Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per
Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson,
Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig
Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Jon Øyvind
Odland og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til rundskriv
I-1998-42-Omsorgslønn hvor det står:
"Hovudformålet med omsorgslønnsordninga er å bidra
til best mogeleg omsorg for dei som treng hjelp i dagleglivet og
å gjere det mogeleg for private omsorgsytarar å halde fram med omsorgsarbeidet."
Komiteen er enig
i at omsorgslønn er en svært viktig ordning for familier med familiemedlemmer
med nedsatt funksjonsevne eller alvorlig sykdom.
Komiteen viser videre
til at det er viktig at mennesker som påtar seg pleie- og omsorgsoppgaver
for familiemedlemmer som ellers ville vært avhengig av offentlige
tilbud, ikke skal komme uheldig ut etter langvarig fravær fra arbeidslivet,
når omsorgen opphører.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til statsrådens svarbrev til komiteen av 10. juni 2008. Flertallet viser til at statsråden her gjennomgår
dagens regelverk under Helse- og omsorgsdepartementet når det gjelder
lønn til personer som har et særlig tyngende omsorgsarbeid. Omsorgslønn
omfattes av lov om sosiale tjenester, og det er derfor kommunene
som avgjør om omsorgslønn skal ytes, på nærmere bestemte forutsetninger.
Omsorgslønn kan kombineres med egen inntekt. Rettigheter til ferie og
feriepenger avhenger av om personen som mottar omsorgslønn regnes
som ansatt eller oppdragstaker. For oppdragstakere kan avlastning tilstås,
også med løpende omsorgslønn.
Flertallet viser
videre til at rettigheter etter folketrygdloven sorterer under Arbeids-
og inkluderingsdepartementet. Statsråden gjennomgår i sitt svarbrev
de rettighetene som mottakere av omsorgslønn har etter gjeldende
regelverk. Omsorgslønn er pensjonsgivende inntekt og gir rett til
sykepenger, enten som arbeidstaker eller som oppdragstaker. Sistnevnte
kan tegne tilleggsforsikring på vanlig måte. Mottakere av omsorgslønn
tjener opp pensjonspoeng på vanlig måte og kan få godskrevet omsorgspoeng
etter vanlige regler.
Flertallet viser
til statsrådens svar om pågående forbedringer i eksisterende KOSTRA-rapportering,
som vil gi et bedre statistikkgrunnlag for framtida.
Flertallet viser
videre til statsrådens svar om mulige støtteordninger ved behov
for overgang fra omsorgsarbeid til ordinært arbeid. De aktuelle
personene kan vurderes for arbeidsmarkedstiltak på linje med andre,
men har kun rett til dagpenger dersom de har vært arbeidstaker og ikke
oppdragstaker. De kan ha rett til individstønad ved deltakelse i
arbeidsmarkedstiltak, yrkesrettet attføring etter vanlige regler
eller kunne omfattes av kvalifiseringsprogrammet for personer med
små eller ingen rettigheter i folketrygden.
Flertallet viser
likevel til at det i brev av 17. juni 2008 til komiteen fra Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon framkom at dagens regelverk ikke fungerer optimalt
for alle. Flertallet viser i den forbindelse
til statsrådens svarbrev, der det framgår at Regjeringen gjennom
et interdepartementalt utvalg er i gang med et arbeid, der det utredes strategier
og tiltak som kan gjøre det lettere å kombinere yrkesaktivitet med
omsorg for nære pårørende. Flertallet har
merket seg at det snart vil bli sendt ut et høringsnotat om dette. Flertallet imøteser resultatet av høringen
og Regjeringens videre oppfølging av saken.
Flertallet har ingen
ytterligere merknader og foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til at ordningen med omsorgslønn oppfattes av mange som lite forutsigbar
og gjør at mange sliter med å kunne langtidsplanlegge sin familiesituasjon. Grunnen
til dette er etter disse medlemmers syn
at ordningen i altfor stor grad avhenger av den enkelte kommunes
prioritering av ordningen, samt kommunenes årlige budsjett.
