Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har når det gjelder kapitler som
ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte
forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader og forslag ved behandlingen av
St.prp. nr. 30 (2008–2009).
Komiteen viser til
at Regjeringen har startet arbeid med en samhandlingsreform i helsesektoren for
å gi pasientene et bedre og mer helhetlig helsetilbud, og komiteen støtter
at bevilgningen foreslås satt opp med 2,3 mill. kroner for å dekke
utgifter knyttet til arbeidet i 2008. Komiteen viser
videre til at statsråd Bjarne Håkon Hanssen har varslet at samhandlingsreformen legges
fram i april, og imøteser dette.
Komiteen viser til
at Regjeringen har besluttet å ikke innføre obligatoriske underlivsundersøkelser
av alle jenter eller av jenter i risikogrupper, men at det skal
gis tilbud om frivillige kliniske underlivsundersøkelser til jenter
og kvinner med bakgrunn fra områder der forekomsten av kjønnslemlestelse
er 30 prosent eller mer. Tilbudet skal gis ved ankomst og av skolehelsetjenesten
ved skolestart (5–6 år), i 5. klasse (10–11 år) og i 10. klasse
(15–16 år). Komiteen viser videre til at utgiftene
til helseundersøkelsene dekkes gjennom vertskommunetilskuddet til
kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser for øvrig til
handlingsplanen mot kjønnslemlestelse (2008–2011) som ble lagt frem
5. februar 2008, og de tiltak som fremmes der. Regjeringen styrket innsatsen
mot kjønnslemlestelse med 18 mill. kroner i 2008. Flertallet håper
tiltakene vil medføre en styrking av risikogruppens mulighet for
rask helsehjelp, spesielt for barna, og bedret mulighet til å gi
foreldre og foresatte informasjon om forbudet mot og helsekonsekvensene
av kjønnslemlestelse.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen foreslår å sette opp bevilgningen med 230 000 kroner
til å dekke utgifter til helsesamarbeidet med Kina ved Nasjonalt
forskningssenter for komplementær medisin (Nafkam), og at dette
er i tråd med Nafkams høringsinnspill i Stortinget 5. november 2008
om å ikke nedlegge samarbeidet.
Komiteen viser til
at samlet årsresultat for helseregionene varierte mellom -1 375
mill. kroner og -1 973 mill. kroner i årene 2003–2007, jf. St.prp.
nr. 1 (2008–2009). Videre viser prognosene for 2008 et samlet underskudd
på i størrelsesorden 900 mill. kroner. Komiteen understreker
at det fortsatt er knyttet usikkerhet til denne prognosen. Komiteen viser
til at helseforetakenes basisbevilgning foreslås styrket med 500
mill. kroner for 2008, og støtter Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener dette vil styrke likviditeten
og lette omstillinger. Flertallet viser til at Regjeringen
også i forslaget til statsbudsjett for 2009 har foreslått å styrke
basisbevilgningen med 500 mill. kroner for å lette omstillinger.
Flertallet merker seg at prognosen
for andre tertial 2008 indikerer en vekst i aktiviteten på om lag
2,0 prosent fra 2007.
Komiteen merker seg
at det er etablert døgnkontinuerlig tilstedevakt med lege ved redningshelikopterbasen
på Rygge og ved redningshelikopterbasen på Ørlandet, og at finansieringen
foreslås flyttet fra Justisdepartementets til Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til den anstrengte situasjonen
knyttet til økte pensjonsutgifter for private og ideelle sykehus
og institusjoner. Særlig dreier det seg om kompensasjon for økte
pensjonsutgifter i 2007, som fortsatt ikke er på plass.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om at rammen til de regionale helseforetakene økes med 150
mill. kroner for å dekke de private, ideelle sykehusenes økte pensjonsutgifter
for 2007.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres,
kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med
| 150 000 000 |
| | fra kr 6 863 806 000 til 7 013
806" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre understreker de alvorlige
økonomiske utfordringene helseforetakene står overfor. Til tross
for betydelig økte bevilgninger er det fortsatt markante avvik fra
resultatkravet. Disse medlemmer merker seg at det
også er et vesentlig avvik mellom den aktivitetsvekst som er forutsatt
i oppdragsbrevet, og den faktiske aktiviteten i helseforetakene.
Det vises til St.prp. nr. 1 (2008–2009) kap. 732 post 76, der det
heter at budsjettet legger til rette for et gjennomsnittlig aktivitetsnivå
i 2009 som ligger 1,5 prosent over anslått nivå for 2008. Dette
er en prognose basert på aktivitet i første tertial 2008, og det
er dette nivået som skal videreføres og økes 1,5 prosent. I lys
av at den reelle aktiviteten i 2008 er høyere enn forutsatt i oppdragsdokumentet,
fremstår det som uklart om den faktiske aktivitetsveksten i 2009
skal være 1,5 prosent eller lavere.
Slik disse medlemmer ser det,
er ikke hovedutfordringene i helseforetakene knyttet til nivået
på bevilgningene, men hvordan de totale ressursene i helsetjenesten
utnyttes. Det er nødvendig å styre mer av ressursveksten i helsetjenesten
mot den kommunale helse- og omsorgstjenesten for å redusere behovet
for sykehusinnleggelser og dermed sikre bedre ressursbruk totalt
sett. Videre er det behov for sterkere styring og bedre prioritering
i helseforetakene.
Komiteen viser til at aktiviteten
på offentlige poliklinikker innen psykisk helsevern/rusbehandling,
laboratorier og radiologi har vært høyere enn budsjettert, og at
dette betyr at flere får behandling. Komiteen støtter
Regjeringens forslag om å øke bevilgningen med 95 mill. kroner.
Komiteen viser til at bevilgningen
foreslås satt opp 30 mill. kroner som følge av Regjeringens gave
til Blå Kors i årets TV-aksjon.