Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 27. mai 2008, der det bes om en redegjørelse av hendelsesforløpet
knyttet til prosessen rundt realiseringen av nytt sykehotell ved Rikshospitalet
HF, Montebello. Komiteen har bedt om at redegjørelsen i saken fokuserer
på å svare på 11 spørsmål.
Utgangspunktet for min redegjørelse er basert
på den informasjon som foreligger i saken gjennom:
Helse Sør-Øst RHF
sine redegjørelser til Helse- og omsorgsdepartementet, som er gitt
på bakgrunn av departementets forespørsel av 21. februar 2008 (vedlegg
1) med tilhørende foreløpig redegjørelse av 28. februar 2008 (vedlegg
2) samt endelig redegjørelse av 15. mai 2008 (vedlegg 3).
Supplerende opplysninger fra Helse Sør-Øst RHF
gitt i brev med vedlegg av 29. mai 2008 (vedlegg 4), som er gitt
på bakgrunn av departementets forespørsel av 28. mai 2008 (vedlegg
5)
Opplysninger fremkommet i høringen i helse-
og omsorgskomiteen 20. mai 2008
Den overordnede politiske styring som staten utøver
i egenskap av å være eier av helseforetak, skjer i samsvar med helseforetakslovens
system. Eierstyringen fra Helse- og omsorgsdepartementet vis-á-vis
regionale helseforetak, og fra regionale helseforetak overfor underliggende helseforetak,
ivaretas i samsvar med den styringsmodellen som er etablert for
spesialisthelsetjenesten gjennom helseforetaksmodellen.
Helse- og omsorgsdepartementet forvalter som kjent
det statlige eierskapet og styringsposisjon overfor de regionale
helseforetakene basert på Stortingets vedtak gjennom to roller:
Som eier utøver departementet
styring gjennom vedtekter, sammensetning av styrer og beslutninger
i foretaksmøte. Eierstyringen omfatter også å stille økonomiske
og organisatoriske styringskrav.
Gjennom det årlige oppdragsdokumentet,
hvor det formidles helsepolitiske styringsbudskap, tilskudd og vilkår
til bevilgningen.
Gjennom disse styringsposisjonene følger departementet
opp de mål og rammer som Stortinget fastsetter for helseforetakene.
Både de fire regionale helseforetakene og helseforetakene
lokalt er etablert som selvstendige rettssubjekter med egne styrer.
Styrene har et helhetlig overordnet ansvar som kontroll-, strategi-
og beslutningsorganer.
Helseforetaksmodellen tilsier at de regionale helseforetakene
har et helhetlig ansvar for investeringer og drift innenfor vedtatte
budsjettrammer i sin region. Inkludert i dette helhetlige ansvaret
ligger styring og finansiering av underliggende helseforetak. I
samsvar med denne ansvarsstrukturen har det i hele perioden fra
1. juni 2007 vært et ansvar for Helse Sør-Øst RHF å følge opp søknaden
fra Rikshospitalet HF om ønskede byggeprosjekter.
Rikshospitalet HF sin igangsetting av byggeprosjektet,
uten godkjenning og finansiering, skapte en vanskelig situasjon.
Etter helseforetaksmodellens ansvarsstruktur tilligger det i denne
situasjonen Helse Sør-Øst RHF å vurdere hva som ville være den beste
oppfølging av saken. Helse Sør-Øst RHF foretok en hurtig vurdering
og konkluderte med at arbeidet umiddelbart skulle stanses, jf. brev
til Rikshospitalet HF av 4. januar 2008. Det har likeens i den etterfølgende
perioden vært Helse Sør-Øst RHF sitt ansvar å vurdere hvilke videre
disposisjoner som det var riktig å foreta, herunder ansvar for å
håndtere evt. tap. Det er det regionale helseforetaket som har best
oversikt over hvilke prioriterte prosjekter som ville bli skadelidende
dersom prosjektet til tross for forhistorien, likevel skulle videreføres.
Det var i denne situasjonen at innspill fra og dialog med Kreftforeningen
kom i stand og som videre ga grunnlag for de vurderinger fra Helse
Sør-Øst RHF side, som førte fram til henvendelsen til departementet
den 8. mai 2008. Samlet vurdert fant departementet det riktig i
den meget krevende situasjonen å bidra til å løse saken gjennom
forslaget til lånebevilgning som ble fremmet overfor Stortinget
i St.prp. nr. 59 (2007-2008).
