Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev
uten merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i fire heleide selskaper. Riksrevisjonen har
merknader til statsrådens forvaltning av Secora AS.
Riksrevisjonen har tidligere påpekt at departementet
ikke har utarbeidet retningslinjer for hvordan styrings- og kontrollmyndigheten
i Protevs AS og Nofima AS skal utøves, og bemerket at det er viktig
at dette blir gjort i en tidlig fase av selskapenes drift. Departementet
har tidligere uttalt at retningslinjer vil bli utarbeidet.
Departementet har opplyst at retningslinjene
for utøvelsen av eierskapet i Nofima AS i løpet av kort tid vil
bli formelt fastsatt av fiskeri- og kystministeren, og at de vedtatte
retningslinjene på vanlig måte vil bli oversendt Riksrevisjonen
i eget brev. Departementet har videre opplyst at Protevs AS er under
avvikling.
Saken blir fulgt opp.
Statens eierskap ble fram til 1. juli 2008 utøvd
av Fiskeri- og kystdepartementet. Fra 1. juli 2008 er selskapet
overført til Nærings- og handelsdepartementet.
I 2006 ble Secora AS valgt av Oslo Havn KF som
leverandør til miljømudringsprosjektet "Ren Oslofjord". Høsten 2007
ble det i media og av miljøvernorganisasjoner stilt spørsmål om
arbeidet ble utført i henhold til gjeldende lovverk. Secora AS ble
anmeldt for brudd på tillatelsen på deponering av masser ved Malmøykalven.
Styret leide inn flere ulike aktører for å undersøke forhold knyttet
til situasjonen, deriblant de juridiske sidene ved saken. Ett av
to advokatoppdrag i sakens anledning ble av styret gitt til et av
styremedlemmene.
I statens prinsipper for godt eierskap er det
slått fast at styret "… skal ivareta en uavhengig kontrollfunksjon
ovenfor selskapets ledelse på vegne av eierne". Kontroll- og konstitusjonskomiteen
har i behandling av lignende saker presisert at selskapets styremedlemmer,
eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag
eller andre særskilte honorerte oppdrag for det selskapet de sitter
i styret i. Komiteen har videre understreket at styremedlemmers
uavhengighet er meget viktig, og forutsatt at dette hensynet ivaretas.
Fiskeri- og kystdepartementet skriver i sitt
brev til Riksrevisjonen at styret i Secora AS var av den oppfatning
at de aktuelle formuleringene i St.meld. nr. 22 (2001–2002) og de
omtalte komitéinnstillingene uttrykker en hovedregel med mulighet
for unntak i spesielle situasjoner. Departementet opplyser at "med
bakgrunn i den vanskelige situasjonen selskapet og dets administrasjon
befant seg i, og med de alvorlige konsekvenser dette kunne få både
for selskapet, ansatte, prosjektet mv., ble det lagt til grunn etter en
grundig helhetsvurdering at det likevel var mest hensiktsmessig
å engasjere det aktuelle styremedlemmet i saken".
Riksrevisjonen viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens
merknad i Innst. S. nr. 135 (2003–2004) der det er forutsatt at
det på prinsipielt grunnlag bør unngås at selskapenes styremedlemmer,
eller virksomheter disse er tilknyttet, utfører konsulentoppdrag
eller andre særskilt honorerte oppdrag for det selskapet der de
sitter i styret. Riksrevisjonen vil på denne bakgrunn påpeke at
styret i Secora AS ikke burde gitt advokatoppdrag til et medlem
i styret. Videre bør Fiskeri- og kystdepartementet i forvaltningen
av eierinteressene i sine selskaper følge opp at styremedlemmer
ikke får honorerte oppdrag eller på annen måte svekker styrets uavhengighet.
Riksrevisjonen har merket seg at Nærings- og handelsdepartementet
som nytt eierdepartement vil evaluere styrets komptansebehov, kompetanseprofil
og sammensetning opp mot selskapets strategi og framtidige utfordringer.
Riksrevisjonen vil følge Nærings- og handelsdepartementets oppfølging
av Secora AS.
Riksrevisjonen viser til at ordinær generalforsamling
i henhold til aksjeloven § 5-5 første ledd skal holdes innen seks
måneder etter utgangen av hvert regnskapsår. I henhold til aksjeloven § 20-5
første ledd er det videre departementet som står for innkallingen
til generalforsamling i selskaper der staten eier alle aksjer. Det
er derfor etter Riksrevisjonens vurdering kritikkverdig at departementet
ikke sørget for gjennomføring av ordinær generalforsamling i Protevs
AS før 4. september 2008.
Komiteen viser til
at Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for fem virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt fem revisjonsbrev uten merknader.
Komiteen har merket seg at statens
eierskap i selskapet Secora frem til 1. juli 2008 var tillagt Fiskeri-
og kystdepartementet. Eierskapet ble fra denne dato overført til
Nærings- og handelsdepartementet.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har avdekket uholdbare forhold vedrørende statsrådens forvaltning
av eierskapet i Secora AS. Komiteen vil fremheve
at styret i selskapet har tildelt et advokatoppdrag til et medlem
av styret. Komiteen vil i denne sammenheng vise til
statens prinsipper for godt eierskap og til at kontroll- og konstitusjonskomiteen
tidligere har uttalt at styremedlemmer ikke bør utføre honorerte
oppdrag for det selskapet de sitter i styret i.
Komiteen vil påpeke at Fiskeri-
og kystdepartementet i forvaltningen av eierinteressene burde ha
fulgt opp forhold som svekker styrets uavhengighet, herunder styrets
spillerom for en upartisk kontrollfunksjon.
Komiteen har merket seg at eierskapet
nå er overført til Nærings- og handelsdepartementet og mener det
er grunn til å følge opp eierskapsforvaltningen av Secora AS i særlig
grad.