for realisering av nye prosjekter og bedriftens utvikling og økt
lønnsomhet.
Bevilgningen til Stiftelsen Matmerk og til Offentlige strategier
inngikk i rammen til programmet i 2006. Gjennom offentlige strategier
satses det på profilerende og salgsfremmende tiltak for
norsk mat nasjonalt og internasjonalt med sikte på økt
næringsutvikling på matområdet. I samsvar
med LMDs strategiske plan for næringsutvikling profilerer
prosjektene nå i høyere grad synergiene mellom
mat og reiseliv, og koordineres med NHD og INs implementering av
den nasjonale reiselivssatsingen. Det er lagt vekt på at
mat- og reiselivsprosjektene skal bidra til å ivareta,
forsterke og fremheve et steds lokale egenart knyttet til miljø,
estetikk og kulturarv. Samlet ramme til Verdiskapingsprogrammet
for matproduksjon var på 101,2 mill. kroner i 2006.
Av bevilgningen på 22,4 mill. kroner
til reiseliv ble i 2006 17,3 mill. kroner brukt til markedsføring,
herunder Norgeskampanjen, Bygdeturismekampanjen, Håndplukket
og de internasjonale temaprosjektene på sykling, vandring,
elve-/innlandsfiske og laksefiske. Resten av bevilgningen
ble blant annet brukt til konferansen om mat og reisleiv, katalogen
til Norsk Bygdeturisme og Gardsmat, og utviklingen av det nasjonale økoturismeprosjektet
i regi av GRIP.
Den samlede omsetningen i hele skogsektoren
ligger på ca. 40 mrd. kroner. Skogbruket skaper også store lokale
verdier. Førstehåndsverdien av det tømmeret som
blir hogd og omsatt, ligger årlig på ca. 3 mrd.
kroner.
Økt bruk av bioenergi og økt
trebruk som erstatning for mer energikrevende materialer vil gi
viktige bidrag til energiforsyningen og minske de menneskeskapte klimautslippene.
Beregninger viser at skogen i Norge årlig tar opp CO2 tilsvarende ca. 50 pst. av de totale utslippene
av klimagasser.
Det er stort potensial for å øke
avvirkningen. Vurderinger gjort ved Norsk institutt for skog og
landskap viser at det er mulig å øke denne fra
8-11 mill. til 15 mill. m3 innenfor de
rammer som er fastlagt i henhold til bransjestandarden Levende Skog
og skogloven med tilhørende forskrifter. For å stimulere
til økt aktivitet i skognæringen vedtok Regjeringen
i 2006 å utvide og forbedre skogfondsordningen. Ordningen
er viktig for å sikre langsiktige investeringer i skogbruket.
Hovedtendensen er at både andelen kvinnelige
brukere og eiere har vært nokså stabil i de siste
5 årene. Den generelle samfunnsutviklingen gjør
seg også gjeldende i landbruket ved at kvinner i og i tilknytning
til landbruket nå i gjennomsnitt har høyere utdannelse
enn menn. Kvinner på gårdsbruk har for første
gang større lønnsinntekt enn menn i gjennomsnitt.
Andelen kvinnelige personlige brukere var økende fra 1979
til 2001, i perioden etter har den vært stabil på ca.
13 pst. Når det gjelder fordeling mellom driftsformer,
er det størst andel kvinner blant bønder med sau,
geit og hest.
Komiteen har merka seg at det
er store krav til nyinvesteringar og høge prisar på innsatsfaktorar
til landbruket, noko som fører til at det er store behov
for auka investeringsverkemidel i jordbruket.
Komiteen vil peike på at
verdiskapingsprogrammet for mat fyller ein viktig funksjon i å vidareutvikle norsk
landbruk når det gjeld produktmangfold og kvalitet og at
programmet viser til gode resultat. Komiteen ser
at matinnovasjonar, videreføring av lokale mattradisjonar
og matkultur med base i både konvensjonelt og økologisk
dyrka mat, har stor betydning for rekruttering, sysselsetjing, kvinnearbeidsplassar
og ikkje minst reiselivssatsinga.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til
grunnlagsmaterialet frå Budsjettnemnda for jordbruket (BFJ),
som viser ein auke av jordbruksarealet frå 1995 til 2007,
sjølv om det er estimert ein nedgang på 0,9 pst.
i 2006. Noreg har eit lågt jordbruksareal pr. innbyggjar. Fleirtalet legg
vekt på at landbrukspolitikken må bidra til at
dei dyrka areala vert oppretthaldne.
