13.1 Sammendrag

13.1.1 Miljøverndepartementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet for 2007

13.1.1.1 Generelt om resultatet av revisjonen

Miljøverndepartementet har koordineringsansvar overfor andre departementer på miljøområdet og ansvar for seks underliggende virksomheter og tre fond. Riksrevisjonen har avgitt åtte revisjonsbrev uten merknader og ett revisjonsbrev med merknader til Statens kartverk.

Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.

13.1.1.2 Styring, måloppnåelse og resultatrapportering til Stortinget i forhold til det årlige budsjettet

Manglende rapportering mot resultatmål

Riksrevisjonen har tidligere tatt opp manglende resultatindikatorer i tildelingsbrevet til Statens kartverk (Kartverket) og mangelfull rapportering i forhold til enkelte resultatindikatorer.

Kontrollen av Kartverkets årsrapport for 2007 viser en positiv utvikling, men det er fortsatt mangler ved rapporteringen om enkelte resultatmål. Riksrevisjonens kontroll viser også at enkelte resultatindikatorer som vedrører Kartverkets oppgaver ennå ikke er tatt med i tildelingsbrevet fra Miljøverndepartementet. Konsekvensen er at Kartverket ikke har rapportert på flere oppgaver.

Miljøverndepartementet opplyser at tildelingsbrevene er departementets instruksjon til underliggende virksomheter for det aktuelle året, og at hovedsiktemålet er å gi instruksjon om hvilke krav den enkelte virksomhet må innfri for at departementet kan oppfylle Stortingets vedtak og forutsetninger. Departementet opplyser videre at de gjennom den periodiske rapporteringen og i annen styringsdialog med virksomhetene skaffer seg oversikt og kontroll med virksomhetenes oppfølging av kravene i tildelingsbrevene. For dette formålet kan departementet ha andre rapporteringsbehov enn at rapportene nødvendigvis må være identiske med de resultatindikatorer som departementet rapporterer videre på til Stortinget.

Miljøverndepartementet har registrert Riksrevisjonens synspunkter på Kartverkets rapportering. Departementet mener at rapporteringen er i tråd med kravene i tildelingsbrevet. Miljøverndepartementet opplyser at de legger vekt på en kortfattet og presis skriftlig rapportering i forhold til tildelingsbrevene. I etatsstyringsmøtene blir denne rapporteringen utdypet muntlig i dialog mellom partene. Dette gjelder generelt, og spesielt alle forhold som vurderes som vesentlige i styringssammenheng. Dersom departementet har merknader til etatenes skriftlige rapportering i forhold til kravene i tildelingsbrevene, blir dette tatt opp i etatsstyringsmøtene.

13.1.2 Regnskaper der Riksrevisjonen har vesentlige merknader

13.1.2.1 Statens kartverk

Statens kartverk (Kartverket) har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader til regnskapet knyttet til Kartverkets samfinansieringsprosjekter.

Riksrevisjonen har gjennomført kontroll av samfinansieringsprosjekter om etablering, ajourhold, drift, tilgjengeliggjøring og finansiering av et felles geodatagrunnlag etter felles standarder. Sentrale parter i geovekst-samarbeidet er Statens vegvesen, flere energibedrifter, kommunene, Telenor og Landbruks- og matdepartementet med underliggende etater. Prosjektledelsen er tillagt Kartverket, og oppfølgingen av samfinansieringsprosjekter er fylkeskartkontorenes mest ressurskrevende oppgave. Riksrevisjonens kontroll viser at det per oktober 2007 var 822 aktive samfinansieringsprosjekter registrert i økonomisystemet til Kartverket, og at det årlig igangsettes 100–150 nye prosjekter.

Riksrevisjonens kontroll avdekket følgende mangler ved prosjektstyring og kontroll:

  • Mangler i avtalene mellom partene.

  • Forsinkelser i prosjektene.

  • Manglende formell ferdigstilling av prosjekter i økonomisystemet

  • Manglende rapportering til partene om budsjettavvik.

