Proposisjonen om ny saldering av statsbudsjettet 2007
inneholder forslag om endringer på statsbudsjettet og redegjørelser
for endringer som er vedtatt av Stortinget eller foreslått
i proposisjoner fra Regjeringen hittil i år.
Regjeringen legger handlingsregelen til grunn
for budsjettpolitikken. Handlingsregelen innebærer at statens
varierende inntekter fra petroleumsvirksomheten i sin helhet overføres
til Statens pensjonsfond - Utland. Tilbakeføringen til
statsbudsjettet skal over tid svare til forventet realavkastning
av fondskapitalen, anslått til 4 pst. Bruken av petroleumsinntekter
frikobles på denne måten fra de til dels betydelige
svingningene i petroleumsproduksjon, petroleumspriser og årlig
fondsavkastning.
Handlingsregelen er en plan for en jevn og gradvis økning
i bruken av petroleumsinntekter til et nivå som kan opprettholdes
på lang sikt. I tillegg legger retningslinjene vekt på at
bruken av petroleumsinntekter det enkelte år må tilpasses
konjunktursituasjonen. Ved å holde tilbake på bruken
av oljepenger i gode tider kan finanspolitikken støtte
opp under pengepolitikken og legge til rette for en stabil utvikling
i norsk økonomi.
Bruken av petroleumsinntekter måles
ved det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet.
I Nasjonalbudsjettet 2007 ble det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
i 2007 anslått til 71 mrd. kroner. Salderingen av budsjettet
for 2007 innebar ingen endring i dette anslaget. Endringer i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2007 innebar en reduksjon i det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet på 3,2 mrd. kroner, til 67,8
mrd. kroner.
I Nasjonalbudsjettet 2008 ble anslaget på det
strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2007 justert opp med
0,7 mrd. kroner til 68,5 mrd. kroner. Oppjusteringen hadde sammenheng
med endret regnskapsmessig behandling av helseforetakenes lånefinansierte
investeringer, som isolert sett bidro til å øke
det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2007 med 3,5 mrd.
kroner. Anslaget for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge ble
samtidig økt med 2,8 mrd. kroner, utover det som direkte
kan føres tilbake til den sterke konjunkturoppgangen i
norsk økonomi.
Etter Nasjonalbudsjettet 2008 og Gul bok for
2008 er det kommet ny informasjon om skatte- og avgiftsinngangen
i 2007. Den nye informasjonen trekker i retning av en ytterligere
oppjustering av statens strukturelle skatteinntekter med om lag
3 mrd. kroner. Den delen av inntektsveksten som kan føres
tilbake til konjunkturutviklingen er da holdt utenom.
Endringer i utgifter og inntekter utenom skatter
og avgifter i forbindelse med nysalderingen bidrar til å redusere
det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2007 med 6,9 mrd.
kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet 2008. Reduksjonen
er medregnet en nedjustering av anslaget for investeringslån
til helseforetakene med 0,8 mrd. kroner. Det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet i 2007 kan etter dette anslås til 58,6 mrd.
kroner, som er 12,7 mrd. kroner under forventet realavkastning av
Statens pensjonsfond - Utland.
Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte
tall for det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2007 i
stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2007. Mer fullstendige
beregninger av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet, basert
på en helhetlig gjennomgang av utviklingen i norsk økonomi,
legges fram to ganger i året, i nasjonalbudsjettet og i
Revidert nasjonalbudsjett.
Det oljekorrigerte underskuddet anslås
nå til 2,8 mrd. kroner og tilsvarer den faktiske bruken
av petroleumsinntekter som dekkes ved en tilsvarende overføring
fra Statens pensjonsfond - Utland.
Siden Stortinget vedtok budsjettet i fjor høst
er det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet redusert med
51,3 mrd. kroner. Reduksjonen skyldes i stor grad økte
skatteinntekter fra fastlandsøkonomien på 41,8 mrd.
kroner, hvorav en betydelig del kan føres tilbake til konjunktursituasjonen.
Netto renteendringer bidrar til å redusere det oljekorrigerte
underskuddet med 629 mill. kroner, hvorav 638 mill. kroner i økte
renteinntekter og 9 mill. kroner i økte renteutgifter. Øvrige
inntekter er økt med om lag 3,1 mrd. kroner, hvorav om
lag 1,3 mrd. kroner skyldes økte utbytter.
Utgiftene utenom dagpenger og renter reduseres
med om lag 3,4 mrd. kroner fra saldert budsjett til anslaget i nysaldert
budsjett. Utgiftene utenom dagpenger og renter økte med
om lag 1,7 mrd. kroner som følge av bevilgningsendringer
vedtatt i første halvår i år, mens utgiftene
reduseres med om lag 5,1 mrd. kroner i forslag som er fremmet for
Stortinget i andre halvår. Merutgifter som skyldes reguleringen
av grunnbeløpet i folketrygden, takstoppgjøret
for leger, psykologer og fysioterapeuter og lønnoppgjøret
i staten er ikke medregnet i disse tallene. Det er for øvrig
gjort nærmere rede for bevilgningsendringer i første
halvår i samleproposisjonen som ble fremmet i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2007.
