Førerkortdirektivene er inntatt i vedlegg XIII
i EØS-avtalen.
Ved EØS-komiteens beslutning nr. 29/2008 av 14. mars
2008 ble EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, endret ved innlemmelsen
av direktiv 2006/126/EF av 20. desember 2006 om førerkort.
Direktivet har som formål å oppdatere og forbedre
ordningen for førerkort, samt fremme trafikksikkerhet og sikre fri
bevegelighet av personer. Tredje førerkortdirektiv er en omarbeidelse
av forutgående førerkortdirektiv, samt innfører en rekke endringer
i forhold til gjeldende rett.
Gjennomføring av direktivet vil fremme harmoniseringen
av førerkortreglene i hele Europa, redusere mulighetene til forfalskning
av førerkort, samt forbedre trafikksikkerheten.
Artikkel 1 fastsetter at den eneste førerkortmodell
som medlemsstatene skal produsere etter 19. januar 2013, er et nasjonalt
førerkort i plast i kredittkortstørrelse basert på en EF-modell
som er fastsatt i vedlegg 1.
Artikkel 3 gjelder forholdsregler mot forfalskning
av førerkort. Medlemsstatene skal sikre at alle førerkort som utstedes
eller er i omløp, oppfyller alle krav i direktivet, senest innen 19. januar
2033.
Artikkel 4 inneholder definisjoner og beskriver førerkortklassene
og alderskravene. Det innføres bl.a. en egen førerkortklasse for
moped (klasse AM), inklusiv den såkalte mopedbilen.
Artikkel 7 gjelder vilkår for utstedelse, gyldighet og
fornyelse av førerkort. Søkeren må bestå en førerprøve, jf. tilfredsstille
helsekravene i tråd med minstekravene i vedleggene II og III.
Direktivet innfører administrativ gyldighet
for de nye førerkortene. Dette betyr at førerkortet må fornyes med
visse mellomrom selv om førerrettighetene fortsatt er i behold.
Artikkel 10 fastsetter at nye sensorer skal
oppfylle minstekravene ved praktisk førerprøve som følger av bilag
IV.
Artikkel 11–14 inneholder bestemmelser om anerkjennelse
av førerkort, innbytte, definisjon av fast bosted m.m.
Artikkel 16–18. Frist for gjennomføring i nasjonal
rett er 19. januar 2011, implementeringen må være iverksatt senest
innen 19. januar 2013. Frist for utfasing av gamle førerkort er
19. januar 2033.
Direktivet krever lov- og forskriftsendringer
for å innføre administrativ gyldighet for førerkort, krav til nye
sensorer om å oppfylle minstekrav ved praktisk førerprøve, samt
hjemmel for at førerkortsanksjoner i en medlemsstat får direkte virkning
i Norge.
Samferdselsdepartementet vil fremme forslag om
å endre lov av 18. juni 1965 nr. 4 (vegtrafikkloven).
Det legges til grunn at gjennomføringen av EØS-komiteens
beslutning vil føre til administrative konsekvenser og noe økte
kostnader for offentlig myndighet og private.
Vedlagt brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
til Stortinget, datert 16. oktober 2008, om presisering av tekst
i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, vil peke på
at bakgrunnen for å innføre førerkortdirektivet er å oppdatere og
forbedre førerkortordningen, samtidig som direktivet vil bidra til
å sikre fri bevegelighet for personer.
Komiteen vil peke på at direktivet
også vil sørge for at reglene for førerkort harmoniseres i alle
EU/EØS-landene. Direktivet legger føringer som sikrer at sanksjoner
i ett EU/EØS-land også medfører de samme sanksjonene i Norge. Komiteen vil
peke på at for offentlige myndigheter vil dette innebære administrative konsekvenser. Komiteen har
merket seg at disse økonomiske konsekvensene er minimale fordi gebyret
som det offentlige tar for å utstede førerkortet, vil dekke statens
utgifter. Komiteen vil likevel peke på at det vil
medføre noen økte kostnader for private når man med jevne mellomrom
må fornye førerkortet.
Komiteen mener at en fornying
med jevne mellomrom vil være fornuftig for å hindre forfalsking,
og vil dessuten peke på at fornying vil inneholde oppdaterte bilder
av innehaveren av førerkortet.
