Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 10. juni 2008, der komiteen ber om ytterligere redegjørelse for
hendelsesforløpet knyttet til realiseringen av nytt sykehotell ved
Rikshospitalet HF (Montebello). Komiteen mener det fortsatt er behov
for å få klarhet i en rekke omstendigheter og ber om supplerende
opplysninger i forhold til det svar jeg ga komiteen i mitt brev av
3. juni d.å. Komiteen har bedt om at redegjørelsen fokuserer på
å svare på 6 spørsmål.
Opplysningene som gis til de etterfølgende spørsmål
er basert på tidligere redegjørelser fra Helse Sør-Øst RHF til departementet
av hhv. 28. februar 2008 og 15. mai 2008, høringen i Stortingets
Helse- og omsorgskomité 20. mai 2008 og supplerende opplysninger
fra Helse Sør-Øst RHF gitt til departementet i brev av hhv. 29. mai
2008 og 13. juni 2008 (vedlagt).
Jeg vil også vise til at styret for Helse Sør-Øst RHF
har besluttet å gjennomføre en ekstern og uavhengig gjennomgang
av saksbehandlingen og beslutningsprosessen knyttet til sykehotellsaken.
Gjennomgangen forutsettes å omfatte vurderinger av om det har skjedd
eventuelle feil, mangler og /eller svakheter i saksbehandlingen og
beslutningsprosessene. Gjennomgangen skal bidra til læring og få
innspill til hvilke forbedringer som kan iverksettes for å redusere risikoen
for at tilsvarende situasjoner oppstår. I mandatet (vedlagt) for
denne gjennomgangen er det lagt opp til at det kan gjennomføres
samtaler med ledere og andre nøkkelpersoner i saken.
Ut fra redegjørelsene som er gitt fra Helse
Sør-Øst RHF, senest i brev av 13. juni 2008, foreligger ingen dokumentasjon
eller andre opplysninger om at forhenværende eller nåværende styremedlemmer,
formelt eller uformelt, ble gjort kjent med avtalen av 26.08.07
mellom daværende administrerende direktør ved Rikshospitalet HF
og PEAB.
Det skal opplyses at saksbehandlingen som lå
til grunn for redegjørelsene fra Helse Sør-Øst RHF og som er lagt
til grunn for departementets svar, ikke inkluderte kontakt og saksgjennomgang med
det enkelte styremedlem verken i tidligere eller nåværende styre.
Det er lagt vekt på at dette må skje i korrekte former, som både
på best mulig måte er egnet til å belyse saken og som ivaretar rettssikkerheten
til de involverte. Det er min oppfatning at en slik gjennomgang
og belysning av saken best blir gjennomført gjennom en uavhengig
gjennomgang. Det ligger i mandatet til den uavhengige og eksterne
gjennomgangen som nå foretas på oppdrag fra Helse Sør-Øst RHF, at
i den utstrekning det er nødvendig og praktisk mulig, kan det gjennomføres
samtaler med ledere og andre nøkkelpersoner hos de sentrale partene
i saken. Det skal pekes på at det ikke er rettsplikt for tidligere
styremedlemmer og fratrådt administrerende direktør å medvirke i
samtalene.
Jeg vil også bemerke at både dette og neste spørsmål
gjelder styringsmessige forhold mellom styret og administrasjon
på helseforetaksnivå. Den ansvarsstruktur som den lovvedtatte helseforetaksmodellen
bygger på, forutsetter at det ikke skal være oppfølging eller styringsmessige
tiltak fra departementets side, som dreier seg om forhold mellom
administrasjon og styret på helseforetaksnivå.
Det vises også til mitt svarbrev til komiteen
av 3. juni, punkt 2.
Ut fra redegjørelsene som er gitt fra Helse
Sør-Øst RHF foreligger ingen dokumentasjon eller andre opplysninger
som tilsier at verken noen i det gamle eller nye styret for Rikshospitalet
HF har gitt klarsignal til å inngå avtale med PEAB eller andre vedrørende
sykehotellet.