Helse- og omsorgsdepartementet hadde møte med
Helse Sør-Øst RHF den 4. januar 2008 der departementet fikk en orientering
om Helse Sør-Øst RHF sin oppfølging av saken. Departementet ble
da gjort kjent med at det var igangsatt byggeaktiviteter knyttet
til et sykehotell ved Rikshospitalet HF, Montebello, uten at prosjektet
var godkjent iht. fullmaktsstrukturen i Helse Sør-Øst RHF eller
var sikret finansiering. Det ble fra Helse Sør-Øst RHF sin side
vist til at de samme dag, i brev til styret ved Rikshospitalet HF,
hadde lagt til grunn at styret umiddelbart stoppet planlagte og
igangsatte byggeaktiviteter i tilknytning til prosjektet. Det var
på dette tidspunkt viktig at det ikke var noe uklarhet om ansvaret
for oppfølgingen av saken.
Gitt sakens karakter og utvikling fant departementet
i februar det riktig å be om en bred redegjørelse i saken. Helse-
og omsorgsdepartementet ba per telefon 16.02.2008 styret i Helse
Sør-Øst RHF om en redegjørelse for alle sider av saken. Dette ble
gjentatt i brev fra departementet datert 21.02.2008. En foreløpig
redegjørelse ble mottatt fra Helse Sør-Øst RHF 27.02.2008 mens endelig
redegjørelse forelå i brev av 15.05. 2008. I tillegg til disse redegjørelsene
er også departementet blitt muntlig orientert fra Helse Sør-Øst
RHF. Helse- og omsorgsdepartementet hadde også møte med Kreftforeningen
og Helse Sør-Øst RHF den 6. mai 2008.
I punkt 7 nedenfor er det gitt en nærmere redegjørelse
for hvordan Helse Sør-Øst RHF har vært involvert i saken og hvordan
de har håndtert de problemstillinger som saken har reist.
Ut fra den omfattende redegjørelsen som ble
gitt fra Helse Sør-Øst RHF 15. mai 2008 kommer det fram at denne
saken ikke på noen måte er så rett fram som den har vært fremstilt
av enkelte, jf. vedlegg 3. Skaden var i stor grad allerede skjedd da
Helse Sør-Øst RHF grep inn i saken 4. januar i år.
Det er viktig å markere at Helse Sør-Øst RHF iht.
helseforetaksmodellen har et ansvar for helhetlig oppfølging av
sine samlede rammer til investeringer og drift. Denne oppfølgingen
må også skje iht de rammer som er satt for alternative finansieringsmåter,
for eksempel finansiell leasing. Det vises i denne sammenheng til
gjeldende regelverk rundt lån og leieavtaler i heleforetakene og
kriteriene nedfelt i Norsk Regnskapsstandard (NRS). I samsvar med
dette har Helse Sør-Øst RHF etablert styringsrutiner og fullmakter
for investeringsprosjekter for å sikre at alle aktuelle prosjekter
innen regionen blir vurdert opp mot hverandre, og håndtert innenfor
regelverket.
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Basert på den gjennomgang som Helse Sør-Øst RHF
har hatt av saken finnes ingen dokumentasjon eller andre opplysninger
om at styret eller styremedlemmer ble gjort kjent med avtalen av 26.08.07
mellom administrerende direktør ved Rikshospitalet HF og PEAB. Det
vises for øvrig til høringen i Stortingets Helse- og omsorgskomité
hvor nestleder i styret for Rikshospitalet HF bekreftet at hun ikke
kjente til dette."
Jeg vil presisere at nåværende nestleder i styret for
Rikshospitalet HF, Kristin Ørmen Johnsen, var fungerende styreleder
for Rikshospitalet HF da styret fattet vedtak om å avslutte daværende administrerende
direktør sitt arbeidsforhold.
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Det vises til punktet ovenfor. Det foreligger ingen
dokumentasjon som tilsier at styret for Rikshospitalet HF har gitt
klarsignal eller støtte til å inngå avtale med PEAB. Dette understrekes gjennom
at styret for Rikshospitalet HF i styremøte 15.01.08, sak 05/2008,
fattet følgende vedtak:
"Styret beklager at det ble
iverksatt investeringsarbeider i tilknytning til sykehotellprosjektet
på Radiumhospitalet, uten at det foreligger godkjenning for prosjektet
eller finansieringen fra Helse Sør-Øst RHF.
