Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 5. desember 2008

Dokument 8-forslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg

Nærings- og handelsdepartementet (NHD) viser til brev fra næringskomiteen av 27.11.08 vedlagt et Dokument 8-forslag av 12.11.08 fremmet av stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg. Næringskomiteen ber om departementets vurdering av forslaget.

Stortingsrepresentantenes forslag er delt i fire deler som følger:

"I: Stortinget ber Regjeringen slå sammen ØSE og NVR slik at sannsynligheten for å få aktivert kapital øker, og flytte hovedforvaltningen av fondet til Kirkenes.

II: Stortinget ber Regjeringen fjerne begrensninger på maksimal engasjementsstørrelse samt åpne for at fondene kan yte ordinære lån, gitt at det ikke finnes nesten like gode private tilbud.

III: Stortinget ber Regjeringen samlokalisere og slå sammen forvaltningsorganisasjonene i Innovasjon Norge og Norfund, samt flytte fondsforvaltningen til Kirkenes for å styrke den regionale tilstedeværelsen.

IV: Stortinget ber Regjeringen videreutvikle Tilskuddsfondet (TNR), samt vurdere det geografiske virkeområdet for fondene på nytt."

Generell informasjon om investeringsfondene, TNR og Norfund:

Hovedadministrasjonen av Investeringsfond for Nordvest-Russland (NVR), Tilskuddsfond for næringssamarbeid med Nordvest-Russland (TNR) og Investeringsfond for Øst-Europa (ØSE) skjer ved Fondsavdelingen (FOND) ved Innovasjon Norges hovedkontor i Oslo samt ved et kontor i Kirkenes. Kontoret i Kirkenes ble opprettet for to år siden for å få større grad av nærhet til det geografiske dekningsområdet for NVR. Kontoret i Kirkenes tilbyr de samme tjenestene som kontoret i Oslo.

NVR og ØSE har ulike dekningsområder. NVR dekker Murmansk oblast, Arkhangelsk oblast, det autonome området Nenets og republikken Karelen. ØSE dekker SUS-landene og de landene i Øst-Europa som ikke er medlemmer av EU. Tilskuddsfondet er knyttet opp mot NVR. Fondet har en ramme på 30 mill. kroner, 21,16 mill. kroner er gitt i tilskudd og det er derfor 8,84 mill. kroner tilgjengelig til nye prosjekter.

NVR er på 150 mill. kroner og ØSE er på 120 mill. kroner. NVR har pr. dags dato foretatt 13 investeringer med et utbetalt beløp på 49,09 mill. kroner. Tre nye investeringer i Nordvest-Russland er foretatt etter at kontoret i Kirkenes ble opprettet –to i Murmansk (Rambøll Engineering og TechnoparkNOR) og ett i Arkhangelsk (White Sea Innovation). Tilsagn under fondet er på 4,25 mill. kroner.

ØSE har foretatt 19 investeringer med et utbetalt beløp på 75,47 mill. kroner. Tilsagn under fondet er på 23,95 mill. kroner.

Både NVR og ØSE er kommersielt rettede investeringsfond, noe som innebærer at fondene deltar i prosjekter på samme vilkår som private partnere. Fondene tar aldri majoritetsposisjon ved at det maksimalt kan investeres tilsvarende 49 pst. eierandel i selskapet, beløpsmessig begrenset oppad til norske medinvestorers investering, dog slik at fondenes investeringer ikke kan overstige henholdsvis 30 og 15 mill. kroner. Kommersielle, privatøkonomiske kriterier vektlegges ved investeringsbeslutningene.

Norfund er et statlig særlovsselskap som investerer i private virksomheter i utviklingsland. Det ble opprettet i 1997 og er eiet av staten ved Utenriksdepartementet. Norfunds investeringskapital bevilges over bistandsbudsjettet. Norfund har hovedkontor i Oslo med lokale kontorer i Costa Rica, Sør-Afrika og Kenya. Norfunds mål er å bidra til utvikling i fattige land gjennom lønnsomme investeringer. Definisjonen på fattige land er slik at den omfatter de fleste land i Afrika, Asia og Latin-Amerika. I tillegg har fondet noe aktivitet på Balkan.

Vedrørende forslag I:

"Stortinget ber Regjeringen slå sammen ØSE og NVR slik at sannsynligheten for å få aktivert kapital øker, og flytte hovedforvaltningen av fondet til Kirkenes."

Det fremgår av det ovenstående at utnyttelsen av ØSE er relativt høy, mens NVR har betydelig ledig kapasitet. Da fondene ble opprettet ga dette uttrykk for regjeringens prioriteringer på tidspunktet for opprettelsen. Disse prioriteringene har ikke endret seg. Etterspørselen etter midler fra ØSE er større enn etter midler fra NVR. Fondsmidlene vil kunne bli ytterligere aktivert ved sammenslåing, men de vil da trolig bli brukt i andre områder enn i Nordvest-Russland. Dette vil etter departementets mening være uheldig.