Den uavhengige gjennomgangen vil også kunne bidra
til å belyse dette spørsmålet nærmere.
For øvrig vises også til mitt svarbrev av 3. juni, punkt
3, samt de momenter som er nevnt i punktet ovenfor.
Ingar Pettersen meddelte den 18.02.08 per telefon
og epost til administrerende direktør Bente Mikkelsen at han ville
trekke seg som styreleder for Rikshospitalet HF og Sørlandet Sykehus
HF. I forbindelse med sin avgang sendte Ingar Pettersen samme dag
en pressemelding hvor han redegjør for foranledning og begrunnelse
for sin avgang:
"Ingar Pettersen trekker seg som styreleder i Rikshospitalet
HF og Sørlandet Sykehus HF.
Styringsdokumentene for
de lokale helseforetakene er detaljerte og krevende, men mulige
å styre etter hvis det legges langsiktige planer for gjennomføring.
Dette er rammebetingelser som de lokale styrene må forholde seg
til.
Det er imidlertid ikke mulig å utføre meningsfylt styrearbeid
når jeg føler at Helse Sør-Øst går inn i enkeltsaker i forkant av
styremøtene.
Gode styrevedtak oppnås når det skjer
konstruktive prosesser i styremøtene der alle sider av sakene blir
belyst. Fastlåste holdninger til vedtak fra enkeltmedlemmer i styret
fører sjelden frem til gode løsninger."
Det vises også til Helse Sør-Øst RHF sitt brev
til Helse- og omsorgsdepartementet av 13. juni 2008 der det opplyses
følgende:
"Det fremgår av redegjørelsen at det kun er styret
i Rikshospitalet HF som kan ansette og eventuelt avsette administrerende
direktør i helseforetaket.
Administrerende direktør
i Helse Sør-Øst RHF og styrelederne i helseforetakene har imidlertid regelmessige
dialogmøter. Det er i tillegg kontakt med styrelederne enkeltvis
for å drøfte og avklare aktuelle spørsmål. Dette er et helt normalt
samhandlings- og kontaktopplegg for å kunne sikre en god og helhetlig
styring i foretaksgruppen. I slike samtaler er selvfølgelig også lederskapet
et naturlig tema."
I tillegg viser jeg til mitt svarbrev av 3. juni, punkt
6 hvor en bl.a. berører dialogen mellom administrerende direktør
i Helse Sør-Øst RHF og helseforetakenes styreledere. Jeg har fått
opplyst fra Helse Sør-Øst RHF at det også i denne saken har vært
kontakt mellom administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF og daværende
styreleder ved Rikshospitalet HF.
I tillegg har jeg fått opplyst fra Helse Sør-Øst RHF
at problemstillingen vil bli belyst i den uavhengige gjennomgangen
ved at det gjennomføres samtaler med sentrale parter i saken, herunder
bl.a. ansvarlige for saken i tidligere Rikshospitalet-Radiumhospitalet
HF senere Rikshospitalet HF og Helse Sør-Øst RHF.
Jeg viser til mitt svarbrev av 3. juni, punkt
8, hvor den innledende kontakten med Kreftforeningen, intensjonen
for samarbeidet og vedtaket i Kreftforeningens styre, beskrives.
I tillegg gir Helse Sør-Øst RHF i sitt brev til Helse- og omsorgsdepartementet
av 13. juni 2008 følgende opplysninger:
"Kreftforeningen ønsker å bidra til etablering av et
Lærings- og mestringssenter (LMS) i det planlagte sykehotellet på
Radiumhospitalet. I tillegg vil senteret bidra til å utvikle rehabiliteringstilbudet
for kreftpasienter. Det har vært flere møter mellom Rikshospitalet
ved involverte klinikker og Kreftforeningens ledelse. Diskusjonene
har vært konstruktive og partene har blitt enige om innhold og felles
lokalisering av et slikt senter på Radiumhospitalet.
Dette
innebærer at dagens funksjoner for LMS ved Radiumhospitalet vil
bli samlokalisert med senteret. Senteret vil være åpent for pasienter, pårørende
og brukere og ikke begrenset til de kreftpasienter på Radiumhospitalet
som benytter sykehotellet.