Styret
ber om at det videre arbeidet med hotellprosjektet skjer innenfor
gjeldende reglement og at det etableres en nær kontakt mellom foretaket og
Helse Sør-Øst.
Styret ber administrerende direktør
arbeide for å begrense tapet ved stoppen og sikre verdier som ligger
i prosjektet.
Styret ber om at det i neste styremøte
lages en oversikt over hvilke kostnader som foretaket vil bli belastet
med som følge av de investeringer og andre arbeider som er bundet
opp i avtaler.
Styret ber også om en redegjørelse
for foretakets fullmaktsreglement og krav til godkjenningsprosedyrer
før investeringsarbeider kontraheres.
Styret er fortsatt
av den mening at et sykehotell på Radiumhospitalet er riktig og
viktig å få på plass, både ut fra hensynet til kvalitet, service
og logistikk i pasientbehandlingen og ut fra målsetningen om økonomisk
effektivitet.
I forhold til sykehusets behov for nye
hotellsenger ber styret om at det til neste møte fremlegges oversikt
over mulige løsinger, for eksempel i samarbeid med nærliggende sykehus
og eventuell ledig bygningskapasitet hos disse sykehusene som kan
være egnet til bruk som sykehotell."
Helse Sør-Øst
RHF presiserer for øvrig at verken styret eller administrerende
direktør ved Rikshospitalet HF har fullmakt til å vedta et byggeprosjekt
i den aktuelle størrelsesorden. Iht. fullmaktsreglementet i Helse
Sør-Øst RHF skal alle investeringsprosjekter over 10 millioner kroner
godkjennes av Helse Sør-Øst RHF, og prosjekter over 50 millioner
kroner skal besluttes av styret i Helse Sør-Øst RHF.
Heller
ikke etter det fullmaktreglementet som gjaldt i tidligere Helse
Sør RHF hadde administrerende direktør eller styret ved Rikshospitalet fullmakt
til å vedta et slikt byggeprosjekt."
Jeg vil legge til at på foretaksmøtet jeg hadde med
Helse Sør RHF 12. februar 2007 ble følgende protokollført: "Det
må ikke inngås bindinger i form av avtaler, utvikles strategier
eller gjøres andre disposisjoner som vil virke blokkerende eller
forplikte nytt regionalt helseforetak på en uhensiktsmessig måte".
Dette ble videreformidlet i foretaksmøte i Rikshospitalet-Radiumhospitalet
HF 9. mars 2007. Videre ble sak om fullmakter og styringsrutiner
for investeringsprosjekter i Helse Sør-Øst RHF lagt fram for styret
i Rikshospitalet 1.november 2007.
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Det vises til styrevedtak ovenfor. Dette ble fulgt opp
i styremøte 28.02.08, i sak 22/2008 hvor styret for Rikshospitalet
HF sin begrunnelse fremgår:
"Styret viser til tidligere
vedtak i sak 5/2008.
Styret viser til investeringssøknaden
som er sendt Helse Sør-Øst for å få oppført bygget og gir sin tilslutning
til en finansiering/realisering av bygget etter en av de tre mulighetene
som er omtalt i saksdokumentene.
Styret ber administrerende
direktør om å følge opp at utgiftene i forbindelse med hotellprosjektet
minimaliseres i påvente av en avgjørelse fra Helse Sør-Øst.”
Vedtak
fra lukket del av møtet:
"Styret finner det meget
kritikkverdig at administrerende direktør iverksatte forberedelser
til bygging av sykehotell på Radiumhospitalet uten at godkjenning
og finansiering var på plass.
Styret konstaterer at
relevant informasjon ikke er gitt styret og at styret ikke er blitt
tilstrekkelig involvert i viktige beslutninger i saken.
Styret
er bekymret for det økonomiske tapet forberedelsene til byggearbeidet
kan påføre foretaket.
Ut i fra en helhetsvurdering
av situasjonen har et flertall i styret konkludert med at foretaket
er best tjent med at administrerende direktør går av.
Styret
gir styreleder fullmakt til å avslutte arbeidsforholdet med administrerende
direktør."
Helse Sør-Øst RHF presiserer at det kun
er styret i Rikshospitalet HF som kan ansette og eventuelt avsette
administrerende direktør i helseforetaket."