Fleirtalet legg til grunn at
dei landbrukspolitiske verkemidlane samla sett blir utforma slik
at distriktsjordbruket blir prioritert.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
viser til at det i dette oppgjeret er lagt vekt på å styrke økonomien
i det distrikts- og grasbaserte husdyrhaldet på bruk i
alle storleikkategoriar. Det vert òg lagt vekt på at
det er innført eit nytt driftstilskot for spesialisert
sauehald, på inntil 7 500 kroner pr. bruk, at
kravet til omsetjing for å ha rett til produksjonstilskot
vert redusert frå 30 000 til 20 000 kroner
pr. føretak, og at botnfrådraget er redusert med 1 000
kroner pr. bruk i frå 5 000 til 4 000
kroner.
Dette fleirtalet har merka seg
at utviklinga i talet på bruk med sau går ned,
og er difor samd i den prioriteringa som her er gjort.
Eit tredje fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at inntektsutviklinga per årsverk i jordbruket
har vore klart svakare enn for andre grupper dei siste åra.
Materialet i år frå BFJ viser ein gjennomsnittleg
inntektsauke per årsverk i jordbruket på om lag
2 3/4 pst. både for siste 10-års
og siste 5-års periode. Auken for andre grupper har vore på 4
pst. per år dei siste 5 åra.
Budsjettnemnda sitt grunnlagsmateriale viser òg
at antall tilskotsberettiga bruk framleis går ned, men
at reduksjonen har vore mindre dei siste åra. Overføringar av
statlege kroner til landbruket har fått ein oppsving, noko
som var signalisert gjennom Soria Moria-erklæringa.
Dette fleirtalet viser til at
BFJ består av representantar frå Norsk Bonde-
og Småbrukarlag, Noregs Bondelag, jordbrukets fellesrepresentant,
for tida frå Norske Felleskjøp, statistisk Sentralbyrå,
Landbruks- og matdepartementet, Finansdepartementet og Arbeids-
og inkluderingsdepartementet, i tillegg til ein uavhengig leiar. Dette
fleirtalet viser til at det ifølgje Hovedavtala
er nemnda si oppgåve å "framskaffe og tilverka
grunnlagsmateriale for forhandlingar om jordbruksavtaler" og at
nemnda på vanleg vis har avgitt vedteken innstilling til
avtalepartane. Nemnda har òg på vanleg vis, for
alle postar, dokumentert kva for endringar som er gjort i høve
til materialet for fjoråret og kva for effekt det har hatt
på kalkyla, slik det også er gjort greie for i
proposisjonen. Formålet med å utarbeide normalisert
rekneskap, og legge det til grunn for forhandlingane, er å jamne
ut for tilfeldig variasjon og få eit mest mogleg stabilt
uttrykk for inntektsutviklinga i ei langsiktig næring.
Mange postar vert normaliserte/glatta, og dette
fleirtalet held seg til at ei samla nemnd og alle avtalepartar
har konkludert med at materialet slik det er framlagt som, frå i år
også inneheld glatting av tilfeldig variasjon i realrentekostnaden mellom
enkeltår i normaliserte rekneskap, utgjer det beste tallgrunnlaget
for avtala, og at same beregningsgrunnlag også er nytta
for 2008. Dette fleirtalet viser også til
at det går fram av proposisjonen at inntektsutviklinga
frå 2006 til 2007 isolert, er om lag den same i referansebruka
og normaliserte rekneskap, etter glatting av realrentekostnaden.
I referansebruka vert eit anna kapitalgodtgjøringsprinsipp
nytta, som ikkje er sårbart for stor variasjon i konsumprisindeksen.
Dette fleirtalet vil peike på at
endringane i brukstal skuldast ei rekkje ulike forhold. Oppgjeret
i år kan isolert sett leggje til rette for å dempe
nedleggingstakta. Kostnadene knytta til frakt av korn og kraftfôr har
auka monaleg dei siste åra. Frakttilskotet er ikkje endra.
Dette gir auka kostnadsulemper for distriktsjordbruket.
Dette fleirtalet viser vidare
til regjeringsplattforma der det heiter at "Regjeringen ønsker å videreutvikle
verdiskapingsprogrammene for mat ..." Dette fleirtalet vil
derfor streke under kor viktig det er at det vert satsa vidare på dette
programmet.
Dette fleirtalet har merka seg
at dei nye brannføresegnene for fjøs med vinterfora
sau gjeld for 30 dyr som er eitt år eller eldre pr. 1. januar.
