Den norske humanitære bistanden beløp seg i 2008
til om lag 2,6 mrd. kroner. Bistanden skal være rask, effektiv og
av god kvalitet, jf. St.prp. nr. 1 for Utenriksdepartementet i perioden
2001–2007. Humanitær bistand omfatter blant annet beskyttelse, forsyninger
av mat, vann- og sanitærutstyr, helsetjenester og andre former for hjelp
til flyktninger, internt fordrevne personer og andre som er rammet
av nødssituasjoner som følge av krig, konflikter og naturkatastrofer.
Ifølge prinsippene for godt humanitært giverskap
skal det bevilges midler ut fra behovene og basert på behovsvurderinger.
Den humanitære innsatsen skal baseres på de humanitære prinsippene
som er nedfelt i internasjonal humanitær rett, og som er stadfestet
av FNs generalforsamling ved flere anledninger: humanitet, upartiskhet,
uavhengighet og nøytralitet.
Den norske humanitære bistanden forvaltes i
sin helhet av Utenriksdepartementet, men utføres for en stor del
av frivillige organisasjoner og FN-organisasjoner. Departementet
har det overordnede ansvaret for at den humanitære bistanden er
i samsvar med de mål som framgår av Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det vil blant annet si at mål og resultatkrav skal oppnås, at ressursbruken
skal være effektiv, og at det skal sikres tilstrekkelig styringsinformasjon
og et forsvarlig beslutningsgrunnlag. I tillegg til å gi tilskudd
til gjennomførende organisasjoner ved humanitære kriser, arbeider
departementet med humanitærpolitiske spørsmål og tematiske satsinger
nasjonalt og internasjonalt.
Utenrikskomiteen sluttet seg i Budsjett-innst.
S. nr. 3 (2006–2007) til at humanitær bistand må være en integrert
del av norsk utviklings- og utenrikspolitikk. Utenrikskomiteen har
også påpekt at det er viktig at det arbeides for størst mulig grad
av effektivitet og måloppnåelse i nødhjelps- og bistandsarbeid.
Komiteen mener derfor det er viktig at arbeidsdelingen mellom FN
og andre bistands- og nødhjelpsaktører gjøres på en slik måte at
man oppnår størst effekt og dermed et best mulig resultat, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 3 for (2002–2003) og (2003–2004).
Humanitær bistand gis ofte under tidspress,
i en ustabil og uoversiktlig situasjon og til land med svake eller
manglende institusjoner og til dels dårlig utbygd infrastruktur.
I St.prp. nr. 1 (2006–2007) understrekes det at den grunnleggende risikoen
ved humanitær bistand gjør at departementet må sikre et mest mulig
robust system i forvaltningen.
Målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært
å vurdere effektiviteten i norsk humanitær bistand. Undersøkelsen
omfatter Utenriksdepartementets forvaltning av den samlede humanitære
bistanden over kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter,
og belyser følgende problemstillinger:
I hvilken grad bidrar
Utenriksdepartementets forvaltning til en effektiv humanitær bistand?
I hvilken grad er den humanitære bistanden
rask, effektiv og av god kvalitet?
Revisjonskriteriene som er lagt til grunn for
undersøkelsen, er utledet fra stortingsproposisjoner og ‑meldinger
og Stortingets behandling av disse, og fra bevilgningsreglementet
og reglement for økonomistyring i staten. Sentrale internasjonale
standarder og prinsipper er også kilder til revisjonskriteriene,
der disse er i tråd med og presiserer målene for norsk humanitær
bistand fastsatt av Stortinget.
Undersøkelsen er ikke en gjennomgang av bistanden
til enkelte land, organisasjoner eller prosjekter, men omfatter
den samlede norske humanitære bistanden. Det er derfor valgt en
helhetlig metodisk tilnærming med stor bredde i de humanitære krisene
som inngår i utvalget, aktørene som har blitt intervjuet, og prosjektene som
har vært besøkt.
Undersøkelsesperioden er 2004–2008, og datainnsamlingen
ble avsluttet i april 2008.
Dokumentet gjør nærmere rede for datainnhentingen.
De humanitære tilskuddene under kapittel 163 gis
vesentlig som støtte til konkrete prosjekter og programmer basert
på søknader fra FN-organisasjoner, Røde Kors-systemet og frivillige
organisasjoner. Bevilgningene til humanitær bistand har økt fra
om lag 1,3 mrd. kroner i 2003 til nær 2,6 mrd. i 2008. I 2007 ga
Norge humanitær bistand til 60 land og 186 mottakere, og det totale
antallet tilskudd/avtaler var 736. Tilskuddene er engangsbidrag
og gis for 12 måneder fra tilskuddsdato. Tildelingen av midler skjer løpende
gjennom året.
Det forelå i undersøkelsesperioden ikke en helhetlig
og overordnet strategi for norsk humanitær bistand som var samlet
i ett dokument. En rekke styringsdokumenter på ulike nivåer utgjorde
til sammen grunnlaget for departementets prioriteringer, satsingsområder
og beslutninger. OECDs utviklingskomité (Development Assistance
Committee – DAC) sin fagfellevurdering av norsk bistand fra 2005
slår fast at fraværet av en overordnet strategi gjør det vanskeligere
å vurdere hvordan Norge prioriterer og sikrer at den humanitære
bistanden følger de humanitære prinsippene. Departementet har imidlertid
sett behovet for, og i undersøkelsesperioden startet arbeidet med,
å utarbeide en humanitær strategi. Denne ble lagt fram høsten 2008.
Undersøkelsen viser at flere norske frivillige
organisasjoner opplever at prioriteringene som ligger til grunn
for den humanitære bistanden skifter, og at departementet ikke alltid
tydelig nok formidler prioriteringene overfor organisasjonene. Dette
kan innebære uforutsigbarhet for organisasjonene og for utenriksforvaltningens eget
arbeid. Det framkommer videre eksempler på at det kan være uklart
hva som er de strategiske prioriteringene i den norske humanitære innsatsen
i landene som mottar bistand, og hvilken rolle norske organisasjoner
skal ha.