Anslaget for statens netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten i 2007 er nedjustert med 45,2 mrd. kroner
fra 364,9 mrd. kroner i saldert budsjett til 319,7 mrd. kroner.
Av denne reduksjonen står innbetalte skatter for 33,5 mrd.
kroner, mens forventet innbetaling fra SDØE er nedjustert
med 13,1 mrd. kroner. Nedjusteringen skyldes hovedsakelig at petroleumsproduksjonen
i 2007 er lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. I tillegg
er både investeringer og driftskostnader høyere
i 2007 enn forventet. Så langt i år har gjennomsnittlig oljepris
ligget høyere enn forventet. Dette har bidratt til å dempe
nedgangen i kontantstrømmen noe. Innbetalte avgifter fra
petroleumsvirksomheten i 2007 er om lag i tråd med hva
som ble forventet i saldert budsjett, mens utbytte fra Statoil ASA
er 1,4 mrd. kroner høyere enn tidligere lagt til grunn.
Den reelle, underliggende utgiftsveksten på statsbudsjettet
anslås nå til vel 2 3/4 pst.
fra regnskapet for 2006. Den nominelle, underliggende utgiftsveksten
er på 6,9 pst. I Nasjonalbudsjettet 2007, som ble fremmet høsten
2006, ble den reelle, underliggende utgiftsveksten anslått
til 2 3/4 pst. I Revidert nasjonalbudsjett 2007
ble den reelle, underliggende utgiftsveksten anslått til
3 3/4 pst.
Anslag på regnskap 2007 viser et oljekorrigert
underskudd på 2,8 mrd. kroner, som er 41,2 mrd. kroner lavere
enn i 2006. Fra regnskapet for 2006 til nysaldert budsjett 2007 øker
inntektene utenom petroleumsvirksomhet netto med vel 68,8 mrd. kroner.
Skatte- og avgiftsinntektene øker med vel 68,9 mrd. kroner,
mens andre inntekter går noe ned. Fra regnskapet for 2006 øker
utgiftene utenom petroleumsvirksomheten med om lag 27,6 mrd. kroner,
hvorav veksten i folketrygdens stønadsutgifter utgjør
om lag 13,1 mrd. kroner. Av dette skyldes om lag 7 mrd. kroner merutgifter
som følge av reguleringen i folketrygdens grunnbeløp
fra 1. mai 2007 og resultatet av takstforhandlingene for leger,
psykologer og fysioterapeuter.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten i 2007 anslås nå til
319,7 mrd. kroner, som i sin helhet overføres til Statens
pensjonsfond - Utland. Etter at statsbudsjettets oljekorrigerte
underskudd er dekket ved en overføring fra Statens pensjonsfond
- Utland, avsettes det dermed netto 316,9 mrd. kroner i fondet i
2007. Renteinntekter og utbytte i utenlandsdelen av Statens pensjonsfond
anslås til 76,5 mrd. kroner. Det samlede overskuddet på statsbudsjettet
og Statens pensjonsfond - Utland anslås dermed til 393,4 mrd.
kroner.
Statsbudsjettets brutto finansieringsbehov anslås
til 56,9 mrd. kroner i 2007 mot 31,7 mrd kroner i 2006. Endringene
fra 2006 til 2007 i gjeldsavdrag og tilbakebetalinger må ses
i lys av innløsningen av kontolånene til Statens
pensjonsfond - Norge i 2006.
Statoil ASA gjennomførte flere tilbakekjøp
av egne aksjer i markedet i 2006, noe som innebærer at
staten har innløst aksjer i selskapet i 2007. I forbindelse
med kapitalnedsettelsen i selskapet har staten fått utbetalt vel
2,4 mrd. kroner. Inntektene blir overført til Statens pensjonsfond
- Utland. Staten hadde ikke inntekter fra salg av aksjer i Statoil
ASA i 2006.
Den reelle, underliggende utgiftsveksten i 2007 anslås
nå til vel 2 3/4 pst. fra regnskapet
for 2006. Den nominelle, underliggende utgiftsveksten er anslått
til 6,9 pst.
Ved beregning av den reelle, underliggende utgiftsveksten
korrigeres det for utgifter til petroleumsvirksomhet, dagpenger
til arbeidsledige og renteutgifter på statsgjelden. I tillegg
korrigeres det for enkelte regnskapsmessige og tekniske forhold
og for enkelte endringer på utgiftssiden som har motposter
på inntektssiden. For veksten fra 2006 til 2007 gjelder
dette følgende forhold:
– Dekning
av utgifter til flyktninger i Norge over bistandsbudsjettet. Dette
er en intern overflytting av midler på statsbudsjettet
fra Utenriksdepartementet for å dekke utgifter under Arbeids-
og inkluderingsdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet
og Kunnskapsdepartementet.
