Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra
Venstre, André N. Skjelstad, viser til at varslere spiller
en viktig demokratisk rolle i dagens samfunn ved å avdekke kritikkverdige
og ulovlige forhold i en virksomhet. Forholdene må derfor legges
best mulig til rette for at kritikkverdige forhold kan komme frem
og bringes til opphør. Med kritikkverdige forhold menes ikke bare
kriminelle (dvs. straffesanksjonerte) forhold, men også mislighold
av andre lovbestemte påbud eller forbud, brudd med virksomhetens etiske
retningslinjer samt alminnelige etiske standarder som det er bred
tilslutning til i samfunnet.
Komiteen viser videre til at
nye varslerbestemmelser i arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. januar 2007.
I likhet med forslagsstillerne mener komiteen det
er svært positivt at de lovendringer Stortinget vedtok har gitt
et bedre varslervern og at dette var et godt skritt i riktig retning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til arbeids- og inkluderingsministerens svarbrev til komiteen
av 3. april 2008 hvor det fremgår at spørsmål om opprettelsen av
et håndhevingsorgan for varslersaker har vært behandlet av arbeidsgruppen
som leverte rapporten "Ansattes ytringsfrihet" 21. desember 2005.
Gruppen konkluderte med at det ikke var hensiktsmessig verken å
legge håndheving av varslingsregelverket til et eksisterende organ
eller å opprette et nytt håndhevingsorgan. Arbeidstilsynet har blant
annet til oppgave å veilede om arbeidsmiljølovens regelverk og vil innenfor
dagens rammer kunne fylle behovet for veiledning om regelverket
vedrørende varslersaker.
Flertallet vil også vise til
at varslers vern i henhold til arbeidsmiljølovens § 2-5 vil beskytte varsler
uavhengig av sakens utfall dersom varsler er i god tro ved varslingstidspunktet.
Flertallet viser videre til at
Arbeidstilsynet sammen med andre høringsinstanser i forbindelse
med arbeidet med Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) Lov om endringer i arbeidsmiljøloven (varsling)
tok til orde for at eventuelle nye regler om ansattes ytringsfrihet
i arbeidsmiljøloven bør evalueres noen år etter at de har trådt
i kraft og viser til Innst. O. nr. 6 (2006–2007) der det heter:
"Flertallet har merket seg at Arbeidstilsynet sammen
med andre høringsinstanser tar til orde for at eventuelle nye regler
om ansattes ytringsfrihet i arbeidsmiljøloven bør evalueres noen
år etter at de har trådt i kraft. Flertallet støtter dette."
Flertallet mener at det ikke
er riktig tidspunkt for evaluering og viser også til statsrådens svarbrev
av 3. april 2008 der det heter:
"Regelverket om varsling trådte i kraft 1. januar 2007
og har således ikke vært gjeldende rett lenger enn et drøyt år.
Når varslingsregelverket har vært i bruk i en periode vil det kunne
være grunn til å foreta en evaluering for å fremskaffe systematiske
kunnskaper om forekomsten av varsling, erfaringene med reglene og
hvordan veiledning og håndheving har fungert."
Flertallet viser for øvrig til
arbeids- og inkluderingsministerens konklusjon i svarbrevet til
komiteen og støtter denne.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre anser imidlertid at de nye
lovbestemmelsene i arbeidsmiljøloven ikke gir varslerne et tilstrekkelig
rettsvern og at dagens lovparagrafer er for lite informative overfor
potensielle varslere.
Disse medlemmer viser til merknader
i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) Lov
om endringer i arbeidsmiljøloven (varsling), jf. Innst. O. nr. 6
(2006–2007) hvor det ble påpekt at begrensningene i varslingsretten
i størst mulig grad bør angis presist og fremgå av lovteksten. Forslagsstillerne
mener at dagens lov ikke skaper et tilstrekkelig klart rettsvern
og trygghet for varslere. Disse medlemmer deler denne
vurderingen. Lovbestemmelsen gir beskyttelse i ettertid, etter at
man eventuelt har blitt utsatt for gjengjeldelser på grunnlag av
varslet.
Disse medlemmer mener det vil
være ønskelig å gi de ulike partene i en varslingssak større klarhet
og forutberegnelighet enn i dag når det gjelder ytringsfrihetens
grenser. Høringsrunden som fant sted i forkant av Stortingets behandling av
de nye varslerparagrafene i arbeidsmiljølovenn viste at lovforslaget,
slik det ble formulert, vil kunne gi inntrykk av en for snever ytringsfrihet.
I Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) pekte også Regjeringen selv på at bestemmelsen
ville kunne virke mot sin hensikt og ikke gi den veiledning og forutberegnelighet
som etterstrebes. Imidlertid konkluderte Regjeringen med at det
var vanskelig å komme fram til en alternativ lovtekst som er mer
dekkende enn høringsforslaget, og fremmet derfor ikke noe forslag
om regulering av ansattes ytringer generelt.