Innovasjon Norge har opplyst at den faktiske etterspørselen fra norske selskaper etter midler fra investeringsfondene gjør at det i stor grad er snakk om saksbehandling av prosjekter andre steder i Russland enn i Murmansk. Når det gjelder Arkhangelsk eller Karelen og det øvrige Russland samt de andre 16 landene ØSE kan investere i, er tilgjengeligheten fra Oslo bedre enn fra Kirkenes. Søkere til midler under NVR og ØSE finner det ofte praktisk å ha møter med FOND i Oslo på reise til eller fra investeringsprosjektet. En hovedtyngde av bedriftene som viser interesse for fondene er hovedsakelig lokalisert til Sør-Norge.

FOND har også opparbeidet et betydelig nettverk gjennom de trettitalls investeringer som er gjort fra Murmansk i nord til Baku i sør. Av institusjonelle bilaterale og multilaterale medinvestorer kan nevnes IFC (Verdensbankens investeringsfond), EBRD (Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling), NEFCO (nordisk miljøinvesteringsfond), SITRA (finsk statlig investeringsfond), FMO (nederlandsk statlig investeringsfond) i tillegg til ca. 60 norske bedrifter og et minst like stort antall private investorer.

FONDs kontor i Oslo mottar den overveiende delen av søknader om investeringsmedvirkning, men gjennom samarbeid med kontoret i Kirkenes ivaretas nærhet til Nordvest-Russland og vel integrerte bedriftsnettverk som bidrar positivt til NVR og ØSE.

En sammenslåing av fondene vil kunne føre til at hoveddelen av investeringsmidlene kanaliseres til prosjekter i Øst-Europa på bekostning av prosjekter i Nordvest-Russland. En slik utvikling vil ikke være ønskelig. Fondene investerer sammen med bedrifter fra hele landet. Dagens administrative løsning med medarbeidere både i Kirkenes og Oslo er derfor mest hensiktsmessig for å ivareta behovet for kontakt med norsk næringsliv og med markedene for fondenes virksomhet.

Vedrørende forslag II:

"Stortinget ber Regjeringen fjerne begrensninger på maksimal engasjementsstørrelse samt åpne for at fondene kan yte ordinære lån, gitt at det ikke finnes nesten like gode private tilbud."

Mht. størrelsen på engasjementer fra NVR, så er denne begrenset til 30 mill. kroner pr. prosjekt. For ØSE er begrensningen i størrelsen på enkeltengasjementer 15 mill. kroner pr. prosjekt. Begrunnelsen for begrensningene i engasjementsstørrelse i begge fond er at fondene ikke skal bli for eksponert i enkeltsaker. Det er videre et viktig poeng at det skal foreligge god risikospredning i porteføljen.

Når det gjelder forslaget om at fondene skal kunne tilby ordinære lån, så vil departementet vise til at formålet med opprettelsen av fondene var å bidra til å styrke norske bedrifters egenkapital i forbindelse med investeringer i øst. Det er egenkapital som sammen med aktiva skal danne grunnlag for lånefinansiering. Det er etter departementets vurdering uheldig å operere med lån og egenkapital fra samme institusjon. En løsning med slike lån vil videre kreve en sterk utbygging av administrasjonen.

Vedrørende forslag III:

"Stortinget ber Regjeringen samlokalisere og slå sammen forvaltningsorganisasjonene i Innovasjon Norge og Norfund, samt flytte fondsforvaltningen til Kirkenes for å styrke den regionale tilstedeværelsen."

Innovasjon Norges to investeringsfond og Norfund har totalt forskjellige formål. Innovasjon Norges fond investerer i Nordvest-Russland og Sentral- og Øst-Europa, mens Norfund investerer i utviklingsland. Bak opprettelsen av Norfund ligger bistandsmessige betraktninger, mens NVR og ØSE er kommersielt rettet.

Etter departementets mening er forslaget om å fusjonere tre så totalt forskjellige fond lite hensiktsmessig. Til det er målgruppen fondene imellom for forskjellig, og de retter seg primært mot forskjellige geografiske områder. Norfund er et bistandspolitisk virkemiddel med en investeringskapital på 4,3 mrd. kroner, og med geografisk fokus på Afrika, Asia og Mellom-Amerika. Det er videre ingen krav om medvirkning fra norske bedrifters side. NVR og ØSE er et næringspolitisk virkemiddel så godt som uten geografisk overlapping med Norfund og de saminvesterer med norsk næringsliv i sine virkeområder. Det synes derfor ikke å foreligge gode grunner for sammenslåing og flytting.

Vedrørende forslag IV:

"Stortinget ber Regjeringen videreutvikle Tilskuddsfondet (TNR), samt vurdere det geografiske virkeområdet for fondene på nytt."

TNRs retningslinjer fastslår at bruken av midlene i fondet er forbeholdt prosjekter som kan lede til investeringer i dekningsområdet til Investeringsfond for Nordvest-Russland. Pr. i dag er det 8,84 mill. kroner tilgjengelige midler i fondet, noe departementet anser som tilstrekkelig.

En styrking av fondet vil kreve midler over statsbudsjettet. Eventuelle bevilgninger til fondet vurderes årlig i forbindelse med arbeidet med St.prp. nr. 1.

Fondenes geografiske virkeområde reflekterer regjeringens prioriteringer av de aktuelle områdene, og disse prioriteringene er ikke endret.