Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
fung. leder Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg,
Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet,
Kåre Fostervold, Øyvind Korsberg og Tove Nyhus,
fra Høyre, Rolf Jarle Brøske og Torbjørn Hansen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig
Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, Randi
Sollie Denstad, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til at stortingsmeldingen trekker overordnede linjer for den videre
forvaltning av kongekrabbe og legger grunnlaget for en nasjonal
strategi for fremtidig forvaltning av kongekrabben.
Komiteen understreker at føre-var-perspektivet
er grunnlaget for forvaltningen av kongekrabbebestanden, samtidig
som det må tas hensyn til næringsaktører
og kystsamfunn i områder hvor kongekrabben allerede er
etablert.
Komiteen mener derfor at den
overordnede målsettingen er å begrense en videre
spredning av kongekrabbe i norske havområder og sikre en lavest
mulig bestand utenfor kommersielt fangstområde.
Komiteen viser til at det er
usikkerhet omkring kongekrabbens mulige innvirkninger på økosystemet.
Denne usikkerheten gjør det vanskelig å ha en
klar oppfatning av om kongekrabben skal betraktes som en ressurs
eller plage.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser
i den forbindelse til Stortingets behandling av St.meld. nr. 8 (2005-2006)
Helhetlig forvaltning av det marine miljø i Barentshavet
og havområdene utenfor Lofoten i juni 2006, der energi-
og miljøkomiteens flertall blant annet uttalte følgende:
"(…) mener kongekrabben kan være
en trussel mot økosystemet. Det må være
et mål å redusere sannsynligheten for kongekrabbens
effekter til et minimum (…)."
Komiteen understreker
at forvaltningen av kongekrabbebestanden skiller seg vesentlig både fra
forvaltningen av fiskebestander og fra en ordinær forvaltning
av introduserte eller nye arter uten kommersielt fokus. Komiteen understreker
også behovet for en langsiktig forvaltning som ivaretar
både kystsamfunn og økosystem og som har en bred
legitimitet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ber Regjeringa sette
i verk tiltak for å sikre bestandsberegninger som grunnlag
for kvotefastsettelsen.
Komiteen viser til
at kongekrabben er en fremmed art og at Norge har en folkerettslig
forpliktelse til å utrydde eller begrense omfanget av fremmede
arter, dersom det kan sannsynliggjøres en uakseptabel risiko
for økosystemet. Komiteen mener at en føre-var-tilnærming
innebærer tiltak for å unngå og/eller
redusere eventuelle skadeeffekter på det marine miljøet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Sametinget
har gitt uttrykk for at urfolksperspektivet skulle vært
inkludert i meldingen og at man ikke burde avvente Kystfiskeutvalgets konklusjoner. Flertallets utgangspunkt
er at de tiltak som foreslås i meldingen, er innenfor de krav
som folkeretten stiller, og finner det ikke nødvendig å ha
en ytterligere drøfting av urfolksspørsmål
og folkerett i denne stortingsmeldingen. Flertallet vil
derfor avvente Kystfiskeutvalgets rapport og ber Regjeringen eventuelt
legge fram endringer i forvaltningen av kongekrabbe i lys av utvalgets
konklusjoner.
Flertallet mener at føre-var-perspektivet
og usikkerheten om kongekrabbens innvirkning på økosystemet
innebærer at forvaltningen bør evalueres etter
fem år og at effekten av spredningsbegrensende tiltak vurderes årlig.
Komiteen viser til
at reglene for fisket etter kongekrabbe er mange, blant annet når
det gjelder adgang til fisket og regler for fangst. Komiteen viser
videre til at et omfattende regelverk kan innebære utfordringer
i arbeidet med å lage et effektivt og rettferdig kontrollregime. Komiteen mener
at det bør foretas en særskilt vurdering av kontrollregimet
når forvaltningen evalueres første gang. Vurderinga
må foretas i samarbeid med næringen.