Disse medlemmer viser
til at siden omsorgslønn er skattepliktig og kommunene betaler arbeidsgiveravgift,
er det naturlig å tenke seg at den som yter omsorgen burde likestilles
med andre ansatte når det gjelder feriepenger, sykepenger, arbeidsmarkedstiltak,
arbeidsledighetstrygd og pensjonspoeng. Etter dagens lovverk er
det opp til kommunene selv om de velger en arbeidsavtale eller en
oppdragsavtale og hvilke andre rettigheter som måtte følge av den
avtalen som blir valgt.
Disse medlemmer mener
det må være et mål å få innført en ordning med omsorgslønn som er
lik over hele landet.
Disse medlemmer viser
til at spesielt familier med funksjonshemmede barn eller barn med alvorlig
sykdom har en tøff hverdag, noe antall henvendelser viser med all
tydelighet. Ofte gis det uttrykk for at det er kampen mot det offentlige
som er det aller tøffeste. Familiene sliter med et stort regelverk
med særregler, byråkrati og skjemaer.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til at det i forbindelse med behandling av St.meld. nr. 50 (1996–1997)
Handlingsplan for eldreomsorgen. Trygghet – respekt – kvalitet,
ble fremmet et forslag fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti om at staten skulle delfinansiere kommunenes
forpliktelser til omsorgslønn med 50 pst. slik at det ville være
mulighet til å etablere en ordning som var tilnærmet lik over hele
landet uavhengig av kommunal økonomisk situasjon, jf. Innst. S.
nr. 294 (1996–1997).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at i forbindelse
med behandlingen av Dokument nr. 8:61 (2001–2002) fremmet Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet forslag om å legge til rette for statlig
medfinansiering av omsorgslønnsordningen med minimum 50 pst. av
lønnskostnadene, jf. Innst. S. nr. 189 (2001–2002).
Disse medlemmer vil
også peke på det faktum at det ikke er lovfestet noe nivå for ytelsen. Det
vises her til at Fremskrittspartiet i 2002 fremmet Dokument nr.
8:61 (2001–2002) om å be Regjeringen sørge for normerte satser for
omsorgslønn i alle kommuner. Forslaget ble vedtatt vedlagt protokollen,
jf. Innst. S. nr. 189 (2001–2002).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til at Venstre i 2007 fremmet et representantforslag om å legge til
rette for at foreldre med funksjonshemmede barn kan motta en omsorgslønn,
jf. Dokument nr. 8:66 (2006–2007). Her foreslo Venstre et spleiselag
hvor kommunen garanterte for 5 000 kroner pr. måned, og at staten
dekker det resterende opp til 80 pst. av 6G. Saken ble vedtatt vedlagt
protokollen, jf. Innst. S. nr. 249 (2006–2007).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det i samme
sak ble fremmet følgende forslag fra Fremskrittspartiet:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av ordningen med omsorgslønn slik at like tilfeller behandles likt
uansett bostedsadresse når det gjelder omsorgslønnens størrelse."
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at
finansieringsansvaret for omsorgslønn overføres til staten."
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til svarbrev av 10. juni 2008 fra daværende arbeids- og inkluderingsminister
Bjarne Håkon Hanssen hvor det blant annet står:
"Som det fremgår av omtalen ovenfor, er omsorgslønn
pensjonsgivende inntekt som gir rettigheter etter folketrygdloven.
Lønnen gir rett til sykepenger, opptjening av pensjonspoeng og omsorgsyter
kan være berettiget til omsorgspoeng for ulønnet omsorgsarbeid.
Etter min vurdering besvares forslaget under punkt 1 langt på vei
gjennom redegjørelsen om gjeldende lover og regler for omsorgslønn
i dette brevet."