Utenriksdepartementet framholder på sin side
at de overordnede prioriteringene i den humanitære bistanden i all
hovedsak har ligget fast i undersøkelsesperioden, men at prioriteringene
mellom land og innenfor aktuelle land er gjenstand for betydelig
endring som følge av utviklingen i det enkelte land. Ifølge departementet
informerer det om disse endringene i fellesmøter med organisasjonene
ved årsskiftet. Departementet opplyser at prioriteringene på landnivå
i høy grad er bestemt av situasjonen i det aktuelle landet.
Det kan være vanskelig for organisasjonene å omsette
de overordnede politiske målene i konkrete tiltak, for eksempel
gjelder dette integrering av kjønnsperspektivet, som er en hovedsatsing
innen norsk humanitær bistand. Utenriksdepartementet opplyser i
sitt svarbrev at den norske innsatsen for integrering av kjønnsperspektivet
har hatt betydelig gjennomslagskraft hos organisasjonene, men understreker
samtidig at det er opp til organisasjonene å gjennomføre dette i
praksis.
Norge blir for øvrig vurdert av ulike humanitære aktører
som en god humanitær giver sammenliknet med andre land. Undersøkelsen
viser videre at Norge nasjonalt og internasjonalt får anerkjennelse
for å stå fast ved de humanitære prinsippene, for innsatsen i arbeidet
med FN-reformen, for innsatsen mot miner og klaseammunisjon, for
sivil-militær koordinering og for integrering av kjønnsperspektivet.
De internasjonale organisasjonene viser til at Norge spiller en
aktiv rolle innenfor det internasjonale humanitære systemet.
Ved tilskudd til bistandsprosjekter har Norge som
giver ansvar for å vurdere om forslagene til de prosjektene som
mottaker utarbeider, er i tråd med norsk bistandspolitikk, blant
annet at de tilfredsstiller grunnleggende kvalitetskrav, er realistiske
og har klare og etterprøvbare resultatmål. Søknadene om støtte som
Utenriksdepartementet mottar, er en sentral del av departementets beslutningsgrunnlag
ved tildeling av midler i forbindelse med humanitære kriser. I tillegg
inngår informasjon fra øvrig dialog med organisasjonene og fra FN,
Norad, utenriksstasjonene og departementets erfaring med organisasjonene.
Både prosjektgjennomgangen og intervjuundersøkelsen
viser svakheter i søknadene om tilskudd. Det framkommer at søknadene
i en del tilfeller har mangelfulle resultatindikatorer og beskrivelser
av hvordan aktivitetene skal bidra til å nå målene som er satt for
prosjektene. Undersøkelsen viser videre at prosjektenes mål i en del
tilfeller er for ambisiøse sett i forhold til rammene for prosjektene.
Undersøkelsen viser også at søknadene i liten grad inneholder en
beskrivelse av risikofaktorer ved de humanitære innsatsene og hvordan
disse er planlagt håndtert av organisasjonene. De svakhetene som
påvises, vanskeliggjør kvalitetssikring underveis og i etterkant
av prosjektene fordi resultatene blir vanskelige å måle. Riksrevisjonen
påpekte i Dokument nr. 1 (2005–2006) at søknadene fra organisasjonene
var av svært varierende kvalitet, og at de i flere tilfeller ikke
inneholdt tilfredsstillende målsettinger og resultatindikatorer.
Riksrevisjonen stiller spørsmål om departementet i tilstrekkelig
grad påser at søknadene og prosjektene har realistiske mål og resultatkrav.
Utenriksdepartementet er i sitt svarbrev til
Riksrevisjonen enig i vurderingene av svakheter i søknadene. Ifølge
departementet må dette imidlertid ses i lys av at ikke alle organisasjoner
er like profesjonelle på dette området, og at enkelte søknader utarbeides
under stort tidspress. Departementet viser til at arbeidet med å
forbedre kvaliteten på organisasjonenes søknader er en kontinuerlig
prosess som vil bli videreført, og at Riksrevisjonens rapport inneholder
mange relevante og nyttige observasjoner i denne forbindelse. Ifølge
departementet har tiltakene som er gjennomført, gitt forbedringer
i søknadskvaliteten, men det må påregnes etterslep før forbedringene
fullt ut viser seg i praksis.
For alle søknader om midler til humanitær innsats
skal Utenriksdepartementet foreta en individuell vurdering av det
aktuelle prosjekt/tiltak det søkes om støtte til. Årlig behandles
et svært stort antall søknader om midler, og departementet framhever
at de kvalitative vurderingene er mindre grundige enn det som ideelt
sett er ønskelig. Undersøkelsen viser at knapphet på tid og ressurser
i saksbehandlingen påvirker hvor grundig den faglige vurderingen
og kvalitetssikringen av søknadene er i departementet.
Undersøkelsen viser at departementet i noe økende
grad sender søknader til utenriksstasjonene og Norad for uttalelse.
Det framkommer imidlertid at det varierer i hvor stor grad utenriksstasjonene
og Norad svarer eller har forutsetning for å kunne svare. Utenriksstasjonene
har lite ressurser til å foreta en grundig vurdering av søknadene,
og arbeidet med humanitær bistand nedprioriteres fordi stasjonene
ikke har forvaltningsansvar for denne type bistand. Departementet
benytter ikke Norad systematisk i saksbehandlingen.
På bakgrunn av funnene i undersøkelsen mener Riksrevisjonen
at det kan stilles spørsmål om departementet ved tildeling av humanitære
midler sørger for tilstrekkelig kvalitetssikring av søknader og
innhenting av uttalelser fra utenriksstasjonene.
Departementet viser til at tid er den knappeste ressursen
til de landansvarlige saksbehandlerne i søknadsbehandlingen. Ifølge
departementet vil det derfor til enhver tid måtte foretas en avveiing mellom
hvor grundig saksbehandlingen skal være, og hvor raskt midler skal
kunne tildeles. I lys av dette mener Utenriksdepartementet å ha
et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for tildeling av søknader.
Ifølge departementet har en mer systematisk involvering av utenriksstasjonene bidratt
til et bedre beslutningsgrunnlag og at den humanitære bistanden
i større grad blir sett i sammenheng med øvrige deler av bistanden.