– Endrede regler for dagpenger.
– Utgifter til et forsikringsteknisk
oppgjør med Posten BA i forbindelse med at Posten trakk
seg ut av Statens Pensjonskasse fra og med 1. januar 2006. Hoveddelen
av utgiftene ble utbetalt i 2006, mens et mindre beløp
til sluttoppgjør betales i 2007. Endringen vil innebære
lavere utgifter i framtiden som følge av reduserte pensjonsforpliktelser.
– Kompensasjonsordninger for å gjennomføre utslippsreduserende
tiltak som ble opprettet i forbindelse med avgiftsopplegget for
2007. Utgiftene til kompensasjonsordningene motsvares av økte inntekter.
– I 2007 ble arbeidsgiveravgiften
for arbeidstakere over 62 år økt som en del av
endringene av IA-avtalen. Utgiftene for statsansatte i forbindelse med
endringene motsvares av økte inntekter.
– Ordningen med regionalt differensiert
arbeidsgiveravgift ble lagt om mellom 2006 og 2007. Dette medfører
lavere utgifter for noen statlige virksomheter i 2007. Reduksjonen
i utgiftene motsvares av tilsvarende reduserte inntekter fra arbeidsgiveravgiften.
– For å gi et mer helhetlig
uttrykk for statens ressursbruk vil investeringslånene
til helseforetakene bli budsjettert "over streken" fra og med 2008-budsjettet.
I tråd med denne nye praksisen er lånerammen til
helseforetakene inkludert i statens utgifter i 2006 og 2007 slik
at tallene blir sammenlignbare.
– Refusjoner mv. som ikke er med
i bevilgningene i budsjettet, men som først inngår
både på utgiftssiden og inntektssiden i regnskapet.
Hvert år bidrar dette til at regnskapet gir noe høyere
utgifter og inntekter enn det nysalderte budsjettet. Dette gjelder
blant annet refusjon av utgifter til arbeidsmarkedstiltak, lærlinger,
fødselspenger/adopsjonspenger og sykepenger for
statsansatte.
– Merutgifter som motsvares av
merinntektsfullmakter.
Tabell 1.1 viser utviklingen i hovedtallene
på statsbudsjettet for 2007 etter at budsjettet ble vedtatt
i Stortinget høsten 2006. Tabell 1.2 gir en tilsvarende oversikt
for lånetransaksjoner og statsbudsjettets finansieringsbehov.
Tabell 1.1 Statsbudsjettets
og Statens pensjonsfond - Utlands inntekter og utgifter eksklusive
lånetransaksjoner i 2007 (mill. kroner)
| | Saldert
budsjett 2007 Vedtatt høsten 2006 | Endringer
til og med fram-
leggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2007 | Endringer
etter Revidert nasjonal-budsjett 2007 | Forslag til nysaldert budsjett 2007 |
1. | Statsbudsjettets
stilling | | | | |
| A Statsbudsjettets inntekter
i alt | 1 026 144 | -46 863 | 48 876 | 1 028 157 |
| A.1 Inntekter fra petroleumsvirksomhet | 384 493 | -61 787 | 18 300 | 341 006 |
| A.2 Inntekter
utenom petroleumsinntekter | 641 651 | 14 924 | 30 576 | 687 151 |
| B Statsbudsjettets utgifter
i alt | 715 393 | 1 276 | -5 403 | 711 266 |
| B.1 Utgifter til petroleumsvirksomhet | 19 600 | 1 701 | 5 | 21 306 |
| B.2 Utgifter
utenom petroleumsvirksomhet | 695 793 | -425 | -5 407 | 689 961 |
| Statsbudsjettets oljekorrigerte
overskudd (A.2-B.2) | -54 142 | 15 349 | 35 983 | -2 810 |
+ | Overført
fra Statens pensjonsfond - Utland | 54 142 | -15 349 | -35 983 | 2 810 |
= | Statsbudsjettets
overskudd før
lånetransaksjoner | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Statens
pensjonsfond - Utland | | | | |
| Statsbudsjettets netto
kontantstrøm fra
petroleumsvirksomhet (A.1-B.1), overføres til Statens pensjonsfond
- Utland | 364 893 | -63 488 | 18 295 | 319 700 |
- | Overført til statsbudsjettet | 54 142 | -15 349 | -35 983 | 2 810 |
+ | Renteinntekter
og utbytte i fondet mv. | 75 300 | -3 000 | 4 200 | 76 500 |
= | Overskudd
i Statens pensjonsfond - Utland | 386 051 | -51 139 | 58 478 | 393 390 |
3. | Statsbudsjettet
og Statens pensjonsfond - Utland | | | | |
| Samlet overskudd | 386 051 | -51 139 | 58 478 | 393 390 |
Kilde: Finansdepartementet
Nysaldert budsjett 2007 viser et oljekorrigert
underskudd på 2,8 mrd kroner, som er 51,3 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett 2007.