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Daværende styreleder, nåværende nestleder, i styret
for Rikshospitalet HF har i notat av 24.05.08 redegjort for gjennomføringen
av styremøtet i Rikshospitalet HF den 28.02.08
"Saken
vedrørende bygging av sykehotell på Radiumhospitalet sto på dagsorden
for dette møtet. Under punktet godkjenning av saksliste annonserte
styreleder at det var ønskelig å drøfte administrerende direktørs
håndtering av saken. Styret ga sin enstemmige tilslutning til forslaget. Danielsen
var på forhånd orientert om at styreleder ville ta opp dette og
at drøfting av hans håndtering ville bli foreslått behandlet i lukket
møte. Innkalling og saksliste ble enstemmig godkjent. Se protokoll
fra møte sak 7/2008. Møte ble lukket for publikum i henhold til
offentlighetslovens § 5.2, jfr. Forvaltningsloven § 13 første ledd.
Styret
foretok en grundig behandling av administrerende direktørs håndtering
av sykehotellsaken. Et enstemmig styre konkluderte med at det var
kritikkverdig at administrerende direktør iverksatte forberedelser
til bygging av sykehotell på Radiumhospitalet uten at godkjenning
og finansiering var på plass. Videre konstaterte et enstemmig styre
at relevant informasjon ikke var gitt styret og at styret ikke var
tilstrekkelig involvert i viktige beslutninger i denne saken.
Ut
i fra en helhetsvurdering av situasjonen konkluderte et flertall
at foretaket var best tjent med at administrerende direktør gikk
av. Styret ga enstemmig styreleder fullmakt til å inngå sluttavtale
med administrerende direktør.
Det er ikke nødvendig
eller hensiktsmessig at et spørsmål om administrerende direktørs
håndtering av saker og eventuell tillit/mistillit til administrerende
direktør drøftets i saksdokumenter på forhånd. Styret var beslutningsdyktig
selv om ett av styremedlemmene forlot møtet før behandlingen av
administrerende direktørs håndtering av sykehotellsaken.""
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Ingar Pettersen meddelte den 18.02.08 per telefon
og epost til administrerende direktør Bente Mikkelsen at han ville
trekke seg som styreleder for Rikshospitalet HF og Sørlandet Sykehus
HF. I forbindelse med sin avgang sendte Ingar Pettersen samme dag
en pressemelding hvor han redegjør for foranledning og begrunnelse
for sin avgang:
"Ingar Pettersen trekker seg som styreleder
i Rikshospitalet HF og Sørlandet Sykehus HF.
Styringsdokumentene
for de lokale helseforetakene er detaljerte og krevende, men mulige
å styre etter hvis det legges langsiktige planer for gjennomføring.
Dette er rammebetingelser som de lokale styrene må forholde seg
til.
Det er imidlertid ikke mulig å utføre meningsfylt styrearbeid
når jeg føler at Helse Sør - Øst går inn i enkeltsaker i forkant
av styremøtene.
Gode styrevedtak oppnås når det
skjer konstruktive prosesser i styremøtene der alle sider av sakene
blir belyst. Fastlåste holdninger til vedtak fra enkeltmedlemmer
i styret fører sjelden frem til gode løsninger."
Helse
Sør-Øst RHF presiserer at det kun er styret i Rikshospitalet HF
som kan ansette og eventuelt avsette administrerende direktør i
helseforetaket. Administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF og
styrelederne i helseforetakene har imidlertid regelmessige dialogmøter.
Det er i tillegg kontakt med styrelederne enkeltvis for å drøfte
og avklare aktuelle spørsmål. Dette er et helt normalt samhandlings-
og kontaktopplegg for å kunne sikre en god og helhetlig styring
i foretaksgruppen.
Det er Helse Sør-Øst RHF sin vurdering
at det å sette i gang et byggeprosjekt uten nødvendig godkjenning
er en svært alvorlig hendelse. Det var derfor en selvfølge at administrerende
direktør hadde kontakt med styreleder ved Rikshospitalet. Dette
vurderes som en helt normal aktivitet fra eier når slike saker oppstår.
Dette gjaldt både tidligere styreleder Ingar Pettersen og senere fungerende
styreleder Kristin Ørmen Johnsen, som var styreleder da styret fattet
sitt vedtak om å avslutte daværende administrerende direktør sitt
arbeidsforhold. I disse samtalene ble det lagt til grunn at styret
ved Rikshospitalet ville drøfte hvilke konsekvenser dette burde
få. Samtidig ble det selvfølgelig også lagt til grunn at alle sider ved
en slik drøfting alene er styret ved Rikshospitalets vurdering og
ansvar."
