Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Synnøve Brenden Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls
Wickholm, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond
Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot
Kalland, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til proposisjonen
som gjelder utbygging og finansiering av strekningene Hovinmoen – Dal
og Skaberud – Kolomoen, delstrekninger på den
store utbygginga av E6 i Akershus og Hedmark. Proposisjonen inneholder både
forslag til utbygging på de to delstrekningene og en del
elementer som gjelder det samlede prosjektet.
Flertallet viser til at regjeringen
Stoltenberg ønsker å få i gang utbyggingen
av E6 snarest mulig, og derfor foreslår å starte
utbyggingen av de to delstrekningene hvor det foreligger godkjente
reguleringsplaner. Målet er fortsatt kontinuerlig utbygging
av E6 mellom Gardermoen og Kolomoen. Samtidig vurderer departementet
gevinstene for trafikksikkerhet og trafikkavvikling som så store
at utbygginga bør komme i gang så snart som mulig.
Finansieringsopplegget for E6 Gardermoen – Kolomoen blir
derfor lagt fram for Stortinget i to omganger. Opplegget for dette,
slik Regjeringen foreslår i proposisjonen, har fylkestingene i
Akershus og Hedmark sluttet seg til i sine vedtak hhv. i februar
2007 og desember 2006.
Flertallet viser til det sterke
lokale engasjementet i Hedmark og Akershus for utbygging av E6 på den sterkt
trafikkerte strekningen, og de ulike vedtak som er gjort lokalt
i kommuner og fylkeskommunen og sentralt på Stortinget
for å muliggjøre utbyggingen.
Flertallet vil peke på de
høye trafikktallene for denne delen av E6, og har spesielt
merket seg at den sørlige delstrekningen har en forventet årsdøgntrafikk
i 2010 på mer enn 23 000 kjøretøyer.
Det er også mange alvorlige ulykker på strekningen.
Regjeringens forslag legger opp til at denne strekningen og den
nordligste delstrekningen bygges ut først, med byggestart
på slutten av 2007.
Flertallet er gjennom proposisjonen
orientert om at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med endelig
opplegg for utbygging og finansiering av de gjenstående
strekningene på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen så snart
det foreligger tilstrekkelige avklaringer. Det er lagt opp til anleggsstart
på strekningene Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen
ved årsskiftet 2007/2008, og begge strekningene
er planlagt åpnet for trafikk i løpet av 2009.
Flertallet har merket seg at
reguleringsplaner for de aktuelle delstrekningene er godkjent og
at det er gjennomført ekstern kvalitetssikring av styringsunderlag
og kostnadsoverslag (KS2) for prosjektet.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med et forslag til
endelig opplegg for hele strekningen Gardermoen – Kolomoen,
og mener behandlingen i to omganger er en formålstjenlig
arbeidsmåte, med vekt på behovet for en rask oppstart
av byggearbeidet. Flertallet er også kjent
med forsinkelsene i planprosessen på Mjøsstrekningen
(Minnesund – Skaberud). Det er viktig at planene for disse
godkjennes så tidlig at de manglende planene ikke fører
til stopp i arbeidet, noe som igjen vil ramme trafikantene. For
at etappene Dal – Boksrud og Boksrud – Minnesund
(fase 2) skal kunne bygges som en naturlig videreføring
av fase 1 (Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen),
ber flertallet Regjeringen vurdere om det kan være ønskelig å komme
tilbake til Stortinget med en egen sak, før Regjeringen
senere kommer tilbake til Stortinget med et endelig opplegg for
utbygging og finansiering av gjenstående strekninger og
den totale finansieringspakken for E6 mellom Gardermoen og Kolomoen.
