Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og
fra Venstre, André N. Skjelstad, understreker det kritisk
viktige i at den samlede Arbeids- og velferdsetaten fungerer tilfredsstillende
og innfrir de forventninger og krav Stortinget har stilt. Arbeids-
og velferdsetaten representerer kjernen i det norske velferdssamfunnet
og mange hundre tusen menneskers hverdag er avhengig av at denne
etaten fungerer og leverer tjenester i tråd med vedtatte lover og
rettigheter. Med dette som utgangspunkt har komiteen funnet
det nødvendig å hastebehandle proposisjonens forslag om styrking
av Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning for 2009. De øvrige
deler av proposisjonen kommer komiteen nærmere tilbake
til i en egen innstilling etter at det er gjennomført en åpen høring
i komiteen.
Komiteen viser til at det samlet
sett foreslås en styrking av Arbeids- og velferdsetatens driftsbevilgning
med totalt 710 mill. kroner i 2009. Av dette medgår 320 mill. kroner
til å opprettholde den bemanning Arbeids- og velferdsetaten hadde
ved inngangen til 2009, samt at etaten må dekke inn en økt premiesats
i Statens Pensjonskasse på 110 mill. kroner, noe som ville betydd
nedbemanning dersom dette ikke ble bevilget. Således konstaterer komiteen at
til sammen 430 mill. kroner av den totale styrkingen på 710 mill.
kroner medgår til å opprettholde bemanningen som etaten hadde ved
inngangen av 2009 mens styrkingen på 200 mill. forbereder etaten
på et høyere arbeidsledighetsnivå.
Komiteen har merket seg at Arbeids-
og velferdsetaten er tilført betydelige ekstrabevilgninger de to
siste årene, samt at antall årsverk har økt med 784 fra 1. mars
2005 til 1. mars 2008.
Komiteen forventer derfor nå
at dette, sammen med den ytterligere styrking som foreslås i denne
proposisjonen, vil gjøre etaten i stand til å innfri formålet i
Nav-reformen med:
Flere i arbeid –
færre på stønad.
Enklere for brukerne og tilpasset brukernes
behov.
En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.
Komiteen viser til at det i proposisjonens kapittel
1.3 "Forventet effekt" fremholdes at de tiltak som foreslås gjennomført
og den økonomiske styrking det her legges opp til, "blant annet
vil bidra til bedre kapasitet ved Nav-kontorene, samt dempe presset
mot de kommunale tjenestene ved disse kontorene som i en periode
har hatt økt belastning". Komiteen vil presisere
sin forståelse av dette dit hen at tiltakenes formål er å bedre
kapasiteten ved Nav-kontorene og dempe presset mot økonomisk sosialhjelp
og de kommunale tjenestene grunnet lange ventetider til trygdeytelser.
Komiteen viser til at Regjeringen
i proposisjonen selv peker på at det gjennom Nav-reformen antas
administrative gevinster. Komiteen er enig i denne
vurderingen. Videre konstateres det i proposisjonen at med den styrkingen
det nå legges opp til, vil etatens bemanning ved utgangen av 2009
ligge over etatens langsiktige bemanningsnivå. Komiteen legger
til grunn at det i denne typen reform og omorganiseringsprosjekt
vil kunne være behov for en ressursstyrking i gjennomføringsfasen,
men at det over noe tid vil være mulig å hente ut betydelige rasjonaliseringseffekter. Komiteen er
derfor tilfreds med at Regjeringen selv skriver i proposisjonen
at:
"Det vil derfor være grunnlag for gradvis å trappe
ned bemanningsnivået i etaten."
Komiteen vil understreke at dette
må avpasses de utfordringer som etaten stilles overfor i forbindelse
med den kraftige økningen i arbeidsledigheten.
Komiteen vil imidlertid også
understreke at de utfordringene Nav står overfor favner langt videre
enn å sørge for rettidig behandling og utbetaling av ledighetstrygd.
Dette er imidlertid forhold som komiteen kommer tilbake
til i en senere innstilling.
Komiteen er tilfreds med at departementet
i proposisjonen peker på at det er behov for å styrke departementets
kapasitet til å styre og følge opp Arbeids- og velferdsetaten, og
ser på dette som en erkjennelse av at oppfølgingen kan bli bedre.
Når det slås fast at målet for denne styrkingen er å kunne gi departementet
et mer selvstendig grunnlag for å vurdere etatens gjennomføring
og måloppnåelse, er dette i tråd også med det behov Stortinget har
for å kunne følge gjennomføring og resultat- og måloppnåelse. Komiteen legger
derfor til grunn at Regjeringen på egnet måte i tiden fremover vil
holde Stortinget løpende orientert om Nav-reformens gjennomføring,
resultat- og måloppnåelse.
Komiteen viser til at de ulike
partier vil komme tilbake til alle de øvrige forhold som situasjonen i
Nav reiser når komiteen skal sluttbehandle St.prp. nr. 51 (2008–2009)
i en egen innstilling i en senere sak.