Det er behov for å styrke Arbeids- og velferdsetatens
driftsbevilgning i 2009 for å kunne sikre et godt nivå på etatens
tjenester og for at etaten kan være beredt på å takle et høyere ledighetsnivå
i 2. halvår 2009.
Det er avdekket avvik i fastsatte kvalitetskrav
til saksbehandlingen i Arbeids- og velferdsetaten. Etaten står overfor
utfordringer på flere nivåer når det gjelder å sikre brukerne rett
ytelse til rett tid.
Den kraftige nedgangen i norsk og internasjonal økonomi
har ført til en kraftig vekst i arbeidsledigheten, og det er grunn
til å forvente en fortsatt oppgang i ledigheten i månedene fremover.
Dette vil kreve ytterligere oppfølging av Arbeids- og velferdsetaten.
En vurdering av forventet sysselsettingsutvikling og behovene for nye
tiltaksplasser vil tas i en helhetlig gjennomgang av utsiktene for
norsk økonomi i Revidert nasjonalbudsjett, og det er følgelig ikke
et tema i denne stortingsproposisjonen.
Ett av de tre tiltakene som proposisjonen redegjør
nærmere for er:
Det foreslås at driftsbevilgningen til Arbeids-
og velferdsetaten i 2009 styrkes med totalt 710 mill. kroner. Om
lag 430 mill. kroner av bevilgningen er nødvendig for at etaten
samlet sett skal kunne opprettholde bemanningen ved inngangen til 2009
og dekke økte utgifter som følge av økt premiesats fra Statens Pensjonskasse.
Om lag 80 mill. kroner skal finansiere tiltak som skal bidra en
mer sikker drift av IKT-systemene i etaten. I tillegg foreslås det
at det bevilges om lag 200 mill. kroner for å kunne håndtere en
forventet fremtidig vekst i ledigheten. Videre foreslås det at departementet
styrkes med 3 mill. kroner for å forsterke departementets kontroll
og oppfølging av Arbeids- og velferdsetaten.
Gjennom Nav-reformen er det antatt administrative
gevinster. Med den styrking som her foreslås vil etatens bemanning
ved utgangen av 2009 ligge over etatens langsiktige bemanningsbehov
etter at reformen er gjennomført. Det vil derfor være grunnlag for
gradvis å trappe ned bemanningsnivået i etaten. Usikkerheten rundt ledighetsutviklingen
vil også være med på å styre bemanningsbehovet fremover. Regjeringen vil
komme tilbake til dette gjennom de årlige budsjettproposisjonene.
Det vises til proposisjonens kapittel 1.2.3
for nærmere redegjørelse.
Formålet med de tiltak som gjennomføres og den økonomiske
styrkingen som foreslås i denne proposisjonen, er å gi Arbeids-
og velferdsetaten et bedre handlingsrom til å kunne:
sikre rett ytelse
til rett tid, dvs. ikke lenger ha uønskede restanser samtidig som
man sikrer nødvendig kvalitet i saksbehandlingen
bidra til god oppfølging av brukerne i
tråd med Nav-reformens mål, herunder god tilgjengelighet for brukerne
bidra til økt stabilitet i etatens IKT-systemer
for å sikre jevn saksproduksjon
gjøre etaten bedre i stand til å møte en
situasjon med økende arbeidsledighet.
Dette vil blant annet bidra til bedre kapasitet
ved Nav-kontorene, samt dempe presset mot de kommunale tjenestene
ved disse kontorene som i en periode har hatt økt belastning.
Usikkerheten rundt ledighetsutviklingen og andre
viktige rammebetingelser gjør at etaten vil kunne stå overfor store
nye utfordringer i tiden fremover.
Arbeids- og velferdsdirektoratet skal rapportere, både
på oppfølging og effekt av de konkrete tiltakene, samt at det redegjøres
for hvordan ressursstyrkingen er benyttet.
Det vises til proposisjonens kapitler 1.3 og
4.2.6 for nærmere redegjørelse.
