I representantforslaget fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om transportsikkerhet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse datert 22. oktober 2008 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen er opptatt av at det
iverksettes treffsikre tiltak som høyner sikkerheten innenfor transportsektoren,
både hva angår veg, jernbane, sjø og luftfart.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, ser med særlig uro
på antallet drepte og skadde på norske veger. Flertallet mener
det må iverksettes tiltak som bedrer sikkerheten på norske veger,
og viser til at det er et særlig behov for å redusere antall møteulykker. Flertallet viser
til statsrådens uttalelse om at det er behov for en bred strategisk
tilnærming til vegtrafikkulykker i kommende stortingsmelding om
Nasjonal transportplan, blant annet i forhold til myke trafikanter
(syklende og gående), føreropplæringen samt tiltak rettet mot de
yngste og eldste bilførerne. Flertallet er enig i
dette.
Flertallet viser til at "Nasjonal
handlingsplan for trafikksikkerhet på veg" vil bli revidert på bakgrunn
av Nasjonal transportplan og Stortingets behandling av denne.
Flertallet viser til at spørsmål
knyttet til sikkerhet, sårbarhet og beredskap i transportsektoren
vil være sentrale elementer i forslaget til Nasjonal transportplan
2010–2019. Flertallet mener på denne bakgrunn at
det ikke er behov for en egen stortingsmelding om transportsikkerhet,
men ser frem til en grundig behandling av temaet i forbindelse med
behandlingen av Nasjonal transportplan 2010–2019.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at en
evaluering av dagens trafikksikkerhetstiltak som omfatter en rekke
ulike tiltak utført av ulike etater og organisasjoner, men som mangler
en systematisk oppfølging og evaluering, kan være formålstjenlig
for å iverksette treffsikre tiltak som kan høyne sikkerheten innenfor
transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg de kommentarene statsråden har gitt til forslaget. Disse
medlemmer understreker at mål, strategier, prioritering og
tiltak i Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019 også må ta
hensyn til behovet for best mulig sikkerhet innenfor alle transportsektorer.
Disse medlemmer peker på at Nasjonal
transportplan har utviklet seg til å bli et omfattende planbyråkrati
med en rekke åpenbare mangler.
Disse medlemmer mener en av manglene
er at viktige områder ikke får tilstrekkelig oppmerksomhet i utarbeidelse,
høring og sluttbehandling fordi hovedfokus er knyttet til prosjekter
og prioritering av penger innenfor hovedsektorene veg og jernbane.
Disse medlemmer mener derfor
at verken tiltak for å bedre sikkerheten på norske veger eller spørsmål
knyttet til sikkerhet, sårbarhet og beredskap i transportsektoren,
vil få nødvendig oppmerksomhet i forbindelse med behandling av Nasjonal
transportplan. Disse medlemmer mener at det derfor
bør utarbeides en egen stortingsmelding om transportsikkerhet med
en samlet vurdering og en samlet strategi for sikkerhet for hele
transportsektoren i Norge. Disse medlemmer mener
at en slik vurdering må omfatte veg, jernbane, sjøtransport og luftfart,
og videre egne problemstillinger for "myke" trafikanter (syklende
og gående), samt tiltak knyttet til sikkerhet, sårbarhet og beredskap.
Disse medlemmer mener også at
en stortingsmelding om transportsikkerhet bør omfatte evaluering
av gjennomførte tiltak og gjeldende strategi, samt vurdering av
behov for endring i lovverk, tiltak og finansiering. Disse
medlemmer peker på at siden vegsektoren er særlig utsatt
for dødsulykker og ulykker med personskade, er det viktig med en
særlig grundig behandling av denne sektoren. Disse medlemmer peker
på følgende områder som det bør ses spesielt på:
Etablering av et
frittstående transporttilsyn.
Kjørekortopplæring med tiltak til forbedring, herunder
bl.a. bruk av simulator.
Nye førerkortbestemmelser og oppfølgingstiltak for
de yngste og for de eldste bilførerne.
Privatisering av dagens trafikkstasjoner
for å effektivisere tjenestene.
Etablering av et system med klassifisering
av vegnett med periodisk godkjenning.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om transportsikkerhet."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om transportsikkerhet.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:144 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik og Bård
Hoksrud om en egen stortingsmelding om transportsikkerhet – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev datert 8. oktober 2008 vedlagt ovennevnte dokument.