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Det vises til redegjørelsen ovenfor, bl.a. pkt 3. Det
vises også til brev av 27.02.08 der det redegjøres for Helse Sør-Øst's
kommunikasjon.
Helse Sør-Øst RHF mottok investeringssøknader
for tre overnattingsprosjekter ved Rikshospitalet HF 11.07.07, men
uten dokumentasjon. For å kunne behandle søknadene, ble dokumentasjonen
etterspurt i flere omganger – pr. telefon, e-post og direkte i møter.
Dokumentasjonen ble mottatt stykkevis i flere forsendelser i perioden fra
13.09.07 til 28.11.07.
Dokumentasjonen knyttet til
sykehotell på Radiumhospitalet var fortsatt ikke komplett etter
den siste forsendelsen 28.11.07. Bl.a. var den framlagte kostnadskalkylen
ikke konsistent med omsøkt kostnadsramme. Det framkom for øvrig
av den sist innsendte dokumentasjonen (28.11.07) at det var reservert
produksjonstid for betongelementer for å unngå stans i framdriften.
Helse Sør-Øst RHF ble under prosessen (i november) dessuten muntlig
orientert om at det var inngått en totalentreprise-/ samspillkontrakt
med entreprenøren PEAB, og at fristen for å beslutte igangsetting
var 01.12.07 – senere korrigert til 31.12.07. I motsatt fall ville
kontrakten bli terminert. På direkte forespørsel fra Helse Sør-Øst RHF
ble det oppgitt at oppstart av byggearbeider i henhold til denne
avtalen var en opsjon Rikshospitalet HF kunne benytte. Selve kontrakten ble
først mottatt av Helse Sør-Øst RHF etter møtet 27.12.07.
Etter
at Helse Sør-Øst RHF hadde behandlet alle tre prosjektene sendte
Helse Sør-Øst RHF et brev datert 17.12.07 til Rikshospitalet HF,
hvor det ble opplyst at utvidelsen av sykehotellet på Gaustad kunne
fullføres, at nytt bygg for pårørendeovernatting ville bli lagt
fram for styret i Helse Sør-Øst RHF når tilfredsstillende dokumentasjon
var mottatt, og at nytt sykehotell på Radiumhospitalet (Montebello)
ville bli vurdert i sammenheng med den øvrige prosjektporteføljen
til Helse Sør-Øst, med sikte på styrebehandling i løpet av 1. halvår
2008. Prosjektet knyttet til utvidelse av eksisterende sykehotell
på Gaustad er håndtert innenfor administrerende direktør i Helse
Sør-Øst RHF sine fullmakter.
Dette brevet førte til
at Rikshospitalet HF ba om et møte med Helse Sør-Øst RHF, som ble avholdt
27.12.07. I dette møtet ble det redegjort for opsjonen med PEAB,
og at denne ville utløpe 31.12.07. Det ble videre bedt om tillatelse
til å inngå et samarbeid med Norlandia Omsorg AS, eller annen positiv
avklaring i forhold til organisering og finansiering av sykehotellet
ved Radiumhospitalet. I motsatt fall ville ikke den framforhandlede
kontrakten med PEAB bli inngått. Dette ble bekreftet i brev fra
Rikshospitalet HF samme dag. I brevet ble det for øvrig opplyst
at det hittil var påløpt begrensede kostnader, i størrelsesorden
2,5 millioner kroner.
I etterkant av møtet med Rikshospitalet
HF 27.12.07 sendte Helse Sør-Øst RHF et brev (datert 28.12.07) til
Rikshospitalet HF hvor Helse Sør-Øst RHF mente det var hensiktsmessig
å avholde et møte mellom Rikshospitalet HF, PEAB og Helse Sør-Øst
RHF. Hensikten med møtet var dels at Helse Sør-Øst RHF redegjorde for
hvordan den samlede porteføljen av investeringsprosjekter, herunder
sykehotellet, ville bli behandlet. Og dels var hensikten å høre
PEAB`s vurdering av situasjonen i forhold til opsjonsavtalen som
utløp 31.12.07. I brevet fra Helse Sør-Øst RHF 28.12.07 ble det
understreket at alternativ finansiering gjennom et offentlig-privat samarbeid
(OPS) forutsatte samme styrebehandling som bygging i egen regi.