Medregnet forslag i denne proposisjonen er det
foreslått eller vedtatt endringer i inntektsbevilgningene som
samlet sett øker inntektene (eksklusive petroleumsvirksomhet
og lånetransaksjoner) med om lag 45,5 mrd. kroner siden
budsjettet ble vedtatt i fjor høst. Hovedtallene bak dette
er økte anslag for skatter og avgifter med 41,8 mrd. kroner, økte
utbytter med 1,3 mrd. kroner, salg av beredskapslagrene for petroleumsprodukter
med 0,7 mrd. kroner og økte inntekter fra Statens Innkrevingssentral
med 0,3 mrd. kroner. I motsatt retning trekker reduserte inntekter
fra salg av Vestbanetomta med 0,3 mrd. kroner. Renteinntektene øker med
om lag 0,6 mrd. kroner.
Nysaldert budsjett 2007 viser at utgiftene siden
saldert budsjett 2007 er vedtatt eller foreslått redusert
med 5,8 mrd. kroner (eksklusive utgifter til petroleumsvirksomhet
og lånetransaksjoner). Samlet sett reduseres utgiftene
i folketrygden med om lag 6,0 mrd. kroner fra saldert budsjett.
Merutgifter som følger av reguleringen av grunnbeløpet
i folketrygden fra 1. mai 2007 er ikke medregnet i disse
tallene. Utgiftene til dagpenger er satt ned med om 2,4 mrd. kroner
gjennom året, hvorav vel 2,1 mrd. kroner ble vedtatt i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007. Utenom dagpenger
ble bevilgningene til stønader under folketrygden redusert
med om lag 2,1 mrd. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2007. Nye anslag i forbindelse med nysalderingen innebærer
at stønadene utenom dagpenger settes ytterligere ned med
om lag 1,5 mrd. kroner. Gjennom året er dermed utgiftene
til stønader utenom dagpenger under folketrygden redusert
med til sammen om lag 3,6 mrd. kroner. I løpet av budsjettåret
er det i tillegg gjort en rekke øvrige bevilgningsendringer
som til sammen bidrar til å øke utgiftene med
omlag 0,2 mrd. kroner. Det meste av dette ble vedtatt av Stortinget
i vårsesjonen.
Etter Stortingets behandling av bevilgningsendringer i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007 er det vedtatt eller
fremmet proposisjoner (inkludert denne proposisjonen) som innebærer
reduserte utgifter med til sammen om lag 5,4 mrd. kroner, hvorav
reduserte utgifter i folketrygden, medregnet dagpenger, utgjør om
lag 1,8 mrd. kroner. Øvrige utgiftsreduksjoner i andre
halvår gjelder blant annet følgende saker:
– Utbetalingene
til finansieringsordningene under EØS-avtalen og andre
pliktige bidrag til internasjonale organisasjoner under Utenriksdepartementet er
foreslått satt ned med til sammen 460 mill. kroner.
– Tilskuddet til Statens Pensjonskasse
er foreslått satt ned med 426,8 mill. kroner.
– Bevilgningene til utbygging
og drift av barnehager er foreslått satt ned med 297,5
mill. kroner.
– Bevilgningene til Statens lånekasse
for utdanning er foreslått satt ned med 288,4 mill. kroner.
– Utgiftene til byggeprosjekter
under Fornyings- og administrasjonsdepartementet er foreslått
satt ned med 244,5 mill. kroner.
– Bevilgningene til integreringstilskudd
til kommunene og opplæring for voksne innvandrere er foreslått
satt ned med til sammen 189,9 mill. kroner.
Samtidig er det fremmet forslag om økte
utgifter, blant annet:
– Bevilgningen
til poliklinikk og innsatsstyrt finansiering under helseforetakene
er foreslått økt med til sammen 160,1 mill. kroner.
– Bevilgningen til ressurskrevende
tjenester i kommunene er foreslått økt med 185,1
mill. kroner.
– Tilskuddet til sysselsetting
av sjøfolk er foreslått økte med 100
mill. kroner.
– Bevilgningene til kontantstøtte
og barnetrygd er foreslått økt med til sammen
96,6 mill. kroner.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomhet anslås nå til 319,7 mrd.
kroner, som er 45,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett 2007,
og 18,3 mrd. kroner høyere enn i Revidert nasjonalbudsjett 2007.
Etter at det er overført 2,8 mrd. kroner til statsbudsjettet
avsettes det netto 316,9 mrd. kroner i Statens pensjonsfond - Utland.
Inklusive renteinntekter og utbytte på 76,5 mrd. kroner
anslås overskuddet i Statens pensjonsfond - Utland til
393,4 mrd. kroner i 2007. Renteinntekter og utbytte i Statens pensjonsfond
- Norge anslås til 3,9 mrd. kroner i 2007. Samlet overskudd
i statsbudsjettet og Statens pensjonsfond anslås dermed
til 397,3 mrd. kroner i 2007.