Departementet opplyser videre at dette har aktualisert kapasitetsutfordringer
ved de aktuelle utenriksstasjonene.
Det oppnås positive resultater og virkninger
for et stort antall mennesker som følge av norske bidrag innen humanitær
bistand. Dette framkommer blant annet av resultatrapporter på prosjektnivå,
resultatrapporter fra frivillige organisasjoner og årsrapporter
fra FN og Den internasjonale Røde Kors-komiteen (ICRC). Dette er
også observert i Riksrevisjonens felt- og prosjektbesøk i Sudan,
Uganda og Det palestinske området.
Undersøkelsen viser imidlertid svakheter når
det gjelder å realisere målene om en rask og effektiv bistand av
høy kvalitet. Det er til dels lang saksbehandlingstid og utfordringer
knyttet til ettårige finansieringsrammer, svakheter i koordineringen
og oppfølgingen av bistanden, samt svakheter i hvordan lokale aktører
involveres, og hvordan langsiktighet ivaretas i den humanitære bistanden.
Målet om en rask og effektiv bistand er viktige delmål for å nå
hovedmålene om å redde liv, lindre nød og opprettholde menneskelig verdighet
i og i etterkant av humanitære kriser. Svakhetene som framkommer,
medfører konsekvenser for sluttresultatet i konkrete humanitære
prosjekter, ved blant annet at hjelpen ytes for sent. I undersøkelsen
blir det stilt spørsmål om den humanitære bistanden fullt ut er
i tråd med målet om en rask, effektiv og kvalitativt god bistand.
Departementet påpeker at det i undersøkelsen
i høy grad er fokus på utfordringer i forvaltningen av Norges humanitære
bistand, mens det er liten omtale av de positive virkningene som
faktisk oppnås for et stort antall mennesker basert på norske politiske
og finansielle bidrag. Videre viser departementet til at kravet
om å ivareta langsiktighet og lokal involvering er delmål i den
humanitære bistanden, og underordnet hovedmålet om å redde liv,
lindre nød og sikre beskyttelse. Departementet viser i denne forbindelse
til St.prp. nr. 1 med tilhørende budsjettinnstillinger for de aktuelle
årene. Departementet opplyser samtidig at det i høy grad har vektlagt
både langsiktighet og involvering av lokale aktører, blant annet
ved å opprette en egen bevilgning for overgangsbistand, ved å utarbeide
en stortingsmelding om forebygging av humanitære kriser og ved å
være fleksibel når det gjelder definisjonen av humanitære behov. Departementet
mener at Norge i betydelig grad har bidratt til å gi konkrete svar
på de utfordringene og sammenhengene Riksrevisjonen peker på.
Ifølge prinsippene for godt humanitært giverskap,
som Norge har sluttet seg til, er det et grunnleggende mål at finansieringen
av den humanitære bistanden skal være forutsigbar, fleksibel og
gis til rett tid. Dette er forutsetninger som påvirker organisasjonenes
handlingsrom og den humanitære innsatsens måloppnåelse og effektivitet.
Norge er blant de land i verden som yter mest
humanitær bistand i forhold til brutto nasjonalinntekt. Undersøkelsen
viser at Norge anses som en stor giver innen humanitær bistand,
som i relativt stor grad oppfattes å yte forutsigbar og fleksibel
finansiering. Samtidig er det sider ved den norske finansieringen
som skaper uforutsigbarhet for de humanitære aktørene, og som reduserer
deres fleksibilitet.
Departementet har en til dels lang saksbehandlingstid
for søknader om tilskudd ved vedvarende humanitære kriser. I forbindelse
med akutte humanitære kriser responderer departementet imidlertid
raskt, selv om undersøkelsen også her viser tilfeller av lang saksbehandlingstid.
Lang saksbehandlingstid i departementet fører til
sen finansiering av de humanitære prosjektene, noe som skaper utfordringer
for organisasjonenes planlegging og gjennomføring. Det fører også
til forsinkelser og endringer i prosjekter. Dette får igjen konsekvenser
for mottakerne av bistand i de humanitære krisene, blant annet ved
at hjelpen ytes for sent og kan få en annen innretning enn opprinnelig
planlagt. I undersøkelsen blir det stilt spørsmål om departementets tidsbruk
realiserer målet om en effektiv finansiering av humanitær bistand.
Utenriksdepartementet erkjenner at saksbehandlingskapasitet
i departementet og ved utenriksstasjonene er et knapphetsgode som medfører
behov for å prioritere, noe som kan skape utfordringer for organisasjonene
ved at saksbehandlingstiden kan bli for lang. Samtidig påpeker departementet
at årsakene til lang saksbehandlingstid vil være ulike og sammensatte. Departementet
prioriterer akutte situasjoner. Når det gjelder vedvarende kriser,
prioriterer departementet mellom søknader og fordeler bidragene gjennom
hele året. Videre påvirkes saksbehandlingstiden av den varierende
kvaliteten på søknadene og departementets arbeid med kvalitetssikring,
blant annet med uformelle høringer. Departementet tilstreber å avveie
best mulig mellom tidsfaktoren og behovet for grundig saksbehandling.
Tilskuddene til humanitære prosjekter og programmer
er engangsbidrag og gis for 12 måneder. Samtidig viser undersøkelsen
at en stor andel av de humanitære midlene går til prosjekter som videreføres
over flere år. Dette gjelder prosjekter i vedvarende kriser, humanitær
innsats i land som er i en gjenoppbyggingsfase, og prosjekter som
har et mer langsiktig perspektiv i tillegg til kortsiktige hensyn.