Det ble videre gjentatt at Helse Sør-Øst RHF ville vurdere prosjektet
opp mot den øvrige prosjektporteføljen i foretaksgruppen. Det ble
i brevet også henvist til protokollen fra foretaksmøtet i Helse
Sør-Øst RHF 17.12.07, hvor det framkom at inngåelse av opsjonsavtaler,
som på en uheldig måte binder opp investeringsbeslutninger, ikke skal
skje.
Møtet med PEAB ble avholdt 03.01.08 og det fremkom
der at oppføring av bygget var igangsatt. I forkant av dette møtet
oversendte Rikshospitalet HF kontraktsdokumentene mellom foretaket
og PEAB, sammen med en kopi av et brev til PEAB datert 12.11.07.
I dette brevet ber Rikshospitalet HF om at PEAB ”iverksetter planlagte
aktiviteter iht. gjeldende framdriftplan for prosjektet.” I brevet
står det videre at ”Dersom mot formodning arbeidene må stoppes før opsjonsavtalen
er formalisert vil byggherren dekke de faktiske utgiftene” og at
dette bes ivaretatt i de avtaler som av framdriftsmessige hensyn må
inngås med underentreprenører før opsjonsavtalen er formaliser.
I
møtet orienterte PEAB om at flere underleveranser var igangsatt,
som bæresystem, betongdekker, betongvegger og prefabrikerte baderom, og
at anslagsvis ca. 60 % av arbeidene var kontrahert. Samtidig ble
det opplyst at riggen, med kran, stillaser og brakker, var etablert,
og at byggarbeidene var planlagt å starte mandag 07.01.08. Eventuell
stoppordre fra Rikshospitalet HF måtte derfor gis umiddelbart, og
senest 04.01.08. PEAB skulle regne på hva en kansellering, alternativt
utsettelse, ville koste.
04.01.08 sendte Helse Sør-Øst
RHF brev til styret for Rikshospitalet HF v/ styrets leder. I dette brevet
ble det vist til at byggeprosjektet ikke var godkjent i hht. fullmaktsstrukturen
i Helse Sør-Øst RHF og som følge av dette heller ikke hadde nødvendig
finansiering. Det ble derfor lagt til grunn at styret umiddelbart
stoppet planlagte og igangsatte byggeaktiviteter i tilknytning til prosjektet.
Dette
brevet ble fulgt opp av nytt brev, datert 11.01.08, hvor det ble
forutsatt at Rikshospitalet HF umiddelbart igangsatte nødvendige
tiltak for å begrense/ minimalisere eventuelle tap og/eller omkostninger
som følge av igangsatte arbeider.”
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Kreftforeningen meldte sin interesse for å se på deres
mulighet til å kunne bidra til en løsning for å sikre et helhetlig
behandlingstilbud til kreftpasienter som behandles ved Rikshospitalet. Helse
Sør-Øst RHF vurderte Kreftforeningens innspill som meget interessant.
Styret
for Kreftforeningen fattet 13.05.08 følgende vedtak:
"1. Styret gir administrasjonen
sammen med styrets leder fullmakt til å starte forhandlinger med Helse
Sør-Øst om omfang og innhold for Kreftforeningens aktiviteter i
tilknytning til sykehotellet ved Radiumhospitalet. Dette for å kunne
gi kreftrammede et helhetlig tilbud herunder rehabilitering og mestring,
og for å etablere en arena for likemannsarbeid. Saken behandles
i styret 19. juni 2008.
2. Styret ønsker å følge opp Kreftforeningens strategi
i forbindelse med styrking av landsdekkende virksomhet / tilbud
også i andre deler av landet, og vil vurdere dette i forbindelse
med budsjettet for 2009."
Kreftforeningen har gitt uttrykk for at en lenge har
ønsket å utvikle et livs- og rehabiliteringssenter hvor kreftpasienter
som er ferdig med behandling skal få inspirasjon og ny energi til
å komme videre etter sykdommen. Formålet er å skape et sted hvor
den enkelte blir en aktiv deltaker, kan henvende seg etter sykehusoppholdet
og gjøre vedkommende bedre rustet til å komme tilbake til et mest
mulig normalt liv etter kreftsykdommen. Et sykehotell ved Radiumhospitalet
vil være en godt egnet arena for å etablere et slikt "aktivitets-,
livs- og rehabiliteringssenter". Dialogen med Kreftforeningen har
åpnet opp for en mulighet til å utvikle prosjektet til noe mer enn
et sykehotell. Det konseptet som Rikshospitalet HF nå forhandler
med Kreftforeningen om, innebærer at det skal utvikles et tilbud hvor
det skapes en arena for satsing på rehabilitering, læring og mestring,
likemannsarbeid mv. Tilbudet vil være pasientfokusert og integrert med
øvrig behandling og vil kunne skreddersys etter pasientenes behov
for å stimulere til mestring og økt livskvalitet. Dette tilbudet
skal omfatte både de som overnatter på sykehotellet og de øvrige
pasienter som er inne til behandling. De erfaringer en får gjennom
å drive dette tilbudet vil kunne komme hele landet til gode. For
Kreftforeningen er satsningen på Rikshospitalet å anse som en pilot
med tanke på senere aktivitet i de øvrige helseregioner.
