Større merutgifter i regnskapet til Barne-,
ungdoms- og familieetaten
Statsregnskapet for 2007 viser på kap. 0855 Statlig
forvaltning av barnevernet at departementet har overskredet bevilgningen
med 32,2 mill. kroner. Merutgiften har oppstått til tross for at
de har fått tilleggsbevilgning. I tillegg viser regnskapet til Bufetat
per 31. desember 2007 en leverandørgjeld på 28,4 mill. kroner som
er forfalt til betaling, men ikke bokført. Etter Riksrevisjonens
oppfatning er derfor den reelle merutgiften på 60,6 mill. kroner.
Departementet viser til direktoratets uttalelse,
og konstaterer at 20,2 mill. kroner av overskridelsen skyldes forfallsdato
29.–31. desember 2007. Departementet vil ta opp forholdet med direktoratet
og vil understreke at rutinene må sikre at utbetalinger som skal
belastes inneværende års regnskap, faktisk blir gjennomført før
året er omme.
Forbrukerombudet har i regnskapsåret 2007 inntektsført
829 000 kroner for mye på kap. 3868 Forbrukerombudet, post 1 Refusjon
og diverse inntekter. Departementet har ikke redusert overføringen
av ubrukte bevilgninger til 2008 tilsvarende.
Departementet har merket seg at feilføringene
i Forbrukerombudets regnskap er av en slik størrelse at de medfører
vesentlige feil i regnskapet. I styringsdialogen vil departementet
understreke at ombudet må rette opp feilføringene i regnskapet for
2008. Departementet vil også følge opp at ombudet forbedrer sine
rutiner slik at feilføring av inntekter kan unngås i framtiden.
I tildelingsbrevene for 2007 ber departementet om
at de tilknyttede virksomhetene gjennomfører en dokumentert risiko-
og vesentlighetsgjennomgang. Riksrevisjonen har kontrollert status for
implementeringen. Revisjonen viser:
Departementet er
i gang med å innføre et helhetlig styringssystem med integrert risikostyring.
Bufetat er godt i gang med å integrere
risikostyring.
Øvrige tilknyttede virksomheter har startet
å implementere risikostyring, men status i arbeidet er svært varierende.
Det foreligger ikke framdriftsplaner.
Departementet uttaler at alle tilknyttede virksomheter
har dokumentert at de har foretatt risikovurderinger enten av alle
eller utvalgte mål i 2007. I styringsdialogen vil departementet
forsikre seg om at virksomhetene utarbeider planer for innføring
som knytter risikovurderingene til virksomhetenes øvrige planer.
Departementet har i tildelingsbrev til underliggende
virksomheter stilt krav om at de må arbeide for å videreutvikle
og styrke den etiske bevisstheten blant sine ansatte. Revisjonen
viser:
Departementet har
ikke utarbeidet egne etiske retningslinjer, men fastsatte varslingsrutiner
i april 2008.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
har i 2007 utarbeidet retningslinjer på flere områder.
Forbrukerrådet har fastsatt egne etiske
retningslinjer.
Øvrige tilknyttede virksomheter har ikke
implementert tilsvarende retningslinjer.
Departementet uttaler at de i styringsdialogen
vil forsikre seg om at det utarbeides rutiner for varsling. Departementet
uttaler at implementering av etiske retningslinjer og varslingsrutiner
er viktige elementer for å sikre habilitet og tiltro til offentlig
virksomhet.
Bufetat kjøper om lag halvparten av institusjonsplassene
fra private aktører. I 2007 utgjorde dette 1,4 mrd. kroner. Bufetats
kjøp av institusjonsplasser skjer enten gjennom avtaler etter konkurranse
med forhandling eller gjennom kjøp av enkeltplasser i direkte dialog
med én eller flere institusjoner. Kjøp av enkeltplasser reguleres
av trepartsavtaler inngått mellom Bufetat, kommune og institusjon.
Riksrevisjonen har kontrollert Bufetats prosedyrer
og praksis for kjøp av barnevernsplasser gjennom konkurranse med
forhandling. Alle regioner foretok slike kjøp, og det ble kunngjort
kjøp av inntil 310 private plasser.
