Jeg viser til brev av 19. mai 2008 vedlagt representantforslag
fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen, Martin Engeset,
Sonja Irene Sjøli og Elisabeth Røbekk Nørve om utredning av forholdene
for mennesker som utfører omsorgsoppgaver for egne familiemedlemmer
og mottar omsorgslønn.
Det fremsettes forslag om at Regjeringen skal:
1. foreta en gjennomgang
av gjeldende lover og regler for omsorgslønn, med klargjøring av
skatteplikt og rettighetsopptjening for dem som mottar omsorgslønn.
2. fremme forslag til ordninger som gjør
at de som ufører velferdsoppgaver for nær familie får mulighet til
kompetanseutvikling og attføring, for å sikre overgang til ordinært
arbeid.
Jeg gjør oppmerksom på at lov om sosiale tjenester
mv. (sosialtjenesteloven) i § 4-2 blant annet bestemmer at sosiale
tjenester skal omfatte lønn til personer som har et særlig tyngende
omsorgsarbeid (omsorgslønn). Regelverket ligger under helse- og
omsorgsministeren, men jeg kan formidle følgende opplysninger om
ordningen:
Både den som mottar omsorg og den som ønsker å
yte omsorgsarbeid, kan søke om omsorgslønn. Det er alltid en forutsetning
at en voksen person med hjelpebehov må ønske å motta omsorg fra pårørende.
Det er omsorgsyter som får utbetalt omsorgslønnen. Det er ingen
øvre eller nedre aldersgrense når det gjelder mottaker av tjenestene det
gis omsorgslønn for.
Det er ikke alt omsorgsarbeid som gir grunnlag for
omsorgslønn. Omsorgslønn er i sosialtjenesteloven § 4-2 bokstav
e regnet som en av "de sosiale tjenestene". Og det er kommunen som avgjør
om det skal ytes omsorgslønn. Målgruppen er personer som har "særlig
tyngende omsorgsarbeid" overfor personer "som ikke kan dra omsorg
for seg selv, eller som er helt avhengig av praktisk og personlig
hjelp for å greie dagliglivets gjøremål" (§ 4-3). Det er bare aktuelt
å gi foreldre omsorgslønn for tjenester til eget barn når omsorgen
klart overstiger vanlig omsorg for barn på samme alder.
En forutsetning for å få innvilget omsorgslønn
er at omsorgsyteren utfører omsorgsarbeid som ellers skulle vært
utført av omsorgstjenesten i kommunen. Vedtak om omsorgslønn skal
baseres på en helhetlig vurdering. Kommunen har ansvar for å yte
nødvendige tjenester på et forsvarlig nivå. I sin beslutning må
kommunen veie de ulike hensyn mot hverandre. I noen tilfeller må
derfor kommunen prioritere å bruke eget personell av budsjettmessige
grunner og av hensyn til å kunne beholde personell. En slik beslutning kan
også være begrunnet med spørsmål om faglig forsvarlighet i forhold
til det foreliggende helse-/omsorgsbehovet.
Med andre ord: Omsorgslønn gis ut fra brukerens
behov, kommunens ansvar for å gi nødvendige omsorgstjenester og
de tjenestene omsorgsyteren utfører. Den private omsorgsyteren som
mottar omsorgslønn, kan ha svært ulike inntektsforhold utenom omsorgslønnen. Vedkommende
kan for eksempel ha full arbeidsinntekt ved siden av, ingen egen
inntekt eller en pensjonsinntekt. Inntektstap kan være et tegn på
at omsorgsarbeidet er særlig tyngende. Kommunen skal ut over dette
ikke ta hensyn til økonomien til søkeren i vurderingen av en søknad
om omsorgslønn.
Forslagsstillerne etterlyser ny statistikk for
omsorgslønnsordningen. Det kan opplyses at IPLOS vil gi bedre statstikk
enn vi har hatt til nå (alder på den som mottar tjenester, antall
timer omsorgslønn og dato for vedtak). IPLOS er et nasjonalt register
med data som på en standardisert måte beskriver bistandsbehovet
til de som søker om eller mottar kommunale pleie- og omsorgstjenester,
og hvilke tjenester som kommunen gir. Målet er at nasjonale og lokale myndigheter
kan følge med på utviklingen innenfor sektoren og få nødvendig kunnskap
for å kunne planlegge og etablere gode og likeverdige tjenester
til brukerne.
