Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Silvia K. Kosmo, Inger Løite, Arild Stokkan-Grande
og Karin Yrvin, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, mener at Norge må føre en innvandringspolitikk
som bygger på våre internasjonale avtaler og humanitære forpliktelser. Asylsøkere
med et reelt beskyttelsesbehov skal få opphold. De som får beskyttelse
i Norge, må raskt bli integrert i det norske samfunnet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Norge, ved siden av
Nederland, har hatt den største økningen i asylankomster i Europa
i 2008. Flertallet er enig i at det er behov for
å iverksette tiltak for å redusere antallet asylsøkere som ikke
har behov for beskyttelse, og legge til rette for at personer uten
lovlig opphold skal returnere til hjemlandet så raskt som mulig. Flertallet viser
til at Regjeringen har varslet en rekke tiltak for å redusere ankomstene,
senest gjennom 13 punkter den 3. september 2008. Flertallet viser
i den forbindelse til brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
v/statsråden av 3. november 2008, hvor de 13 punktene er gjengitt.
Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er av den oppfatning at Regjeringens tiltakspakke
er den mest hensiktsmessige for å møte den aktuelle situasjonen,
og tiltrer derfor ikke forslagene som forslagsstillerne fra Høyre
har fremmet. Disse medlemmer viser til at flere av
punktene allerede er drøftet i forbindelse med behandlingen av ny
utlendingslov, jf. Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) og Innst. O. nr. 42
(2007–2008). Videre er andre punkter allerede ivaretatt gjennom
Regjeringens tiltakspakke som departementet arbeider med å iverksette
eller utrede. Høyres forslag synes derfor overflødige.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti har tatt dissens på flere av forslagene som
kommer fram i statsrådens brev. Dette medlem viser
til at ifølge Flyktninghjelpen er det bare i år blitt 3,5 millioner
flere flyktninger i verden, på grunn av store uroligheter ulike
steder. Det er naturlig at dette fører til flere ankomster til Norge.
Mens det i 2007 kom 6 500 asylsøkere, ligger vi nå an til å få om
lag 15 000 asylsøkere i år.
Dette medlem viser til at situasjonen
i verden i dag er at stadig flere mennesker drives på flukt på grunn
av kriger og katastrofer. Av hensyn til disse menneskene skal ikke
asylpolitikken først og fremst handle om innstramninger, men å sørge
for en rask og rettferdig behandling av dem som kommer hit for å
søke asyl. Dette medlem mener derfor at også Høyres
forslag må avvises.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Regjeringen har foreslått å øke driftsbevilgningene
til UDI og UNE med til sammen 287 mill. kroner i 2009 for å styrke
saksbehandlingskapasiteten. Flertallet er også tilfreds
med at Arbeids- og inkluderingsdepartementet, i nært samarbeid med Justisdepartementet
og Utenriksdepartementet, vurderer hvordan saksflyten i hele utlendingsforvaltningen
kan bedres, slik at man kan hindre dobbeltarbeid, øke effektiviteten
og bedre servicen i utlendingsforvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer fremmet et komplett forslag
til ny norsk utlendingslov i Innst. O. nr. 42 (2007–2008). Disse
medlemmer vil påpeke at denne loven ved voteringen i Odelstinget
tirsdag den 8. april 2008 kun fikk Fremskrittspartiets egne stemmer, og
dermed ikke ble bifalt, med 55 mot 15 stemmer. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets forslag til utlendingslov bygde på noen
viktige hovedprinsipper om at tilstrømningen til Norge må begrenses
for å muliggjøre en sunn integreringsprosess, og at innvandringspolitiske
hensyn i en del tilfeller må gå foran retten til lovlig bevegelse
over grensene. Disse medlemmer er skuffet over at
samtlige andre partier ikke engang ville si seg enige i disse hovedprinsippene,
og at disse medlemmer dermed til og med ble stående
alene om sitt forslag til § 1 i utlendingsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen har gått høyt på banen
med sine 13 såkalte asyltiltak, og at Sosialistisk Venstreparti
til og med har tatt dissens i Regjeringen for at tiltakene skal
virke troverdige. Disse medlemmer viser til at Regjeringens
tiltak åpenbart ikke har hatt den umiddelbare virkningen man håpet
på, med tanke på at over dobbelt så mange personer søkte asyl i
Norge i oktober 2008 sammenlignet med oktober 2007. I fjor søkte
678 personer asyl i oktober, mens tallet i år var steget til 1437
søknader. Disse medlemmer ser positivt på at et flertall
ser behovet for innstramninger i norsk asylpolitikk, noe som åpenbart
er tvingende nødvendig med tanke på at dagens asylinnvandring er
på historisk høyt nivå.
