Bankmarknadene både i Noreg og internasjonalt har
over lengre tid vore gjennom store strukturelle endringar. Dereguleringa
i Noreg på 80-talet opna for vesentleg auka konkurranse på nasjonalt
plan. Etter at EØS-avtalen tok til å gjelde 1. januar 1994, blei
det opna for at bankar frå EØS-land fritt kunne opprette filial
hos kvarandre. Endringane i internasjonale kapitalkravsreglar, endringar
i rekneskapsreglar i retning av marknadsverdiprinsipp for alle balansepostar
og EUs handlingsplan for å realisere EUs indre marknad er spesielt
viktige for utviklinga framover.
Ei viktig drivkraft for endringar i bankmarknadene
er utviklinga av ny teknologi innanfor databehandling og kommunikasjon. Utnytting
av denne nye teknologien til å utvikle nye tenester og produkt er
alt blitt svært viktig for bankane. Ein reknar med at dei større
og meir avanserte bankane har visse skalafordelar ved dei nødvendige
investeringane i teknologi. Samtidig kan teknologiutviklinga gjere
det mogleg med vekst og nyetablering på bakgrunn av felles teknologiske
løysingar. Noreg er eit av dei leiande landa når det gjeld å ta
i bruk moderne teknologi innanfor betalings- og informasjonsformidling,
og vi er i verdstoppen innanfor kortbruk, nettbank og eFaktura.
BankAxept-systemet i Noreg er ein viktig infrastruktur for debetkort,
som har ført til at kort blir brukt i stor grad ved kjøp av varer
og tenester.
Demografiske endringar i den vestlege delen
av verda, som inneber at befolkninga i gjennomsnitt blir eldre,
er ein viktig endringsfaktor for heile finanssektoren. Usikkerheit
knytt til offentlege pensjonsordningar, auka velstand og auka kunnskapsnivå
om alternative spareordningar fører til at hushalda i stadig større
grad ønskjer ulike spareprodukt. Bankane tilbyr òg spareprodukt
som pensjonssparing og sparing med børsavkastning. Trass i dei nye
spareprodukta og høg innskotsvekst over fleire år er det grunn til
å rekne med at ein stor del av sparemidlane knytte til såkalla langsiktig
finansiell sparing vil bli kanaliserte til spareprodukt som blir
forvalta av verdipapirfond, livsforsikringsselskap og pensjonskasser.
Den raske veksten av institusjonelle investorar, som
er betydelege tilbydarar av kapital til banksektoren og andre næringssektorar,
er i ferd med å endre eigarstrukturen i svært mange børsnoterte
selskap. Investorane stiller krav som igjen påverkar strukturen
og konkurransen i marknaden.
Framstillinga i kapittel 3 i meldinga byggjer
til dels på ein rapport Kredittilsynet har laga på oppdrag frå Finansdepartementet,
og som blir offentleg tilgjengeleg samstundes som kredittmeldinga.
Rapporten frå tilsynet belyser blant anna faktiske og forventa strukturendringar i
banknæringa nærare, og korleis ein meiner dei blir påverka av nasjonale
og internasjonale regelverksendringar. Når det gjeld strukturen
i dagens finansmarknad, viser departementet også til kapittel 2
om finansiell stabilitet.
Det norske bankmarknaden er nokså konsentrert,
målt ved marknadsdelen til dei fem største bankane. Men eit slikt
konsentrasjonstal fangar ikkje opp det faktum at svært mange bankar
er aktive i den norske marknaden. Den norske bankmarknaden skil
seg uansett ikkje spesielt ut i europeisk samanheng, om ein ser
på dominansen til dei største aktørane. Det har vore store strukturelle
endringar i den norske bankmarkaden dei seinare åra. Nokre bankar
er blitt kjøpt opp av utanlandske aktørar. Andre har slått seg saman,
og mange mindre bankar søkjer fordelar gjennom samhandling. Nye
bankar har kome til, noko som tyder på låge hindre for etablering.
Ny teknologi har minska behovet for nærleik til kundane, minske
bankane sine kostnader, og gjort det enklare for kundane å halde
seg orienterte om prisar og vilkår. Det er òg ein trend at kundar byter
bank noko oftare enn før.
Regjeringa vurderer samla sett konkurransesituasjonen
i den norske bankmarknaden som rimeleg tilfredsstillande.
Regjeringa vil likevel følgje opp ein del særlege problemstillingar
framover. Dette gjeld blant anna kundemobilitet. Viktige stikkord
her er god transparens og låge bytekostnader. Vidare vil ein sjå
på reglane for produktpakker (og fordelsprogram), som nemnt ovanfor.
Marknaden for internasjonale betalingskort har vekt
større interesse internasjonalt i seinare tid, og vil bli vurdert
nærare også her i Noreg. Saka er som nemnt lagd fram for Konkurransetilsynet.
Ein viser til kapittel 3 i meldinga for nærare omtale.
Komiteen tek omtalen til orientering.