Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, Synnøve Brenden Klemetrud og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingvild
Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet,
Rune J. Skjælaaen, viser til at norsk humanitær bistand
bidrar til å forebygge og lindre lidelse i forbindelse med konfliktsituasjoner
og naturkatastrofer. Denne humanitære innsatsen bygger på de internasjonale
prinsippene om humanitet, uavhengighet, upartiskhet og nøytralitet
som blant annet har sitt grunnlag i Geneve-konvensjonen.
Komiteen vil peke på at skiftende
norske regjeringer lenge har hatt humanitær bistand som satsingsområde.
Behovene for slik bistand øker som følge av flere humanitære kriser.
Stadig flere midler går derfor til slik innsats både fra Norge og
resten av verden. I 2008 var den norske humanitære bistanden om
lag 2,6 mrd. kroner.
Komiteen har merket seg at den
humanitære bistanden i sin helhet forvaltes av Utenriksdepartementet,
men for en stor del utføres av frivillige organisasjoner og FN-organisasjoner.
Komiteen viser til at målet med
Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere effektiviteten i
norsk humanitær bistand. Det er vurdert i hvilken grad Utenriksdepartementets
forvaltning bidrar til en effektiv bistand og i hvilken grad den
humanitære bistanden er rask, effektiv og av god kvalitet. Undersøkelsesperioden
er 2004–2008 og omfatter den samlede norske humanitære bistanden.
Komiteen vil peke på at den humanitære
bistanden ofte gis under tidspress, i en uoversiktlig situasjon
og til land med svake eller manglende institusjoner og til dels
dårlig utbygd infrastruktur. Dette er forhold som må has i mente
både i forhold til forvaltningens håndtering av sakene og når evalueringer
gjøres.
Komiteen ser det som positivt
at Riksrevisjonen har foretatt en forvaltningsrevisjon på dette
området. Det er viktig å få belyst hvordan bevilgningene forvaltes,
og å få vurdert områder der det er forbedringspotensial. Dette vil
bidra til at hjelpen til de som trenger det, kan bli enda bedre
og gi enda flere positive resultater.
Komiteen vil understreke at undersøkelsen klart
viser at det oppnås positive resultater og virkninger for et stort
antall mennesker som følge av norske bidrag innen humanitær bistand. Dermed
oppnår en i stor grad det som er det aller viktigste med den humanitære
bistanden, nemlig å redde liv, lindre lidelser og opprettholde menneskelig
verdighet i og i etterkant av humanitære kriser.
Komiteen har også merket seg
at Norge av ulike humanitære aktører blir vurdert som en god humanitær
giver sammenlignet med andre land. Norge får internasjonalt anerkjennelse
for å stå fast på de humanitære prinsippene, for innsatsen i arbeidet
med FN-reformen, for innsatsen mot miner og klaseammunisjon, for
sivil-militær koordinering og for integrering av kjønnsperspektivet.
De internasjonale organisasjonene viser til at Norge spiller en
aktiv rolle innenfor det internasjonale humanitære systemet.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse
samtidig påviser en rekke svakheter i forvaltningen av de humanitære
bistandsmidlene, som svekker realiseringen av målet om en rask,
effektiv bistand av god kvalitet. Det påpekes svakheter innen finansiering,
koordinering, involvering av lokale aktører og ivaretakelse av langsiktighet,
samt svakheter i departementets kvalitetssikring ved tildeling og oppfølging
av bistanden. Undersøkelsen viser at det også er svakheter i søknadene
om tilskudd. Som eksempler nevnes blant annet mangelfulle resultatindikatorer,
beskrivelser av aktivitetene i forhold til målene som er satt og
risikofaktorer og håndtering av disse. Disse svakhetene vanskeliggjør
kvalitetssikring underveis og i etterkant fordi resultatene blir
vanskelige å måle.
Komiteen vil peke på at rask
og god saksbehandling og tettere oppfølging fra utenrikstjenesten
kan bidra til at hjelpen til de som trenger det, også blir mer effektiv.