Komiteen viser til at fangst
av kongekrabbe har en førstehåndsomsetning på mellom
60 og 80 mill. kroner per år. Denne inntekten har hatt
stor betydning for enkelte lokalsamfunn og mange fiskere, ikke minst
på små fartøy. I andre lokalsamfunn har
kongekrabben vært en ulempe. Mange fiskere har også hatt
ulemper, ikke minst på grunn av bifangst.
Komiteen mener derfor at målet
er at de fiskerne som har vært sterkest berørt
av bifangstproblemer med kongekrabbe i andre fiskerier, også skal
få adgang til å delta i fangsten av kongekrabbe.
Komiteen understreker at selv
om fisket etter kongekrabbe er viktig for en del fiskere, er det ikke
ensbetydende med at en bestand av kongekrabbe i Barentshavet gir
samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at kongekrabben, fordi den er begrenset til Finnmarkskysten,
er en særegen lokal ressurs som er egnet til å forvaltes
regionalt.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at fiskere fra Øst-Finnmark
skal gis økt adgang til å delta i en kommersiell
fangst av kongekrabbe.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti, mener derfor det er naturlig at folkevalgt
regionalt nivå gis en særskilt rolle i forvaltningen.
Dette flertallet mener at det
regionale folkevalgte nivå må få i oppgave å utvikle
kriterier for deltakelse i og utøvelse av fangst av kongekrabbe.
Det samme gjelder fastsettelse av kvoter innenfor fartøygruppene.
I den fremtidige forvaltningen mener komiteen at
sentrale myndigheter må håndtere det som eventuelt
vedrører kongekrabbe innenfor Den blandete norsk-russiske
fiskerikommisjon. Det samme gjelder forskning, forhandlinger, internasjonale
avtaler, fastsettelse av norsk kvote, beskatningsstrategi, herunder
tekniske reguleringstiltak og vurderingen av behovet for spredningsbegrensende
tiltak, både innenfor og utenfor området for kommersiell
fangst.
Komiteen viser til at en overordnet
målsetting må være å begrense
videre spredning av krabben i norske havområder innenfor
rammen av en føre-var- og økosystembasert forvaltning.
Komiteen mener at målsettingen
også forutsetter en avgrensing av kommersielt område
mot nord. For å begrense spredningen må den geografiske
avgrensningen også kombineres med tiltak både
innenfor og utenfor det avgrensede området.
Komiteen mener at innenfor denne
målsettingen bør det opprettes et område
for en kommersiell bestand av kongekrabbe.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, understreker
at ulike forvaltningsregimer øst og vest for 26�Ø er
et skritt i retning av at kongekrabben i Barentshavet ikke skal
forvaltes helt på linje med andre bestander.
Et annet flertall�
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at området skal avgrenses
mot vest ved 26�Ø som i dag, med unntak av en avgrensing
av vernehensyn mot indre deler av Porsangerfjorden. I tillegg opprettes det
en grense øst for Smørfjorden.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at grensen
for det kommersielle området bør vurderes særskilt
ved evaluering etter 5 år. Områdets nordlige grense settes
fra 71�15"N/26ºØ (ca. 6 nm fra
grunnlinjen) i rett linje mot øst til territorialgrensen
(12 nm fra grunnlinjen), og videre lik territorialgrensen til grensen
mot Russland.
Dette flertallet viser til at
det av biologiske grunner og for oppnåelse av størst
mulig langtidsutbytte (i kvantum) bør innføres
lik beskatningsgrad for hann- og hunnkrabber innenfor avgrenset
område for kommersiell fangst.
Dette flertallet mener at det
bør tillates fangst av hunnkrabber og at det gis separate kvoter
for hvert kjønn.
I tillegg foreslår et
fjerde flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre,
at det settes av en del av kvoten til fangst av skadet krabbe.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
forslaget om kvoter på hann- og hunnkrabbe også kan
føre til at fisket etter kongekrabber blir lite rasjonelt. Disse
medlemmer mener at det i størst mulig grad bør være
kjønnsnøytral fastsetting av kvoter basert på en
bærekraftig forvaltning innenfor sonen.
