Miljøverndepartementet har koordineringsansvar
overfor andre departementer på miljøområdet og ansvar for seks underliggende virksomheter
og tre fond. Riksrevisjonen har avgitt åtte revisjonsbrev uten merknader
og ett revisjonsbrev med merknader til Statens kartverk.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen
har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har tidligere tatt opp manglende resultatindikatorer
i tildelingsbrevet til Statens kartverk (Kartverket) og mangelfull
rapportering i forhold til enkelte resultatindikatorer.
Kontrollen av Kartverkets årsrapport for 2007 viser
en positiv utvikling, men det er fortsatt mangler ved rapporteringen
om enkelte resultatmål. Riksrevisjonens kontroll viser også at enkelte
resultatindikatorer som vedrører Kartverkets oppgaver ennå ikke
er tatt med i tildelingsbrevet fra Miljøverndepartementet. Konsekvensen
er at Kartverket ikke har rapportert på flere oppgaver.
Miljøverndepartementet opplyser at tildelingsbrevene
er departementets instruksjon til underliggende virksomheter for
det aktuelle året, og at hovedsiktemålet er å gi instruksjon om
hvilke krav den enkelte virksomhet må innfri for at departementet
kan oppfylle Stortingets vedtak og forutsetninger. Departementet
opplyser videre at de gjennom den periodiske rapporteringen og i annen
styringsdialog med virksomhetene skaffer seg oversikt og kontroll
med virksomhetenes oppfølging av kravene i tildelingsbrevene. For dette
formålet kan departementet ha andre rapporteringsbehov enn at rapportene
nødvendigvis må være identiske med de resultatindikatorer som departementet
rapporterer videre på til Stortinget.
Miljøverndepartementet har registrert Riksrevisjonens
synspunkter på Kartverkets rapportering. Departementet mener at
rapporteringen er i tråd med kravene i tildelingsbrevet. Miljøverndepartementet
opplyser at de legger vekt på en kortfattet og presis skriftlig
rapportering i forhold til tildelingsbrevene. I etatsstyringsmøtene
blir denne rapporteringen utdypet muntlig i dialog mellom partene.
Dette gjelder generelt, og spesielt alle forhold som vurderes som
vesentlige i styringssammenheng. Dersom departementet har merknader
til etatenes skriftlige rapportering i forhold til kravene i tildelingsbrevene,
blir dette tatt opp i etatsstyringsmøtene.
Statens kartverk (Kartverket) har fått avsluttende revisjonsbrev
med merknader til regnskapet knyttet til Kartverkets samfinansieringsprosjekter.
Riksrevisjonen har gjennomført kontroll av samfinansieringsprosjekter
om etablering, ajourhold, drift, tilgjengeliggjøring og finansiering
av et felles geodatagrunnlag etter felles standarder. Sentrale parter
i geovekst-samarbeidet er Statens vegvesen, flere energibedrifter,
kommunene, Telenor og Landbruks- og matdepartementet med underliggende
etater. Prosjektledelsen er tillagt Kartverket, og oppfølgingen
av samfinansieringsprosjekter er fylkeskartkontorenes mest ressurskrevende
oppgave. Riksrevisjonens kontroll viser at det per oktober 2007
var 822 aktive samfinansieringsprosjekter registrert i økonomisystemet
til Kartverket, og at det årlig igangsettes 100–150 nye prosjekter.
Riksrevisjonens kontroll avdekket følgende mangler
ved prosjektstyring og kontroll:
Mangler i avtalene
mellom partene.
Forsinkelser i prosjektene.
Manglende formell ferdigstilling av prosjekter
i økonomisystemet
Manglende rapportering til partene om budsjettavvik.
Departementet innser at det er flere svakheter ved
Kartverkets forvaltning av samfinansieringsprosjekter, og opplyser
at det er igangsatt tiltak for å rette opp i dette. Kartverket har
presisert overfor fylkeskartsjefene at rutinene skal innskjerpes,
og at alle prosedyrer og arbeidsbeskrivelser skal følges. Det er
utarbeidet en arbeidsbeskrivelse for samfinansieringsprosjekter der
alle trinn i prosessen, og hvordan ulike dokumenter skal arkiveres,
er beskrevet. Departementet vil følge opp samfinansieringsprosjektene
i etatsstyringen.