Det er et grunnleggende mål at finansieringen av den humanitære
bistanden skal være forutsigbar, fleksibel og gis til rett tid.
Når kriser oppstår, vil det alltid være en avveining som må gjøres
med hensyn til hvor grundig saksbehandlingen kan gjøres sett i forhold
til tidsaspektet. For å yte rask hjelp er det viktig at departementet
har samarbeidsordninger med etablerte organisasjoner som har trening
og erfaring i å operere raskt, slik som for eksempel Røde Kors og
Kirkens Nødhjelp.
Komiteen viser til at det er
gjennomført få evalueringer av organisasjoner eller prosjekter som
har fått støtte, og at Riksrevisjonen på denne bakgrunn stiller
spørsmål ved om antallet er tilstrekkelig for at de humanitære aktørene
skal få nødvendig informasjon om måloppnåelse og resultater av innsatsen.
Det er etter komiteens oppfatning alvorlig når dokumentasjon
på gjennomførte prosjektbesøk kun foreligger i 3,3 prosent av prosjektene.
Komiteen har merket seg at undersøkelsen
viser at knapphet på tid og ressurser i saksbehandlingen påvirker
hvor grundig den faglige vurderingen og kvalitetssikringen av søknadene i
Utenriksdepartementet blir. Noen søknader sendes utenriksstasjonene
for vurdering, men disse har lite ressurser til å foreta en grundig
vurdering av søknadene. Komiteen vil peke på at dette
gir et tydelig signal om at det er behov for økte ressurser, ikke
minst ved utestasjonene. I likhet med Riksrevisjonen forutsetter komiteen at
departementet gir tilstrekkelig prioritet og ressurser til forvaltningen
av de humanitære midlene for å sikre en rask og effektiv humanitær bistand
av god kvalitet.
Komiteen merker seg at en samlet
utenrikskomité i Budsjett-innst. S. nr. 3 (2007–2008) om bevilgninger
på statsbudsjettet for 2008 uttalte at:
"norsk bistandsforvaltning bør legge enda større vekt
på måling og evaluering av de faktiske resultater av innsatsen."
Komiteen viser til at undersøkelsen
stiller spørsmål ved om Utenriksdepartementet i tilstrekkelig grad
legger til rette for en god overgang fra humanitære kriser til mer
langsiktig støtte. Komiteen vil understreke viktigheten
av å se sammenhengen mellom bistand i akuttsituasjoner, overgangsbistand
og den mer langsiktige bistanden. Slik kan en bidra både til å forebygge
framtidige nye katastrofer og gjøre mottakerlandene mindre sårbare
i nye krisesituasjoner. Økt bruk av lokal kapasitet slik rapporten
etterlyser, er viktig for at den humanitære bistanden skal være
effektiv, og det vil også kunne styrke u-landenes egen evne til
å håndtere kriser i framtida og sikre bærekraftig utvikling på lengre
sikt.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
tar opp problemstillingen rundt ettårige avtaler, særlig når det
gjelder bistanden i tilknytning til mer vedvarende humanitære kriser.
Undersøkelsen viser at ettårige avtaler skaper liten forutsigbarhet
og reduserer fleksibiliteten for både norske og internasjonale organisasjoner
når det gjelder prosjekter og programmer som går over flere år. Komiteen mener
dette er noe Utenriksdepartementet må vurdere nærmere og gi Stortinget
en rask tilbakemelding på.
Komiteen har merket seg at Utenriksdepartementet
er enig i mange av Riksrevisjonens vurderinger i undersøkelsen.
Det er positivt at departementet høsten 2008 la fram en samlet strategi
for den humanitære bistanden. Komiteen forventer
at departementet også griper fatt i de øvrige forhold Riksrevisjonen
har påpekt, slik at ytterligere forbedringer blir gjort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre merker seg Riksrevisjonens gjennomgang av den bilaterale
bistanden til Bangladesh, Nepal og Sri Lanka i Dokument nr. 1 (2008–2009),
hvor det vises til at det er vanskelig å se hvilke resultater som
er oppnådd med hensyn til vedtatte målsettinger for bistanden til de
tre landene. Flere av prosjektene bærer også preg av mangelfulle
risikovurderinger, spesielt når det gjelder til intern risiko.