Senteret er planlagt lokalisert
til sørenden i femte etasje i hotellet og vil innholde elementer for
å ivareta rehabilitering, læring og mestring. Dette inkluderer en
møteplass, lokaler for kursvirksomhet, stille rom og ulike aktivitetsrom.
Den fysiske del av rehabiliteringstilbudet er tenkt å benytte eksisterende
tilbud på Radiumhospitalet som Trivselsanlegget (basseng) og etter behov
benytte tilgrensende fraflyttede arealer i forbindelse med innflytting
i nytt forskningsbygg våren 2009. De planlagte allokerte arealer
til LMS i sykehotellet skal ikke påvirke hotelldriften og vil i
liten grad redusere kapasiteten i sykehotellet (7 av i alt 84 senger).
Virksomheten
til Kreftforeningen og Radiumhospitalet innenfor det aktuelle arealet
vil integreres, og intensjonen er at partene skal bistå hverandre
og utforme hensiktsmessige arbeidsfordelinger. Det presiseres at
Kreftforeningen ønsker å gi en donasjon i form av et finansielt bidrag
og vil ikke stå som eier eller drifter av konseptet. Kreftforeningen
har derimot stilt noen vilkår til en donasjon til prosjektet.
Et
viktig siktmål er å styrke forskning for å generere mer kunnskap
om denne delen av kreftomsorgen og en vil her dra nytte av den store akademiske
kompetansen som er på Radiumhospitalet. Kreftforeningen planlegger
å øremerke to doktorgradsstipender fortløpende for å fremskaffe
ny kunnskap tilknyttet sine aktiviteter i sykehotellet.
Virksomheten
vil bli forankret i en egen samarbeidsavtale som vil bli utarbeidet
avhengig av beslutning i respektive styrer ultimo juni.
Det
presiseres at selve byggeprosjektet ikke påvirkes av de endringer
som er gjort i driftskonseptet for sykehotellet. Dette er en løsning
som både ivaretar og sikrer etableringen av sykehotellet samt utvikling
av et konsept for rehabilitering, læring og mestring. Løsningen
sikrer også nødvendig integrering og fleksibilitet i forhold til
eksisterende kjernevirksomhet.
Når det gjelder forholdet
mellom sykehotellprosjektet ved Radiumhospitalet og Montebello-senteret
i Mesnali vurderes satsningen rundt sykehotellet som komplementære
og ikke konkurrerende.
Tilbudene rettes mot samme
pasientgruppe (kreftpasienter) og er tuftet på kursing, læring og mestring.
Driftsformene vil imidlertid være svært forskjellige, der sykehotellet
er i et sykehusmiljø mens Montebello-senteret ligger i landlige
omgivelser og har en utpreget rekreasjonsprofil og gode friluftsmuligheter.
Montebello-senteret tilbyr som en del av sitt konsept opphold til
pasienter og pårørende.
Et viktig moment er at Montebello-senteret
har et nært samarbeid (forankret i egen avtale) med Kreftforeningen
og er faglig forankret i Radiumhospitalet. Det sikrer at de viktigste
aktørene er inne begge steder og slik sett kan utvikle en felles
strategi som sikrer god utnyttelse ved begge lokalisasjoner. Slik
sett vil virksomheten i sykehotellet kunne sikre markedsføring og
øke kunnskapen om Montebello-senteret mot store grupper av pasienter,
brukere og pårørende.
Det er aktuelt å se nærmere
på samarbeidsrelasjonene i forhold til både Kreftforeningen og Montebello-senteret
når innholdet i sykehotellet er ytterligere avklart."
Jeg viser til at komiteen har spurt om å få
vedlagt avtalen mellom Kreftforeningen og Rikshospitalet HF. Ut
fra ovennevnte redegjørelse fra Helse Sør-Øst RHF varsles at en
samarbeidsavtale vil bli utarbeidet avhengig av beslutning i respektive
styrer ultimo juni. Jeg vil sørge for at avtalen, når denne foreligger,
blir oversendt komiteen.