Slik komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet ser det, vil Høyres forslag gi mindre
effekt enn Regjeringens tiltak, og disse medlemmer ser
i den forbindelse Regjeringens forslag nummer 5 som en forsiktig
innføring av et tilknytningskrav. Disse medlemmer ønsker allikevel
å stemme for alle forslag som går i riktig retning.
Disse medlemmer ønsker utstrakt
bruk av alderstesting i saker der det kan reises tvil om identitet,
og at aldersundersøkelser også kan benyttes der det kan reises tvil
om at voksen asylsøker eller familieinnvandrer har oppgitt feil alder. Disse
medlemmer vil i den forbindelse særlig vise til problemstillingen
med importerte barnebruder, og sine merknader og forslag i Innst.
O. nr. 42 (2007–2008) om aldersundersøkelser. Disse medlemmer mener
blant annet at DNA-testing bør kunne benyttes i enhver familieinnvandringssak
der det etter loven er nødvendig å fastslå om det eksisterer en
familierelasjon, dvs. for eksempel for å få bekreftet at angivelige
barn faktisk er referansepersonens barn, og også for å avsløre ulovlige
ekteskap mellom nære slektninger som strider mot bestemmelsene i
ekteskapsloven, jf. disse medlemmers forslag om forbud
mot ekteskap mellom biologiske fettere og kusiner. Disse medlemmer mener
videre at det kan være hensiktsmessig å opprette et DNA-register
over alle som kommer til Norge gjennom familiegjenforening, og at
dette registeret blant annet bør kunne benyttes i forbindelse med
kriminalitetsbekjempelse. Disse medlemmer vil på
denne bakgrunn støtte Høyres forslag 1.
Disse medlemmer viser til at
skjerpede forsørgerkrav i seg selv kan ha enkelte negative konsekvenser,
fordi unge personer kan bli tvunget ut i lavtlønnsjobber for å finansiere
sine egne tvangsekteskap samtidig som de mister muligheten til å
ta utdannelse. Disse medlemmer mener derfor Høyres
forslag om å skjerpe kravet til underhold må følges opp med andre tiltak. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til at disse
medlemmer i Innst. O. nr. 42 (2007–2008) fremmet forslag
om 24-årsgrense, tilknytningskrav og språk- og kunnskapstester. Disse
medlemmer ser imidlertid ingen problemer med å stemme for
skjerpede underholdskrav nå, og følge opp med andre tiltak innen rimelig
tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at Fremskrittspartiet og Høyre i Innst.
O. nr. 42 (2007–2008) fremmet et felles forslag om ukentlig meldepliktsordning
ved utvisning.
Disse medlemmer ønsker å fremme
forslaget på nytt:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
i utlendingsforskriften inntas en ukentlig meldepliktordning ved
utvisning."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at tvangsekteskap mellom fetter og kusine er utbredt i visse
innvandrermiljøer, men at søskenbarnekteskap samtidig er tilnærmet
ukjent hos majoritetsbefolkningen. Disse medlemmer viser
til sine merknader om de biologiske effektene av søskenbarnekteskap
i Innst. O. nr. 42 (2007–2008), og forslaget om forbud i samme innstilling. Disse
medlemmer mener forbud mot søskenbarnekteskap også kan være
et effektivt asyltiltak, fordi asylsøkere erfaringsmessig velger
land som det er enkelt å importere øvrig familie til.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag.
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et
generelt forbud mot ekteskap mellom biologisk fetter og kusine."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til statsrådens bemerkninger i brevet av
3. november 2008. Disse medlemmer deler verken statsrådens synspunkt
på de enkelte punktene eller den samlede konklusjonen. Disse
medlemmer mener at Regjeringens 13 tiltak for å redusere
asylankomstene alene ikke er tilstrekkelige for å møte de utfordringene
Norge står overfor på asylfeltet. Disse medlemmer vil
imidlertid ta stilling til Regjeringens varslede tiltak når disse
legges frem for Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
Norge i 2008 er kommet i en meget vanskelig situasjon fordi asylstrømmen
er tredoblet og politikken på området synes å være ute av kontroll
etter tre år med rød-grønn liberalisering. Alvoret i dagens situasjon
understrekes av de mange nyhetsoppslag som i den seneste tiden har
blitt vist om migrasjonsstrømmene, menneskesmugling og menneskehandel.
