Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, Synnøve Brenden Klemetrud og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingvild
Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet,
Rune J. Skjælaaen, har merket seg at formålet med undersøkelsen
har vært å kartlegge og vurdere myndighetenes innsats mot økonomisk
kriminalitet. Riksrevisjonen har gjennomgått innsatsen på dette
feltet i skatteetaten, toll- og avgiftsetaten, arbeids- og velferdsetaten
og hos politi- og påtalemyndigheten. Det er brukt data for perioden
2004–2007.
Komiteen vil understreke at en
effektiv bekjempelse av økonomisk kriminalitet er viktig både av
allmennpreventive hensyn og for tilliten til politiet, påtalemyndigheten
og domstolene. Økonomisk kriminalitet kan ramme enkeltmennesker
direkte. Vanligvis er det imidlertid selskapsinteresser, ideelle
eller offentlige interesser som blir skadelidende. Det antas at
skatter og avgifter som unndras fellesskapet beløper seg til tosifrede
milliardbeløp hvert år.
Komiteen vil peke på at avdekking
av økonomisk kriminalitet både er avhengig av politiets egeninnsats
og innsatsen til kontrolletatene. Det er derfor av stor betydning
at også kontrollorganene har kompetanse og materielle og økonomiske
ressurser som gjør det mulig å utføre en kvalitativ tilsyns- og
kontrollvirksomhet.
Komiteen viser til at på landsbasis
har antall stedlige kontroller pr. år utført av skatte- og avgiftsetaten
vært forholdsvis stabilt i perioden 2004 til 2007. Fordelingen mellom
de ulike kontrolltypene har imidlertid endret seg. Komiteen mener
det er urovekkende at antall og andel bokettersyn er gått ned i
perioden. Bokettersyn er et av de viktigste virkemidlene mot skatte-
og avgiftskriminalitet. Det er heller ikke tilfredsstillende at
den stedlige arbeidsgiverkontrollen utført av de kommunale skatteoppkreverne
har gått ned. Det landsdekkende resultatkravet om at 5 prosten av
arbeidsgiverne skal kontrolleres, er ikke oppnådd noen av årene.
Komiteen har merket seg at det
er store variasjoner mellom fylkene når det gjelder kravene til, og
den faktiske andelen av næringsdrivende og selskaper som kontrolleres.
I 2007 varierte resultatkravene til antall kontrollerte fra 0,6
prosent i Oslo til 7,4 prosent i Finnmark. Komiteen stiller
spørsmål ved begrunnelsen for så store variasjoner i resultatkravene
fylkene imellom, og mener departementet må vurdere om resultatkravene
i større grad bør være basert på risiko- og vesentlighetsvurderinger,
slik Riksrevisjonen stiller spørsmål om.
Komiteen har videre merket seg
nedgangen i antall anmeldelser i perioden og at en tredjedel av
fylkesskattekontorene ikke har fulgt anbefalingene i anmeldelsesinstruksen.
For skatteetaten i Oslo medførte dette at om lag 1 400 saker pr.
år ikke ble anmeldt som forutsatt i instruksen. Manglende ressurser/prioriteringer
ved politidistriktet oppgis som den viktigste årsaken. Dette er
en svært uheldig utvikling som det er nødvendig at Regjeringen griper
fatt i.
Komiteen viser til at omorganiseringen
av toll- og avgiftsetaten i 2004 blant annet skulle bidra til å
frigjøre ressurser til prioriterte kontrolloppgaver. Det er derfor
urovekkende at undersøkelsen viser at antall virksomhetskontroller
og ressurser som brukes til dette, ikke har økt som forutsatt. Det
er også variasjoner i antall kontroller av ulike typer virksomheter
og det er variasjoner mellom tollregionene. Også på dette området
anmelder Oslo og Akershus færre virksomheter enn veilederen skulle
tilsi. Det synes ikke logisk at landets største tollregion er en
av de regioner som har færrest anmeldelser. Komiteen mener
dette også er forhold departementet må se nærmere på.
Komiteen har merket seg at undersøkelsen
viser at arbeids- og velferdsetaten ikke gjennomfører systematiske
risiko- og vesentlighetsvurderinger av trygde- og stønadsmisbruk.
