Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Ingunn
Gjerstad, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at representantforslaget er oversendt finansminister Kristin
Halvorsen til uttalelse. Hennes svarbrev av 7. januar 2009 følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen peker på at den mest
verdifulle ressursen samfunnet har, er arbeidskraftressursen. I St.meld.
nr. 9 (2008–2009) anslås nåværende og framtidig arbeidsinnsats til
å utgjøre 82 pst. av nasjonalformuen. I meldingen konkluderer Regjeringen
med at "høy arbeidsinnsats og produktivitetsvekst er mest avgjørende
for levestandarden i Norge". Komiteen deler fullt
ut dette synet.
Komiteen viser til at selve strukturen
i skatte- og avgiftssystemet bør stå fast over en lengre tidsperiode,
av hensyn til forutsigbarheten for næringslivet og privatpersoner,
og at det derfor er en stor fordel at denne strukturen utformes gjennom
brede politiske forlik, slik som tilfellet var for viktige deler
av skattereformen som ble gjennomført i 2006. Det er, og vil være,
politisk uenighet om hva samlet skattenivå bør være, og om de årlige
skatte- og avgiftsvedtakene. Etter komiteens mening
reduserer ikke dette behovet for at både kortsiktige og langsiktige
effekter av aktuelle skatte- og avgiftsendringer på arbeidstilbudet,
og dermed også på statens inntekter og nasjonalformuen, blir grundig belyst. Komiteen understreker
at fordelingseffekter både på kort og lang sikt bør være tilsvarende
belyst.
Komiteen viser til at det er
nedsatt en arbeidsgruppe med deltakere fra Finansdepartementet og
Statistisk sentralbyrå som skal vurdere om arbeidstilbudsendringer
og etterspørselsendringer, og eventuelt andre dynamiske effekter,
er tilfredsstillende ivaretatt i de makroøkonomiske anslagene i
budsjettoppleggene, og hvordan dette eventuelt bør endres. I brev
datert 7. januar 2009 varsler finansministeren at Stortinget vil orienteres
om dette arbeidet i budsjettet for 2010. På dette grunnlag anbefaler
ikke finansministeren forslaget i Dokument nr. 8:2 (2008–2009) om å
nedsette et faglig utvalg for å vurdere de dynamiske effektene av
skatteendringer på kort og lang sikt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at skatte-
og avgiftssystemet har tre hovedoppgaver. Det skal skaffe inntekter
til det offentlige for finansiering av velferdsgoder. Videre skal
skattesystemet virke omfordelende og utjevnende, samt bidra til
effektiv og bærekraftig bruk av samfunnets ressurser.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke behovet for et skattesystem som bygger på skatt
etter evne. Dette har bred oppslutning ute blant folk, og sikrer
en bedre finansiering av fellesskapet. Skatt etter evne betyr at
lave inntekter må ha lav marginalskatt i forhold til høye inntekter.
Dette flertallet viser til at
det er bred enighet om at marginalskattesatsene på arbeid påvirker arbeidstilbudet,
først og fremst for de laveste inntektene. Det er viktig å utforme
skattesystemet slik at det er færrest mulig hull og unntak, altså
et bredt skattegrunnlag som gjør det mulig å ha lave skattesatser.
Generelt vil et slikt prinsipp både være mer samfunnsøkonomisk effektivt
og også virke mer rettferdig i praksis enn et system med mange hull,
smale skattegrunnlag og høye satser.
Dette flertallet viser til brev
fra finansministeren av 7. januar 2009 der det fremgår at Stortinget
vil bli orientert om arbeidet i den arbeidsgruppen som er satt ned,
i budsjettet for 2010. Dette flertallet avviser på
denne bakgrunn forslaget i Dokument nr. 8:2 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er bred enighet om at marginalskattesatsene på arbeid påvirker arbeidstilbudet.
Det er også alminnelig antatt at dette gjelder for alle inntektsintervaller,
men at påvirkningen er sterkest når det gjelder de lavere inntektsintervallene.