Revisjonen har blant annet vurdert om det i
forbindelse med regionenes kjøp kan ha forekommet urettmessig og
tilsiktet særbehandling av enkeltleverandører. Alle vesentlige beslutninger med
betydning for leverandørenes muligheter til å oppnå kontrakt er
vurdert med henblikk på likebehandling og etterprøvbarhet.
Revisjonen viser at det er flere tilfeller av
mangler ved etterprøvbarheten i anskaffelsesprosessene. Det kommer
også frem at regionene har mangelfull kompetanse i anskaffelsesregelverket
og liten praktisk erfaring med gjennomføring av innkjøp etter konkurranse.
Departementet opplyser at Bufetat er kjent med at
21 ansatte har eller har hatt nære relasjoner til rolleinnehavere
ved private institusjoner, og at habiliteten er vurdert. Bufetat
anser ikke at det er knyttet risiko for inhabilitet til relasjoner
som er fire til fem år gamle. Det er stor bevissthet rundt problemstillingene,
og de har utarbeidet etiske retningslinjer og innført egenerklæringer
om habilitet ved innkjøp. I tillegg er det under utarbeidelse etiske
retningslinjer som vil presisere habilitet ytterligere.
Ifølge departementet skal Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
fra 2008 overta ansvaret for kjøp av private barnevernplasser i
Bufetat. Arbeidet er organisert slik at det sikrer medvirkning fra
regionene når det gjelder behovsvurderinger, gjennomføring av anskaffelser
og implementering av nye avtaler. Departementet mener at dette vil
sikre at kjøpene vil bli gjennomført i tråd med lov og forskrift
om offentlige anskaffelser, og vil følge opp arbeidet med utviklingen
av etiske retningslinjer i styringsdialogen.
Totalt har Bufetat i 2007 kjøpt om lag 44 prosent av
behovet for private institusjonsplasser som enkeltkjøp. Prisen på
hvert enkeltkjøp varierer etter døgnsats og varighet. De fleste
enkeltkjøp oversteg terskelverdien på 0,5 mill. kroner. Det innebærer
at kjøpet omfattes av krav i loven til blant annet gjennomføring
av konkurranse og kunngjøring.
Resultatet av revisjonen viser blant annet det
er foretatt 244 enkeltkjøp utenfor regelverket. Ingen regioner kan
dokumentere i hvilken utstrekning enkeltkjøpene har vært konkurranseutsatt.
Departementet viser til at Bufdir i desember 2007
inngikk nye rammeavtaler for kjøp av enkeltplasser og forventer
betydelig nedgang i 2008. I februar 2008 ble det publisert en håndbok
for barnevernanskaffelser som skal sikre effektiv utnyttelse av
de nye rammeavtalene. I tillegg vil direktoratet utarbeide rutiner
for forenklet protokollføring som gjelder alle kjøp over 100 000
kroner. Regionenes avtaler og enkeltkjøp utenfor avtale ble kartlagt
tidlig i 2008. Denne kartleggingen vil danne grunnlaget for en analyse
av enkeltkjøpene, slik at direktoratet kan vurdere en ny konkurranse
om nasjonal rammeavtale. Bufdir vil utarbeide generelle rutiner for
forenklet protokollføring som gjelder alle kjøp over 100 000 kroner.
Departementet er av den oppfatning at kartleggingen
og sentraliserte anskaffelsesrunder vil redusere kjøp av enkeltplasser,
og at disse kjøpene vil bli gjennomført i tråd med lov og forskrift
om offentlige anskaffelser.
Revisjonen har omfattet kjøp av konsulenttjenester
(hovedvekt på kjøp av veiledningstjenester av psykologer) og utbetaling
av honorarer til ansatte i Bufetat.
Revisjonen avdekket en rekke svakheter.