Flertallet har merket seg at
Statens vegvesen og Jernbaneverket har samordnet prosessen med kommunedelplaner
for utbygging av E6 og Dovrebanen i Eidsvoll og Stange kommuner. Flertallet stiller
seg positiv til en slik planprosess som tar opp i seg sentrale intensjoner
i Nasjonal transportplan, og legger til grunn at etatene gjør
nytte av erfaringene fra dette samarbeidet. På strekninger
hvor bane og veg ligger fysisk nær hverandre, vil det ofte
være mange fordeler med at veg og bane også bygges
ut samtidig. En samlet utbygging kan gi vesentlig redusert belastning
for de som berøres av utbyggingen sammenliknet med to uavhengige anleggsperioder.
En samlet utbygging kan også effektivisere anleggsarbeidet
og redusere kostnadene. På noen strekninger langs Mjøsa
vil sannsynligvis veg- og jernbaneparseller ligge nær hverandre.
Dersom det viser seg mulig også å få til
sammenfallende utbyggingsperioder, legger flertallet til
grunn at Regjeringen initierer samlet utbygging av slike parseller.
Flertallet viser til at prosjektet
i stor utstrekning skal finansieres med bompenger og at den statlige andelen
med de foreslåtte traséløsningene er
cirka 32 pst.
Flertallet slutter seg også til
en framgangsmåte hvor det åpnes for at bompengeselskapet
etter avtale med Vegdirektoratet kan treffe tiltak innenfor gitte rammer
dersom økonomien viser seg å bli svakere enn forutsatt.
Flertallet er kjent med at de
samlede bompengeinntektene er 5 062 mill. 2007-kroner.
Av dette går 276 mill. 2007-kroner til innkreving/drift
og 1 579 mill. 2007-kroner i renter. Den samlede utbyggingskostnaden
er 4 700 mill. 2007-kroner (jf. Statens vegvesens foreslåtte
utbyggingsalternativer).
Flertallet er opptatt av den
dokumenterte store trafikksikkerhetseffekten av midtdeler. Den nye
strekningen er på 66 km, og fysisk atskillelse av trafikken
i motgående retninger vil utvilsomt føre til færre
alvorlige ulykker. Flertallet er derfor svært
opptatt av at det velges løsninger som holder trafikkretningene fysisk
atskilt på hele strekningen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg utfordringene
med planarbeidet knyttet til ny E6 og håper lokale planprosesser
kan gå raskt. Dette flertallet ber Regjeringen
vurdere statlig reguleringsplan, dersom det anses påkrevet
for å sikre kontinuerlig utbygging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik,
vil peke på at dette er et viktig prosjekt og som har stor
betydning for å gi regionen et godt, effektivt, trafikksikkert
og miljøvennlig vegnett.
Disse medlemmer har merket seg
at utbygging av E6 Gardermoen (Hovinmoen) – Kolomoen omfatter seks
delstrekninger på totalt 66 km, hvorav to strekninger inngår
i første utbyggingsetappe. Strekningen Gardermoen (Hovinmoen) – Dal
er på 11 km og strekningen Skaberud – Kolomoen
er på 12 km. Disse medlemmer er skuffet
over at ikke prosjektet bygges ut som et samlet prosjekt, men i
stedet deles opp i flere etapper.
Disse medlemmer peker på at
av den samlede finansieringsplanen på 4,7 mrd. kroner er
bompengeandelen satt til 3,2 mrd. kroner. Dette innebærer
at bilistene pålegges å finansiere 68 pst. av
anleggskostnadene i tillegg til at bompengene også skal
dekke inn rentekostnader på 1 580 mill. kroner,
50 mill. kroner i etablering av bomstasjoner, samt 280 mill. kroner
for å drifte innkrevingen.
Disse medlemmer vil derfor vise
til at man har avdekket at bilistene skal betale mer inn i bompenger enn
prosjektets totale kostnader; altså hele 1 280
mill. kroner for å bygge et prosjekt som har en kostnadsramme
på 1 230 mill. kroner. Disse medlemmer konstaterer
at i nok et prosjekt er bompengefinansiering valgt som hovedfinansieringskilde
og på en måte som gjør denne finansieringsformen
svært dyr for bilistene.
Disse medlemmer peker på at
i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 blir
E6 Gardermoen – Kolomoen behandlet som ett prosjekt.