Radiumhospitalet
representerer i dag et tyngdepunkt innen kreftbehandling og kreftforskning
i Norge, og har også en posisjon internasjonalt. De ivaretar både
landsfunksjoner og regionale funksjoner. Samarbeidet med Kreftforeningen
vil bidra til å styrke Radiumhospitalet som en svært sentral aktør
innen kreftbehandling og kreftforskning i Norge og bygge videre
på den erfaring, forskning og satsingen som allerede er gjort innen
kompetanse og infrastruktur.
For å understøtte utviklingen
av et godt og fremtidsrettet tilbud til kreftpasienter vil Kreftforeningen
gå inn med et økonomisk bidrag til realiseringen av prosjektet.
Størrelsen på dette bidraget vil bli avklart i den videre prosess.
Helse Sør-Øst RHF har i foretaksmøte 21.05.08 med
Rikshospitalet gitt styret for Rikshospitalet HF følgende oppdrag.
"Foretaksmøtet
viste til saken om sykehotell på Radiumhospitalet som ble behandlet
i RHF-styret 8. mai 2008 i sak 046-2008. Foretaksmøtet la til grunn
at styret ved Rikshospitalet iverksetter nødvendige planleggingsaktiviteter
med sikte på at prosjektet skal realiseres i tråd med de premisser
som er lagt i RHF-styresak 046-2008. Den formelle stadfesting av
godkjenning og finansiering av prosjektet vil skje i eget foretaksmøte
når Helse Sør-Øst RHF har mottatt svar på søknaden om ekstraordinær
utvidet låneramme fra Helse- og omsorgsdepartementet. Dette innebærer
at Rikshospitalet HF også skal innlede forhandlinger med Kreftforeningen
om deres bidrag i prosjektet og hvordan det framtidige samarbeidet
mellom Kreftforeningen og Rikshospitalet HF skal utformes. Foretaksmøtet legger
til grunn at Kreftforeningen skal medvirke i utformingen av det
tilbudet som skal gis."
Etter dette vil Rikshospitalet
HF være ansvarlig for den videre oppfølging og realisering av sykehotellprosjektet."
Rikshospitalet HF satte både seg selv, Helse Sør-Øst
RHF og staten i en meget vanskelig situasjon da de startet bygging
av sykehotell uten godkjenning og uten finansiering. Dette er i
strid med kjente og gitte fullmakter. Stopp i prosjektet ville medført
en tapssituasjon for staten og for pasientene. Med flere underleveranser
igangsatt, og det allerede var satt opp en rigg med kran, stillaser
og brakker, ville det vært svært uheldig å stoppe prosjektet med
det tap dette kunne innebære. På den annen side ville fullføring
bety at et prosjekt som ble igangsatt uten fullmakter ble realisert.
Dette er ikke uproblematisk, både av respekt for prioriteringssystemet
og de prosjekter som eventuelt ville måtte vike, samt forholdet til
resten av landet, dersom et prosjekt med denne forhistorien vinner
fram. Det kan ikke være slik at slike handlinger skal presse fram prosjekter
som ikke har vunnet fram i de ordinære prioriteringsprosesser. Det
er denne situasjonen som måtte håndteres, med to alternativer som
begge har sine svakheter.
På tross av forhistorien var en med den foreliggende
situasjonen svært opptatt av å finne en løsning til det beste for
landets kreftpasienter. Jeg er derfor glad for at vi fant en løsning
som gjør at et påbygg på Radiumhospitalet blir fullført - forutsatt
at Stortinget vedtar regjeringens forslag om å øke Helse Sør-Øst
RHF sin låneramme med 50 millioner i inneværende år og 60 millioner
til neste år.