IPLOS er en del av kommune-stat-rapporteringen
KOSTRA. Mer enn 90 prosent av landets kommuner leverte IPLOS-data
i løpet av 2007. Kvaliteten på kommunenes innrapportering var varierende,
og ikke alle kommunedata egnet seg for publisering. Helse- og omsorgsministeren opplyser
at det pågår arbeid for å sikre kvaliteten i framtidige rapporteringer.
Det er ingen automatikk i at mottakere av omsorgslønn
regnes som oppdragstakere, men i rundskrivet til kommunene har Helse-
og omsorgsdepartementet tilrådd denne tilknytningsformen mellom
kommunen og omsorgslønnsmottaker. Det er særlig på bakgrunn av at
midlertidige tilsettinger vil kunne komme i strid med arbeidsmiljølovens
bestemmelser.
Lov om ferie sikrer arbeidstakere årlig feriefritid og
feriepenger. Når omsorgslønn organiseres som et oppdragsforhold
og mottakeren av omsorgslønn dermed ikke har lovpålagt krav på ferie
og feriepenger, er det viktig å legge til rette for at omsorgsyteren
sikres ferie ved at kommunen tilbyr avlastning. I rundskrivet er
det pekt på at kommunen kan la omsorgslønnen løpe i den tiden vedkommende
får avlastning.
Rettigheter etter folketrygdloven på området
er mitt ansvar og jeg kan gi følgende opplysninger:
Omsorgslønn fra kommunen er pensjonsgivende inntekt
og gir rett til sykepenger etter folketrygdloven. Sykepengeretten
bestemmes av om vedkommende er arbeidstaker, frilanser/ oppdragstaker
eller selvstendig næringsdrivende. Arbeidstakere har rett til sykepenger
fra første fraværsdag med 100 % dekning av sykepengegrunnlaget,
begrenset til 6 G. Frilansere/oppdragtakere har en dekning på 100 %
av sykepengegrunnlaget (begrenset til 6 G) fra 17. sykefraværsdag,
mens selvstendig næringsdrivende har en dekning på 65 % av sykepengegrunnlaget
fra 17. dag. Det kan tegnes tilleggsforsikring mot premie for tilleggssykepenger
for de første 16 dagene og selvstendig næringsdrivende kan i tillegg
tegne forsikring for å få 100 % sykepengedekning. Sykepengegrunnlaget
for frilansere fastsettes etter den pensjonsgivende inntekten på
samme måte som selvstendig næringsdrivende, forutsatt at vedkommende
jevnlig har oppdrag utenfor tjeneste. Til den som på sykmeldingstidspunktet har
inntekt både som selvstendig næringsdrivende og som frilanser, ytes
det sykepenger etter bestemmelsene for selvstendig næringsdrivende og
frilanseinntekten inngår i grunnlaget for beregningen.
Omsorgslønn er pensjonsgivende inntekt. Et medlem
opptjener pensjonspoeng for hvert kalenderår vedkommende har en
pensjonsgivende inntekt som overstiger grunnbeløpet. Personer som
i perioder har vært ute av arbeidslivet som følge av omsorgsoppgaver
og som dermed ikke har fått anledning til å tjene opp pensjonspoeng av
egen arbeidsinntekt, kan få godskrevet pensjonspoeng ved ulønnet
pleie av eldre, syke og funksjonshemmede og barn under sju år. Poengtallet
er 3,00 for hvert år. Det skal gjøres fradrag for opptjente pensjonspoeng
som følger av pensjonsgivende inntekt. Personer som har arbeidsinntekt
kan derfor få godskrevet omsorgspoeng slik at samlet poeng for hvert
kalenderår blir 3,00. En kan ikke få tillagt 3,00 poeng i tillegg
til de poeng en har opparbeidet på grunn av pensjonsgivende inntekt.
De som har opparbeidet pensjonspoeng for kalenderåret som overstiger
3,00 får derfor vanligvis ikke noen nytte av omsorgspoengene.