Disse medlemmer viser også til
at ved å dele opp utbygging vil det påløpe
en prisstigning på ytterligere 10-15 pst., noe som i dette
tilfelle vil utgjøre ca. 700 mill. kroner. Samtidig som
det også er en stor ulempe at hele parsellen ikke kan behandles
og utbygges under ett. Trafikalt vil dette også medføre
ulemper.
Disse medlemmer viser til de
betydelige merkostnader den etappevise utbyggingen medfører,
og til den tydeliggjøring av ulemper det gir når
lokale myndigheter ikke greier å enes om trasévalg
og regulering. Hensynet til fremkommelighet, trafikksikkerhet, miljø og
fremdrift på en av Norges viktigste stamvegstrekninger
tilsier at staten må ta ansvaret for realiseringen av prosjektet.
Disse medlemmer ber Regjeringen
vurdere å gripe inn med statlig regulering dersom det er
nødvendig for å sikre utbyggingen på en
samlet og helhetlig måte. Hensiktsmessig utbygging av en
stamvegstrekning av nasjonal betydning bør ikke tillates å stanse opp
med grunnlag i manglende lokale beslutninger.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett hvor det er pekt på strekningen Gardermoen – Otta
som hel strekning egnet for forsøk med samlet utbygging,
for å sikre deltakelse fra store internasjonale entreprenørselskaper.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen parallelt
med utbygging av E6 på strekningene Gardermoen (Hovinmoen) – Dal og
Skaberud – Kolomoen utarbeide og legge fram for Stortinget
en sak om hvordan samlet planlegging, prosjektering og utbygging
av korridoren Gardermoen – Otta kan gjennomføres
med sikte på raskere fremdrift, lavere kostnad og samordning
veg/bane."
Disse medlemmer viser til at
bruk av bompengefinansiering i denne saken også, jf. St.prp.
nr. 87 (2007-2008), gir brukerne/bilistene hovedansvaret
for finansieringen, samtidig som staten som vegholder tar den minste
delen. Disse medlemmer vil også peke på at
saken fremmes med bakgrunn i "lokal enighet" som kun er vedtatt
gjennom flertallsvedtak i fylkestingene i Oppland, Hedmark og Akershus.
Innbyggerne er ikke spurt direkte gjennom en lokal folkeavstemming, slik disse
medlemmer mener man bør gjøre.
Disse medlemmer viser til at
bomfinansieringen skal ha en nedbetalingstid på 15 år,
men at med den foreslåtte oppdeling vil nedbetalingstiden strekke
seg over 18 til 20 år. Disse medlemmer mener
at bompengefinansiering griper inn i daglige rammebetingelser for
innbyggerne som her må betale i opptil 20 år.
Det er derfor rimelig at innbyggerne i berørte kommuner
selv får uttale seg om bruken av bompenger. Disse
medlemmer har merket seg at heller ikke i dette prosjektet
er det gjennomført folkeavstemming.
Disse medlemmer understreker
Fremskrittspartiets syn om at staten som vegholder skal finansiere utbygging
og vedlikehold av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
riksvegnett i Norge. Disse medlemmer mener at bruken
av bompengefinansiering har løpt løpsk under denne
regjeringen, og at denne finansieringen nå er helt uten
styring. Disse medlemmer mener det er på høy
tid at Stortinget nå får en evaluering av bruk
av bompenger til finansiering av stam- og riksveger. Disse
medlemmer understreker at målet for Fremskrittspartiet
med en slik evaluering, er å samle støtte for
at bompengefinansiering erstattes av full statlig finansiering. Disse
medlemmer peker på at bygging av infrastruktur
er investering, og må behandles som investering i statlige
budsjetter. Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet ønsker opprettet et infrastrukturfond
på 300 mrd. kroner der årlig avkastning skal øremerkes
infrastruktur. I tillegg til ordinære flerårige
samferdselsbudsjett som følger opp vedtatte planer, vil
en slik fondsløsning gi mulighet for et nødvendig
løft innenfor vegbygging i Norge uten bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag
fremsatt i Stortinget 4. oktober 2007:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kr. Avkastningen øremerkes veiinvesteringer
med 70 %, jernbane- og kollektivtrafikk, inkludert bussbasert
kollektivtrafikk 25 % og bredbånd 5 %."
