Sammendrag

Førerkortdirektivene er inntatt i vedlegg XIII i EØS-avtalen.

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 29/2008 av 14. mars 2008 ble EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, endret ved innlemmelsen av direktiv 2006/126/EF av 20. desember 2006 om førerkort.

Direktivet har som formål å oppdatere og forbedre ordningen for førerkort, samt fremme trafikksikkerhet og sikre fri bevegelighet av personer. Tredje førerkortdirektiv er en omarbeidelse av forutgående førerkortdirektiv, samt innfører en rekke endringer i forhold til gjeldende rett.

Gjennomføring av direktivet vil fremme harmoniseringen av førerkortreglene i hele Europa, redusere mulighetene til forfalskning av førerkort, samt forbedre trafikksikkerheten.

Artikkel 1 fastsetter at den eneste førerkortmodell som medlemsstatene skal produsere etter 19. januar 2013, er et nasjonalt førerkort i plast i kredittkortstørrelse basert på en EF-modell som er fastsatt i vedlegg 1.

Artikkel 3 gjelder forholdsregler mot forfalskning av førerkort. Medlemsstatene skal sikre at alle førerkort som utstedes eller er i omløp, oppfyller alle krav i direktivet, senest innen 19. januar 2033.

Artikkel 4 inneholder definisjoner og beskriver førerkortklassene og alderskravene. Det innføres bl.a. en egen førerkortklasse for moped (klasse AM), inklusiv den såkalte mopedbilen.

Artikkel 7 gjelder vilkår for utstedelse, gyldighet og fornyelse av førerkort. Søkeren må bestå en førerprøve, jf. tilfredsstille helsekravene i tråd med minstekravene i vedleggene II og III.

Direktivet innfører administrativ gyldighet for de nye førerkortene. Dette betyr at førerkortet må fornyes med visse mellomrom selv om førerrettighetene fortsatt er i behold.

Artikkel 10 fastsetter at nye sensorer skal oppfylle minstekravene ved praktisk førerprøve som følger av bilag IV.

Artikkel 11–14 inneholder bestemmelser om anerkjennelse av førerkort, innbytte, definisjon av fast bosted m.m.

Artikkel 16–18. Frist for gjennomføring i nasjonal rett er 19. januar 2011, implementeringen må være iverksatt senest innen 19. januar 2013. Frist for utfasing av gamle førerkort er 19. januar 2033.

Direktivet krever lov- og forskriftsendringer for å innføre administrativ gyldighet for førerkort, krav til nye sensorer om å oppfylle minstekrav ved praktisk førerprøve, samt hjemmel for at førerkortsanksjoner i en medlemsstat får direkte virkning i Norge.

Samferdselsdepartementet vil fremme forslag om å endre lov av 18. juni 1965 nr. 4 (vegtrafikkloven).

Det legges til grunn at gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning vil føre til administrative konsekvenser og noe økte kostnader for offentlig myndighet og private.

Vedlagt brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortinget, datert 16. oktober 2008, om presisering av tekst i proposisjonen.