Departementet innser at det er flere svakheter ved Kartverkets forvaltning av samfinansieringsprosjekter, og opplyser at det er igangsatt tiltak for å rette opp i dette. Kartverket har presisert overfor fylkeskartsjefene at rutinene skal innskjerpes, og at alle prosedyrer og arbeidsbeskrivelser skal følges. Det er utarbeidet en arbeidsbeskrivelse for samfinansieringsprosjekter der alle trinn i prosessen, og hvordan ulike dokumenter skal arkiveres, er beskrevet. Departementet vil følge opp samfinansieringsprosjektene i etatsstyringen.

13.1.3 Miljøverndepartementets oppfølging av tidligere rapporterte forhold

13.1.3.1 Norsk Polarinstitutt

Riksrevisjonen hadde vesentlige merknader til regnskapet for Norsk Polarinstitutt (NP) for 2006. Merknadene omfattet manglende implementering av nytt elektronisk lagerstyringssystem. Revisjonen i 2007 har vist at NP og leverandøren har hatt store problemer med å få systemet til å fungere etter formålet. Systemet synes nå å virke som forutsatt, men det er ikke enkelt å bruke. NP vil forsøke å ta systemet i operativt bruk i løpet av april 2008.

Saken blir fulgt opp.

13.1.4 Riksrevisjonen uttaler

Manglende rapportering mot resultatmål

Riksrevisjonen konstaterer at Miljøverndepartementet ikke har tatt med alle resultatindikatorer fra St.prp. nr. 1 i tildelingsbrevet som Kartverket skal rapportere på. Dette kan gi risiko for at utelatte resultatindikatorer ikke blir prioritert og rapportert.

Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse om at det tilkommer departementet å fastsette rapporteringskrav til underliggende etater, og at disse kravene ikke trenger å være synonyme med de resultatindikatorer som presenteres i St.prp. nr. 1, og som skal rapporteres til Stortinget. Riksrevisjonen viser til bestemmelser om økonomistyring i staten der det framgår at tildelingsbrevet skal inneholde styringsparametere for å kunne vurdere måloppnåelse og resultater, jf. punkt 1.4. Riksrevisjonen vil også vise til at Miljøverndepartementet i forbindelse med revisjonen av 2005-regnskapet, Dokument nr. 1 (2006–2007), opplyste at de for framtiden ville ta med resultatindikatorer fra St.prp. nr. 1 i tildelingsbrevet til Kartverket.

Statens kartverk

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det er mangler ved prosjektstyring og kontroll av Statens kartverks samfinansieringsprosjekter, herunder mangler i avtalene mellom partene, manglende rapportering av budsjettavvik, og forsinkelser og manglende ferdigstilling av prosjekter. Riksrevisjonen forutsetter at Miljøverndepartementet i etatsstyringen av Statens kartverk følger opp de tiltak som Statens kartverk har iverksatt for å bedre de interne rutinene.

13.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Miljøverndepartementet har ansvaret for seks underliggende etater og for tre fond, og registrerer at Riksrevisjonen har avgitt åtte revisjonsbrev uten merknader og ett brev med merknader.

Brevet med merknader gjelder Statens kartverk, liksom ved revisjonen for året 2006.

Revisjonsbrevet påtalte da manglende resultatindikatorer i tildelingsbrevet til Statens kartverk, samt mangelfull rapportering i forhold til enkelte resultatindikatorer.

Komiteen har merket seg at kontrollen av Kartverkets årsrapport for 2007 viser en positiv utvikling, men at det fortsatt er mangler ved rapporteringen av enkelte resultatmål. Enkelte resultatindikatorer som gjelder kartverkets oppgaver er fortsatt ikke tatt med i tildelingsbrevet fra departementet.

Videre er det avdekket kritikkverdige forhold når det gjelder prosjektstyring og kontroll av Kartverkets samfinansieringsprosjekter. Dette omfatter mangler i avtalene mellom partene, manglende rapportering om budsjettavvik, forsinkelser og manglende ferdigstillelse av prosjekter.

Komiteen forutsetter, i likhet med Riksrevisjonen, at departementet i etatsstyringen av Statens kartverk følger opp de tiltak som Kartverket har iverksatt for å bedre de interne rutinene.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen hadde vesentlige merknader til regnskapet for Norsk Polarinstitutt for 2006. Anførslene gjaldt blant annet manglende implementering av nytt elektronisk lagerstyringssystem.

Komiteen har merket seg at systemet forventes å bli tatt operativt i bruk i løpet av 2008 og at Riksrevisjonen følger utviklingen.