Disse medlemmer vil peke på at
faktorer som ser ut til å begrense mulighetene for å varsle, er de
ansattes frykt for gjengjeldelse fra arbeidsgiver, ledelse eller
kolleger samt faktiske krav, forventninger eller oppfatninger om arbeidstakernes
lojalitet til sin arbeidsgiver. Disse lojalitetskravene går ofte
langt lenger enn de kravene som følger av den rettslige lojalitetsplikten.
En del arbeidstakere vet heller ikke når de kan eller skal si ifra,
eller til hvem.
Basert på en rekke konkrete eksempler som er omtalt
i pressen eller som disse medlemmer på annen måte
er blitt kjent med, er det ofte en betydelig personlig belastning
å varsle om kritikkverdige eller ulovlige forhold på arbeidsplassen.
Virksomheter som har blitt konfrontert med et ubehagelig budskap
fra en varsler, velger ofte å reagere mot varsleren i stedet for
å rydde opp i problemene. Ved å sikre den som sier ifra tilstrekkelig
beskyttelse, kan samfunnet høste store gevinster både menneskelig,
moralsk, rettslig, økonomisk og sikkerhetsmessig.
Forslagsstillerne skriver i sitt forslag at
de som vurderer å varsle om kritikkverdige forhold, trenger praktisk
og juridisk veiledning som dagens arbeidsmiljølov ikke åpner for. Disse medlemmer viser
til Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) hvor det blant annet står:
"et hovedformål med forslaget er å signalisere at varslingen
er både lovlig og ønskelig."
Videre står det i samme proposisjon:
"jo større interesse ytringen har for allmennheten eller
jo alvorligere forhold man ønsker å melde fra om, jo mer berettiget
er varslingen."
Disse medlemmer er enig i dette,
og mener at det i praksis ofte er svært vanskelig for en potensiell
varsler å gjøre denne vurderingen alene. Hva den enkelte personlig
måtte mene, er etter lovforarbeidene ikke relevant; det er en allmenn vurdering
av hva som vil være kritikkverdig som skal legges til grunn. Disse
medlemmer mener derfor at lovens ordlyd og lovforarbeidene
åpner for en uklarhet som ofte gjør situasjonen svært vanskelig
for den som står overfor valget om vedkommende skal varsle eller
ikke. I praksis vil en varslingssituasjon ofte vise seg å være meget
konfliktfylt for den eller de som er involvert, og det er videre
stor sannsynlighet for at arbeidsgiver ikke synes saken har allmenn interesse.
I slike situasjoner trenger varsleren noen å støtte seg på. Slik disse
medlemmer vurderer det vil dagens bestemmelser i arbeidsmiljøloven
(varslingsparagrafene) med krav til forsvarlighet og krav til allmenn
interesse, ofte begrense arbeidstakers trygghet i en varslingssituasjon
i en så sterk grad at vedkommende ofte velger å la være å varsle.
Forslagsstillerne mener det er et stort behov
for å opprette en offentlig enhet hvor potensielle varslere kan
henvende seg for å få råd og hjelp. En slik enhet kan bidra til
å løse noen av de store utfordringene en person i en varslingssituasjon står
overfor. Mange varslere har gitt uttrykk for at de i en varslingssituasjon
har manglet bistand fra en uhildet person eller enhet. En varslingssituasjon
foreligger når en person tar initiativ til å si ifra om kritikkverdige
forhold eller kriminelle handlinger i virksomheten. En varslerenhet
vil kunne ivareta rettssikkerheten for alle involverte parter i
en kritisk periode og være til hjelp for å avklare kritikkverdige
forhold. En slik enhet kan informere om varslerreglene, om risikoene
ved varsling, at man ikke skal ha personlige motiver, og at varslingen
skal omhandle forhold som kan etterprøves. Dette kan skje ved at
melderen fremsetter etterprøvbare påstander eller ved at vedkommende fremlegger
dokumentasjon der det er mulig. Forslagsstillerne mener denne enheten
bør legges til Arbeidstilsynet.
En varslerenhet bør etter forslagsstillernes
syn være et varslingssted som mottar og registrerer varslingssaker.
I sitt svarbrev til komiteen av 3. april 2008 skriver arbeids- og
inkluderingsministeren:
"Det er noe uklart hva representantene legger i "motta
og registrere varslingssaker". Det er grunn til å tro at de fleste
varslingssaker aldri kommer til media, men blir løst på en tilfredsstillende
måte internt i virksomheten... Jeg ser det som lite hensiktsmessig
at man i slike tilfeller skal ha en rapporteringsplikt til et varslingsorgan
av registreringshensyn."