Departementet viser til at Bufdir vil publisere
en veileder for alle typer kjøp og utarbeide retningslinjer for
kjøp av konsulenttjenester. Direktoratet vil vurdere nye gjennomgående internkontrolltiltak
i tillegg til opplæring. Direktoratet vil arbeide med å finne tiltak
som kan gi gjennomgående høy kompetanse og bevissthet om utbetaling
av honorarer. Departementet vil følge opp dette arbeidet i styringsdialogen.
Riksrevisjonen har kontrollert om Bufetat har etablert
god intern kontroll for å sikre likebehandling og etterprøvbarhet
i vurderingene i forbindelse med etterfølgende kontroll.
Revisjonen avdekket en rekke svakheter.
Departementet viser til at Bufdir har utarbeidet nye
retningslinjer for etterfølgende kontroll som trådte i kraft i februar
2008. De nye retningslinjene presiserer deler av kvalitetsforskriften.
Habilitet og uavhengighet er omtalt i retningslinjene for økonomiske
vurderinger, og det vurderes om tilsvarende bestemmelse skal tas
inn i retningslinjene for etterkontroll. Fagteamene pålegges å rapportere
til Bufetat dersom det oppdages forhold ved institusjonene. Intensjonen
er å sikre at etterfølgende kontroll gjennomføres etter alle paragrafene
i løpet av en angitt periode. Ifølge de nye retningslinjene skal etterfølgende
kontroll skje årlig i statlige og private institusjoner. Departementet
anser de nye prosedyrene og retningslinjene for etterfølgende kontroll
etter kvalitetsforskriften som tilstrekkelige.
I regnskapet for 2007 har Forbrukerombudet inntektsført
829 000 kroner for mye på kap. 3868, post 1 Refusjon og diverse
inntekter. Av dette beløpet skulle 522 000 kroner i tvangsgebyrer
vært inntektsført på kap. 5309 Tilfeldige inntekter. De øvrige 307 000
kroner er bokførte refusjoner som ikke tilhører virksomheten.
Forbrukerombudet har skjerpet rutinene for føring
og kontroll med inntekter, blant annet månedlig oppfølging av føringene
på virksomhetens inntektskapittel. Departementet uttaler at Forbrukerombudets
tiltak vil medføre at tilsvarende feilføring av inntekter for framtiden
kan unngås.
Riksrevisjonen hadde i 2006 vesentlige merknader
til regnskapet for Bufetat og gjennomføring av budsjettet, og kunne
ikke bekrefte at regnskapet ikke inneholdt vesentlige feil og mangler.
Det er et mål at Bufetat skal redusere andelen akuttplasseringer
i forhold til antallet institusjonsplasseringer totalt. Revisjonen
viser at andelen akuttplasseringer ikke reduseres i forhold til antall
institusjonsplasseringer totalt. Akuttplasseringer øker med 7,3 prosent,
mens institusjonsplasseringer øker med 2,7 prosent.
Departementet viser til at Bufdir kontinuerlig har
fokus på å redusere andelen akuttplasseringer, og at det så langt
mulig skal benyttes statlige tiltak. Departementet relaterer veksten
i antall akuttplasseringer til den enkelte kommune, siden det er
kommunene som har vedtaksmyndigheten. Fordi Bufetat har begrensede muligheter
til å påvirke antallet akuttplasseringer, vil departementet vurdere
å ta denne styringsparameteren ut av tildelingsbrevet for 2009.
Saken blir fulgt opp.
Både i 2005 og 2006 hadde Riksrevisjonen vesentlige
merknader til at saksbehandlingstiden for adopsjonssaker i flere
regioner ikke var innenfor resultatmålet på tre måneder.
Resultatet av revisjonen for 2007 viser fortsatt
at saksbehandlingstiden ikke er innenfor resultatmålet på tre måneder.
Departementet opplyser at Bufdir har skjerpet kravet
til regionene når det gjelder rapportering om saksbehandlingstid
ved søknad om adopsjon. Tiltak er iverksatt for å forhindre feilrapportering,
og rapporteringen fra regionene er endret fra årlig til tertialvis.
Departementet oppfatter at iverksatte tiltak er tilstrekkelig for
å sikre måloppnåelse.
Saken blir fulgt opp.