Samlet sett for årene 2006 til 2009 er de totale statlige
utgiftene knyttet til omstillingskostnadene ved Nav-reformen anslått
til om lag 4,5 mrd. kroner. Den statlige omstillingen utgjør om lag
3,7 mrd. kroner, mens kommunene er kompensert med om lag 0,8 mrd.
kroner over rammetilskuddet til kommunene.
Statlige reformkostnader er finansiert over
kap. 604 Nav-reform og pensjonsreform. De største utgiftspostene
på den statlige siden er knyttet til etablering av Nav-kontorer.
Kommunenes kompensasjon skal dekke kommunenes
utgifter knyttet til å etablere minimumsløsningen for kommunal deltakelse
i Nav-kontoret. Det er lagt til grunn at kompensasjonen skal innlemmes
i rammetilskuddet til kommunene når ordningen er landsdekkende.
I St.prp. nr. 46 (2004–2005) Ny arbeids- og velferdsforvaltning
ble "et grovt og foreløpig anslag" for de samlede reformkostnadene
angitt til om lag 3 mrd. kroner. I de årlige budsjettproposisjonene
har det blitt gitt nye oppdaterte anslag for de samlede kostnadene
ved reformen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Elementer som
har bidratt til økte kostnader sammenlignet med det opprinnelige
anslaget er:
etablering av fylkesvise
forvaltningsenheter, som ikke inngikk i det opprinnelige anslaget
økte kostnader til IKT-basisløsning etter
gjennomført kvalitetssikring, omtalt i budsjettproposisjonen for
2008
økte kostnader til selve etableringene
av kontorene, forvaltningsenheter og Nav-kontorer, omtalt i budsjettproposisjonen
for 2009.
Det vies til proposisjonens kapittel 2.3.4 for nærmere
redegjørelse.
Arbeids- og velferdsetatens driftsbudsjett er
en videreføring av de to tidligere etatenes driftsbevilgning. Driftsbevilgningen
til etaten har i de årlige budsjettene blitt korrigert for oppgaveendringer,
nye satsinger og pris- og lønnsjusteringer. Det har i reformperioden
vært forutsatt at etatens løpende tjenesteproduksjon skulle opprettholdes.
For å øke saksbehandlingskapasiteten i etaten med
sikte på å bygge ned restanser og redusere saksbehandlingstiden,
besluttet departementet i juli 2008 at inntil 40 mill. kroner kunne
omdisponeres fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for
arbeidssøkere, til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsmidler.
Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning
ble ytterligere styrket i 2008 med 60 mill. kroner, jf. St.prp.
nr. 87 (2007–2008) Om styrking av arbeids- og velferdsetaten i 2008
og Innst. S. nr. 19 (2008–2009). Dette innebærer en samlet styrking
av etatens driftsbevilgning på 100 mill. kroner. Denne ble videreført
for hele 2009. Videre har etaten i 2009 blitt styrket med 156 mill.
kroner i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 37 (2008–2009)
Tiltak for arbeid, jf. Innst. S. nr. 139 (2008–2009).
I 2006 og 2007 hadde etaten et mindreforbruk
på henholdsvis 131 og 253 mill. kroner på kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
post 1 Driftsutgifter, som ble overført til påfølgende år. I 2008
har etaten benyttet disponibelt beløp fullt ut, det vil si at aktiviteten
har vært på et betydelig høyere nivå enn i 2007.
Arbeids- og velferdsetaten bygde gjennom høsten
2008 opp bemanningen for å få kontroll over restansesituasjonen.
Dette var mulig gjennom den styrkingen etaten ble tilført høsten
2008. I tillegg har Arbeids- og velferdsetaten hatt en økning i
løpende driftsutgifter, særlig knyttet til IKT-driftsutgifter, husleie
og konsulenter.
Bemanningen etaten hadde ved utgangen av 2008
ligger over det etaten har budsjettramme for i 2009 og er til dels
dekket gjennom midlertidige ansettelser. Regjeringen mener det er avgjørende
å sikre etaten reelle muligheter til å opprettholde tjenesteproduksjonen
i 2009.