Disse medlemmer viser til Aftenpostens
lederartikkel den 24. november 2008 der det fremgår at politiet
mener at om lag 90 pst. av de 15 000 asylsøkerne som dette året
kommer til landet, blir hjulpet av smuglere. Disse medlemmer er
svært bekymret over denne situasjonen og mener Regjeringen er altfor
defensiv. Disse medlemmer beklager at verken statsråden
eller flertallet i komiteen ser at disse medlemmers forslag
er egnede virkemidler i kampen mot både menneskesmuglingen og den store
økningen i antallet ubegrunnede asylsøkere.
Disse medlemmer vil påpeke viktigheten
av at det ikke må skapes falske forhåpninger om hvem som kan få
asyl i Norge. Dessuten vil disse medlemmer fremheve
at myndighetene må sikre en effektiv og rask behandling av søknadene
slik at de som ikke har rett til asyl, raskt kan transporteres ut
av landet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine respektive merknader og forslag i tilknytning til behandlingen
av Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) og Innst. O. nr. 42 (2007–2008).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å stramme inn regelverket
for alderstesting og DNA-undersøkelse."
"Stortinget ber Regjeringen om å prioritere
arbeidet med å utarbeide returavtaler slik at utsendelse av grunnløse
søkere går raskere. Returavtale med Irak må prioriteres."
"Stortinget ber Regjeringen reversere innføringen
av det utvidede flyktningbegrepet vedtatt i forbindelse med behandlingen
av Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) utlendingsloven."
"Stortinget ber Regjeringen om å reversere forskriftsendringen
og endringene i utlendingsloven som kan gi lettere oppholdstillatelse
dersom retur ikke er gjennomført innen tre år etter saksopprettelse."
"Stortinget ber Regjeringen om å endre kravet
til underhold slik at dette kommer opp på et mer realistisk nivå."
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre strengere
målkrav til UDI slik at saksbehandlingstiden reduseres."
"Stortinget ber Regjeringen innføre et meldepliktsystem
for personer som søker om asyl og som ikke bor på mottak, og personer
som har fått avslag og som venter på utsendelse. Gjentatte brudd
på meldeplikten vil kunne føre til forvaring."
"Stortinget ber Regjeringen igangsette informasjonstiltak
om norsk asylpolitikk overfor de landene hvor det er høy tilstrømning
fra personer med grunnløse asylsøknader."
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten
for å forvare asylsøkere som begår gjentatte kriminelle handlinger
inntil asylsøknaden er ferdigbehandlet."
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere om gjentatte
kriminelle handlinger begått av en asylsøker som har søknaden til
behandling, skal kunne få betydning for utfallet av søknadens behandling
i saker der det ikke er et klart beskyttelsesbehov, men humanitære
hensyn som tillegges vekt."
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere et
sentralt asylbehandlingssystem på Gardermoen der all relevant kompetanse
i UDI, Politiets utlendingsenhet og eventuelt Kripos samles."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til statsrådens bemerkninger i brevet av
3. november 2008 til de enkelte punktene i representantforslaget
om å redusere tilstrømningen til Norge av personer med grunnløse
asylsøknader. Disse medlemmer deler statsrådens bemerkninger
til de 11 punktene, med unntak av punkt 5 som handler om innstramminger
av underholdskravet, da disse medlemmer ikke støtter
innstrammingene. Disse medlemmer vil understreke
at behovet for å være sammen med sin familie er like stort for personer
med lav inntekt som for personer med høy inntekt. Disse medlemmer frykter
at en innstramming av underholdskravet i større grad gjør at unge
mennesker må avbryte sin utdannelse og gå ut i jobb for å få ektefelle
til landet. Disse medlemmer mener det vil være en
uheldig konsekvens og viser til at det er positivt at innvandrere
tar høyere utdannelse og at staten ikke må legge hindringer for
dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til sine respektive merknader
i innstillingen og foreslår at representantforslaget i Dokument
nr. 8:146 (2007–2008) ikke bifalles.