Komiteen mener at
ved å legalisere bifangst vil slik krabbe kunne landes
og omsettes på legalt vis, noe som vil innebære
en bedre utnyttelse av krabben. I tillegg vil bifangsten ikke lenger
utelukkende være en ulempe for fiskerne.
For å få en bedre
oversikt over hvor mye kongekrabbe som tas som bifangst ønsker komiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, at utkastpåbudet
oppheves i enkelte fiskerier innenfor området avgrenset
for kommersiell fangst.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det fortsatt
skal være adgangsbegrensning i det kommersielle området.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti, vil at flere fartøy enn hittil skal
gis adgang til fangsten.
Dette flertallet synes det er
naturlig at innføring av en områdeadgang innebærer
at dagens reguleringsgrupper (gruppe I og II) blir erstattet med
en ny gruppeinndeling, som kun skiller mellom fiskere på blad
B og blad A i fiskermanntallet. Fartøyeiere på blad
A gis halv kvote i forhold til kvoten som tilfaller fartøy
som eies av fiskere på blad B.
Dette flertallet mener at ved å fjerne
område- og lengdebegrensning på deltagelse i fangst
av kongekrabbe undergraves prinsippet om at det er fartøy
som opplever størst ulempe og som har få driftsalternativ,
som skal få nyte godt av kongekrabbefangsten. I tillegg
kan en slik utvidelse føre til at så mange fartøy
deltar at kvoten pr. fartøy blir for liten til å sikre
fiskeren en rimelig inntekt.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, vil at adgangen skal gis til fartøy
fra området hvor krabben har sin hovedutbredelse, og særlig
små fartøy med liten mobilitet og få driftsalternativ. Dette
flertallet mener derfor at alle merkeregistrerte fartøy
under 11 meter fra Øst-Finnmark, inklusive kommunene Nordkapp
og Porsanger, gis adgang til å delta i fangst av kongekrabbe
gjennom en områdeadgang. I tillegg skal fartøy
fra Øst-Finnmark som er over 11 meter og i dag har adgang
til å delta i fangsten, få videreført
sin deltakeradgang. Det samme gjelder fartøy fra andre
deler av landet som i dag har deltageradgang.
Et femte flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre, mener også at begrensningen på at de
som eier flere fartøy bare kan delta med ett fartøy
hver, videreføres.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser
til at deltakerloven § 21 setter tre alternative
vilkår for å kunne etablere en deltakerbegrensning.
Distriktsmessige hensyn er ikke nevnt som et alternativ som alene
kan begrunne en deltakerregulering.
Et annet flertalls,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstres vurdering, er at det ikke foreligger
hjemmel til deltakerbegrensning i fangsten av kongekrabbe slik at
bare fiskere hjemmehørende i et bestemt distrikt skal ha
adgang til å delta. Det er derfor nødvendig å etablere
en særskilt lovhjemmel for etablering av en områdeadgang
for fangst av kongekrabbe.
Dette flertallet viser i den
forbindelse til Innst. O. nr. 32 (2007-2008), jf. Ot.prp. nr. 13 (2007-2008).
Komiteen viser til
at mange fiskere i dag står overfor valget mellom å drive
fangst av kongekrabbe eller fiske med line eller garn i perioden
hvor det er tillatt med fangst av kongekrabbe. I tillegg har mottakere
på land bruk for råstoff en større del
av året. Komiteen mener at sesongen bør
utvides til å gjelde hele kvoteåret og ber Regjeringen
om å utarbeide nærmere regler om utvidelse av
krabbefangstsesongen.
Komiteen viser til at erfaringer
fra Beringhavet har vist at en "nedfisket" bestand representerer en
lavere spredningsrisiko. For å unngå spredning
i områder utenfor den fastsatte grensen, må det
aller meste av krabben som rekrutteres til bestanden lokalt tas
opp, i tillegg til de som vandrer inn i området. Det er
derfor nødvendig med en relativt stor og tilnærmet
kontinuerlig fangstinnsats. Denne innsatsen må opprettholdes
selv ved relativt små fangster av kommersiell krabbe. Komiteen mener
derfor at det vil være behov for en tilskuddsordning for å stimulere
til en kontinuerlig og effektiv desimeringsfangst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser i den forbindelse
til beregninger som anslår at det er behov for åtte
millioner i fangsttilskudd på kort sikt, og at behovet
for tilskudd deretter er mindre.