Jeg viser til mitt svarbrev av 3. juni, punkt
9, der jeg redegjorde for hva som skjedde i perioden 30. april til
15. mai 2008.
Igangsetting av byggeprosjektet, i strid med
gitte og kjente fullmakter, satte både Helse Sør-Øst RHF og departementet
i en svært krevende situasjon både styringsmessig, omdømmemessig
og økonomisk. Saken vakte betydelig oppmerksomhet og engasjement
i det offentlige rom.
Det var Helse Sør-Øst RHF sitt ansvar å vurdere hva
som ville være den beste oppfølging av saken. Det er de regionale
helseforetakene som har et helhetlig ansvar både for investeringer
og drift i egen region. Inkludert i dette har styrene fullmakt til
å prioritere og igangsette nødvendige investeringer. Helse Sør-Øst
RHF sin vurdering var at dersom de ut fra hensynet til å unngå tap likevel
skulle fullføre byggeprosjektet innenfor de gitte rammer, ville
dette innebære at andre prosjekter som etter en grundig prosess
hadde blitt prioritert høyere, måtte vike. Jeg sa i spørretimen
30. april 2008 at jeg ikke hadde planer om å gripe inn i den etablerte
styringsstrukturen i denne saken. Jeg sa videre at det avgjørende
for meg er at de som er nærmest oppgavene, de som styrer og er i
Helse Sør-Øst RHF, er de som best ser hvordan vi løser det problemet,
i stedet for at vi fra Regjeringens side går inn og griper inn i enkeltbeslutninger.
Det er viktig at styringsmodellen følges. Saken har
vært Helse Sør-Øst RHF sitt ansvar, og de har behandlet saken og
gjort sine prioriteringer innen sine tildelte rammer. I Helse Sør-Øst
RHF foreligger per i dag et innmeldt investeringsbehov på om lag
19 mrd. kroner. I styremøtet i Helse Sør-Øst RHF 17. april ble andre
prosjekter prioritert framfor dette sykehotellet. Styret prioriterte
fortsatt planlegging av sykehus i Østfold og Buskerud, flere bygg
innen psykisk helse og overnattingsbygg for pårørende ved Rikshospitalet.
Mitt og statsministeren sitt svar i spørretimen 30. april ble gitt
på bakgrunn av dette.
I etterkant av dette kom det innspill fra Kreftforeningen,
og det ble innledet dialog mellom Kreftforeningen og Helse Sør-Øst
RHF. Det åpnet opp for muligheten for å gjøre prosjektet til noe
mer enn et rent overnattingstilbud, som også sikrer fleksibilitet
og god integrering mot resten av sykehuset. Dette innebærer at en
får en god integrasjon mellom hotellvirksomheten og det øvrige behandlingstilbudet.
Både pasienter og pårørende som bor på sykehotellet og pasienter som
er innlagt på Radiumhospitalet vil kunne benytte seg av tilbudet.
Det vises til redegjørelse fra Helse Sør-Øst RHF av 13. juni der
det bl.a. sies: "Dette innebærer at dagens
funksjoner for LMS ved Radiumhospitalet vil bli samlokalisert med
senteret." "Løsningen sikrer også nødvendig integrering og fleksibilitet
i forhold til eksisterende kjernevirksomhet."
I denne vanskelige situasjonen, der man måtte være
løsningsorientert, var det vesentlig for Helse Sør-Øst RHF at en
fant en løsning som ikke medførte at en måtte omprioritere de tidligere
fastlagte investeringsprioriteringene – slik at andre forhold som
var prioritert høyere ikke kunne bli realisert. Det var dette som
videre ga grunnlaget for de vurderinger fra Helse Sør-Østs side
som førte frem til henvendelsen til departementet om økte lånerammer.
Som tidligere sagt var det fra departementets side
viktig at det ikke ble grepet inn i de vurderinger som Helse Sør-Øst
RHF hadde ansvar for å gjennomføre, og som de måtte gjennomføre innenfor
sine tildelte rammer. Helse Sør-Øst RHF fant det ikke riktig å omprioritere
innenfor de tildelte rammene, men ba om en utvidelse av lånerammen
for å kunne gjennomføre et prosjekt som også tok opp i seg Kreftforeningens
innspill.