I søket etter en løsning på den vanskelige situasjonen
ble det også gjennomført en vurdering av bruk av private aktører.
Etter en samlet vurdering kom Helse Sør-Øst RHF fram til at den
beste løsningen var at det utvidede sykehotellet bygges og eies
av Rikshospitalet HF. Hotelldriften skal settes ut på anbud, slik
at private kan drive det. Dette er også er brukt ved flere sykehotell som
staten eier, og som er helt alminnelig å gjøre.
Et vesentlig moment som bidro til at saken fikk sin
løsning var dialogen Helse Sør-Øst RHF hadde med Kreftforeningen.
Dette åpnet opp muligheten for å gjøre prosjektet til noe mer enn et
rent overnattingstilbud. Helse Sør-Øst RHF skisserer at de vil utvikle
et helhetlig pasienttilbud ved også å etablere en arena for rehabilitering,
læring og mestring, likemannsarbeid mv. Dette vil sikre fleksibilitet
og god integrering mot resten av sykehuset.
De skisserte utviklings- og bruksmuligheter
for det utvidede sykehotellet og samarbeidet med Kreftforeningen
vil bidra til å styrke ivaretakelsen av Radiumhospitalets rolle
innen kreftbehandling og kreftforskning i Norge, og vil komme pasienter
i hele landet til gode.
Regjeringen valgte å gå inn fordi det er en
ekstraordinær situasjon som er skapt gjennom Rikshospitalet HF sine
disposisjoner. Etter en samlet vurdering har en lagt vekt på kombinasjonen
av å unngå tap og innholdet i det nye konseptet som er framkommet
i et samarbeid med Kreftforeningen.
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Det vises til at Kreftforeningen har bekreftet at de
vil gi et bidrag i forbindelse med etableringen av sykehotellet
ved Radiumhospitalet. Størrelsen på dette bidraget er ikke avklart
men Helse Sør-Øst RHF vil ta ansvar for at prosjektet blir realisert."
Jeg vil tilføye at med den lånebevilgning som
er foreslått er det et ansvar som tilligger Helse Sør-Øst RHF å
sørge for at prosjektet gjennomføres langs de linjer som tidligere
er beskrevet bl.a. i punkt 8 og 9. Dette betyr at prosjektet kan
realiseres både med og uten bistand fra kreftforeningen, men det
blir best ved et samarbeid med Kreftforeningen.
Det vises til Helse Sør-Øst RHF sitt brev til Helse-
og omsorgsdepartementet av 29. mai 2008 der det opplyses følgende:
"Skissene til løsning fra de ti private tilbyderne ble
gjennomgått og vurdert av styreleder ved Rikshospitalet HF den 06.-07.05.08.
Det vises til vedlagte brev av 07.05.08 fra styreleder ved Rikshospitalet
HF til Helse Sør-Øst RHF hvor det redegjøres for vurderingen av
de mottatte henvendelser, samt til brev av 22.05.08 fra styreleder ved
Rikshospitalet HF til de private interessentene.
Sistnevnte
brev ble oversendt etter foretaksmøte med Rikshospitalet HF den
21.05.08. Det redegjøres i brevet for behandlingen av saken i Rikshospitalets
styre den 07.05.08 og den videre behandling i styret for Helse Sør-Øst
RHF, som i ekstraordnært styremøte den 08.05.08 vedtok å oversende
en anmodning til Helse- og omsorgsdepartementet om en ekstraordinær
utvidelse av lånerammen knyttet til sykehotellprosjektet på Rikshospitalet.
Det
ble ikke ført noen form for forhandlinger med de private tilbyderne."
Innspillene fra de private aktørene følger som eget
vedlegg.
Jeg vil avslutningsvis opplyse om at styret
i Helse Sør-Øst RHF besluttet på styremøte 22. mai 2008 å igangsette
en ekstern og uavhengig gjennomgang av saksbehandlingen og beslutningsprosessen
knyttet til sykehotellsaken. Formålet er at gjennomgangen kan bidra
til at en kan lære av eventuelle feil som har skjedd, og at dette
også kan lede til at evt. behov for endringer i etablerte rutiner
eller prosedyrer blir identifisert raskt og fulgt opp i forbindelse
med styrets behandling av gjennomgangen. Det synes jeg er klokt.
Det er forventet at resultatet av denne gjennomgangen vil fremlegges
for styret i Helse Sør-Øst RHF i begynnelsen av september 2008.