Det er presisert at fjøs der brannvarsling avgjort ikkje
er naudsynt, vert å sjå bort frå. For å få ein
mest mogleg lik praktisering av skjønn i desse tilfella,
skal det lagast ein vegvisar til føresegna. Føresegna
skulle vore i kraft frå 1. januar 2007, men ho
er utsett til 1. september 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er god grunn til å anta at det gjeldende regelverket
skaper et enormt byråkrati, både i offentlig forvaltning
og hos aktørene i næringen, som legger bånd
på store ressurser som heller kunne ha vært benyttet
til verdiskaping i landbruket og tilflytt aktørene i næringen
som inntekt fremfor som offentlige overføringer som i dag. Disse
medlemmer viser til at statsråd Terje Riis-Johansen
ikke ønsker å svare på hvor mange offentlig
ansatte som er knyttet til landbruket i statlig, fylkeskommunal
og kommunal forvaltning. Det vises i denne sammenheng til svar fra
statsråden på skriftlige spørsmål
nr. 728 og 907 (2005-2006) fra stortingsrepresentant Hans Frode
Kielland Asmyhr. Det er på bakgrunn av disse unnvikende
svarene god grunn til å anta at antallet ansatte landbruksbyråkrater
er svært høyt og at lite gjøres for å redusere antallet. Disse
medlemmer mener at dette har avdekket en svakhet i offentlig
forvaltning ved at man ikke har oversikt over hvilke arbeidsoppgaver
de ansatte i offentlig sektor har. Professor ved Universitet for
Miljø og Biovitenskap, Nordmann Aanesland, hevder i en
rapport utarbeidet for Civita i 2006 at antallet landbruksbyråkrater
ligger mellom 5 000 og 10 000. Dette er svært
høyt når antallet bønder er under 50 000.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å foreta
en beregning av hvor mange som arbeider med landbruksrelaterte spørsmål
i offentlig forvaltning."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en handlingsplan om avbyråkratisering av landbruket."
Disse medlemmer viser til at
aktørene i jordbruket har et svært høyt
antall lover og forskrifter som de må forholde seg til.
Det må være et mål for offentlige myndigheter
at dette antallet blir betydelig redusert, slik at bøndene
kan få næringsfriheten tilbake. Disse medlemmer mener
det er betenkelig at statsråd Terje Riis-Johansen ikke
kan svare på hvor mange forskjellige lover og forskrifter
som aktørene i landbruket må forholde seg til,
og det vises i denne sammenheng til svar fra statsråden
på skriftlig spørsmål nr. 381 (2006-2007)
fra stortingsrepresentant Hans Frode Kielland Asmyhr.
Disse medlemmer mener at det
må foretas en særskilt gjennomgang av hvilke skatter
og avgifter som landbruket er ilagt, slik at det kan foretas en
reduksjon av disse. Det er nødvendig at den verdiskaping
som skapes i næringen, forblir hos aktørene i
næringen og ikke slik som i dag, hvor staten tar inn store
summer i skatter og avgifter for så å fordele
noe tilbake i form av overføringer. Disse medlemmer ønsker
ikke et system med særskilte skattefradrag, som for eksempel jordbruksfradraget,
fordi dette er å begynne i feil ende. Det er kun et fåtall
bønder som kan utnytte jordbruksfradraget fullt ut. Fokuset
må være å innføre skattelettelse
som kommer alle til gode, også små bruk. Dersom staten
skal bidra til økte inntekter hos bøndene, må direkte
skattelettelser og fjerning av særskilte skatter gjennomføres
før man innfører særskilte fradrag. Oppheving
av reguleringer og konsesjonsbestemmelser er også tiltak
som vil kunne bidra til å øke inntektene hos de
bønder som tenker moderne og som ønsker å satse på landbruket
som fremtidig levemåte.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2008 konkretisere hvilke
skatter og avgifter som landbruket blir ilagt som næring."
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2008 fremme konkrete tiltak
for skatte- og avgiftsreduksjoner for landbruket."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til sine merknader under kapittel 1.2.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti vil peika på at nedgangen i talet på bruk
med sau òg kan ha samband med at særleg bruk i
distrikta vert råka av dei nye brannføresegnene
for fjøs med vinterfôra sau. Det er beklageleg
at talet på bruk med sau går ned, både
av omsyn til å kunne forsyna marknaden med norskprodusert
kjøt, og av omsyn til å halda kulturlandskapet
i hevd. Denne medlemen meiner difor at desse brannføresegnene
burde vore vurdert på nytt, og at det då vert
teke større omsyn til distriktslandbruket sine levevilkår.