Det vises til proposisjonens kapittel 3.7.1
for nærmere redegjørelse.
Departementet uttaler at Arbeids- og velferdsetaten
er en av de største og mest komplekse virksomhetene i Norge. Etableringen
av etaten har ført med seg en omfattende omstilling i organisasjonen
som ennå ikke er sluttført. Utviklingen i økonomien har også gitt
nye utfordringer.
Det er behov for å styrke departementets kapasitet
til å styre og følge opp Arbeids- og velferdsetaten. Det vil være
et særskilt fokus på etatens arbeid med både internkontroll og generell økonomistyring.
Det er også aktuelt å bruke ekstern bistand til evaluering av situasjonen
på spesielle fagområder.
Denne styrkingen skal ikke endre ansvarsdelingen
mellom direktorat og departement, men skal kunne gi departementet
et mer selvstendig grunnlag for å vurdere etatens gjennomføring
og måloppnåelse.
Det vises til proposisjonens kapittel 4.2.4.4
for nærmere redegjørelse.
Det er behov for å styrke Arbeids- og velferdsetatens
driftsbevilgning i 2009 for å kunne sikre et godt nivå på etatens
tjenester og for at etaten kan være beredt på å takle et høyere ledighetsnivå
i 2. halvår 2009.
Arbeids- og velferdsetaten styrket bemanningen i
forvaltningsenhetene og Nav-kontorene i 2. halvår 2008 for å få
kontroll over restansesituasjonen. Den økte bemanningen har gitt
en bedring i restansesituasjonen. Det er fortsatt behov for å få
restansene ytterligere ned og for å møte en økning i antall krav
om ytelser, spesielt dagpenger.
Noe av bakgrunnen for fylkenes stramme driftssituasjon
er at etaten har hatt en vekst i driftsutgifter til IKT og til økte
husleieutgifter som følge av Nav-reformen og pensjonsreformen. I
tillegg har Statens Pensjonskasses premiesats for pensjon økt fra
2008 til 2009, som utgjør en økning i etatens utgifter på om lag
110 mill. kroner i 2009. Utgifter til pensjonspremie er, sammen med
lønn mv., en del av de samlede kostnadene Arbeids- og velferdsetaten
har knyttet til sine ansatte, og svingninger i disse utgiftene skal
normalt håndteres innenfor budsjettrammen. Dersom Arbeids- og velferdsetaten
skulle dekke inn disse kostnadene i 2009, måtte det skje gjennom
å redusere tjenesteproduksjonen, noe som vil være uheldig i dagens
situasjon.
Regjeringen foreslår videre at etatens driftsbevilgning
for 2009 økes med 200 mill. kroner for å forberede etaten på et
eventuelt høyere ledighetsnivå enn det som er lagt til grunn i St.prp.
nr. 37 (2008–2009).
For raskt å iverksette tiltak som kan sikre
en mer sikker drift av IKT-systemene er det behov for å styrke Arbeids-
og velferdsetaten med 80 mill. kroner i 2009.
Samlet sett foreslås det at Arbeids- og velferdsetatens
driftsbevilgning styrkes med totalt 710 mill. kroner i 2009.
Gjennom Nav-reformen er det antatt administrative
gevinster. Med den styrking som her foreslås vil etatens bemanning
ved utgangen av 2009 ligge over etatens langsiktige bemanningsbehov
etter at reformen er gjennomført. Det vil derfor være grunnlag for
gradvis å trappe ned bemanningsnivået i etaten. Regjeringen vil
komme tilbake til dette gjennom de årlige budsjettproposisjonene.
Gjennomgangen i denne proposisjonen har vist at
det er behov for å styrke departementets kontroll og oppfølging
av Arbeids- og velferdsetaten. Det foreslås derfor å styrke Arbeids-
og inkluderingsdepartementet med 3 mill. kroner til dette formålet.
Det vises til proposisjonens kapittel 4.2.5
for nærmere redegjørelse.