Det er ikke fastsatt målkrav til kontrollarbeidet og det er svakheter
ved Nav Fylkes oppfølging av det lokale kontrollarbeidet. Det er
også svakheter ved ikt-systemene som vanskeliggjør et effektivt
kontrollarbeid. Komiteen forventer at nye ikt-løsninger
som er tatt i bruk, vil gi forbedringer.
Komiteen viser til at det i flere
fylker er til dels betydelige restanser av feilutbetalinger på områdene
dagpenger og attføring og at etaten ikke har oversikt over hvor
mange av sakene som er foreldet. Undersøkelsen viser også at det
ikke har vært en enhetlig anmeldelsespraksis i arbeids- og velferdsetaten.
Flere fylker har ulike beløpsgrenser for anmeldelser og noen har
ikke fastsatt noen beløpsgrense. Komiteen har merket
seg at det nå er vedtatt nye retningslinjer for anmeldelser i etaten
og at oppgaven er sentralisert. Komiteen regner med
at det vil føre til en mer enhetlig praksis.
Komiteen har merket seg at straffeforfølging av
økonomisk kriminalitet har vært relativt stabil i perioden 2004–2007.
Oppklaringsprosenten varierer sterkt mellom politidistriktene. Oslo
og Follo har lavest oppklaringsprosent. Undersøkelsen viser også
at 17 prosent av de ikke oppklarte sakene ble henlagt på grunn av manglende
saksbehandlingskapasitet i perioden, og at dette gjaldt 30 prosent
av sakene i 2007. Komiteen vil understreke at dette
tyder på at økonomisk kriminalitet er blitt lavere prioritert enn
forutsatt i handlingsplanen, og at ressursene i politi- og påtalemyndighetene
må styrkes på dette området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser det som alvorlig at Oslos politietat ser ut
til å ha lavest oppklaringsprosent, og ber spesielt om at hovedstaden
får økte ressurser på dette området og at departementet ser spesielt
på effektiviteten i Oslos politietat.
Komiteen vil peke
på at undersøkelsen viser at samhandlingen mellom de tre kontrolletatene som
er med i undersøkelsen, ikke er god nok. Utveksling av informasjon
etatene imellom der det er mistanke om ulovligheter, trenger å bli
bedre. Lovendringer om utveksling og innhenting av informasjon,
som nylig er vedtatt i Stortinget, vil gi etatene bedre muligheter
for samhandling. Komiteen forutsetter at nødvendig
personvernhensyn ivaretas i denne sammenheng.
Komiteen har merket seg at etatene
har ulike muligheter for administrative sanksjoner og at det kan
være en av årsakene til de store beløpsmessige variasjonene mellom
etatene når det gjelder saker som anmeldes. Komiteen forventer
at økt og mer ensartet bruk av administrative sanksjoner vil bli
fulgt opp ved behandlingen av sanksjonsutvalgets innstilling.
Komiteen har videre merket seg
at politi- og påtalemyndigheten ikke har lyktes med å inkludere
inndragning som et naturlig ledd i etterforskningen av økonomisk
kriminalitet. Komiteen regner med at arbeidsgruppen
som er etablert for å vurdere tiltak som kan øke effektiviteten
på dette området, vil fremme forslag som vil gi forbedringer.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
konkluderer med at undersøkelsen har vist at det er et forbedringspotensial
både når det gjelder kontrollomfang og samordning av kontrollaktiviteter,
og at politi- og påtalemyndigheten utgjør en flaskehals i oppfølgingen
av anmeldte saker.
Komiteen vil peke på at det har
vært et mål å forebygge og å redusere den økonomiske kriminaliteten,
og å øke innsatsen i dette arbeidet. Den økonomiske kriminaliteten
har stadig også blitt mer internasjonalisert og organisert. Det
er viktig at Regjeringen nå tar fatt i de forhold undersøkelsen
viser, og forsterker arbeidet med å bekjempe økonomisk kriminalitet
både innenlands og på tvers av landegrensene.
Komiteen har forståelse for at
omlegginger og omstillinger både i skatteetaten og arbeids- og velferdsetaten
kan ha hatt betydning også for aktiviteten i arbeidet mot økonomisk
kriminalitet i de årene som har vært undersøkt. Komiteen mener
derfor det kan være aktuelt med en ny undersøkelse om noen år når
omstillingene bl.a. i tilknytning til Nav-reformen har fått virket
noen tid.