Disse medlemmer peker på at
omfattende bruk av bompengefinansiering også medfører
at nasjonale prioriteringer i vedtatte planer og handlingsprogrammer
brytes. Når fylkeskommuner og kommuner kan "kjøpe
seg" høyere plass på vedtatt prioriteringsliste, kan
det gå på bekostning av prioriterte prosjekter
i andre fylker og kommuner som ikke lar seg "presse" til bruk av
bompengefinansiering. Disse medlemmer mener det derfor
også er viktig at en slik evaluering også omfatter
forslag til alternative finansieringsløsninger som kan
sikre forsert utbygging i et transport- og miljøeffektivt
hovedvegnett i Norge uten bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer understreker
Fremskrittspartiets syn om at staten som vegholder skal finansiere utbygging
og vegvedlikehold av et effektivt, sikkert miljøvennlig
riksvegnett i Norge. Disse medlemmer har merket seg
at utarbeidet ekstern kvalitetssikringsrapport heller
ikke følger denne saken og først fremlegges etter
spørsmål fra komiteen. Disse medlemmer forutsetter
at denne praksis straks opphører, og at transport- og kommunikasjonskomiteen
får slike rapporter som del av saksfremlegget og at slike
rapporter heller ikke unntas offentlighet.
Disse medlemmer har merket seg
omtalen i kvalitetssikringsrapporten av usikkerhetsanalyse og spesielt
usikkerheten knyttet til kostnadsoverslag. Disse medlemmer er
kjent med at det langt fra er første gang at det gjennom
ekstern kvalitetssikring rettes kritikk mot håndtering
av sikkerhet og kostnadsoverslag i prosjektet. Disse
medlemmer peker på at disse forhold vil kunne være
medvirkende til kostnadssprekk på store samferdselsprosjekter. Disse medlemmer forutsetter
at departementet nå bringer disse forhold i orden.
Disse medlemmer har registrert
at denne regjering driver en form for "politisk utpressing" av regioner,
fylker og kommuner med et tydelig budskap om at "uten bom ingen
veg", for deretter å dekke seg bak at slike prosjekter
"springer ut fra lokale initiativ". Etter disse medlemmers oppfatning
betyr lokal aksept på ingen måte initiativ med ønske
om å betale bompenger, men at ulike politiske grupperinger
i ulike situasjoner gir etter for sentralt press om å betale
for statens egen vegbygging i eget område for i det hele
tatt å få veg eller for å rykke oppover
i prioriteringslisten for stam- og riksvegprosjekter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag om utbygging og finansiering av E6 på strekningene Gardermoen
(Hovinmoen) – Dal og Skaberud – Kolomoen i Akershus
og Hedmark:
"Stortinget samtykker i utbyggingen
av E6 på strekningen Gardermoen (Hovinmoen) – Dal
og Skaberud – Kolomoen i Akershus og Hedmark, og at utbyggingen skal
gjennomføres med full statlig finansiering som innarbeides
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
den nylig fremlagte rapporten om offentlig-privat samarbeid (OPS)
fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Her dokumenteres
det at man nesten kan halvere realiseringstiden for nye større
vegprosjekt ved å bruke OPS-organisering og finansiering.
Disse medlemmer har med stor
tilfredshet merket seg at Statens vegvesen i siste utgave av etatsavisen "Vegen
og vi" nå har inntatt et offisielt standpunkt om å støtte
videre bruk av OPS.
Disse medlemmer vil peke på at
sammenhengende utbygging og fullfinansiering er svært
viktig for å få til en videre rasjonell bygging
av ny E6.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omarbeide
planene for videre utbygging av E6 nordover mot Otta slik at egnede
strekninger søkes realisert som OPS-prosjekt."