Det justerte prosjektet var et viktig element
i departementets og regjeringens vurderinger. Men jeg understreker
også at departement og regjering naturligvis også var i posisjon
til å vurdere om sakens samlede situasjon tilsa at saken måtte finne
sin løsning gjennom utvidede lånerammer – en mulighet som altså
ikke tillå Helse Sør-Øst RHF. Departementets og regjeringens vurdering ble
at det ville være riktig å utvide lånerammen, slik at tap kunne
unngås og bygget realiseres. La meg understreke at dette har vært
et godt prosjekt, men som ikke har nådd opp da andre prosjekter
har blitt prioritert høyere. I tillegg var naturligvis ett av elementene
i vurderingen at det justerte konseptet var kommet inn i prosjektet.
Kombinasjonen av innholdet i det nye konseptet, omfanget
av det tap stans av prosjektet ville medføre, og den omdømmeproblematikk
som var etablert i det offentlige rom var utgangspunktet for at
saken måtte finne sin løsning. Samlet vurdert fant departementet
det riktig i den krevende situasjonen det var, å bidra til å løse
saken ved å fremme forslag for Stortinget om økt lånebevilgning.
Dette har skjedd innenfor gjeldende styringsmodell, gjennom at Helse Sør-Øst
RHF har bedt om en særskilt utvidelse av lånerammen til investeringer.
I samsvar med gjeldende ansvarsstruktur har
det vært Helse Sør-Øst RHF sitt ansvar å vurdere hva som ville være
den beste håndtering av saken, herunder å vurdere bruk av private.
Etter at innspill fra private var kommet inn og saken vurdert fra
Helse Sør-Øst RHF sin side, er det de prinsipielle sider som er
anført som begrunnelse for å velge en offentlig løsning. Alle forhold
tatt i betraktning – er det min oppfatning at det beste grunnlaget
for et godt pasienttilbud, er at det utvidede sykehotellet bygges
og eies av Rikshospitalet HF. Dette samsvarer med Helse Sør-Øst RHF
sin vurdering og anmodning om å få utvidet lånerammen til investeringer.
Jeg viser videre til Helse Sør-Øst RHF sitt
brev til Helse- og omsorgsdepartementet av 13. juni 2008 der det
opplyses følgende:
"I månedsskiftet april/mai var sykehotellsaken debattema
i en rekke medier, og det ble bl.a. hevdet at Helse Sør-Øst RHF
ikke forsto det fordelaktige ved at denne typen tilbud ble finansiert
og drevet av private aktører.
Bl.a. på bakgrunn av
disse oppslagene inviterte styreleder ved Rikshospitalet HF 05.05.08
de private aktørene som i prosessen hadde meldt sin interesse overfor
hhv. Rikshospitalet HF og Helse Sør-Øst RHF for finansiering og
drift av sykehotellet, til et orienteringsmøte. I møtet ble interessentene
invitert til å komme med innspill om evt. realisering av sykehotell.
Det presiseres at det i denne sammenheng ikke var tale om en anbudsinnbydelse,
men mulige skisser til løsning.
Det understrekes at
helseforetakene i Helse Sør-Øst kjøper hotelltjenester i forbindelse
med pasientbehandling fra flere private aktører. Dette er et verdifullt
supplement til de løsninger som drives av helseforetakene, og det
gir nødvendig fleksibilitet i forhold til varierende behov. Det
er samtidig viktig å være klar over den nødvendige grenseoppgangen
som gjør at slike løsninger evt. kan karakteriseres som finansiell
leasing.