Disse medlemmer har ikke oppfattet forslagsstillerne
dit hen at deres intensjon er at det skal innføres en "rapporteringsplikt
av registreringshensyn". Snarere tvert imot ved at det er den enkelte
varsler selv som må ta stilling til om han/hun ønsker å rapportere
saken til varslingsenheten i Arbeidstilsynet og videre ta stilling
til om saken skal registreres som en "varslersak", etter at en nærmere
konsultasjon med Arbeidstilsynet om saken er gjennomført.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne mener en slik varslingsenhet bør ha som mål å komme
i en dialogsituasjon med involverte parter. Enheten må kunne fastsette
at en varslingssak foreligger fra det tidspunkt da varsleren tok
initiativ til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten.
Dette tidspunktet vil nødvendigvis være noe tidligere enn det tidspunktet
da varslerens henvendelse kom frem til Arbeidstilsynet. Fra dette
tidspunktet kan enheten pålegge arbeidsgiver å ikke endre varslerens stilling,
lønn, arbeidsoppgaver eller arbeidsmiljø for øvrig uten å informere
Arbeidstilsynet på forhånd om hvilken endring det er snakk om, og en
begrunnelse for den påtenkte endring. Et slikt pålegg skal gjelde
til varslingssaken er endelig avgjort.
Videre viser disse medlemmer til
at forslagsstillerne mener en slik varslingsenhet må utstyres med
ressurser som setter den i stand til å sikre bevis og etterforske
de innkomne opplysninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil imidlertid understreke at det ikke kan være
snakk om "etterforskning" i politimessig forstand, men snarere grundige
undersøkelser for å bringe de faktiske forhold på det rene. Disse
medlemmer er enig i at varslingsenheten bør utstyres med
ressurser til eventuelt å føre rettssaker mot arbeidsgiver på arbeidstakers
vegne når allmenne hensyn tilsier det. Ved avdekking av økonomisk
eller annen kriminalitet skal enheten sende denne delen av saken
videre til aktuelle etterforskningsorganer. Ved etiske overtramp
og juridiske gråsoner bør enheten kunne treffe vedtak om nærmere
redegjørelse for de foreliggende forhold, og for hvilke tiltak virksomheten
vil iverksette for å forhindre at slike forhold gjentar seg. Skulle
virksomheten unnlate å redegjøre for forholdene, vil tvangsmulkt kunne
ilegges, jf. arbeidsmiljøloven § 18-7.
Disse medlemmer mener derfor
at det er nødvendig å etablere en offentlig enhet som kan gi råd
og bistand, både før, under og i etterkant av at en varslersak har
oppstått. Disse medlemmer mener en slik enhet vil
bidra til økt rettssikkerhet både for arbeidstaker og arbeidsgiver.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse
av en varslingsenhet under Arbeidstilsynet. Enheten bør være et
varslingssted som mottar og registrerer varslingssaker. Enheten
bør ha som mål å komme i en dialogsituasjon med involverte parter,
men bør også utstyres med myndighet til å kunne gripe inn i virksomheter,
sørge for oppklaring rundt de forholdene det varsles om og med sanksjonsmuligheter overfor
arbeidsgiver."
"Stortinget ber Regjeringen evaluere enheten
etter to år for å se om enheten fungerer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til merknader i forbindelse
med behandlingen av Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) Lov om endringer
i arbeidsmiljøloven (varsling), jf. Innst. O. nr. 6 (2006–2007),
der en enstemmig komité mener at vernet om varslere utgjør en hovedutfordring
på arbeidsmiljølovens område. Endringene i arbeidsmiljøloven om
varsling, og sikring av arbeidstakernes ytringsfrihet i arbeidsforhold,
ble vedtatt i november 2006.
I sine merknader, sammen med Høyre og Venstre,
pekte disse medlemmer på følgende:
"Disse medlemmer frykter at en så uklar lovformulering
om et forsvarlighetskrav vil medføre at det i praksis ikke vil bli
varslet om kritikkverdige forhold. Videre ser disse medlemmer det
som svært betenkelig at denne lovformuleringen dreier fokuset bort
fra virksomhetens kritikkverdige forhold og over til spørsmålet
om varsleren har opptrådt kritikkverdig i måten det varsles på."
Disse medlemmer støtter intensjonen
i det foreliggende representantforslaget om opprettelse av en varslingsenhet.
Imidlertid anser disse medlemmer at det er gått svært
kort tid siden lovendringen i Innst. O. nr. 6 (2006–2007) trådte
i kraft og at det vil være ønskelig med en bredere gjennomgang av
virkningene av lovendringen før nye tiltak tas i bruk. Etter disse medlemmers syn
vil en slik fremgangsmåte kunne bidra til kvalitetssikring av eventuelle
nye tiltak og øke mulighetene for en tryggere og klarere situasjon
for varslere og bedrifter. Disse medlemmer vil derfor
be Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en evaluering av virkningen
av lovendringen i Innst. O. nr. 6 (2006–2007) etter ytterligere
1 1/2 år. En slik evaluering må bygges på erfaringene både fra arbeidsgiversiden
og arbeidstakerorganisasjonene.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en evaluering
av virkningene av arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling høsten
2009."