Disse medlemmer støtter
ikke statsrådens syn og mener at antall ganger omsorgslønn har vært
oppe til behandling i Stortinget og antall henvendelser komiteens
medlemmer mottar fra berørte parter, viser at det er behov for en
gjennomgang av ordningen, samt en forbedring av den. Samtidig oppfatter
ikke disse medlemmer at det er samsvar
i statsrådens oppsummering og den gjennomgangen statsråden viser
til.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å foreta en gjennomgang
av gjeldende lover og regler for omsorgslønn, med klargjøring av
skatteplikt og rettighetsopptjening for dem som mottar omsorgslønn."
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser
til statsrådens svarbrev til representantforslagets forslag nr.
2, hvor statsråden omtaler arbeidet med å utvikle strategier og
tiltak som gjør det lettere for yrkesaktive å kombinere yrkesaktivitet
med omsorg for nære pårørende. Selv om dette også kan sies å være
en del av det forslag 2 opptar, gikk forslaget i hovedsak ut på
å gi mennesker som utfører velferdsoppgaver over lang tid, mulighet
til kompetanseutvikling og attføring, hvilket ikke fullt ut dekkes
gjennom statsrådens svarbrev. Dette er mennesker som ikke kombinerer
yrkesaktivitet og omsorg for nære pårørende, og som over lang tid
har hatt liten kontakt med arbeidslivet. Disse
medlemmer ber derfor statsråden om å ta med forslag 2 som
del av det høringsnotat som snart skal sendes ut.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag til
ordninger som gjør at de som utfører velferdsoppgaver for nær familie
får mulighet til kompetanseutvikling og attføring, for å sikre overgang
til ordinært arbeid."
Disse medlemmer mener
det er et sterkt behov for en opprydding i og klargjøring av regelverket.
Inndelingen av ulike kategorier, slik det gjengis i statsrådens
svarbrev av 10. juni 2008, understreker dette behovet. Det som er
viktig for mottakere av omsorgslønn, er primært den omsorg som et
nært familiemedlem har sterkt behov for.
Komiteens medlem
fra Høyre er av den oppfatning at det ikke først og fremst
er tilknytningsform en mottaker av omsorgslønn er opptatt av, men
selve faktumet at en skal få en kompensasjon for å yte omsorgsoppgaver.
Det kan også reises spørsmål om mottakerne av omsorgslønn gjøres
kjent med de ulike kategoriene av tilknytningsformer, og hvilke
rettighetsmessige implikasjoner de ulike formene har. Dette medlem er kjent med eksempler hvor
rettighetsspørsmål i tilknytning til ulike kategorier av omsorgslønn
først er blitt kjent for mottakeren på det tidspunkt en avslutter
omsorgsarbeidet. Med tanke på at en foresatt kan ha en slik omsorgsoppgave
for et barn inntil barnet fyller 18 år, er det opplagt at tilknytningsform
vil ha sterk betydning for den enkelte mottaker av omsorgslønn.
Det er derfor etter dette medlems mening
et sterkt behov for standardisering av omsorgslønnsbegrepet, og
hva det innebærer av rettigheter for mottakeren av omsorgslønn.
Omsorgslønn er en kommunal ytelse, hjemlet i lov
om sosiale tjenester. Dette medlem er ikke
tilhenger av en standardisert størrelse på selve ytelsen, eller
å flytte ansvaret for omsorgslønn fra kommunene og over til staten.
Hva slags tjenestetilbud som tilbys en person med omsorgsbehov vil
variere fra kommune til kommune, og dette
medlem mener derfor at omsorgslønnens størrelse bør harmonere
med hva som tilbys av andre tjenester.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen
av Venstres representantforslag nr. 66 (2006–2007) om omsorgslønn
til foreldre med funksjonshemmede barn, jf. Innst. S. nr. 249 (2006–2007).
Dette forslaget ble fremmet fordi det er ulik standard når det gjelder
størrelse på omsorgslønn rundt i landet. Det finnes en rekke ordninger
på området blant annet knyttet til pleiepenger, men denne ordningen
er i dag ikke tilstrekkelig, og utelukker dem som ikke har hatt ordinært
arbeid. Dette var bakgrunnen for forslaget om å sette en standard
for omsorgslønn, og gjøre denne ubyråkratisk i den enkelte kommune.