Riksrevisjonen hadde vesentlige merknader til regnskapet
for Norsk Polarinstitutt (NP) for 2006. Merknadene omfattet manglende
implementering av nytt elektronisk lagerstyringssystem. Revisjonen
i 2007 har vist at NP og leverandøren har hatt store problemer med
å få systemet til å fungere etter formålet. Systemet synes nå å
virke som forutsatt, men det er ikke enkelt å bruke. NP vil forsøke
å ta systemet i operativt bruk i løpet av april 2008.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen konstaterer at Miljøverndepartementet
ikke har tatt med alle resultatindikatorer fra St.prp. nr. 1 i tildelingsbrevet
som Kartverket skal rapportere på. Dette kan gi risiko for at utelatte
resultatindikatorer ikke blir prioritert og rapportert.
Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse
om at det tilkommer departementet å fastsette rapporteringskrav
til underliggende etater, og at disse kravene ikke trenger å være synonyme
med de resultatindikatorer som presenteres i St.prp. nr. 1, og som
skal rapporteres til Stortinget. Riksrevisjonen viser til bestemmelser
om økonomistyring i staten der det framgår at tildelingsbrevet skal
inneholde styringsparametere for å kunne vurdere måloppnåelse og
resultater, jf. punkt 1.4. Riksrevisjonen vil også vise til at Miljøverndepartementet
i forbindelse med revisjonen av 2005-regnskapet, Dokument nr. 1
(2006–2007), opplyste at de for framtiden ville ta med resultatindikatorer
fra St.prp. nr. 1 i tildelingsbrevet til Kartverket.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det
er mangler ved prosjektstyring og kontroll av Statens kartverks
samfinansieringsprosjekter, herunder mangler i avtalene mellom partene, manglende
rapportering av budsjettavvik, og forsinkelser og manglende ferdigstilling
av prosjekter. Riksrevisjonen forutsetter at Miljøverndepartementet
i etatsstyringen av Statens kartverk følger opp de tiltak som Statens kartverk
har iverksatt for å bedre de interne rutinene.
Komiteen viser til
at Miljøverndepartementet har ansvaret for seks underliggende etater
og for tre fond, og registrerer at Riksrevisjonen har avgitt åtte
revisjonsbrev uten merknader og ett brev med merknader.
Brevet med merknader gjelder Statens kartverk, liksom
ved revisjonen for året 2006.
Revisjonsbrevet påtalte da manglende resultatindikatorer
i tildelingsbrevet til Statens kartverk, samt mangelfull rapportering
i forhold til enkelte resultatindikatorer.
Komiteen har merket seg at kontrollen
av Kartverkets årsrapport for 2007 viser en positiv utvikling, men
at det fortsatt er mangler ved rapporteringen av enkelte resultatmål.
Enkelte resultatindikatorer som gjelder kartverkets oppgaver er
fortsatt ikke tatt med i tildelingsbrevet fra departementet.
Videre er det avdekket kritikkverdige forhold når
det gjelder prosjektstyring og kontroll av Kartverkets samfinansieringsprosjekter.
Dette omfatter mangler i avtalene mellom partene, manglende rapportering
om budsjettavvik, forsinkelser og manglende ferdigstillelse av prosjekter.
Komiteen forutsetter, i likhet
med Riksrevisjonen, at departementet i etatsstyringen av Statens
kartverk følger opp de tiltak som Kartverket har iverksatt for å
bedre de interne rutinene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
hadde vesentlige merknader til regnskapet for Norsk Polarinstitutt
for 2006. Anførslene gjaldt blant annet manglende implementering
av nytt elektronisk lagerstyringssystem.
Komiteen har merket seg at systemet
forventes å bli tatt operativt i bruk i løpet av 2008 og at Riksrevisjonen følger
utviklingen.