Flertallet mener det bør
vurderes å finansiere deler av fangstilskuddet med en omsetningsavgift
på førstehåndsomsetningen av kongekrabbe
i den kommersielle fangsten, men innser at dette eventuelle bidraget
må bli relativt begrenset i forhold til det totale behovet
i startfasen. Flertallet viser videre til at innføring
av en avgiftsfinansiert desimeringsfangst av kongekrabbe vil forutsette
en adekvat lovhjemmel.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at kongekrabben ødelegger for annet
fiske utenfor kommersielt område og ber Regjeringen vurdere
desimeringsfangst allerede i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for
at det i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 avsettes midler til å starte
desimeringsfangst av kongekrabbe i løpet av 2008."
For å hindre spredning mener komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, at dagens utkastforbud vest for 26�Ø også blir
gjort gjeldende utenfor den nordlige grensen og i sørlige
del av Porsangerfjorden.
Komiteen mener at
i tillegg skal oppdrett og oppfôring av kongekrabbe ikke
tillates utenfor det kommersielle området.
Komiteen viser til at det kan
ta lang tid før eventuelle effekter på systemet
av introduserte arter kan dokumenteres. Selv om det har vært gjennomført
mye forskning på kongekrabben i dens naturlige utbredelsesområde,
er det ikke gitt at denne kunnskapen er direkte overførbar
til forholdene i Barentshavet. Komiteen mener at det
er behov for mer kunnskap og at følgende forskningsområder
bør prioriteres: forbedring av bestandsestimeringsmetoder,
kongekrabbens biologi og effekt på økosystemet,
og utvikling av metodikk/redskaper for fangst av små kongekrabber.
I tillegg må forskning på bio-, samfunns- og næringsøkonomiske
konsekvenser av kongekrabben prioriteres.
Komiteen viser til at kongekrabbe
fra Norge har gjort seg bemerket ute i verdensmarkedene. Kongekrabbe
blir betraktet som et luksusprodukt, og er således et produkt
som er prisømfintlig overfor kvantumsendringer. Komiteen mener
det kan være mulig å oppnå verdiskaping ved økt
utnyttelse av kongekrabbe, blant annet ved utnyttelse av rest-råstoff
og rogn. Kongekrabbe kan også brukes som tillegg til fôr i
torskeoppdrett.
Komiteen viser til at fangst
av kongekrabbe bidrar til lønnsomhet for mange mottak og
bidrar til at kystfiskere fortsatt kan levere sin fangst lokalt.
Fortsatt ilandføring av kongekrabbe er viktig både
for bosetting og sysselsetting i mange småsamfunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at det er
viktig å ha og håndheve leveringsplikt for å sikre
arbeidsplasser på land i videreforedling og pakking.
Flertallet mener at det i tillegg
bør innføres en hovedregel om at ombordproduksjon
er forbudt, men at departementet kan gi dispensasjon nord for kommersielt
område.
I lys av endringer i beskatningen av kongekrabbe,
mener flertallet at det bør legges til rette
for statlig støtte til produkt- og markedsutvikling for
produkter av bearbeidet krabbe som i dag har liten eller ingen kommersiell
verdi. Flertallet mener at det bør gis slik
støtte gjennom Marint Verdiskapingsprogram og Innovasjon
Norge, innenfor gjeldende rammer og retningslinjer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
man fortsatt må forvalte kongekrabben på en økonomisk
bærekraftig måte i Øst-Finnmark. Forvaltningen
må innrettes slik at de som har byrdene med kongekrabben,
også får muligheter til inntekter fra kongekrabben. Disse
medlemmer viser til at krabben har blitt svært
viktig for kystflåten, og spesielt de mindre fartøyene.
Samtidig har landanlegg i små og sårbare kystsamfunn
fått viktige inntekter fra kongekrabben.
