Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Arild Stokkan-Grande
og Tom Strømstad Olsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn Røe
Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig
Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad
Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til at Representantforslag
nr. 18 (2008–2009) foreslår å utrede konsekvensene av å gjøre kommunene
og fylkeskommunene regnskapspliktige etter regnskapsloven. Komiteen viser
til svarbrevet fra kommunal- og regionalministeren datert 16. desember
2008 som er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at forslagsstillerne mener
effektivisering av offentlig sektor skal skje gjennom en markedsorientert
politikk med virkemidler som stykkpris, konkurranseutsetting, fritt
brukervalg og utfordringsrett. Flertallet er sterkt
uenig med forslagsstillerne i at markedskreftene er best egnet til
å gi innbyggerne i kommunene gode velferdstilbud. Flertallet mener
den internasjonale finanskrisen blant annet har vist at det er nødvendig
med mindre markedsorientert politikk, ikke mer, slik forslagsstillerne
fra Fremskrittspartiet tar til orde for.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at det finansielle
budsjett- og regnskapssystemet som benyttes i dag har bakgrunn i
at formålet med kommunal virksomhet ikke er å oppnå et økonomisk
resultat. Systemet skal ta utgangspunkt i og være tilpasset kommunal
sektors karakter og egenart.
Dette flertallet vil peke på
at de grunnleggende prinsippene i regnskapsloven er utformet med
sikre på å måle om bedriften gir eierne et økonomisk resultat. Formålet
med kommunal virksomhet og bedriftenes virksomhet er således ulik
når det gjelder økonomisk resultat.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener dagens finansielle budsjett-
og regnskapssystemer fungerer på en god måte, og at dagens regler
er godt egnet til å ivareta kommunenes og fylkeskommunenes formål
og hensynet til en sunn økonomiforvaltning.
Flertallet vil på denne bakgrunn
ikke bifalle forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til bakgrunnsteksten i representantforslaget
og forslaget som sådan. Det er sterke indikasjoner på at man ved
dagens lovgivning ikke har gode forutsetninger for å se kostnadene
ved slitasje og elde i kommunale budsjetter og regnskaper. Dette
medfører at man ikke har tilstrekkelig sammenligningsgrunnlag for
å kunne vurdere offentlig drift opp imot andre måter å organisere
kommunal tjenesteproduksjon eller andre eierskapsmodeller av produksjonsenhetene. Disse
medlemmer finner dette svært betenkelig da dette over tid sannsynligvis
rammer innbyggerne i kommunene og fylkeskommunene gjennom merkostnader
og dårligere tjenestetilbud. Ved dagens system påføres kommunene
unødige merkostnader på grunn av at kostnader som vedlikehold og
avskrivninger ikke føres over regulær drift med mindre man faktisk
foretar bevilgningen. Disse medlemmer vil minne om
at forslaget ikke er et forslag om å foreta en lovendring, men å
utrede konsekvensene av en mulig lovendring. Disse medlemmer er
av den oppfatning at kunnskap og innsikt er gode komponenter i enhver
beslutningsprosess. Disse medlemmer er overrasket
over at flertallet er imot å utrede noe som de beste grunner taler
for vil kunne medføre en bedre økonomistyring og mer forsvarlig
ressursbruk i kommunal og fylkeskommunal sektor, og derved takker
nei til mer kunnskap og innsikt før beslutninger blir fattet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene
av å gjøre kommuner og fylkeskommuner regnskapspliktige etter regnskapsloven."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at kommunal sektor og private selskaper periodiserer kostnader
ulikt, som blant annet innebærer at kommunal sektor ikke har avskrivninger med
resultatmessige konsekvenser, og at man dermed ikke får synliggjort
kostnadene ved dårlig vedlikehold av kommunale bygg og kommunal
infrastruktur. Disse medlemmer er enig i at dette
bør gjøres på en mer hensiktsmessig og fornuftig måte enn i dag.
Disse medlemmer viser til brevet
fra departementet der forskjellene i regnskapsformen til henholdsvis
et privat selskap og en kommune vektlegges. Departementet mener
blant annet at prinsippene for et resultatorientert regnskap etter regnskapsloven
ikke kan benyttes i kommunal sektor uten modifiseringer som er basert
på formålet med kommunal virksomhet.
Disse medlemmer mener det bør
utredes ulike måter å sikre at grunnlaget for konkurranseutsetting
i kommunal sektor forbedres og at det gjennom økonomisystemet/organiseringen sikres
bedre vedlikehold. Disse medlemmer vil imidlertid
ikke konkludere nå med at den rette måten er å bruke regnskapsformen
fra private selskaper, men vil imøtese en utredning som kan belyse
dette bedre.