I det konkrete tilfellet ved Radiumhospitalet
er investeringen forutsatt å skje som tre etasjer oppå det eksisterende
strålebygget. En kommersiell hotellvirksomhet som i stor grad er
rettet mot et ordinært gjestemarked og uten forpliktelse fra Rikshospitalet
HF, støter imidlertid på en rekke problemstillinger av formell /
juridisk karakter som det også ville være tidsmessig krevende å
avklare. Dette gjelder særlig:
Grensen mot finansiell leasing
Eventuelle begrensninger i forhold til
kjøp eller feste av taket på strålebygget som tomt for privat utbygging
Reguleringsmessige forhold, da eiendommen
er regulert til offentlig formål/sykehusdrift
Det forhold at løsningen uansett vil trekke
av investeringsrammen til Helse Sør-Øst og således påvirke andre
prioriteringer
Muligheten for eventuelle endringer i fremtidig bruk,
herunder eventuelle krav til uavhengig adkomst, etablering av integrerte
løsninger og vilkår knyttet til kjøp av tjenester/ytelser fra hotellet.
Til
tross for det store engasjementet fra private interessenter har
Helse Sør-Øst RHF lagt vekt på at det er viktig for den fremtidige
behandlingen av kreftpasientene på Radiumhospitalet, at sentrale
lokaler – som ligger inne i arealene for kjernevirksomheten - er
integrert i totalvirksomheten og disponeres og håndteres av sykehusvirksomheten.
Disse arealene, med tilhørende utbyggingsmuligheter, kan best nyttes
til tilbud som er integrert i virksomhetenes primæraktivitet og
drift. En båndlegging av arealer til kommersiell virksomhet vil
redusere mulighetene for fleksibel arealutnyttelse. Dette er imidlertid
ikke til hinder for at en kan velge driftsmessige løsninger i privat
regi.
Dette gir viktig fleksibilitet for fremtidige
behovsendringer og best mulig tilgjengelighet for pasientenes
primære behov - behandling. Det var derfor svært positivt at en
har kunnet føre dialog med Kreftforeningen med sikte på et samarbeid som
både sikrer etableringen av sykehotellet, samt nødvendig integrering
og fleksibilitet i forhold til eksisterende kjernevirksomhet. Dette
ga muligheter til en bedre løsning enn det som opprinnelig var planlagt.
Det vises til nærmere redegjørelse om dette i punktet ovenfor.
Som
nevnt i tidligere brev (datert 29.05.08) fra Helse Sør-Øst RHF hadde
styret for Helse Sør-Øst RHF et ekstraordinært styremøte 06.05.08, hvor
det ble redegjort for sykehotellsaken (sak 045-2008). Administrerende
direktør anbefalte at det burde arbeides videre med sikte på å finne en
løsning som kunne sikre de verdier som det allerede var investert
i, og dermed kunne sluttføre byggingen av de tre etasjene på strålebygget
slik Rikshospitalet HF tidligere har planlagt. Det ble understreket
at en slik løsning ikke måtte gå på bekostning av regionens evne
til å realisere andre og høyere prioriterte investeringsprosjekter,
jfr. styresak 033-2008. Styret tok saken til orientering.
Når
det gjelder skissene til løsning fra de private tilbyderne ble disse
gjennomgått og vurdert av styreleder ved Rikshospitalet HF den 06.-07.05.08.
I brev av 07.05.08 fra styreleder ved Rikshospitalet HF til Helse
Sør-Øst RHF redegjøres det for vurderingen av de mottatte henvendelser.
Etter
foretaksmøte med Rikshospitalet HF den 21.05.08 oversendte styreleder
ved Rikshospitalet HF brev (datert 22.05.08) til de private interessentene.
Det redegjøres i brevet for behandlingen av saken i Rikshospitalets
styre den 07.05.08 og den videre behandling i styret for Helse Sør-Øst
RHF, som i ekstraordnært styremøte den 08.05.08 vedtok å oversende
en anmodning til Helse- og omsorgsdepartementet om en ekstraordinær
utvidelse av lånerammen knyttet til sykehotellprosjektet på Rikshospitalet.
På
bakgrunn av forholdene nevnt ovenfor og i forrige punkt ble dialogen
med de private tilbyderne ikke videreført men Rikshospitalet vil
vurdere anbud i fht drift av et fremtidig sykehotell."