Revisjonen i 2006 viste at departementet ikke hadde
klargjort hvilke prinsipper for regnskapsføring og styring som skulle
gjelde for Likestillings- og diskrimineringsombudet, Statens institutt
for forbruksforskning og Forbrukerrådet.
Departementet opplyser at arbeid for å sikre
enhetlig praksis er igangsatt, men at framdriften i prosjektet har
vært dårligere enn ønskelig, og at det kan bli vanskelig å gjennomføre
prinsippene for 2008. Departementet uttaler videre at det er tatt
inn eksplisitte krav i tildelingsbrevene for 2008 til regnskapsrapporteringen.
Departementet anbefaler at regnskapsprinsippet blir brukt. En eventuell
bruk av kontantprinsippet må begrunnes. Departementet vil følge
opp arbeidet overfor virksomhetene slik at implementering skjer
i løpet av regnskapsåret 2009.
Saken blir fulgt opp.
Fordelingsutvalget, Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget
og Markedsrådet samt Fylkesnemndene for sosiale saker defineres
som egne virksomheter under departementets budsjettområde uten at
virksomhetene avlegger et samlet regnskap med en fullstendig balanse.
Riksrevisjonen bemerket for budsjettåret 2006
at departementet blant annet ikke følger opp Stortingets vedtak
og forutsetninger i årlige tildelingsbrev med tildelt beløp og krav
til rapportering til virksomhetene.
Revisjonen i 2007 viser at departementet definerer
Fylkesnemndene for sosiale saker som en organisatorisk enhet under
departementet. Revisjonen viser også at departementet fortsatt ikke stiller
nødvendige krav til Fordelingsutvalget og Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget
og Markedsrådet.
Departementet uttaler at de fortsatt anser Fordelingsutvalget
og Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet som
selvstendige virksomheter. Det er stilt krav til økonomirapportering
i tildelingsbrevene, men på grunn av virksomhetenes størrelse har
det vist seg vanskelig å finne fullverdige løsninger for administrative
oppgaver innenfor virksomhetene.
Departementet mener at rapporteringen i tilstrekkelig
grad dekker departementets behov for styring og kontroll med bruk
av budsjettmidler. Departementet uttaler at de vil vurdere ytterligere
tiltak dersom dette ikke er tilstrekkelig for å bringe regnskapsrapporteringen
i samsvar med økonomiregelverkets krav.
Riksrevisjonen vil følge opp saken som gjelder Fordelingsutvalget
og Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet. Saken
knyttet til Fylkesnemndene for sosiale saker avsluttes.
Departementet med tilknyttede virksomheter har ansvar
for områder og grupper i befolkningen hvor det er særlig viktig
med høy etisk bevissthet. Riksrevisjonen merker seg at det foreløpig bare
er Bufetat og Forbrukerrådet som har egne etiske retningslinjer.
Departementet vil følge temaet i styringsdialogene, men vil overlate
til den enkelte virksomhet å vurdere behov for supplerende retningslinjer.
Riksrevisjonen understreker betydningen av at departementet også gjør
en selvstendig vurdering av behovet.
Siden Bufetat ble etablert i 2004 har etaten
gjennomgått en betydelig etablerings- og omstillingsprosess. Riksrevisjonen
hadde i 2004, 2005 og 2006 vesentlige merknader til gjennomføringen av
Bufetats budsjett. Riksrevisjonen ser at Bufetat på flere områder
etablerer og videreutvikler systemer og rutiner for å sikre god
internkontroll og etterlevelse av sentrale regelverk. Samtidig ser
Riksrevisjonen alvorlig på at det også i 2007 er brudd på sentrale
bestemmelser i lov og forskrift om offentlige anskaffelser og reglement for
økonomistyring i staten.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Bufetat
har hatt større merutgift enn det som framgår av statsregnskapet.
Til tross for tilleggsbevilgning er merutgiften i 2007 reelt sett
på 60,6 mill. kroner. Bufetat har ikke hatt tilstrekkelige rutiner
til å sikre at forfalte fakturaer ble betalt i inneværende budsjettår.
