Førerkortdirektivene er inntatt i vedlegg XIII
i EØS-avtalen.
Ved EØS-komiteens beslutning nr. 29/2008 av 14. mars
2008 ble EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, endret ved innlemmelsen
av direktiv 2006/126/EF av 20. desember 2006 om førerkort.
Direktivet har som formål å oppdatere og forbedre
ordningen for førerkort, samt fremme trafikksikkerhet og sikre fri
bevegelighet av personer. Tredje førerkortdirektiv er en omarbeidelse
av forutgående førerkortdirektiv, samt innfører en rekke endringer
i forhold til gjeldende rett.
Gjennomføring av direktivet vil fremme harmoniseringen
av førerkortreglene i hele Europa, redusere mulighetene til forfalskning
av førerkort, samt forbedre trafikksikkerheten.
Artikkel 1 fastsetter at den eneste førerkortmodell
som medlemsstatene skal produsere etter 19. januar 2013, er et nasjonalt
førerkort i plast i kredittkortstørrelse basert på en EF-modell
som er fastsatt i vedlegg 1.
Artikkel 3 gjelder forholdsregler mot forfalskning
av førerkort. Medlemsstatene skal sikre at alle førerkort som utstedes
eller er i omløp, oppfyller alle krav i direktivet, senest innen 19. januar
2033.
Artikkel 4 inneholder definisjoner og beskriver førerkortklassene
og alderskravene. Det innføres bl.a. en egen førerkortklasse for
moped (klasse AM), inklusiv den såkalte mopedbilen.
Artikkel 7 gjelder vilkår for utstedelse, gyldighet og
fornyelse av førerkort. Søkeren må bestå en førerprøve, jf. tilfredsstille
helsekravene i tråd med minstekravene i vedleggene II og III.
Direktivet innfører administrativ gyldighet
for de nye førerkortene. Dette betyr at førerkortet må fornyes med
visse mellomrom selv om førerrettighetene fortsatt er i behold.
Artikkel 10 fastsetter at nye sensorer skal
oppfylle minstekravene ved praktisk førerprøve som følger av bilag
IV.
Artikkel 11–14 inneholder bestemmelser om anerkjennelse
av førerkort, innbytte, definisjon av fast bosted m.m.
Artikkel 16–18. Frist for gjennomføring i nasjonal
rett er 19. januar 2011, implementeringen må være iverksatt senest
innen 19. januar 2013. Frist for utfasing av gamle førerkort er
19. januar 2033.
Direktivet krever lov- og forskriftsendringer
for å innføre administrativ gyldighet for førerkort, krav til nye
sensorer om å oppfylle minstekrav ved praktisk førerprøve, samt
hjemmel for at førerkortsanksjoner i en medlemsstat får direkte virkning
i Norge.
Samferdselsdepartementet vil fremme forslag om
å endre lov av 18. juni 1965 nr. 4 (vegtrafikkloven).
Det legges til grunn at gjennomføringen av EØS-komiteens
beslutning vil føre til administrative konsekvenser og noe økte
kostnader for offentlig myndighet og private.
Vedlagt brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
til Stortinget, datert 16. oktober 2008, om presisering av tekst
i proposisjonen.