I Nasjonalbudsjettet 2007 ble kapitalen i Statens
pensjonsfond - Utland ved utgangen av 2007 anslått til 2 182
mrd. kroner. Dette anslaget ble redusert til 2 094 mrd.
kroner i Nasjonalbudsjettet 2008, blant annet på grunn
av en sterkere kronekurs. Regnskapstall fra Norges Bank viser at
kapitalen i Statens pensjonsfond - Utland var 1 932 mrd.
kroner ved utgangen av september. Ved utgangen av oktober var verdien
av fondet 2 008 mrd. kroner. Et lavere anslag for oljekorrigert underskudd
i 2007 i denne proposisjonen enn anslått i Nasjonalbudsjettet
2008 bidrar til høyere netto overføringer fra
statsbudsjettet til Statens pensjonsfond - Utland. En sterkere kronekurs
de siste månedene bidrar derimot til at verdien av kapitalen
har blitt redusert målt i norske kroner. Det er imidlertid
rimelig å legge til grunn at utviklingen i valutakursen
ikke påvirker den internasjonale kjøpekraften
av fondet. Endelige tall for kapitalen i Statens pensjonsfond -
Utland ved utgangen av 2007 vil bli presentert i statsregnskapet
for 2007.
Anslag på regnskap 2007 viser et brutto
finansieringsbehov på 56,9 mrd. kroner, som er 8,7 mrd. kroner
lavere enn i saldert budsjett, jf. tabell 1.6. Det reduserte finansieringsbehovet
må ses i sammenheng med at det ved slutten av 2006 ble
foretatt ekstraordinære tilbakekjøp av statsobligasjonslån
med forfall i 2007. På denne bakgrunn ble bevilgningen
til avdrag på innenlandsk statsgjeld redusert med 6,4 mrd.
kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007. Videre
bidrar innbetalinger til staten i forbindelse med at selskapene
DnBNor ASA, Hydro ASA og Yara International ASA gjennomfører
tilbakekjøp av egne aksjer, til å redusere finansieringsbehovet
med om lag 3,3 mrd. kroner.
Tabell 1.2 Statsbudsjettet
lånetransaksjoner og finansieringsbehov i 2007 (mill. kroner)
| | Saldert budsjett
2007 vedtatt høsten 2006 | Endringer
til og med framleggelsen av Revidert nasjonal-budsjett 2007 | Endringer
etter Revidert nasjonalbudsjett 2007 | Nysaldert budsjett 2007 |
| Lånetransaksjoner
utenom petroleumsvirksomheten | | | | |
| Utlån, aksjetegninger
mv. | 89 266 | 858 | 8 350 | 98 474 |
- | Tilbakebetalinger | 59 682 | 3 728 | 7 769 | 71 180 |
- | Statsbudsjettets
overskudd | 0 | 0 | 0 | 0 |
= | Netto finansieringsbehov | 29 584 | -2 870 | 581 | 27 924 |
+ | Gjeldsavdrag | 36 020 | -6 374 | 0 | 29 646 |
= | Statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov | 65 604 | -9 244 | 581 | 56 940 |
| Netto
finanstransaksjoner knyttet til
petroleumsvirksomheten | | | | |
| Salg av aksjer i Statoil
ASA, avdrag mm. | 0 | 2 434 | 8 | 2 442 |
- | Utlån,
aksjetegninger mv. | 0 | 0 | 0 | 0 |
= | Netto finanstransaksjoner
knyttet til
petroleumsvirksomheten overføres til
Statens pensjonsfond - Utland | 0 | 2 434 | 8 | 2 442 |
Kilde: Finansdepartementet
Fra saldert budsjett 2007 til nysaldert budsjett
er folketrygdens samlede utgifter økt med om lag 925 mill. kroner,
mens folketrygdens inntekter er økt med 9 455 mill.
kroner. Folketrygdens finansieringsbehov er dermed redusert med
8 530 mill. kroner i nysaldert budsjett.
Det er tidligere forutsatt at folketrygdens
finansieringsbehov skal dekkes ved statstilskudd, jf. Gul bok 2007.
Det er imidlertid fortsatt usikkert hvor stort det endelige regnskapsresultatet
vil bli. I proposisjonen foreslås det derfor at folketrygdens
finansieringsbehov for 2007 dekkes ved statstilskudd uten angivelse
av beløp, jf. forslag til romertallsvedtak. Folketrygden inngår
som en ordinær del av statsbudsjettframlegget. De ulike
departementers bevilgningsforslag under folketrygden er innarbeidet
i de respektive fagproposisjoner. Nedenfor følger en summarisk
oversikt over bevilgningsendringer under folketrygden som er vedtatt
av eller foreslått for Stortinget i år.