I denne sammenheng vil disse medlemmer også
vise til Innst. S. nr. 172 (2007–2008) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for
budsjettåret 2006, hvor en samlet komité uttaler at:
"dersom Stortinget skal utøve den nødvendige styring
og kontroll, må en kunne følge bruken av pengene. Da må det fremkomme
av budsjettproposisjonen hvor og til hvilket formål pengene skal
brukes. I ettertid må det redegjøres for hva som er gjort og oppnådd.
[…] Komiteen forutsetter at Utenriksdepartementet sørger for at omtalen
av bistanden i budsjettproposisjonen skrives slik at det gir Stortinget
mulighet for nødvendig kontroll med bruken av midlene."
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2009 hevdet at kunnskapen
om utviklingspolitiske spørsmål og resultatene av innsatsen er relativt
lav i den norske befolkningen. Det er disse medlemmers mening
at dette ytterligere synliggjør behovet for et større fokus på resultater
og måloppnåelse i bistanden.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens uttalelser
i Dokument nr. 1 (2007–2008) om at Utenriksdepartementet har utilstrekkelige
rutiner for å følge opp bruken av norske bistandskroner kanalisert
gjennom frivillige organisasjoner. I Dokument nr. 3:2 (2008–2009)
understrekes det at sluttrapportene som departementet mottar fra
organisasjonene, er av en deskriptiv og kvantitativ karakter hvor
mindre vellykkede prosjekter i all hovedsak ikke omtales. Dette
gjør det vanskelig å trekke lærdom av prosjektene. Disse
medlemmer forventer at departementet følger opp konklusjonene
fra Riksrevisjonen og kommer tilbake til Stortinget med egnede tiltak for
å bedre rapporteringsrutinene i bistanden.
Disse medlemmer merker seg at
Norge i 2007 ga humanitær bistand til 60 land og 186 mottakere. Disse
medlemmer registrerer samtidig at flere land, deriblant
Sverige, har redusert antall samarbeidsland og konsentrert sitt
bistandspolitiske engasjement ut fra en erkjennelse at det ikke
er mulig å gjøre alt overalt.
Disse medlemmer registrerer at
Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:2 (2008–2009) viser til at utenriksstasjonene
har lite ressurser til å foreta en grundig vurdering av søknader
om midler til humanitær innsats, og stiller spørsmål ved om departementet
i tilstrekkelig grad påser at slike søknader har realistiske mål
og resultatkrav. Disse medlemmer merker seg i denne
sammenheng at det i St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble gitt signaler
om at man skulle gjennomgå bistandsforvaltningen blant annet med
sikte på effektivisering. Det er disse medlemmers mening
at dette arbeidet er viktig, og at det vil kunne bidra til en mer
kostnadseffektiv administrasjon av utviklingshjelpen.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:2 (2008–2009) slår fast at det er
koordineringsutfordringer i det internasjonale humanitære systemet,
både innenfor FN-systemet, mellom donorene og mellom FN-organisasjonene
og de frivillige organisasjonene.
Disse medlemmer registrerer at
Riksrevisjonen samtidig stiller spørsmål ved om iverksatte tiltak
for å bedre resultatoppnåelse i FN-prosjekter på landnivå er tilstrekkelige.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer uttrykke
skepsis til bruk av flerårige indikative tilsagn i bevilgningene
til FN-organisasjonene.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er et stort behov for en uavhengig, ekstern evaluering av
resultatene av det samlede norske bistandsengasjementet. En slik
evaluering må tilfredsstille grunnleggende krav til forskningsmetode,
herunder datagrunnlag, kausalitet og generalitet.