De humanitære aktørene anser det som positivt at den norske bistanden kanaliseres
til denne type prosjekter, ettersom det kan være vanskelig å få
støtte til dette fra andre giverland. Samtidig viser undersøkelsen
at ettårige avtaler skaper uforutsigbarhet og reduserer fleksibiliteten
for både norske og internasjonale organisasjoner når det gjelder prosjekter
og programmer som går over flere år. Det framkommer at ettårige
tilskudd generelt i liten grad er tilpasset humanitær innsats i
land i en overgangsfase eller i vedvarende kriser, der den humanitære
innsatsen forutsetter et lengre planleggingsperspektiv enn hva de
ettårige tilskuddene gir rom for. Dette innebærer en risiko for
at prosjektene ikke blir tilfredsstillende designet og gjennomført
for å dekke de aktuelle humanitære behovene. Videre viser undersøkelsen at
ettårige avtaler gjør det vanskeligere for organisasjonene å inngå
kontrakter med lokalt ansatte. Det fører også til at det brukes
mye ressurser på å utforme årlige søknader og sluttrapporter fra
prosjektene. I undersøkelsen stilles det spørsmål om Utenriksdepartementet
i tilstrekkelig grad har sørget for å sikre forutsigbarheten i finansieringen
av humanitær bistand i vedvarende kriser.
Utenriksdepartementet har opplyst at hovedbegrunnelsen
for at den humanitære bistanden er basert på ettårige tildelinger,
er at humanitære tiltak i sin natur stiller særlige krav til fleksibilitet
for å kunne møte uforutsette kriser. Ifølge departementet har utenrikskomiteen
i undersøkelsesperioden (Innst. S. nr. 3 (2002–2007)) gitt sin tilslutning
til denne modellen slik den er foreslått i budsjettproposisjonene.
Departementet viser også til at de ettårige rammene gir organisasjonene
tilstrekkelig forutsigbarhet. Departementet viser til at det er
foretatt en omfattende endring av bidragsstrukturen ved at en betydelig
del av bistanden har blitt kanalisert gjennom FNs nødhjelpsfond
(CERF) og humanitære landfond. Departementet er samtidig klar over
at den norske modellen kan skape planleggingsutfordringer for samarbeidspartnere.
I arbeidet med den humanitære strategien vurderes det derfor å inngå
prøveordninger med flerårige samarbeidsavtaler med enkelte organisasjoner på
enkelte områder, med forbehold om Stortingets samtykke, som et supplement
til den nåværende modellen.
Koordinering er viktig for å sikre en mest mulig helhetlig
respons ved humanitære kriser og for å hindre duplisering av bistanden.
Det er derfor et overordnet mål for norske myndigheter å støtte FNs
koordinerende rolle og arbeidet til FNs kontor for koordinering
av humanitær innsats (OCHA) for å reformere det internasjonale humanitære
responsapparatet. Dette kommer til uttrykk både gjennom norske bidrag
til blant annet FNs nødhjelpsfond (CERF) og FNs humanitære landfond
og gjennom Norges humanitærpolitiske arbeid.
Undersøkelsen viser at det er koordineringsutfordringer
innen det internasjonale humanitære systemet, både innenfor FN-systemet,
mellom giverne og mellom FN-systemet og de frivillige humanitære
organisasjonene. Utfordringene synes å være størst i felt. Det er
foretatt grep for å bedre koordineringen, men undersøkelsen viser
at det fortsatt gjenstår utfordringer på området.
Manglende kapasitet begrenser både utenriksstasjonenes
og Utenriksdepartementets muligheter til å bidra til og følge opp
FN-systemets koordinering i de landene som mottar humanitær bistand,
samt til å koordinere med andre giverland. På bakgrunn av Norges
betydelige støtte til FNs koordinerende rolle på det humanitære
området, og omfanget av den norske humanitære bistanden, blir det
i undersøkelsen stilt spørsmål om oppfølging av koordinering og deltakelse
i felt er gitt tilstrekkelig prioritet av Utenriksdepartementet.
Utenriksdepartementet sier seg enig i at det
er utfordringer når det gjelder internasjonal koordinering av den
humanitære innsatsen. Samtidig påpeker departementet at det internasjonale
humanitære systemet har gjort betydelige framskritt på dette området.
Departementet bekrefter videre at kapasitetsutfordringer setter
grenser for hvor tett norske utenriksstasjoner kan følge opp koordineringen
på landnivå. Departementet viser imidlertid til at dets egen og
utenriksstasjonenes oppfølgingskapasitet på det humanitære området
er til løpende vurdering i departementet, blant annet som ledd i
utarbeidelsen av en humanitær strategi.
Involvering av lokale aktører er en viktig forutsetning
for at den humanitære bistanden skal være effektiv. Det er et mål
for enhver humanitær innsats at denne skal bygge på lokal kapasitet
der dette er mulig. I tillegg til effektivitet på kortere sikt er
dette også viktig for å sikre oppbygging og bærekraftig utvikling
på lengre sikt. Utenriksdepartementet har det overordnede ansvaret
for at de humanitære aktørene som mottar tilskudd, involverer lokale
aktører i sine operasjoner.
Undersøkelsen viser at involvering av lokale
aktører i flere humanitære kriser er mangelfull, og at verken giverlandene,
FN-organisasjonene eller de frivillige organisasjonene i tilstrekkelig grad
er opptatt av å involvere rammede lokalsamfunn, brukerne eller lokale
myndigheter i den humanitære innsatsen. Samlet innebærer dette risiko
for en mindre effektiv og kvalitativt god humanitær innsats.
I OECD-DACs fagfellevurdering fra 2005 pekes det
på at det er lite synlig hvorvidt Norge sørger for at mottakerne
av den humanitære bistanden involveres i design, gjennomføring og
evaluering av den humanitære innsatsen. I fagfellevurderingen anbefales
det derfor at Norge arbeider med tiltak som kan sikre brukerinvolvering,
og at involvering av brukerne også inngår i en samlet humanitær
strategi.
På denne bakgrunn blir det i undersøkelsen stilt spørsmål
om det i tilstrekkelig grad blir sørget for at lokale aktører involveres
i den humanitære bistanden. En slik involvering vil være med på
å sikre en effektiv fordeling av bistanden.
Det er svakheter i hvordan den humanitære bistanden
ivaretar langsiktighet og overgang til utvikling. Det framkommer
at det legges liten vekt på forventede langsiktige resultater i
organisasjonenes søknader og i oppfølgingen av prosjektene. Videre
framgår det av undersøkelsen at de humanitære aktørene i relativt
liten grad legger planer for hvordan humanitære prosjekter og programmer
skal avsluttes og eventuelt videreføres i mer langsiktig bistand.