Disse medlemmer minner om at
med den nye nordlige grensen er det mange i næringen som frykter
at store fartøy med produksjonsutstyr etablerer seg som
kombinerte fiskefartøy og kjøperfartøy.
En slik utvikling vil kunne medføre at landindustrien i Øst-Finnmark
taper viktig driftsgrunnlag, og være ødeleggende
for den økonomiske infrastruktur rundt næringen.
Disse medlemmer mener det må være
krav om leveringsplikt på kongekrabbe eller forbud mot
ombordproduksjon. Dette vil sikre at kongekrabben blir bearbeidet
lokalt, og bidra til at landindustrien får tilgang på kongekrabben som
råstoff, noe som sikrer landindustriens fremtid. En slik
leveringsplikt bør organiseres på en enkel måte,
og sikre konkurranse mellom landanleggene.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
leveringsplikt til landanlegg for kongekrabbe."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det bør fastsettes en totalkvote
i den kommersielle sonen som sikrer næringsmessig drift
der hvor krabben har etablert seg. Disse medlemmer mener
tiltakene må styrkes for å hindre videre spredning
utenfor sonen.
Disse medlemmer mener at forvaltningen
i den kommersielle sonen må sikre en bærekraftig forvaltning
av krabben, og at det ikke må gjennomføres kvotefastsettelse
som reelt bygger ned bestanden innenfor sonen. Det vil over tid
medføre at den økonomiske infrastrukturen rundt næringen
bygges ned.
Dersom etterspørselen etter kongekrabbe
er stor og prisnivået er høyt, kan det åpnes
for at kongekrabbe fanget utenfor sonen inngår i det kommersielle
markedet og at dette eventuelt skjer i samarbeid med fiskeriorganisasjonene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at man allerede med dagens kvotefastsettelse ser at kongekrabben
er i ferd med å bli nedfisket i den kommersielle sonen. Andelen
store krabber er en sterk indikator. I 2005 var snittvekten på 4,2
kg, i 2006 var den redusert til 3,9 kg. I 2007 var estimatet 3,4
kg. Disse medlemmer mener derfor det må utarbeides
en totalkvote innenfor den kommersielle sonen som sikrer en bærekraftig
forvaltning og ivaretar den kommersielle siden for fiskere og landanlegg.
Disse medlemmer mener at all
den tid det ikke gis økonomiske incitamenter for fangst
av mindre krabber, vil nedfiskingsstrategien (desimeringsfiskestrategi)
utenfor sonen ikke fungere etter hensikten med dagens ordning. Skal man
lykkes med en effektiv nedfisking av bestanden utenfor den kommersielle
sonen, forutsetter det et offentlig nedfiskningsfond.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et nedfiskningsfond
for å fjerne kongekrabbebestanden utenfor den kommersielle
sonen."
Disse medlemmer forutsetter at
fondet får en størrelse og innretning som medfører
effektiv nedfisking av kongekrabben utenfor sonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
det bør innføres utkastforbud av kongekrabbe utenfor
sonen. Disse medlemmer mener at Regjeringen må avklare
hva som skal skje med den krabben som tas opp utenfor sonen slik
at den ikke svekker det økonomiske grunnlaget for kommersiell
fangst. Disse medlemmer mener det er viktig å forske
på muligheten for å få aktivt fangstutstyr
som målrettet kan sikre fangsting av småkrabber
og hunnkrabber. Disse medlemmer mener det derfor
må avsettes FoU-midler for å utvikle redskap og
fangstteknikker som fungerer optimalt for å holde bestanden
nede utenfor den kommersielle sonen. Dagens redskaper er tilpasset
en økonomisk rasjonell fangst, og er dermed mer selektive
for å sikre fangst av større krabbe. Det er også viktig å bidra
til produktutvikling og markedsutvikling som gjør landindustrien
i stand til å utnytte små krabber og hunnkrabber
til kommersiell produksjon. Det bør derfor etableres et
program for å stimulere til slik produkt- og markedsutvikling.