Personer som har hatt omsorgsoppgaver, kan på linje
med alle andre, vurderes som aktuelle for arbeidsmarkedstiltak etter
lov om arbeidsmarkedstiltak med forskrift.
Dagpenger under arbeidsløshet etter folketrygdloven
skal gi delvis kompensasjon for tapt arbeidsinntekt som arbeidstaker.
Når mottaker av omsorgslønn er organisert som oppdragstaker eller
selvstendig næringsdrivende, foreligger det derfor ikke rett til
dagpenger.
Individstønad kan gis til ordinære og yrkeshemmede
arbeidssøkere som deltar i arbeidsmarkedstiltak. Ytelsen er hjemlet
i forskrift om arbeidsmarkedstiltak og skal dekke utgifter til livsopphold
(basisytelse) og kompensere for bestemte utgifter som stønadsmottakerne
har i forbindelse med tiltaksdeltakelse. Basisytelse til personer
over 19 år utgjør 280 kroner per dag for fem dager i uken. Det gis
barnetillegg på 35 kroner per dag per barn under 16 år som stønadsmottaker
forsørger.
Yrkesrettet attføring etter folketrygdloven
kan tilstås til personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt
på grunn av sykdom, skade eller lyte. Det er ikke krav om forutgående
arbeidsinntekt. Attføringsstønad gis i forbindelse med tiltak som
er nødvendig og hensiktmessig for at medlemmet skal bli i stand
til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid. For å kunne få attføringspenger
til livsopphold er det et vilkår at inntektsevnen er nedsatt med
minst halvparten.
Personer som etter langvarig omsorgsinnsats trenger
kvalifisering og inntektssikring for å kunne komme tilbake til ordinært
arbeid, vil kunne omfattes av kvalifiseringsprogram og stønad i
kap. 5A i sosialtjenesteloven. Det er en forutsetning at arbeids-
og inntektsevnen er vesentlig nedsatt. Videre forutsettes det at
en arbeidsevnevurdering dokumenterer at det vil være hensiktsmessig
og nødvendig med tett og koordinert bistand for å styrke vedkommendes mulighet
for deltakelse i arbeidslivet.
Som det fremgår av omtalen ovenfor, er omsorgslønn
pensjonsgivende inntekt som gir rettigheter etter folketrygdloven.
Lønnen gir rett til sykepenger, opptjening av pensjonspoeng og omsorgsyter
kan være berettiget til omsorgspoeng for ulønnet omsorgsarbeid.
Etter min vurdering besvares forslaget under punkt 1 langt på vei
gjennom redegjørelsen om gjeldende lover og regler for omsorgslønn
i dette brevet.
Jeg viser til at tidligere omsorgsytere som
andre arbeidssøkere vil kunne få tilbud om arbeidsmarkedstiltak
for å bedre muligheten til å komme tilbake til arbeid. Som deltakere
i arbeidsmarkedstiltak kan de ha rett til individstønad. Videre
vil tidligere omsorgsytere som trenger kvalifisering for å kunne
komme tilbake til arbeidslivet kunne være berettiget til kvalifiseringsprogram
og stønad.
Jeg kan ikke se at det er behov for å vurdere
etablering av ytterligere ordninger i Arbeids- og velferdsetaten,
men vil avslutningsvis vise til Innst. S. nr. 148 (2006–2007) fra
komiteen. Her bes det om at mulighetene for å etablere en overgangsordning
med inntektssikring og kvalifisering vurderes i forhold til de som
etter langvarig uformell omsorgsinnsats overfor pårørende mangler
inntekt og kvalifikasjoner for å komme i arbeid. Komiteen viser
til tilsvarende merknad fra Helse- og omsorgskomiteen under behandlingen
av St.meld. nr. 25 (2005–2006) Mestring, muligheter og mening. Departementet er
i gang med å utrede strategier og tiltak som kan gjøre det lettere
for yrkesaktive å kombinere yrkesaktivitet med omsorg for nære pårørende, og
jeg tar sikte på snart å sende ut et høringsnotat hvor også dette
forslaget vil bli vurdert.