Det er dessuten krevende for organisasjonene å følge opp resultater
på lengre sikt. Undersøkelsen viser at det mangler kriterier for
å måle og dokumentere disse virkningene, at det er ressurskrevende,
og at det i liten grad vektlegges.
Humanitær bistand, overgangsbistand og langsiktig
bistand forvaltes av ulike avdelinger i Utenriksdepartementet, og
bevilgningene går over ulike budsjettkapitler. Intervjuundersøkelsen
viser at norske frivillige organisasjoner opplever departementets
vektlegging av langsiktighet som varierende, blant annet som følge
av manglende samordning mellom de ulike delene av forvaltningen.
I St.meld. nr. 9 (2007–2008) Norsk politikk for forebygging av humanitære
katastrofer framheves det også at samordningen mellom nødhjelpsinnsats
og langsiktig utviklingssamarbeid er svak, og at koordineringen
av kort- og langsiktig bistand må bedres i Utenriksdepartementet.
Dette bekrefter også departementet i intervju, men viser samtidig
til at man beveger seg i riktig retning når det gjelder å sikre
en helhetlig tilnærming i bistanden til det enkelte land.
På bakgrunn av funnene på dette punktet stiller undersøkelsen
spørsmål om Utenriksdepartementet i tilstrekkelig grad legger til
rette for en god overgang fra humanitære kriser til mer langsiktig
støtte.
I denne sammenheng har departementet vist til den
norske overgangsbistanden, høy grad av fleksibilitet i den humanitære
bistanden og engasjementet internasjonalt som eksempler på tiltak
for å sikre bedre sammenhenger mellom forebygging, humanitær respons
og overgang. Departementet erkjenner at det er utfordrende å måle resultater
av den humanitære bistanden på lengre sikt, men viser til at det
foreligger et omfattende materiale om resultater. Det ligger ifølge
departementet i den humanitære bistandens natur at dette ofte dreier
seg om kortsiktige resultater og aktiviteter.
Det følger av St.meld. nr. 35 (2003–2004) Felles kamp
mot fattigdom at Utenriksdepartementet er ansvarlig for å følge
opp de tilskudd som gis, og for å rapportere om bruken av midler
og resultater. Oppfølging av de humanitære organisasjonene og de
enkelte prosjektene er sentralt for å kunne sikre kvaliteten på
innsatsen og for å kunne vurdere måloppnåelse og resultater. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen har påpekt at hovedregelen ved oppfølging
av midler som gis over kapittel 163, må være at det rapporteres
på en slik måte fra det enkelte prosjekt at det gir tilstrekkelig
grunnlag for kontrollmyndighetens vurdering.
De norske utenriksstasjonene har en viktig rolle i
oppfølgingen av den humanitære bistanden i de enkelte land Norge
yter bistand til, selv om de ikke har et formelt forvaltningsansvar
for humanitær bistand. Undersøkelsen viser at utenriksstasjonenes
dialog med de frivillige organisasjonene på landnivå anses som relativt god,
men stasjonene understreker samtidig at en presset ressurssituasjon
hindrer dem i å følge opp arbeidet på den humanitære arena på en
tilfredsstillende måte.
Departementet og utenriksstasjonene følger i liten
grad opp prosjektene i de landene Norge gir støtte til. Prosjektgjennomgangen
avdekker også at det foreligger lite dokumentasjon på at de humanitære
prosjektene er blitt fulgt opp av utenriksforvaltningen i form av
prosjektbesøk eller annen dialog. Både departementet og utenriksstasjonene
påpeker at de gjerne skulle hatt en tettere oppfølging av den humanitære
bistanden på landnivå. På bakgrunn av funnene i undersøkelsen stilles
det spørsmål om Utenriksdepartementet i tilstrekkelig grad følger
opp den samlede norske humanitære bistanden i det enkelte land.
Utenriksdepartementet framhever at det ikke
er mulig ressursmessig å følge opp den samlede norske bistanden
i det enkelte land. Det er ikke realistisk å besøke alle prosjekter
i alle land. Prosjektbesøk vil sammen med evalueringer, sluttrapporter
fra tilskuddsmottakerne og løpende dialog med organisasjonene på
ulike nivåer inngå som en del av oppfølgingsmekanismene for utenriksforvaltningen.
Departementet påpeker at selv om utenriksstasjonene involveres stadig
tettere i oppfølgingen, vil det ikke være mulig å basere den norske
humanitære bistanden fullt ut på oppfølging gjennom utenriksstasjoner, blant
annet fordi mange humanitære kriser finner sted i områder hvor Norge
ikke har stasjoner. Departementet anfører at den humanitære innsatsens
egenart også er grunnen til at det har blitt etablert et internasjonalt
humanitært system som ikke er avhengig av utenriksstasjoner.
Ifølge bestemmelsene om økonomistyring i staten
skal tilskuddsforvalter innhente rapporter fra tilskuddsmottaker
som gjør det mulig å vurdere graden av måloppnåelse. Departementet
mottar sluttrapporter fra prosjektene som er i regi av frivillige
organisasjoner som får støtte over kapittel 163.
De frivillige organisasjonene er ansvarlige
for å følge opp sine prosjekter når det gjelder gjennomføring, resultater
og virkninger av humanitære prosjekter. Sluttrapportene som Utenriksdepartementet
mottar fra organisasjonene, har i stor grad en kvantitativ tilnærming og
er begrenset til en beskrivelse av de aktivitetene som er gjennomført.
Forhold som har gått mindre bra, drøftes i all hovedsak ikke. Dette gjør
det vanskelig å trekke lærdom av prosjektene. Det er videre lite
oppmerksomhet på kvalitative resultater og langtidsvirkninger. Departementet
påpeker at det overfor organisasjonene etterlyser mer problematiserende
rapporter, men at det er en utfordring å få til dette. Departementet
understreker at det i den nye malen for sluttrapporter fra høsten
2007 stilles tydeligere krav om resultatrapportering i samsvar med
de mål som er satt i søknaden.
Utenriksdepartementet skal gjennomgå og godkjenne
sluttrapportene, og tilskuddsmottaker skal gjøres skriftlig kjent
med utfallet av dette. Undersøkelsen avdekker at tilbakemeldingene departementet
gir på organisasjonenes sluttrapporter, i overveiende grad er av
økonomisk og teknisk karakter, og i liten grad inneholder vurderinger
av den humanitære innsatsen.