Disse medlemmer er positive til
en økt offentlig innsats for forsknings- og utviklingsarbeid
på kongekrabben. Det er behov for både økt forskning
på bestandsvurderinger, vandring og økologisk
påvirkning. Slik forskning må støttes via øremerkede
og økte bevilgninger til Havforskningsinstituttet. Det
er videre behov for økt forskningsinnsats på konsekvenser
av ballastvann med potensiell økning i innføringen
av andre introduserte arter.
Disse medlemmer mener det er
vanskelig å se hvorfor fartøy under 11 meter,
og hjemmehørende i Øst-Finnmark, skal gis en fortrinnsrett til
fri deltakelse, mens fartøy både over og under 11
meter som er hjemmehørende utenfor Øst-Finnmark,
men som fisker i krabbens utbredelsesområde og opplever
krabbeplagen, ikke skal ha samme frie adgang til kongekrabbefisket.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
må orientere Stortinget om utviklingen i kongekrabbesituasjonen
på en egnet måte årlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det er stor sannsynlighet
for at fri adgang for alle fartøy innenfor et kvoteregulert
fiske etter kongekrabbe lar seg gjennomføre. Lønnsomheten
er allerede så marginal i det kvoteregulerte krabbefisket
at kun mindre fartøy hjemmehørende i krabbens utbredelsesområde
finner lønnsomhet i fisket.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for
at det ikke er noen geografisk begrensning eller lengdebegrensning
på fartøy når det gjelder deltakelse
på kongekrabbefiske."
Disse medlemmer viser til at
svært mange fiskere og deres organisasjoner har vært
negative til kongekrabben og den forvaltningen som myndighetene
har ført. Disse medlemmer viser til at fiskere
gjennom mange år har fått mye fiskeutstyr (garn
og lignende) ødelagt på grunn av kongekrabben,
noe som har medført store ekstra kostnader for fiskere.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere erstatningsordning
for ødelagt fiskeutstyr, garn og lignende som skyldes kongekrabbe."
Disse medlemmer mener at en eventuell
erstatningsordning gjelder utenfor den kommersielle sonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at man bør innrette
forvaltningen av kongekrabben slik at den blir økonomisk
bærekraftig i kommersiell sone, samtidig som den legger
opp til å forhindre ytterligere spredning utenfor kommersiell
sone. Den forvaltningen som skal foregå innenfor kommersiell
son bør imidlertid ikke fravike for sterkt fra de alminnelige
prinsippene for forvaltning av ressurser fra havet. Dette innebærer
at det ikke bør innføres særregler
om at bare fartøy som er registrerte i Finnmark, skal få delta
i fangsten. I 2006 kom 70 pst. av fartøyene som deltok
i fangsten fra Øst-Finnmark, 12 kom fra Vest-Finnmark og
resten fordelte seg på en rekke fylker. Dette viser tydelig
at befolkningen i Finnmark har god tilgang til kongekrabbefangsten,
og at ei slik lovendring er unødvendig. At de fiskerne
som er sterkest rammet av bifangstproblemene med kongekrabbe, skal
få delta i fangsten av kongekrabbe, ivaretas av dagens regelverk.
Disse medlemmer viser til at
en fungerende mottaksstruktur er av stor betydning både
for næringen og befolkningen i regionen. Dette skal ikke
være til hinder for den frie konkurranse mellom mottakene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at dagens grense for å delta
i fangsten bør videreføres. Det er urimelig at
fartøy over 11 meter skal stenges ute fra fangsten, og
i 2006 stod for eksempel båter mellom 10 og 15 meter for
80 pst. av fisket.
Disse medlemmer viser til at
det bør åpnes for nykvalifisering til fangsten
av kongekrabbe, slik at nye kan komme til. Disse medlemmer mener
derfor at det må være adgang til nytildelinger
ved kvalifisering på tilsvarende vilkår som ved
tidligere nykvalifiseringer.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre viser vidare
til at grensa for det kommersielle fisket ved 26�Ø vart
sett fordi ein opphavleg ikkje kjente til at kongekrabba hadde fått
ei vesentleg utbreiing i Porsangerfjorden. Det er no stadfesta at
kongekrabba i stor grad har etablert seg i denne fjorden. Desse
medlemene meiner difor at området for kommersielt
fiske av kongekrabbe bør omfatta heile Porsangerfjorden.
