4.1 Sammendrag

4.1.1 Fiskeri- og kystdepartementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet for 2007

4.1.1.1 Generelt om resultatet av revisjonen

Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev uten merknader.

Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser i fire heleide selskaper. Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning av Secora AS.

4.1.1.2 Fiskeri- og kystdepartementets forvaltning av statens interesser i selskaper m.m.

Riksrevisjonen har tidligere påpekt at departementet ikke har utarbeidet retningslinjer for hvordan styrings- og kontrollmyndigheten i Protevs AS og Nofima AS skal utøves, og bemerket at det er viktig at dette blir gjort i en tidlig fase av selskapenes drift. Departementet har tidligere uttalt at retningslinjer vil bli utarbeidet.

Departementet har opplyst at retningslinjene for utøvelsen av eierskapet i Nofima AS i løpet av kort tid vil bli formelt fastsatt av fiskeri- og kystministeren, og at de vedtatte retningslinjene på vanlig måte vil bli oversendt Riksrevisjonen i eget brev. Departementet har videre opplyst at Protevs AS er under avvikling.

Saken blir fulgt opp.

4.1.2 Selskaper m.m. der Riksrevisjonen har merknader til statsrådens forvaltning

4.1.2.1 Styremedlems rolle i Secora AS

Statens eierskap ble fram til 1. juli 2008 utøvd av Fiskeri- og kystdepartementet. Fra 1. juli 2008 er selskapet overført til Nærings- og handelsdepartementet.

I 2006 ble Secora AS valgt av Oslo Havn KF som leverandør til miljømudringsprosjektet "Ren Oslofjord". Høsten 2007 ble det i media og av miljøvernorganisasjoner stilt spørsmål om arbeidet ble utført i henhold til gjeldende lovverk. Secora AS ble anmeldt for brudd på tillatelsen på deponering av masser ved Malmøykalven. Styret leide inn flere ulike aktører for å undersøke forhold knyttet til situasjonen, deriblant de juridiske sidene ved saken. Ett av to advokatoppdrag i sakens anledning ble av styret gitt til et av styremedlemmene.

I statens prinsipper for godt eierskap er det slått fast at styret "… skal ivareta en uavhengig kontrollfunksjon ovenfor selskapets ledelse på vegne av eierne". Kontroll- og konstitusjonskomiteen har i behandling av lignende saker presisert at selskapets styremedlemmer, eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag eller andre særskilte honorerte oppdrag for det selskapet de sitter i styret i. Komiteen har videre understreket at styremedlemmers uavhengighet er meget viktig, og forutsatt at dette hensynet ivaretas.

Fiskeri- og kystdepartementet skriver i sitt brev til Riksrevisjonen at styret i Secora AS var av den oppfatning at de aktuelle formuleringene i St.meld. nr. 22 (2001–2002) og de omtalte komitéinnstillingene uttrykker en hovedregel med mulighet for unntak i spesielle situasjoner. Departementet opplyser at "med bakgrunn i den vanskelige situasjonen selskapet og dets administrasjon befant seg i, og med de alvorlige konsekvenser dette kunne få både for selskapet, ansatte, prosjektet mv., ble det lagt til grunn etter en grundig helhetsvurdering at det likevel var mest hensiktsmessig å engasjere det aktuelle styremedlemmet i saken".

4.1.3 Riksrevisjonen uttaler

Styremedlems rolle i Secora AS

Riksrevisjonen viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens merknad i Innst. S. nr. 135 (2003–2004) der det er forutsatt at det på prinsipielt grunnlag bør unngås at selskapenes styremedlemmer, eller virksomheter disse er tilknyttet, utfører konsulentoppdrag eller andre særskilt honorerte oppdrag for det selskapet der de sitter i styret. Riksrevisjonen vil på denne bakgrunn påpeke at styret i Secora AS ikke burde gitt advokatoppdrag til et medlem i styret. Videre bør Fiskeri- og kystdepartementet i forvaltningen av eierinteressene i sine selskaper følge opp at styremedlemmer ikke får honorerte oppdrag eller på annen måte svekker styrets uavhengighet.

Riksrevisjonen har merket seg at Nærings- og handelsdepartementet som nytt eierdepartement vil evaluere styrets komptansebehov, kompetanseprofil og sammensetning opp mot selskapets strategi og framtidige utfordringer. Riksrevisjonen vil følge Nærings- og handelsdepartementets oppfølging av Secora AS.

Avholdelse av ordinær generalforsamling i Protevs AS

Riksrevisjonen viser til at ordinær generalforsamling i henhold til aksjeloven § 5-5 første ledd skal holdes innen seks måneder etter utgangen av hvert regnskapsår. I henhold til aksjeloven § 20-5 første ledd er det videre departementet som står for innkallingen til generalforsamling i selskaper der staten eier alle aksjer. Det er derfor etter Riksrevisjonens vurdering kritikkverdig at departementet ikke sørget for gjennomføring av ordinær generalforsamling i Protevs AS før 4. september 2008.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for fem virksomheter. Riksrevisjonen har avgitt fem revisjonsbrev uten merknader.

Komiteen har merket seg at statens eierskap i selskapet Secora frem til 1. juli 2008 var tillagt Fiskeri- og kystdepartementet. Eierskapet ble fra denne dato overført til Nærings- og handelsdepartementet.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avdekket uholdbare forhold vedrørende statsrådens forvaltning av eierskapet i Secora AS. Komiteen vil fremheve at styret i selskapet har tildelt et advokatoppdrag til et medlem av styret. Komiteen vil i denne sammenheng vise til statens prinsipper for godt eierskap og til at kontroll- og konstitusjonskomiteen tidligere har uttalt at styremedlemmer ikke bør utføre honorerte oppdrag for det selskapet de sitter i styret i.

Komiteen vil påpeke at Fiskeri- og kystdepartementet i forvaltningen av eierinteressene burde ha fulgt opp forhold som svekker styrets uavhengighet, herunder styrets spillerom for en upartisk kontrollfunksjon.

Komiteen har merket seg at eierskapet nå er overført til Nærings- og handelsdepartementet og mener det er grunn til å følge opp eierskapsforvaltningen av Secora AS i særlig grad.