Følgende ble da anført:
"I dag er det slik at lønnsutgifter i rapporteringssystemene
er inne i ordinære lønninger innenfor helse og omsorgssektoren i
kommunene. Det er således ikke mulig å skille ut lønn, verken total lønn
til personer med omsorgslønn eller hva den enkelte kommune har lagt
seg på med hensyn til lønnsnivå, eller hvilke andre betingelser
som er knyttet til arbeidsforholdet."
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre peker
på at disse variasjonene bekreftes blant annet i publikasjonen "Omsorgslønn
til foreldre med funksjonshemmede barn. Lønn, påskjønnelse eller avlat?"
I oppsummeringen i denne rapporten pekes det på følgende utfordringer:
Uklarhet om hva omsorgslønn
er betaling for.
Ordningen har svakt rettsgrunnlag.
Det er stor ulikhet i praktiseringen av
omsorgslønn, mellom kommuner og i samme kommune.
Det betales ofte ut svært lave beløp.
I tillegg har Samfunnsspeilet 5–6/2006 en artikkel,
"Mer hjemmetjenester til mottakere under 67 år", hvor det refereres
til nyere undersøkelser om omsorgsbehov. Dette oppsummeres på følgende
måte:
"Antallet som mottar offentlig praktisk bistand, har
sunket fra 122 000 i 1999 til 112 000 i 2005. Samtidig viser levekårsundersøkelsen
at stadig flere eldre mennesker mottar ulønnet hjelp av slektninger
og andre. Mens 9 prosent av personer 67 år og over svarte at "husholdet
har regelmessig mottatt ulønnet hjelp fra slektninger" i 1998, hadde
denne andelen steget til 14 prosent i 2005. Nedgangen i antall mottakere
av praktisk bistand bør imidlertid ikke utelukkende forklares med helse
og et mindre tilgjengelig kommunalt tilbud. Helseforsker Tor Inge
Romøren mener nedgangen også kan ha sammenheng med at de små mellomkrigskullene
nå kommer i 70-årsalderen. Det har dermed blitt færre av de friskeste eldre,
som i større grad har behov for kun praktisk bistand."
Disse medlemmer understreker
at de respektive partiene er positive til at ordningen med omsorgslønn
kan utvides til å gjelde flere grupper, blant annet pårørende som
kan yte omsorg for egne foreldre eller partner under sykdom. Problemet
er, slik disse medlemmer ser det, at
ordningen med omsorgslønn i dag er lite brukt, det er ingen standard
for hvor høyt beløp som kan utbetales og i tillegg er det lagt betydelige
byråkratiske hindringer i veien for ordningen. Dette er uholdbart.
Komiteens medlem
fra Venstre viser i denne forbindelse til Venstres merknad
i ovennevnte representantforslag, jf. Innst. S. nr. 249 (2006–2007)
hvor følgende videre ble anført:
"Dette medlem vil gjerne påpeke at det leves svært
forskjellige liv, og at friheten til å gjøre dette er grunnleggende
for ethvert menneske. I dag velger svært mange kvinner med funksjonshemmede
barn å bli hjemme. Og for dem som ønsker dette bør det legges til
rette gode ordninger. Men dette medlem ønsker selvfølgelig ikke
at dette skal fortrenge oppbygging av gode institusjoner eller andre
former for tilrettelagte tilbud."
Mange foreldre som tar seg av funksjonshemmede
barn, savner kontakt med arbeidslivet både faglig og kollegialt.
En del foreldre vil være 100 pst. hjemme med barnet fordi de bruker
så mye energi på å finne frem i systemet. Mange får ikke så lett
hverdager med sykehusinnleggelser osv. til å gå opp med et yrkesliv.
I dag flytter en del foreldre bevisst til "gode kommuner".