Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets merknader og forslag ved behandlingen av St.prp. nr. 30 (2008–2009).

Kap. 700 Helse- og omsorgsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til at Regjeringen har startet arbeid med en samhandlingsreform i helsesektoren for å gi pasientene et bedre og mer helhetlig helsetilbud, og komiteen støtter at bevilgningen foreslås satt opp med 2,3 mill. kroner for å dekke utgifter knyttet til arbeidet i 2008. Komiteen viser videre til at statsråd Bjarne Håkon Hanssen har varslet at samhandlingsreformen legges fram i april, og imøteser dette.

Forebygging av kjønnslemlestelse

Komiteen viser til at Regjeringen har besluttet å ikke innføre obligatoriske underlivsundersøkelser av alle jenter eller av jenter i risikogrupper, men at det skal gis tilbud om frivillige kliniske underlivsundersøkelser til jenter og kvinner med bakgrunn fra områder der forekomsten av kjønnslemlestelse er 30 prosent eller mer. Tilbudet skal gis ved ankomst og av skolehelsetjenesten ved skolestart (5–6 år), i 5. klasse (10–11 år) og i 10. klasse (15–16 år). Komiteen viser videre til at utgiftene til helseundersøkelsene dekkes gjennom vertskommunetilskuddet til kommunene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser for øvrig til handlingsplanen mot kjønnslemlestelse (2008–2011) som ble lagt frem 5. februar 2008, og de tiltak som fremmes der. Regjeringen styrket innsatsen mot kjønnslemlestelse med 18 mill. kroner i 2008. Flertallet håper tiltakene vil medføre en styrking av risikogruppens mulighet for rask helsehjelp, spesielt for barna, og bedret mulighet til å gi foreldre og foresatte informasjon om forbudet mot og helsekonsekvensene av kjønnslemlestelse.

Kap. 724 Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak

Post 21 Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten

Komiteen har merket seg at Regjeringen foreslår å sette opp bevilgningen med 230 000 kroner til å dekke utgifter til helsesamarbeidet med Kina ved Nasjonalt forskningssenter for komplementær medisin (Nafkam), og at dette er i tråd med Nafkams høringsinnspill i Stortinget 5. november 2008 om å ikke nedlegge samarbeidet.

Kap. 732 Regionale helseforetak

Komiteen viser til at samlet årsresultat for helseregionene varierte mellom -1 375 mill. kroner og -1 973 mill. kroner i årene 2003–2007, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009). Videre viser prognosene for 2008 et samlet underskudd på i størrelsesorden 900 mill. kroner. Komiteen understreker at det fortsatt er knyttet usikkerhet til denne prognosen. Komiteen viser til at helseforetakenes basisbevilgning foreslås styrket med 500 mill. kroner for 2008, og støtter Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener dette vil styrke likviditeten og lette omstillinger. Flertallet viser til at Regjeringen også i forslaget til statsbudsjett for 2009 har foreslått å styrke basisbevilgningen med 500 mill. kroner for å lette omstillinger.

Flertallet merker seg at prognosen for andre tertial 2008 indikerer en vekst i aktiviteten på om lag 2,0 prosent fra 2007.

Komiteen merker seg at det er etablert døgnkontinuerlig tilstedevakt med lege ved redningshelikopterbasen på Rygge og ved redningshelikopterbasen på Ørlandet, og at finansieringen foreslås flyttet fra Justisdepartementets til Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til den anstrengte situasjonen knyttet til økte pensjonsutgifter for private og ideelle sykehus og institusjoner. Særlig dreier det seg om kompensasjon for økte pensjonsutgifter i 2007, som fortsatt ikke er på plass.

Disse medlemmer fremmer derfor forslag om at rammen til de regionale helseforetakene økes med 150 mill. kroner for å dekke de private, ideelle sykehusenes økte pensjonsutgifter for 2007.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

150 000 000

fra kr 6 863 806 000 til 7 013 806"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker de alvorlige økonomiske utfordringene helseforetakene står overfor. Til tross for betydelig økte bevilgninger er det fortsatt markante avvik fra resultatkravet. Disse medlemmer merker seg at det også er et vesentlig avvik mellom den aktivitetsvekst som er forutsatt i oppdragsbrevet, og den faktiske aktiviteten i helseforetakene. Det vises til St.prp. nr. 1 (2008–2009) kap. 732 post 76, der det heter at budsjettet legger til rette for et gjennomsnittlig aktivitetsnivå i 2009 som ligger 1,5 prosent over anslått nivå for 2008. Dette er en prognose basert på aktivitet i første tertial 2008, og det er dette nivået som skal videreføres og økes 1,5 prosent. I lys av at den reelle aktiviteten i 2008 er høyere enn forutsatt i oppdragsdokumentet, fremstår det som uklart om den faktiske aktivitetsveksten i 2009 skal være 1,5 prosent eller lavere.

Slik disse medlemmer ser det, er ikke hovedutfordringene i helseforetakene knyttet til nivået på bevilgningene, men hvordan de totale ressursene i helsetjenesten utnyttes. Det er nødvendig å styre mer av ressursveksten i helsetjenesten mot den kommunale helse- og omsorgstjenesten for å redusere behovet for sykehusinnleggelser og dermed sikre bedre ressursbruk totalt sett. Videre er det behov for sterkere styring og bedre prioritering i helseforetakene.

Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv.

Komiteen viser til at aktiviteten på offentlige poliklinikker innen psykisk helsevern/rusbehandling, laboratorier og radiologi har vært høyere enn budsjettert, og at dette betyr at flere får behandling. Komiteen støtter Regjeringens forslag om å øke bevilgningen med 95 mill. kroner.

Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

Post 75 Tilskudd til styrking av psykisk helsevern

Komiteen viser til at bevilgningen foreslås satt opp 30 mill. kroner som følge av Regjeringens gave til Blå Kors i årets TV-aksjon.