Riksrevisjonen stiller på bakgrunn av dette spørsmål
om sluttrapportene gir tilstrekkelig informasjon om måloppnåelse
og resultater. Videre stilles det spørsmål om departementets tilbakemeldinger
på organisasjonenes sluttrapporter legger til rette for læring og
forbedring i organisasjonene.
Departementet har vist til at bruken av sluttrapportene
i departementet bør forbedres, og at det er utfordrende å trekke
veksler på sluttrapportene i saksbehandlingen, men at det i undersøkelsesperioden
har vært jobbet med dette. Departementet påpeker at oppfølgingen
av organisasjonenes sluttrapporter har blitt betydelig styrket de
senere år, og at dette arbeidet vil bli videreført. Økt kvalitet
på sluttrapportene vil gjøre det lettere for departementet å nyttiggjøre seg
rapportene.
Utenrikskomiteen framhever i Budsjett-innst.
S. nr. 3 (2003–2004) nødvendigheten av evalueringer og at erfaringene
innen bistand blir systematisert. Det følger av St.meld. nr. 35
(2003–2004) Felles kamp mot fattigdom og reglement for økonomistyring
i staten at evalueringer skal gjennomføres for å få informasjon
om effektivitet, måloppnåelse og resultater innenfor hele eller
deler av virksomhetens ansvarsområde og aktiviteter.
Undersøkelsen viser at det er gjennomført få evalueringer
av organisasjoner eller prosjekter som har fått støtte over kapittel
163. Utenriksdepartementet uttaler at det burde ta initiativ til flere
evalueringer som kan bidra til læring, og at det er behov for skarpere
fokus på resultater og effekter både hos departementet og hos organisasjonene.
Videre uttaler departementet at det hadde vært ønskelig å gjennomføre
undersøkelser/stikkprøver på land, tema, prosjekter og av organisasjoner
for i større grad å kunne vurdere måloppnåelse. Departementet viser
imidlertid til at ressurssituasjonen ikke tillater at departementet
gjør dette selv.
I undersøkelsen blir det på denne bakgrunn stilt spørsmål
om det gjennomføres tilstrekkelig med evalueringer og undersøkelser
av norsk humanitær bistand for at departementet og de humanitære
aktørene skal kunne få informasjon om måloppnåelse og resultater
av innsatsen – informasjon som vil kunne bidra til å forbedre den
humanitære innsatsen.
Departementet opplyser i brev at Norge, i tillegg til
å gjennomføre egne evalueringer og gjennomganger, deltar i felles
flergiverevalueringer, hvor blant annet de multilaterale organisasjonenes innsats
gjennomgås. En sterkere samordning på evalueringsområdet er i tråd
med prinsippene om godt humanitært giverskap, som Norge har sluttet
seg til. Videre viser departementet til at Norads arbeid med evalueringer
vil videreføres, og at en rekke slike initiativ er i planleggingsfasen.
Bruk av relevant og riktig informasjon om måloppnåelse
og resultater fra de humanitære aktørene er viktig for at departementet
skal kunne lære av innsatsen og således bli i stand til å forbedre
innsatsen i framtidige humanitære operasjoner.
Utenriksdepartementets informasjon om måloppnåelse
og resultater baserer seg på flere ulike kilder. Rapporter fra FN,
Den internasjonale Røde Kors-komiteen (ICRC) og frivillige organisasjoner,
samt evalueringer, er særlig sentralt. Departementet understreker
i intervju at det er utfordrende å systematisere relevant informasjon
om resultater og måloppnåelse, og å aggregere den opp på et hensiktsmessig
nivå for å benytte den i saksbehandlingen.
Riksrevisjonen stiller på bakgrunn av undersøkelsen
spørsmål om Utenriksdepartementet i tilstrekkelig grad bruker informasjon
til å målrette og innrette den humanitære bistanden.
Utenriksdepartementet sier seg i sitt svarbrev enig
i at arbeidet med å strukturere og bearbeide informasjonen om resultater
og effekter kan bedres. Samtidig viser departementet til at arbeidet med
resultatrapportering er blitt kraftig forbedret de senere år.
Ifølge Utenriksdepartementet får rapporten fra Riksrevisjonens
undersøkelse på en god måte fram kompleksiteten og omfanget av de
internasjonale humanitære utfordringer, der Norges humanitære politikk
og bistand inngår som en del av en samlet internasjonal innsats.
Departementet er enig i en stor del av faktabeskrivelsen og i mange
av Riksrevisjonens vurderinger. I sitt svarbrev viser Utenriksdepartementet
til at en meget god dialog med Riksrevisjonen om forvaltningsrevisjonen
under hele prosessen har lagt til rette for at rapporten vil danne
et godt grunnlag for videreutvikling av Norges humanitære bistand.
Departementet viser videre til at det arbeider løpende med flere
av de spørsmål som blir reist i Riksrevisjonens undersøkelse, og at
en rekke av forholdene står sentralt i den norske humanitære strategien
som ble lagt fram i september 2008, og som skal følges opp gjennom
en handlingsplan.
Riksrevisjonens undersøkelse påviser en rekke svakheter
i forvaltningen av de humanitære bistandsmidlene, som svekker realiseringen
av målet om en rask, effektiv bistand av god kvalitet. Det er svakheter
innen finansiering, koordinering, involvering av lokale aktører
og ivaretakelse av langsiktighet, samt svakheter i departementets
kvalitetssikring ved tildeling og oppfølging av bistanden. Svakheter
på disse områdene får også konsekvenser for sluttresultatet i en
del konkrete humanitære prosjekter.
Riksrevisjonen påpeker i denne sammenheng at omfanget
av og innretningen på den norske humanitære bistanden, med tilskudd
til et stort antall enkeltprosjekter, land og mottakere, krever
en robust forvaltning, jf. St.prp. nr. 1 (2006–2007). Det er blant
annet viktig å ha en tilstrekkelig saksbehandlingskapasitet til
å forvalte både tildeling og oppfølging av midlene for at målet
om en rask og effektiv humanitær bistand skal nås. Det vises blant
annet her til at utenriksstasjonene i varierende grad trekkes inn
i saksbehandlingen og oppfølgingen, samt at saksbehandlingskapasitet
i departementet er en betydelig risikofaktor. Riksrevisjonen forutsetter
derfor at Utenriksdepartementet gir tilstrekkelig prioritet og ressurser
til forvaltningen av disse bistandsmidlene for å sikre bedre måloppnåelse.