Desse medlemene ber Regjeringa,
i samarbeid med dei landbaserte mottaksanlegga, om å utvikle
ei ordning for korleis man skal handtere skada og liten krabbe som
ikkje egner seg for sal.
Medlemene i komiteen frå Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre meiner det bør være
ein eigen tilleggskvote for hunnkrabber og småkrabber og
skadde krabber, fordi dette er miljøarbeid det bør
vere incitamenter for.
Desse medlemene viser til høyringa
om saka, der det kom inn mange gode innspel både frå nærings-
og miljøinteresser. Eitt av desse var at eit bestandsmål
er eit viktig vilkår for ei god ressursforvalting. Desse
medlemene ber Regjeringa sette i verk tiltak for å få sikre bestandsberekningar
som grunnlag for kvotefastsettinga.
Desse medlemene meiner at grensa
for det kommersielle fisket bør evaluerast etter fem år.
Desse medlemene viser til at
både nærings- og miljøorganisasjonar
under høyringa streka under at kvoten for 2007 på 300 000
krabber var for låg. Desse medlemene meiner
at kvoten for 2008 bør setjast høgare.
Desse medlemene viser dessutan
til at det hastar med å koma i gong med desimeringsfangst
utanfor det kommersielle området, og at det er naudsynt
med offentlege tilskot til ein slik fangst.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti stør prinsippet om at dei
fiskarane som er sterkt ramma av bifangstproblem med kongekrabbe,
også skal få delta i fangsten av kongekrabbe.
Desse medlemene ber Regjeringa
setje av midlar til desimeringsfangst i samband med Revidert statsbudsjett
for 2008, for at ein slik fangst vest for kommersielt område
kan starta i inneverande år.
Reglane i dag om deltaking i fisket etter kongekrabbe
bør vidareførast. Det er difor ikkje naudsynt å endra
deltakarlova § 21.
Komiteens medlemmer fra Høyre ber Regjeringen
om at det legges til rette for ytterligere forskning på rogn
fra kongekrabben.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti sluttar seg til den overordna målsettinga
om å sikra ein lågast mogleg bestand av kongekrabbe
utanfor kommersielt fangstområde, samstundes som det oppretthaldast
eit avgrensa område for ein kommersiell bestand utanfor
Aust-Finnmark. Kongekrabba er på den eine sida ein introdusert
art som skapar bifangstproblem for fiskarane, og samstundes ein
ressurs for einskilde lokalsamfunn i Aust-Finnmark. Den kan difor
ikkje handsamast på same måten som andre bestandar.
Komiteens medlem fra Venstre ser
på kongekrabben som en miljøtrussel for den nordnorske
kysten. Utgangspunktet for dette medlem i forvaltningsspørsmålet
av kongekrabbe har vært hvordan man skal klare å hindre
videre spredning. Skal man klare å forhindre spredning, må man
intensivere fisket over en periode slik at man får kontroll
over bestanden i det kommersielle området. På denne
bakgrunn vil dette medlem be Regjeringen i samråd
med Havforskningsinstituttet og andre relevante forskningsinstitusjoner
hurtig sette et bestandsuttak som hindrer videre spredning.
Hvis forvaltningsregimet av kongekrabben denne
stortingsmeldingen skisserer, og som komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Venstre i stor grad støtter
seg til, ikke klarer å hindre videre spredning av kongekrabben,
vil disse medlemmer ta til orde for at man raskt
setter inn tiltak som kan begrense veksten og holde bestanden nede.
For å få en bedre
oversikt over hvor mye kongekrabbe som tas som bifangst, ønsker komiteens
medlem fra Venstre at utkastpåbudet oppheves både
innenfor og utenfor den kommersielle sonen.
Derfor fremmer komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med
de landbaserte mottaksanleggene for kongekrabbe, utvikle
en ordning for hvordan man skal håndtere skadet og liten
krabbe som ikke egner seg for salg."