Departementet opplyser at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
i løpet av 2008 skal etablere tilfredsstillende rutiner. Riksrevisjonen
peker på at god økonomistyring er en forutsetning for å sikre et
korrekt regnskap og overholdelse av budsjettet.
Riksrevisjonen er kritisk til at Bufetat har
flere brudd på anskaffelsesregelverket ved kjøp av institusjonsplasser,
og at det er mangler ved etterprøvbarheten. Bufetat kjøper årlig barnevernplasser
fra private institusjoner for 1,4 mrd. kroner. Riksrevisjonen er
kritisk til at hele 44 prosent av behovet for private barnevernplasser
i 2007 er enkeltkjøp som ikke har vært konkurranseutsatt. Svært
få enkeltkjøp er i overensstemmelse med kravet til protokollering.
Riksrevisjonen finner det videre kritikkverdig
at det er manglende eller mangelfull dokumentasjon ved kjøp av barnevernplasser.
Dette gjør det vanskelig å etterprøve anskaffelsene, noe som øker
risikoen for urettmessig og tilsiktet særbehandling av leverandører.
Det kan derfor sås tvil om Bufetat har overholdt prinsippet om likebehandling.
Riksrevisjonen er positiv til at anskaffelser
av institusjonsplasser fra og med 2008 er sentralisert, noe som
forutsettes å sikre bedre rutiner og etterlevelse av regelverket
for offentlige anskaffelser. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
legger vekt på økt bruk av rammeavtaler for å redusere enkeltkjøp.
Departementet har opplyst at bare 40 prosent av plassene på rammeavtalene
er utnyttet, men at Bufdir vil etablere en database for å få en
bedre oversikt over ledig kapasitet. Riksrevisjonen understreker
betydningen av at departementet følger opp at Bufetat utnytter rammeavtalene
på en bedre måte.
21 ansatte involvert i anskaffelser av barnevernplasser
har eller har hatt nære relasjoner til rolleinnehavere/ansatte i
institusjoner. Riksrevisjonen har merket seg at Bufetat kjenner til
disse relasjonene, og at spørsmålet om habilitet er behandlet som
del av de etiske retningslinjene og anskaffelsespolitikken i Bufetat. Etter
Riksrevisjonens oppfatning bør man generelt unngå at tilbyder og
kjøper av tjenester har nære relasjoner. Når internkontrollen i
tillegg er svak, er det en betydelig risiko for at det kan oppstå
misligheter. Riksrevisjonen vil understreke betydningen av at departementet
følger opp Bufetats arbeid med å sikre habilitet i anskaffelsene.
Det er kritikkverdig at Bufetat ikke oppfyller kravene
i regelverket om offentlige anskaffelser for kjøp av konsulenttjenester
under terskelverdien. Ufullstendig dokumentasjon av anskaffelsesprosessen
gjør det vanskelig å etterprøve saksbehandlingen og beslutningen
om kjøp. Riksrevisjonen ser positivt på at det er gjennomført tiltak
som skal sikre at regelverket blir fulgt, og at departementet vil
følge opp arbeidet i styringsdialogen.
Riksrevisjonen er kritisk til at regionene bruker ulike
kriterier og prosedyrer for etterfølgende kontroll når målet er
et likeverdig tilbud. Det gir risiko for forskjellsbehandling av
institusjoner og ulik tjenestekvalitet for barna.
Departementet opplyser at Bufetat har etablert nye
retningslinjer for kontroll etter kvalitetsforskriften, og vil følge
opp gjennomføringen av de nye retningslinjene. Direktoratet vil
også arbeide videre med å presisere kvalitetskravene ytterligere
for å oppnå målsettingen om å sikre god kvalitet og likebehandling
av institusjonene. Departementet vurderer at de nye retningslinjene
i tilstrekkelig grad sikrer ansattes uavhengighet i utøvelsen av
etterfølgende kontroll. Riksrevisjonen understreker betydningen
av at departementet følger opp at de tiltak som iverksettes, gir den
nødvendige kvalitet og likeverdighet i tilbudet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det
er vesentlige feil i regnskapet for Forbrukerombudet, og konstaterer
at det er foretatt overføringer som innebærer brudd på bevilgningsreglementets
bestemmelser. Riksrevisjonen konstaterer at Forbrukerombudet har
iverksatt tiltak for å styrke kontrollen, og at departementet vil
følge opp dette i styringsdialogen.