Riksrevisjonen understreker videre viktigheten av
en tett oppfølging av den humanitære bistanden og at denne baseres
på risiko- og vesentlighetsvurderinger. Norge er en betydelig humanitær
bidragsyter. Dette stiller store krav til Utenriksdepartementets
oppfølging av den humanitære bistanden, blant annet når det gjelder bidrag
til og oppfølging av FN-systemets koordinering i det enkelte land.
Funnene i undersøkelsen viser at det er manglende samsvar mellom
de store finansielle bidragene og ressursinnsatsen brukt på oppfølging
og deltakelse i det enkelte land.
Departementet viser til at utenriksstasjonene
og Norad involveres tettere i forvaltningen av den humanitære bistanden,
både ved tildeling og ved oppfølging. Med utgangspunkt i den humanitære bistandens
kompleksitet ser Riksrevisjonen positivt på dette. Riksrevisjonen
understreker betydningen av at utenriksstasjonenes fortrinn ved
å være til stede i de aktuelle landene utnyttes i større grad.
Riksrevisjonen bemerker for øvrig at Utenriksdepartementet
har ansvaret for å sørge for at den nødvendige informasjonen om
gjennomføring, resultater og måloppnåelse i den humanitære bistanden
innhentes, tilrettelegges og brukes. Riksrevisjonen har merket seg
at departementet er enig i at arbeidet med å strukturere og bearbeide informasjonen
om måloppnåelse og resultater kan bedres. Riksrevisjonen bemerker
at mangelfull kunnskap om resultater og virkninger, og mangelfull
bruk av denne i departementets forvaltning, kan føre til at den
humanitære bistanden ikke blir tilstrekkelig målrettet og effektiv.
Når det gjelder finansiering, bidrar Norge i
stor grad med forutsigbar og fleksibel finansiering, men det er
likevel forhold ved finansieringen som skaper uforutsigbarhet for
de humanitære aktørene. Departementet kan ha en så lang saksbehandlingstid
ved vedvarende kriser at det medfører forsinkelser i gjennomføring
og gir konsekvenser for mottakerne av den humanitære hjelpen. Riksrevisjonen
er innforstått med at departementet må gjøre avveininger mellom
den tiden som brukes, og behovet for grundig saksbehandling. Riksrevisjonen
merker seg imidlertid at departementet selv erkjenner at knapphet
på saksbehandlingskapasitet i noen tilfeller medfører lang saksbehandlingstid,
som igjen skaper utfordringer for gjennomføring av prosjektene.
Riksrevisjonen er videre innforstått med departementets
behov for fleksibilitet i finansieringen av den humanitære bistanden,
blant annet for å kunne møte uforutsette kriser. Riksrevisjonen
vil imidlertid påpeke at en stor del av den humanitære bistanden
gis til prosjekter som har langsiktig fokus, land som er i en vedvarende humanitær
krise, eller som er i en overgangsfase. De ettårige rammene er i
liten grad tilpasset denne type bistand. Dette gjør det ofte krevende å
ivareta langsiktighet i den humanitære bistanden, blant annet fordi
det blir vanskeligere å planlegge prosjekter i et flerårig perspektiv.
Riksrevisjonen ser samtidig positivt på at departementet utviser
fleksibilitet når det gjelder å støtte tiltak i land som er i en
overgangs- og gjenoppbyggingsfase. Riksrevisjonen merker seg at
departementet vurderer å inngå prøveordninger med flerårige samarbeidsavtaler
på enkelte områder.
Riksrevisjonen understreker at ivaretakelse
av langsiktighet og involvering av lokale er viktige mål i den humanitære
bistanden, både i akutte og i vedvarende kriser. Dette sikrer at
hjelpen er tilpasset behovene, og at den støtter oppbygging og sikrer
bærekraftig utvikling. Samordning av kortsiktig og langsiktig bistand
i utenriksforvaltningen er derfor viktig.
Riksrevisjonen merker seg at Utenriksdepartementet
er enig i mange av Riksrevisjonens vurderinger av departementets
arbeid med humanitær bistand, blant annet svakhetene ved tildeling
og oppfølging av tilskuddene. Riksrevisjonen ser det som positivt
at departementet i undersøkelsesperioden har gjennomført tiltak for
å forbedre forvaltningen av den humanitære bistanden, og at departementet
utarbeider en humanitær strategi.
Departementet mener for øvrig at det på enkelte punkter
i Riksrevisjonens undersøkelse er uklart om det stilles spørsmål
ved mangelfull måloppnåelse i henholdsvis departementet, det internasjonale
humanitære system, hos tilskuddsmottakerne eller hos alle tre. Riksrevisjonen
framhever at det er Utenriksdepartementets ansvarsområder som vurderes
i undersøkelsen. Utenriksdepartementet har det overordnede ansvaret
for den humanitære bistanden, og det gir tilskudd til humanitære
organisasjoner som gjennomfører humanitære tiltak. Departementet
er dermed ansvarlig for at den bistanden som iverksettes av departementets samarbeidspartnere,
er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Saken har vært forelagt Utenriksdepartementet, og
utenriksministeren har i brev til Riksrevisjonen av 11. september
2008 svart:
"[…] Jeg vil innledningsvis uttrykke departementets
tilfredshet med dialogen med Riksrevisjonen underveis i arbeidet
med forvaltningsrevisjonen.
Rapporten får på en god
måte frem kompleksiteten og omfanget av de internasjonale humanitære
utfordringer, hvor Norges humanitære politikk og bistand inngår
som en del av en samlet internasjonal innsats. Departementet stiller seg
bak en stor del av faktabeskrivelsen og mange av Riksrevisjonens
vurderinger i rapporten. Undersøkelsen danner et godt grunnlag for videre
utvikling og effektivisering av Norges humanitære bistand.