I saldert budsjett 2007 ble det bevilget 246 375,6 mill.
kroner på folketrygdens utgiftsside. Senere er det vedtatt økninger
i bevilgningen på i alt 2 751,6 mill.
kroner:
– En reduksjon
på 12,0 mill. kroner i forbindelse med behandlingen av
St.prp. nr. 44 (2006-2007) Om endringer i statsbudsjettet for 2007
under Helse- og omsorgsdepartementet.
– En reduksjon på 4 171,4 mill.
kroner i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2007,
jf. St.prp. nr. 69 (2006-2007) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2007.
– En økning på 21,0
mill. kroner i forbindelse med takstoppgjøret for fysioterapeuter,
jf. St.prp. nr. 80 (2006-2007) Om endringar i statsbudsjettet for 2007
som følgje av takstoppgjera for legar, psykologar og fysioterapeutar.
– En økning på 6 914,0 mill.
kroner i forbindelse med trygdeoppgjøret pr. 1. mai
2007, jf. St.prp. nr. 83 (2006-2007) Om trygdeoppgjeret 2007.
I tillegg er det foreslått bevilgningsendringer
på til sammen -1 826,6 mill. kroner i
forbindelse med nysalderingen høsten 2007, jf. St.prp.
nr. 10 (2007-2008) Helse- og omsorgsdepartementet, St.prp. nr. 12
(2007-2008) Arbeids- og inkluderingsdepartementet og St.prp. nr.
20 (2007-2008) Barne- og likestillingsdepartementet.
Anslag på regnskap 2007 viser at det
oljekorrigerte underskuddet er 22,5 mrd. kroner lavere enn anslått
i Gul bok 2008. Etter framleggelsen av Gul bok 2008 innebærer
ny informasjon om utgiftsanslagene for de regelstyrte ordningene
i folketrygden reduserte utgifter. Samlet innebærer øvrige
bevilgningsendringer på utgiftssiden fremmet i denne proposisjonen
og i omgrupperingsproposisjoner fremmet av andre departementer også netto
reduserte utgifter og netto økte inntekter utenom
skatter og avgifter. Ny informasjon innebærer i tillegg
at anslaget på skatte- og avgiftsinntektene fra Fastlands-Norge øker
med 16,6 mrd. kroner i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet
2008. Oppjusteringen etter Nasjonalbudsjettet 2008 er i hovedsak knyttet
til likningen for selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere
utenom petroleum for inntektsåret 2006. Netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten anslås nå 0,4 mrd.
kroner høyere enn i Gul bok 2008.
Det nysalderte budsjettet vil kunne avvike fra
det endelige regnskapet. Dette må ses i sammenheng med blant
annet usikkerhet om endelig forbruk på regelstyrte utgiftsordninger,
skatte- og avgiftsinntekter og nivået på overførte
bevilgninger fra 2007 til 2008.
Det er fra og med 1995 blitt avsatt midler i
Statens pensjonsfond - Utland. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens
pensjonsfond - Utland ut fra regnskapsførte inntekter og
utgifter. Tilbakeføringen fra fondet for å dekke
statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd fastlegges imidlertid
endelig ved nysalderingen ut fra anslag på regnskap for
budsjettåret. Endret netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
etter nysaldert budsjett vil dermed i sin helhet innebære
endret netto avsetning i fondet.
Ved at tilbakeføringen til statsbudsjettet
fastsettes endelig ved Stortingets behandling av nysalderingsproposisjonen,
vil et lavere oljekorrigert underskudd i regnskapet enn forutsatt
ved nysalderingen medføre at statsregnskapet gjøres
opp med et overskudd. Tilsvarende vil et høyere oljekorrigert
underskudd i regnskapet enn forutsatt ved nysalderingen medføre
at statsregnskapet gjøres opp med et underskudd, jf. nærmere redegjørelse
om denne budsjetteringspraksisen i St.prp. nr. 66 (2005-2006).
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, leiaren Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund,
frå Framstegspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf
Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk
Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, frå Kristeleg
Folkeparti, Hans Olav Syversen, frå Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og frå Venstre, Lars Sponheim,
viser til at denne innstillinga er avgjeven på bakgrunn
av førebels utgåve av St.prp. nr. 28 (2007-2008).
Komiteen viser vidare til brev
av 12. desember 2007 frå finansminister Kristin
Halvorsen om feil i St.prp. nr. 28 (2007-2008). Brevet følgjer
som vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen sluttar seg til forslaget
til vedtak II i denne innstillinga om at folketrygda sitt finansieringsbehov
for 2007 skal dekkast ved statstilskott.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den økonomiske
politikken regjeringen Bondevik II førte har lagt et godt
grunnlag for vekst i økonomien. Bedriftene går
godt og folk kommer i arbeid. Nå øker skatteinntektene
kraftig, noe som sikrer tjenestetilbud og velferd i hele landet.