På dette grunnlag er det sterkt ønskelig at det offentlige søker
å hente inn nødvendige skatteinntekter gjennom et bredt skattegrunnlag
kombinert med lave marginalskattesatser. Generelt vil et slikt prinsipp
også ha positive fordelingseffekter, og oppleves som rettferdig.
Disse medlemmer peker på at det
er svært få som vil hevde at skattelettelser er "gratis" for staten,
det vil si at provenytapet som staten får ved skattelettelser i
sin helhet motsvares av økte skatteinntekter skapt av den økte aktiviteten
som det initielle skattekuttet har skapt. Men det foreligger mange
interessante faglige innspill, med ulike konklusjoner, om hvor stort
netto provenytap over tid vil være. Det foreligger også flere interessante
internasjonale studier av hvilke netto provenyeffekter som skatteendringer
i ulike land har medført. Selv om konklusjoner fra slike internasjonale
studier ikke uten videre er overførbare til norsk økonomi, ser disse
medlemmer likevel verdien av å få en bredere faglig vurdering
av dette erfaringsmaterialet. Disse medlemmer understreker
at det å kunne legge til grunn mest mulig faglig kvalitetssikrede
anslag på arbeidstilbudssensitiviteten ved ulike typer skatteendringer,
vil kunne få stor praktisk betydning for budsjettbeslutninger både
fra regjeringens og Stortingets side.
Disse medlemmer anerkjenner fullt
ut den makroøkonomiske kompetansen som Finansdepartementet og Statistisk
sentralbyrå besitter. Det vil likevel kunne være av stor verdi at
representanter for disse fagmiljøene ble supplert med representanter
fra andre fagmiljøer, for eksempel fra analyseavdelinger i finansinstitusjonene, og
med personer med spisskompetanse på andre relevante fagområder,
for eksempel innen Behavioral Finance.
Disse medlemmer viser til at
representantforslaget har fått bred støtte i forbindelse med komiteens
høring. Flere organisasjoner, blant annet NHO, HSH, FNH og Skattebetalerforeningen,
støtter forslaget om å sette ned et faglig basert utvalg for å vurdere
de dynamiske effektene ved redusert skatt på arbeid og formue.
Disse medlemmer peker på at forslagsstillerne
har bedt Regjeringen om å sette ned et faglig basert utvalg som
vurderer de dynamiske effektene ved redusert skatt på arbeid og
formue. Selv om det er grunn til å tro at de dynamiske effektene
på arbeidstilbud er lavere ved avgiftsendringer som ikke endrer
marginalskattesatsene, legges det til grunn at også dette bør omtales.
Disse medlemmer fremmer etter
dette følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sette ned et
faglig basert utvalg som vurderer de dynamiske effektene på kort
og lang sikt ved redusert skatt på arbeid og formue. Utvalget skal
se både på nasjonale og internasjonale erfaringer."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at forslagsstillerne
har bedt om at det settes en frist for et slikt utvalgsarbeid slik
at de politiske konklusjonene kan legges fram innen utgangen av
2009. På bakgrunn av tiden som er gått etter at forslaget ble satt
fram, samt ønsket om et noe utvidet mandat, finner disse
medlemmer at en slik anmodning ikke vil være realistisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge har et svært høyt skattenivå og høyt kostnadsnivå i
internasjonal sammenheng. Disse medlemmer mener derfor
at redusert skatt på arbeid og formue i Norge uten tvil vil medføre
at norsk næringsliv blir mer konkurransedyktig internasjonalt. Dette
vil resultere i økt økonomisk vekst, flere arbeidsplasser og dermed
også økte skatteinntekter til staten. Dette viser allerede internasjonalt
forskning. For å få vurdert dette i norsk sammenheng, er disse medlemmer enige
i at det er på sin plass å få satt sammen et bredt faglig basert
utvalg som vurderer de dynamiske effektene på kort og lang sikt
ved redusert skatt på arbeid og formue. Disse medlemmer minner
om at ingen høringsinstanser har sagt seg uenig i dette, men at forslaget
tvert imot har fått bred støtte fra de ulike norske fagmiljøer og
organisasjoner.