Komiteen vil videre peke på at
det i direktivet legges til grunn at førerkort for tunge kjøretøyer må
fornyes hvert 5. år, og at førerkort for personbiler, motorsykler
og andre lette førerkortklasser må fornyes hvert 10. eller 15. år
fram til fylte 70 eller 75 år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at etter
yrkestransportloven § 37a er det et vilkår for å kunne kjøre i løyvepliktig
persontransport (buss, drosje, turvogn med mer), at sjåføren har kjøreseddel.
Kjøreseddel kreves altså i tillegg til førerkort (bevis for førerrett),
og ordningen tar sikte på å sikre et visst nivå når det gjelder
sjåførens skikkethet. I dag er regelen slik at den generelle øvre
aldersgrensen for kjøreseddel er 70 år.
Et annet flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil vise til
at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 192
(2007–2008) fattet følgende vedtak:
"Den generelle aldersgrensen for kjøreseddel heves
fra 70 til 75 år. Etter fylte 70 år må det søkes hvert år dersom
man fortsatt ønsker å inneha kjøreseddel. Søknad rettes til politiet.
Ved hver søknad må det vedlegges ny helseattest i tråd med helsekravene
som stilles for førerkort i klassene D og DE."
Dette flertallet vil imidlertid
peke på at dette ikke har tilknytning til de aldersgrenser for førerkort
som omhandles i direktivet og det regelverket direktivet på sikt
vil gi endringer i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at Stortinget har fattet beslutning
om at den generelle aldersgrensen for kjøreseddel for persontransport
mot vederlag heves fra 70 til 75 år. Etter fylte 70 år må det søkes
hvert år dersom man fortsatt ønsker å inneha kjøreseddel. Søknaden
rettes til Politiet. Ved hver søknad må det vedlegges ny helseattest i
tråd med helsekravene som stilles for førerkort i klassene D og
DE, jf. vedtak i Stortinget forbindelse med behandlingen av Innst.
S. nr. 192 (2007–2008).
Disse medlemmer mener derfor
at det ikke er noen forhold som tilsier at man bør velge en lavere
aldersgrense enn det direktivet legger til grunn som maksimumsgrense
for retten til førerkort på personbil, motorsykkel og andre lette
førerkortklasser. Disse medlemmer vil derfor foreslå
at den generelle aldersgrensen for førerkort settes til 75 år. Ut
over dette legges det til grunn at man kan få førerkort med gyldighet for
1 til 5 år ut i fra legens vurdering av den enkeltes helsetilstand.
Komiteen viser til
at utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen til
uttalelse. Utenrikskomiteen slutter seg til innstillingen uten ytterligere
merknader.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning nr. 29/2008 av 14. mars 2008 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2006/126/EF om førerkort.
Jeg viser til St.prp. nr. 79 (2007–2008) som
er til behandling i Stortinget.
I proposisjonen punkt 2, i omtalen av artikkel 4 annet avsnitt, heter det: "Alderskravene settes lavere for trinnvis erverv
av førerett for motorsykkel". Jeg gjør oppmerksom på at denne formuleringen
ikke er representativ generelt for direktivets materielle innhold
om de aktuelle alderskravene, men gjelder kun minstealder for enkelte
tilfeller av adgangen til trinnvis erverv av klasse A (tung motorsykkel).
På dette punktet innebærer dermed direktivet ikke realitetsendringer
i forhold til gjeldende regelverk. Det vil bli redegjort nærmere
om dette temaet i en kommende Odelstingsproposisjon. Jeg ber om
at dette legges til grunn ved behandlingen i Stortinget.
Jeg gjør for ordens skyld også oppmerksom på
at det i vedlegg 2 til proposisjonen, en uoffisiell oversettelse
av direktivet, side 13, artikkel 7 nr. 2 b, angis en administrativ
gyldighetstid på 15 år for tunge førerkortklasser. Det korrekte,
som det også fremgår av proposisjonsteksten s. 2 og 3, er 5 år.
Denne orienteringen til Stortinget er avklart
med Utenriksdepartementet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 13. november 2008
Per Sandberg |
Bård Hoksrud |
leder |
ordfører |