Byggjeprosjektet for fleirbrukshall fase 3 på
Setermoen vart godkjend ved Stortinget si handsaming av Innst. S.
nr. 287 (2006–2007), jf. St.prp. nr. 78 (2006–2007). Prosjektet
vart godkjend med ei kostnadsramme på 243 mill. kroner.
Etter å ha henta inn tilbod på prosjektet finn
ein at alle tilboda ligg over kostnadsramma. Den store auken i høve
til godkjend kostnadsramme er grunna i høg aktivitet og auka prisar
i byggjemarknaden. For å få satt i gang prosjektet er det starta
førebuing av igangsetjing av eit mindre bygg enn tidlegare godkjend,
utan at dette forskoterer Stortinget sine seinare avgjersler.
På denne bakgrunn vert det foreslått å utvide prosjektet
til det omfang som opprinneleg var planlagd, med ei ny kostnadsramme
på 286 mill. kroner.
Prosjekt for samanbinding av Mauken og Blåtind
skytefelt blei godkjent av Stortinget i 1997. Prosjektet har ei
ramme på 190 mill. kroner. Som følgje av usemje mellom staten og
reindriftsnæringa om valg av trasé fra Mauken skytefelt og nordover
til Europaveg 6, vart ikkje prosjektet realisert som planlagt. Etter
tingingar inngjekk staten og reindriftsnæringa hausten 2006 ein
avtale om ein ny trasé og ein avtale om kjøp av beiterettar. Den
nye traséen gjorde det naudsynt å utarbeide eit nytt forprosjekt
som nå ligg føre.
Departementet har, som følgje av innspel frå mellom
andre Takvatn grunneierlag, vurdert om ein kan nytte traséar utanfor
det som ligg til grunn for avtalen med reindriftsnæringa. Departementet
kan ikkje sjå at det vil vere mogleg å finne ei betre løysing enn
den som føreligg.
Det reviderte prosjektet er kostnadsrekna til
431 mill. kroner og målsettinga for prosjektet er uendra. Dei auka
kostnadane skuldast auka prisar i entreprenørmarknaden, bygging
av ein tunnel på om lag 1,3 kilometer som del av traséen og breiare
veg som følgje av nye og tyngre kjøretøy i Hæren.
Prosjektet "Nye fregattar" vart vedteke ved Stortinget
si handsaming av Innst. S. nr. 207 (1998–1999), jf. St.prp. nr.
65 (1998–1999). Hovudkontrakten for prosjektet for utvikling, design
og levering av til saman fem fartøy med tilhøyrande våpensystem
og kommando- og kontrollsystem vart inngått med verftsgruppa Empresa
Nacional Bazan (seinare Izar og no Navantia).
Første fartøy, Fridtjof Nansen, vart overteke
av Forsvarets logistikkorganisasjon 5. april 2006, og fartøy nummer
to, Roald Amundsen, vart overteke 21. mai 2007. Tredje fartøy, Otto
Sverdrup, vart overteke 30. april 2008. Fjerde fartøy, Helge Ingstad,
vart sjøsett 23. november 2007, og er planlagt overteke i 2009.
Det siste fartøyet, Thor Heyerdahl, er planlagt overteke i 2010.
Forsvarsdepartementet har tidlegare, i St.prp.
nr. 50 (2002–2003), informert om mogleg tilleggskjøp til fregattane
medan prosjektet vert gjennomført. Ei plattform som fregattane vil vere
under stadig utvikling. For at dessa fartøya heile tida skal vere
relevante, må dei følgje den teknologiske utviklinga. Difor må ein
rekne med å kjøpe tilleggsutstyr gjennom heile plattforma si levetid.
Dei kapasitetar som det er formålstenleg å innføre i prosjektets
levetid, vil bli vurdert kjøpt som ein del av prosjektet si kostnadsramme,
eller ved å be om å auke denne.
Navantia har ved utgangen av 2007 rapportert
at dei har oppfylt 103,5 pst. av gjenkjøpet, åtte år etter at kontrakten
vart inngått. Forsvarsdepartementet og industrien er generelt sett
svært nøgde med den måten Navantia, med støtte frå spanske styresmakter,
og verftet sine underleverandørar har løyst sine gjenkjøpsforpliktingar.
Vel 100 spanske og meir enn 250 norske bedrifter har hatt nytte
av gjenkjøpsavtalane for fregattprosjektet gjennom vare- og tenestekontraktar.
Forsvarsdepartementet er no i dialog med både Navantia
og spanske styresmakter for å sjå på nye tiltak som kan oppretthalde
og utvikle vidare det gode forholdet som er etablert mellom spansk
og norsk industri. I dette arbeidet vil Forsvarsdepartementet også
sjå på muligheitene til å føre vidare prosjekter som vart etablert
av "Innovasjon Norge".
Stortinget vart, i St.prp. nr. 1 (2007–2008),
informert om at det har oppstått eit behov for å auke prosjektet
sitt omfang og kostnadsramme når det gjeld reservedelar til fregattane.
Vidare vart Stortinget informert om at Regjeringa vil kome tilbake
til denne saka når tilstrekkeleg prosjektdokumentasjon ligg føre.
Opphavleg vart det berre lagt inn kostnader
i prosjektet for reservedelar for å dekkje behovet dei første åra.
For å sikre at det vart kjøpt inn dei rette reservedelane i rett
mengde for ein lengre periode, har ein vald å skaffe seg røynsler
i den tidlege fasen, for å vere best mogleg budd på behov for slike
reservedelar. I tilegg til no å auke reservedelslagra endå meir,
er det òg eit behov for å skaffe ein del komponentar som er på veg ut
av produksjon. Dette vil betre sikre fregattanes operative evne
på lang sikt. Det vil verte kravd gjenkjøp for nyskaffinga av reservedelar dersom
kontraktsummen frå ein leverandør overstig grensa for gjenkjøp.
På bakgrunn av dette vert det foreslått å auke
kostnadsramma (på post 45) for prosjekt 6088 – Nye fregattar – med
200 mill. kroner til reservedelar for fregattane. Vidare er det
venta at kostnadene for gjennomføringa (på post 1) aukar med 2 mill.
kroner. Etter den føreslåtte rammeauken er kostnadsramma (på post
45) 17 762 mill. kroner, og gjennomføringskostnadene (på post 1)
737 mill. kroner.
Fregattane er utstyrde med det amerikanske våpensystemet
AEGIS, og det er inngått ein samarbeidsavtale med den amerikanske
marinen om utdanning av operatørar og test og vedlikehald av dette
systemet. Programvara på systemet er under stadig utvikling, og
det er behov for å oppgradere fregattane slik at ein sikrar samhandling
med allierte fartøy og aukar den operative evna til fartøya. Den
neste planlagde oppgraderinga tek mellom anna sikte på å auke radarens yteevne
i kystnære område og å auke systemets kapasitet mot overflatemål.
Oppgraderinga vil også løyse moglege interferensproblem knytte til sivile
system for kommunikasjon.
Programvara vert oppdatert normalt kvart andre år,
og det kan vere aktuelt å auke kostnadsramma for prosjektet for
å handtere programvareoppdateringane i framtida. Regjeringa vil
kome tilbake til Stortinget med denne saka når naudsynt prosjektdokumentasjon
ligg føre.