Riksrevisjonen vil følge opp sakene knyttet
til styring av Fordelingsutvalget og Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget
og Markedsrådet, saksbehandlingstid på adopsjon, andel akuttplasseringer
i forhold til antall institusjonsplasser og styring av forvaltningsorganer
med særskilte fullmakter.
Riksrevisjonen har merket seg departementets opplysning
om at saksbehandlingen for adopsjon i første tertial 2008 i høy
grad gjennomføres innenfor de frister som er satt. Departementet
vil ikke iverksette ytterligere tiltak, men vil følge utviklingen.
Komiteen viser til
at Barne- og likestillingsdepartementet har ansvaret for åtte virksomheter, herunder
tre forvaltningsorganer med særskilte fullmakter. Riksrevisjonen
har avgitt seks revisjonsbrev uten merknader, mens Barne-, ungdoms-
og familieetaten (Bufetat) og Forbrukerombudet har fått revisjonsbrev
med merknader.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen rapporterer
om betydelig bedring på mange områder av Bufetats virksomhet, men
at det fortsatt skjer alvorlige brudd på sentrale bestemmelser som
for eksempel lov og forskrift om offentlige anskaffelser og reglementet
for økonomistyring i staten.
I følge Riksrevisjonen hadde etaten en større merutgift
i 2007 enn det som fremgår av statsregnskapet. På tross av en betydelig
tilleggsbevilgning, viser regnskapet en overskridelse på 32,2 mill.
kroner. I tillegg var 28,4 mill. kroner forfalt til betaling, men
ikke bokført. Overskridelsen var følgelig på hele 60,6 mill. kroner.
Komiteen har i tilknytning til
behandlingen av Dokument nr. 1 for tidligere regnskapsår understreket
departementets ansvar for en realistisk budsjettering av Bufetats
virksomhet. Komiteen ber statsråden ha et særlig
fokus på dette.
Det pågår en debatt om kjøp av barnevernsplasser
på anbud. Komiteen vil understreke at etatens overordnede
mål må være å sikre barnets beste.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet er fornøyd med at departementet legger opp
til å styrke og ta i bruk egne institusjoner og institusjoner i
regi av ideelle organisasjoner, for dermed å redusere bruken av
kommersielle, private aktører. Flertallet støtter
dette, og understreker at det må legges til rette for et godt og forpliktende
samarbeid mellom det statlige barnevernet og de ideelle organisasjonene.
Flertallet legger til grunn at
departementet vil legge vekt på god dialog og samhandling med de ideelle
organisasjonene i prosessen med inngåelse av avtaler. Flertallet vil
i den forbindelse peke på unntakshjemmelen som ligger i lov om offentlige
anskaffelser. Flertallet er gjort kjent med departementets
bruk av disse unntaksbestemmelsene.
Komiteen vil understreke
at valg av andre løsninger ikke under noen omstendighet kan rettferdiggjøre
at beslutninger ikke lar seg dokumentere og etterprøve. Komiteen forutsetter
en tett oppfølging for å sikre at anskaffelsesregelverket følges
og at kravet til dokumentasjon etterleves.
Komiteen ber om å bli orientert
om oppfølgingen i tilknytning til Dokument nr. 1 for budsjettåret
2008.
Komiteen har merket seg at stikkprøver
har avdekket at 21 ansatte som har vært involvert i anskaffelse
av barnevernsplasser, har hatt nære relasjoner til rolleinnehavere/ansatte
i private institusjoner. Komiteen vil understreke
betydningen av at reglene om habilitet følges strengt ved alle offentlige
anskaffelser og ber departementet ha et særlig fokus på slike problemstillinger.
Komiteen finner det videre kritikkverdig
at kravene til dokumentasjon mv. i regelverket ved kjøp av konsulenttjenester
under terskelverdien ikke er oppfylt og forutsetter at det tas tak
i forholdet.