Skatteinntektene i 2006 ble over 20 mrd. kroner høyere
enn anslaget i saldert budsjett. I nysalderingen nå viser
det seg at skatteinntektene fra Fastlands-Norge blir nesten 42 mrd.
kroner høyere i 2007 enn antatt ved budsjettfremleggelsen
i fjor. I dagens situasjon er mangelen på arbeidskraft
en hemsko for videre utbygging av velferden. Tiltak som øker arbeidstilbudet
vil derfor gjøre det mulig å bygge ut velferden. Disse
medlemmer mener derfor at arbeidsmarkedspolitikk, skattepolitikk
og pensjonssystem må innrettes enda sterkere mot målet
om høyere arbeidsdeltakelse og inkludering i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det oljekorrigerte underskuddet nå anslås
til 2,8 mrd. kroner. Dette betyr at Regjeringen nesten ikke bruker
oljepenger. Skulle man fulgt handlingsregelen kunne man anvendt
75,6 mrd. kroner. Dette innebærer at Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2007 med en merbruk av oljepenger i forhold til
Regjeringen på 22,8 mrd. kroner også lå godt
innenfor handlingsregelen, om man ser bort fra den tåkeleggingen
beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet innebærer
med sine aktivitetskorrigeringer.
Underskuddet på statsbudsjettet er
redusert med hele 51,3 mrd. kroner siden budsjettet ble saldert
i forbindelse med Revidert Nasjonalbudsjett for 2007. Disse medlemmer merker
seg samtidig at statsbudsjettets utgifter er redusert med 5,4 mrd.
kroner til 711,3 mrd. kroner.
For statens inntekter har anslagene også store
avvik. Skatte- og avgiftsinntekter fra fastlandsøkonomien øker
med 41,8 mrd. kroner. Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
er økt med 18,3 mrd. kroner utover anslag i saldert budsjett
etter Revidert Nasjonalbudsjett for 2007.
Tallene som fremkommer i nysalderingen for 2007 på skatteinntekter
viser at disse medlemmers foreslåtte skatte-
og avgiftslettelser i forbindelse med disse medlemmers forslag til
alternativt budsjett for 2007 ikke ville medført det provenytapet
for staten som Finansdepartementet anslo. Eksempelvis tilsvarer
statens merinntekter av engangsavgiften ved kjøp av ny bil
om lag 20 prosent reduksjon i engangsavgiften. Disse medlemmer foreslo
10 prosent reduksjon for budsjettåret 2007. Statens merinntekter
innenfor skatt på lønn tilsvarer om lag disse
medlemmers foreslåtte lettelser slik at dette også kunne
vært gjennomført uten inntektstap for staten.
Det er videre verdt å fremheve at Fremskrittspartiet
i sitt alternative budsjett vrir utgiftene over på investeringer,
i motsetning til Regjeringen som i større grad prioriterer
utgifter til offentlig forbruk.
I forbindelse med nysalderingen for 2007 mener disse
medlemmer det er rom for noen store grep: Nedbetaling av
helseforetakenes gjeld med 2 mrd. kroner, tilleggsbevilgning til
helseforetakene på 1 mrd. kroner, styrking av kommunesektoren
med 2 mrd. kroner, 2 000 kroner ekstra til minstepensjonistene
denne julen, noe som anslås til et proveny på 146,6
mill. kroner, og nedbetaling av bompengegjelden med 11,7 mrd. kroner.
Dette er merinntekter som man ikke har budsjettert med, og som dermed
bør komme folket til gode.
Videre mener disse medlemmer det
er rom for noen ytterligere investeringer innenfor politiet, og foreslår
bevilget 40 mill. kroner til investeringer i politiet, herav 10
mill. kroner til Oslopolitiet, jf. Innst. S. nr. 88 (2006-2007)
og St.prp. nr. 18 (2007-2008).
Disse medlemmer fremmer også forslag
om at rammen til de regionale helseforetakene økes med
150 mill. kroner, samt 2,5 mill. kroner til gratis influensavaksine,
jf. Innst. S. nr. 101 (2007-2008) og St.prp. nr. 10 (2007-2008).
I denne innstilling fremmer dessuten disse
medlemmer forslag om 20 mill. kroner til frivillige organisasjoner
for å styrke arbeidet disse gjør for de fattigste.
Disse medlemmer foreslår
også at NOx-avgift som ikke
er satt i miljøfond eller benyttet til miljøtiltak settes
i fond.
Disse medlemmer presiserer at
nedbetaling av bompengeselskapenes gjeld ikke vil være å betrakte som
en kostnad i regnskapsmessig forstand, men som en omplassering av
formue fra omløpsmidler til anleggsmidler, og altså en
investering i varige verdier, og ikke en reduksjon av nasjonalformuen.