I representantforslag nr. 144 tar ovennevnte stortingsrepresentanter
opp utfordringer knyttet til ulykkesutviklingen og mener at det
i den forbindelse er behov for en bred vurdering av mål, strategier
og tiltak. Forslagsstillerne mener blant annet at det bør lages
en egen stortingsmelding om transportsikkerhet med en sektorvis
behandling av sikkerhet og sikringstiltak innen transportsektorens
hovedområder, med egne vurderinger av forhold knyttet til blant
annet myke trafikanter, herunder syklende og gående. Videre peker
forslagsstillerne spesielt på at etablering av et frittstående transporttilsyn
bør vurderes. I tillegg foreslås vurdering av særlige tiltak i forhold
til førerkortopplæring, førekortbestemmelser for de yngste og eldste
bilførerne, privatisering av trafikkstasjonene, etablering av system
for klassifisering av vegnettet og en evaluering av dagens trafikksikkerhetstiltak.
Regjeringen vil om kort tid legge fram en stortingsmelding
om Nasjonal transportplan, hvor spørsmål knyttet til sikkerhet,
sårbarhet og beredskap i transportsektoren vil være sentrale elementer.
Samtidig som det er viktig å ha et høyt fokus på sikkerheten i alle
transportgrener, er det også viktig å erkjenne at det er i vegsektoren
de fleste blir drept eller hardt skadd. Dette tilsier at det er
behov for en bred strategisk tilnærming til vegtrafikkulykker i
kommende stortingsmelding om Nasjonal transportplan, blant annet
i forhold til myke trafikanter (syklende og gående), føreropplæringen
samt tiltak rettet mot de yngste og eldste bilførerne. ”Nasjonal
handlingsplan for trafikksikkerhet på veg” vil i denne sammenheng
bli revidert på bakgrunn av stortingsmeldingen og Stortingets behandling
av denne.
Når det gjelder forslaget om frittstående transporttilsyn
nedsatte, som Stortinget tidligere er gjort kjent med, regjeringen
30. november 2007 et offentlig utvalg for å vurdere behovet for
et selvstendig tilsyn med infrastrukturen i vegsektoren. Utvalget
skal avgi sin innstilling innen utgangen av 2008. Jeg legger til
grunn at utvalgets arbeid vil bli gjenstand for en bred høringsrunde før
regjeringen legger fram sin vurdering for Stortinget. Før utvalgets
vurderinger knyttet til tilsyn i vegsektoren foreligger og er vurdert,
ser departementet det som lite formålstjenelig å legge fram for
Stortinget vurderinger av hensiktsmessigheten av et felles tilsyn
for alle transportsektorer.
En av hovedoppgavene for det ovennevnte offentlige
utvalget er å vurdere behov for endringer i regelverk i vegsektoren
for å bedre trafikksikkerheten. Endringer knyttet til regelverk
for utbygging, drift og vedlikehold av veginfrastrukturen blir altså
for tiden vurdert i en større sammenheng. Jeg ser det som lite hensiktsmessig
å løsrive vurderingen av et enkelt tiltak som her er foreslått fra
denne mer samlede gjennomgangen.
Det ble i 2007 utarbeidet en helhetlig plan
for lokalisering og tjenestetilbud ved trafikkstasjonene, hvor det
ble lagt vekt på å sikre brukerne et godt og tilgjengelig tilbud
over hele landet. Ett viktig premiss var verdien av nærhet og korte
avstander for kundene, samt likeverdighet i tilbud over hele landet.
Samtidig som arbeidsomfang og oppgaver har økt de siste år, har
det vært en utfordring å rekruttere og beholde medarbeidere ved
trafikkstasjonene innen trafikkant- og kjøretøyområdet. Det vil
også fremover være store utfordringer med hensyn til å sikre riktig kompetanse
for framtidige oppgaver. Jeg er likevel av den oppfatning at en
privatisering av dagens trafikkstasjoner verken vil føre til en
effektivisering av tjenestene eller løse mange av de mer strukturelle
utfordringene vi i dag står overfor på trafikant- og kjøretøyområdet.
Det kan også stilles spørsmål ved om et likeverdig tjenestetilbud
over hele landet vil bli opprettholdt ved privatisering.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 13. november 2008
Per Sandberg |
Jan Sahl |
leder |
ordfører |