Komiteen har merket seg at det
er etablert nye retningslinjer for kontroll av private institusjoner og
forutsetter at dette vil bidra til at det sikres et godt og likeverdig
tilbud over hele landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Riksrevisjonen både i 2004, 2005 og
2006 hadde vesentlige merknader til gjennomføringen av Bufetats
budsjett.
Intensjonen bak overføringen av forvaltningen av
barnevernet fra fylkeskommunen til staten var ønsket om å få en
bedre styring og en bedre økonomisk kontroll med barnevernet. Tross
bedring på enkelte områder synes det som om siktemålet med reformen
langt fra kan anses oppfylt.
Disse medlemmer mener at det
er grunnlag for å anta at mye av årsaken til økningen av utgiftene
i Bufetats virksomhet kan spores til dreiningen fra private til
offentlige institusjonsplasser. Regjeringen har valgt å redusere
bruken av private barneverntjenester, for å kanalisere brukerne
over i statlige tilbud. I mange tilfeller er statlige tilbud dyrere
enn private, noe som har medført en økning av de totale kostnader. Disse medlemmer kan
heller ikke se at det er godtgjort at statlige tilbud er kvalitetsmessig
bedre enn private tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Riksrevisjonens gjennomgang viser at det offentlige tilsynet
med Bufetat og barnevernet ikke fungerer tilfredsstillende. Derfor
mener disse medlemmer at det bør opprettes et fritt
og uavhengig barneverntilsyn, som kan sørge at det føres tilsyn
både med det lokale barnevern og det statlige barnevern. Et slikt
tilsyn bør etableres etter mønster av andre uavhengige kontrolltilsyn.
Et barneverntilsyn bør både behandle klager på barnevernets arbeidsutførelse,
fremme forslag om gode og sikre arbeidsmetoder basert på den innsikt
som fremkommer fra klagebehandlingen og bør også kontrollere alle
barneverninstitusjoner.
Komiteen registrerer
at det er vesentlige feil i regnskapet for Forbrukerombudet i 2007
og at det er foretatt overføringer som innebærer brudd på bevilgningsreglementets
bestemmelser.
Komiteen forutsetter at Barne-
og likestillingsdepartementet i dialog med Forbrukerombudet, forsikrer
seg om at forholdet bringes i orden. Komiteen vil
understreke departementets ansvar for å sikre at underliggende etater
har den nødvendige kompetanse til å håndheve regelverket på en korrekt
måte.
Komiteen registrerer at fire
av de i alt åtte sakskompleksene Riksrevisjonen fant å måtte følge opp
som følge av statsregnskapet for 2006, fortsatt ikke har funnet
sin løsning.
Det gjelder for det første målet om en reduksjon i
antall akuttplasser i forhold til antall institusjonsplasser. Dette
er et område hvor Bufetat har begrensete muligheter for å påvirke
utviklingen. Komiteen har merket seg at departementet
vil ta denne styringsparameteren ut av tildelingsbrevet for 2009.
Behandlingstiden ved adopsjon er fortsatt altfor tidkrevende. Komiteen har
merket seg at det er tatt tak i forholdet, men at det fortsatt gjenstår meget
før målet om tre måneders behandlingstid er nådd. Komiteen forutsetter
at Riksrevisjonen holder seg orientert om utviklingen.
Komiteen viser til Dokument nr.
1 for budsjettåret 2006 hvor det fremgikk at prinsippene for regnskapsføring
og styring for Likestillings- og diskrimineringsombudet, Statens
institutt for forbruksforskning og Forbrukerrådet ikke var avklart. Komiteen registrerer
at arbeidet med å sikre en enhetlig praksis for virksomhetene har tatt
uforholdsmessig lang tid og forutsetter at oppgaven gis nødvendig
prioritet.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
vil følge opp kontrollen og styringen med Fordelingsutvalget, Sekretariatet
for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet slik at regnskapsrapporteringen
bringes i samsvar med økonomireglementets krav.