Jeg
noterer at Riksrevisjonen i rapporten slår fast at Norge blir vurdert
som en god humanitær giver av ulike humanitære aktører, og at Norge
nasjonalt og internasjonalt får anerkjennelse for å stå fast på
de grunnleggende humanitære prinsippene, for innsatsen i arbeidet
med FN-reform, innen miner og klaseammunisjon, sivil-militær koordinering
og styrking og integrering av kjønnsperspektivet i all humanitær
bistand. Som rapporten viser til fikk Norge i 2007 positiv omtale
som humanitært giverland (rangert som nr. 2) i en uavhengig internasjonal
evaluering, som baserte seg på internasjonalt anerkjente prinsipper
for godt giverskap.
Jeg er særlig opptatt av at Riksrevisjonen
i sine bemerkninger konstaterer at det oppnås positive resultater
og virkninger for et stort antall mennesker som følge av norske
bidrag innenfor humanitær bistand.
Som Riksrevisjonen
bemerker er det samtidig et klart forbedringspotensiale i forvaltningen
av Norges humanitære bistand. Riksrevisjonens undersøkelse påpeker
svakheter innen finansiering, koordinering, involvering av lokale
aktører og ivaretakelse av langsiktighet, samt svakheter i departementets
kvalitetssikring ved tildeling og oppfølging av bistanden. Riksrevisjonen
påpeker videre at svakheter på disse områdene får konsekvenser for
sluttresultatet i en del konkrete humanitære prosjekter.
Departementet
har i sitt brev av 8. august gitt sine kommentarer til Riksrevisjonens
vurderinger på disse områdene, herunder forholdet mellom departementets
behov for fleksibilitet og organisasjonenes ønske om forutsigbarhet
samt avveiningene mellom behovet for hurtighet i svar på humanitære
kriser og grundighet på forvaltningssiden. Kommentarene er gjengitt
i oppsummeringen av undersøkelsen og gjentas ikke her.
Riksrevisjonen
legger i bemerkningene spesiell vekt på følgende forvaltningsmessige
forhold:
at
et stort antall enkeltprosjekter, land og mottakere krever en robust
forvaltning, og forutsetter at departementet gir tilstrekkelig prioritet
og ressurser til forvaltningen av disse midlene;
behovet for å ha tilstrekkelig saksbehandlingskapasitet
for å sikre effektiv tildeling og oppfølging av midlene;
manglende samsvar mellom de store finansielle bidragene
og ressursinnsatsen brukt på oppfølging og deltakelse i de enkelte
land;
behov for bedre rapportering og bearbeiding
av informasjon om resultater;
utfordringer for tilskuddsmottakere knyttet
til ettårige bidrag.
Flere av de svakheter Riksrevisjonen her peker på
er utfordringer som departementet erkjenner og løpende arbeider
med. Dette gjelder bl.a. økt konsentrasjon i form av færre enkelttiltak
og mer strategisk samarbeid med partnere, behovet for å ha tilstrekkelig
saksbehandlingskapasitet for å sikre effektiv tildeling og oppfølging
av midlene både i Utenriksdepartementet og ved utenriksstasjonene,
bedre verktøy i tilskuddsforvaltningen, bedre resultatrapportering
og bedre oppfølging av tilskuddsmottakere.
Riksrevisjonen
viser til at departementet i undersøkelsesperioden har gjennomført
tiltak for å forbedre mange av svakhetene som identifiseres og at
departementet vil legge frem en humanitær strategi 15. september
2008. En rekke av de forhold Riksrevisjonen reiser står sentralt
i strategien, og jeg vil tillegge Riksrevisjonens bemerkninger stor
vekt i oppfølgingen.
Riksrevisjonens undersøkelse
omfatter kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter
i departementets budsjettproposisjon. Under dette kapittelet har
jeg konstitusjonelt ansvar for post 71 Humanitær bistand og menneskerettigheter.
Denne utgjør i 2008 om lag 85 prosent av samlet humanitær bistand.
Miljø- og utviklingsministeren har det konstitusjonelle ansvar for
post 70 Naturkatastrofer under det samme kapittelet."
Humanitær bistand er en sentral del av norsk utenrikspolitikk
og norsk bistand og har i lang tid vært et satsingsområde for norske
regjeringer. Riksrevisjonens undersøkelse påviser vesentlige svakheter
i departementets forvaltning, som svekker realiseringen av målet
om en rask og effektiv humanitær bistand av god kvalitet. Riksrevisjonen
konstaterer at departementet er enig i at det er et klart forbedringspotensial
i forvaltningen av Norges humanitære bistand, og at departementet
erkjenner flere av svakhetene som påpekes. Riksrevisjonen merker
seg videre at departementet blant annet arbeider med økt konsentrasjon
i form av færre enkelttiltak og mer strategisk samarbeid med partnere.
Det er også behov for tilstrekkelig saksbehandlingskapasitet for
å sikre effektiv tildeling og oppfølging av midlene både i departementet
og ved utenriksstasjonene, bedre resultatrapportering og bedre oppfølging
av tilskuddsmottakerne.
Riksrevisjonen ser positivt på at Utenriksdepartementet
15. september 2008 la fram en strategi for den humanitære bistanden.
Riksrevisjonen peker på at Utenriksdepartementet forvalter både politikk-
og tiltakssiden av den humanitære bistanden, og at omfanget og innretningen
av bistanden med ettårige tilskudd til et stort antall land, mottakere
og prosjekter medfører utfordringer for departementets forvaltning
og styring. I tillegg har bevilgningene til humanitære formål økt
betydelig de senere årene og vil trolig øke i årene framover. Dette
vil ytterligere forsterke de utfordringene Riksrevisjonens undersøkelse
viser at utenriksforvaltningen har på området, blant annet når det
gjelder kvalitetssikring ved tildeling av humanitære midler og oppfølging
av FN, de frivillige organisasjonene, prosjekter og programmer.
Riksrevisjonen forutsetter derfor at departementet gir tilstrekkelig
prioritet og ressurser til forvaltningen av de humanitære midlene
for å sikre en rask og effektiv humanitær bistand av god kvalitet.