Dette fremkommer ikke i budsjettsystemet, ettersom dette er utgiftsbasert,
og ikke skiller på kostnader eller investeringer slik et
vanlig regnskap mer korrekt ville gjøre. Disse medlemmer mener
dette er en svakhet ved systemet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at god vekst i norsk økonomi
og høye skatteinntekter har gitt rom for å styrke
viktige velferdsområder som kommer innbyggerne til gode.
I dagens situasjon er mangelen på arbeidskraft en hemsko
for videre utbygging av velferden. Økte skatter som brukes
til økte offentlige utgifter vil forsterke problemene.
Det er derimot vel dokumentert at lavere skatt på lavere
og vanlige inntekter vil øke arbeidstilbudet. Tiltak som øker
arbeidstilbudet vil derfor gjøre det mulig å bygge
ut velferden.
Disse medlemmer viser til at
den økonomiske politikken regjeringen Bondevik II førte
har lagt et godt grunnlag for vekst i økonomien. Bedriftene
går godt og folk kommer i arbeid. Nå øker
skatteinntektene kraftig. Det sikrer tjenestetilbud og velferd i
hele landet. For å sikre at de gode tidene skal vare, vil disse medlemmer investere
i fremtidens velferd gjennom å gjøre det mer lønnsomt å jobbe
og prioritere kunnskap, forskning og samferdsel.
Disse medlemmer viser til at
dagens regjering har rundt 130 mrd. kroner mer i skatteinntekter
i 2008-budsjettet enn regjeringen Bondevik II hadde i 2005. Kristin
Halvorsen er "verdens heldigste finansminister". Det blir svært
misvisende av de rødgrønne å spre budskapet
om at skattelettelser i forrige periode gir mindre velferd. Skatteinntektene
i 2006 ble over 20 mrd. kroner høyere enn anslaget i saldert
budsjett. I nysalderingen nå viser det seg at skatteinntektene
fra Fastlands-Norge blir nesten 42 mrd. kroner høyere i 2007
enn antatt ved budsjettfremleggelsen i fjor. Det betyr at valget
ikke står mellom skatt og velferd. En vekstfremmende skattepolitikk
som stimulerer ansatte og bedrifter til innsats og verdiskaping øker
fremtidens velferd.
Disse medlemmer mener at hovedutfordringen i
dag er den økende mangelen på arbeidskraft som
presser opp kostnadsnivået og renten. Det viktigste for å dempe
presset i økonomien er å øke tilgangen
på arbeidskraft. Et bredt spekter av tiltak er nødvendig
for å få flere fra trygd til arbeid, frigjøre
arbeidskraft gjennom modernisering av offentlig sektor, øke
arbeidsinnvandringen og andre tiltak som gjør det mer lønnsomt å arbeide. Disse
medlemmer viser til en undersøkelse som organisasjonen
IKT-Norge fikk gjennomført som viste at fire av ti vil
jobbe mer hvis de får beholde mer av egen inntekt. I dagens
situasjon er det uforståelig at Regjeringen ser bort fra
sammenhengen mellom lavere skatt og flere i arbeid. Finansministeren
snakker ofte om at arbeidskraften er vår viktigste ressurs. Disse
medlemmer velger å foreslå skattelette
for å stimulere arbeidslysten og dempe presset i økonomien.
Skatteinntektene har vokst med over 40 mrd. kroner årlig
siden 2005. Med oppjusteringen av skatteinngangen i nysalderingen
med ca. 42 mrd. kroner siden saldert budsjett bekreftes at skattelette
i forrige periode ikke har redusert skatteinntektene og heller ikke
grunnlaget for velferden. Derfor er det naturlig å sette
skattene videre ned, både for å øke arbeidstilbudet og
trygge norske arbeidsplasser. Disse medlemmer ser
at representanter for de rødgrønne partiene snakker
om å øke skattene etter 2009. Det er viktig å peke
på at de ekstra petroleumsinntektene, som nå fases
inn i norsk økonomi etter etableringen av handlingsregelen
i 2001, skulle brukes til vekstfremmende skattelettelser, kunnskap
og forskning samt infrastruktur. De rødgrønne
ser ut til å ha glemt denne intensjonen om å øke
vekstevnen i norsk økonomi.
Aldri har statens økonomiske handlingsrom
vært større. Den rødgrønne regjeringen
kan glede seg over rekordstore skatteinntekter og høy oljepris.
Bare siden 2005 har skatteinntektene i Fastlands-Norge økt
med i overkant av 130 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener vi uansett
trenger små og mellomstore bedrifter som kan trygge arbeidsplassene
og sikre både verdiskaping og velferd fremover. Vi trenger
innovasjon i form av entreprenører og grundere som tør å satse
egen tid og ressurser. Når de lykkes, vil hele samfunnet
høste fruktene av deres innsats.
Disse medlemmer tror i motsetning
til de rødgrønne at private og offentlige tilbud
utfyller hverandre. Det ene er like viktig som det andre. En allergi
mot private løsninger på område etter
område vil medføre dårligere tjenester
for innbyggere i hele landet.