Europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/123/EF om
tjenester i det indre marked (tjenestedirektivet) ble vedtatt i
EU 12. desember 2006. Direktivet anses som EØS-relevant.
Regjeringen ber om Stortingets samtykke til deltakelse
i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av tjenestedirektivet
i EØS-avtalen. Stortingets samtykke er nødvendig fordi gjennomføringen
i norsk rett nødvendiggjør lovvedtak, og fordi innlemmelsen anses
som en sak av særlig viktighet, jf. grunnloven § 26, annet ledd.
For at Norge og de øvrige EØS/EFTA-statene ikke skal forsinke gjennomføringen
av tjenestedirektivet, legges det opp til at Stortingets samtykke
innhentes før det er truffet beslutning i EØS-komiteen.
Utkast til beslutning i EØS-komiteen og direktiv 2006/123/EF
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Lik og ikke-diskriminerende rett til handel
med tjenester er et grunnleggende prinsipp i EF-traktaten og i EØS-avtalen.
Tjenestedirektivet bygger på dette prinsippet, slik det også er
utviklet gjennom rettspraksis fra EF-domstolen og EFTA-domstolen.
Tjenestesektoren står for ca. 70 prosent av BNP og sysselsetting
i EU og EØS-området. Om lag 95 prosent av alle nye arbeidsplasser
skapes i tjenestesektoren. Likevel utgjør handel med tjenester kun
20 prosent av all grenseoverskridende handel. Ifølge Europakommisjonen
(Kommisjonen) skyldes dette bl.a. uklare nasjonale rettsregler,
mangel på gjensidig tillit og proteksjonistiske tiltak. En oppstykking av
det indre markedet for tjenester anses å ha en negativ innvirkning
på hele den europeiske økonomien. Dette gjelder særlig for konkurranseevnen
til små og mellomstore bedrifter (SMB), som er i overveiende flertall
innenfor tjenestesektoren.
Formålet med tjenestedirektivet er å forenkle handelen
med tjenester, fjerne unødvendige handelshindringer, gjøre det enklere
å etablere virksomhet, øke forbrukerbeskyttelsen ved kjøp av tjenester
og skape flere arbeidsplasser. Samtidig ønsker man å sikre en avansert
europeisk, sosial modell. EUs institusjoner legger i gjennomføringen
av det indre marked vekt på en rett balanse mellom åpenhet i tjenestesektoren,
og å bevare offentlige tjenester, sosiale rettigheter og forbrukerrettigheter.
Tjenestedirektivet skal bidra til å fjerne ubegrunnede
og unødvendige administrative krav som hindrer etablering og handel
med tjenester. Medlemsstatene kan imidlertid beholde gjeldende krav
til en tjeneste eller tjenesteyter eller innføre nye, dersom de
er begrunnet i visse nærmere bestemte samfunnshensyn, ikke innebærer
forskjellsbehandling basert på nasjonalitet, og er forholdsmessige.
EUs forslag til tjenestedirektiv ble vedtatt
av Rådet og Europaparlamentet 12. desember 2006. Gjennomføringsfristen
for medlemsstatene er 3 år fra dagen etter offentliggjøringen i
Den europeiske unions tidende, dvs. 28. desember 2009. Det samme
vil gjelde for EØS/EFTA-statene ved innlemmelse av direktivet i
EØS-avtalen. Direktivet gjelder i utgangspunktet alle tjenester
som er omfattet av EØS-avtalen. Tjenestedirektivet viser til definisjonen
av begrepet tjenester i EF-traktaten artikkel 50, som tilsvarer
EØS-avtalen artikkel 37. Tjenester omfatter all økonomisk tjenestevirksomhet
som normalt ytes mot betaling. Det er juridiske personer, dvs. foretak
og enkeltmannsforetak, som omfattes av reglene om tjenester.
Det legges til grunn at tildeling og bruk av
tillatelse til leting etter og utvinning av petroleum faller utenfor
tjenestedirektivets virkeområde. Det samme gjelder transport av
produsert gass fra produksjonsstedet på kontinentalsokkelen til endelig
ilandføringssted. Disse aktiviteter vil være regulert av EUs konsesjonsdirektiv
og gassmarkedsdirektiv II. Videre drøfter fortalen punkt 34 offentlige
og offentlig finansierte tjenester, og fastslår blant annet at kurs
tilbudt etter et nasjonalt utdanningssystem faller utenfor tjenestedirektivets
virkeområde.
Tjenestedirektivet unntar i artikkel 2 nr. 2
en rekke tjenestesektorer fra direktivets virkeområde, herunder
finansielle tjenester, elektronisk kommunikasjon, transporttjenester
inkludert havnetjenester, helsetjenester, pengespilltjenester, audiovisuelle
tjenester, bemanningsforetak, sosiale tjenester og private sikkerhetstjenester.
Videre følger det av artikkel 3 at andre rettsakter, som
for eksempel utsendingsdirektivet og yrkeskvalifikasjonsdirektivet,
går foran tjenestedirektivet ved konflikt.
Utøvelse av offentlig myndighet faller utenfor EØS-avtalen
og tjenestedirektivet.
Når det gjelder offentlige tjenester, gjelder tjenestedirektivet
kun for tjenester som er av økonomisk karakter. Dette følger av
tjenestebegrepet. Videre gjelder direktivet kun dersom disse tjenestene
er konkurranseutsatte. Det pålegger ikke medlemsstatene å liberalisere
offentlige tjenester, og hindrer ikke rekommunalisering av offentlige
tjenester som er satt ut på anbud. Direktivet presiserer videre
at det ikke berører medlemsstatenes adgang til å velge hvordan offentlige
tjenester skal organiseres og finansieres.
Det fremgår uttrykkelig av tjenestedirektivet
artikkel 1 nr. 6 at det ikke berører medlemsstatenes arbeidsrett,
verken i lov, kontrakt eller i tariffavtaler. Direktivet berører
heller ikke forhandling, inngåelse eller anvendelse av tariffavtaler, eller
retten til arbeidskamp. I den grad arbeidsrett er berørt av EØS-avtalen
i dag, vil EØS-avtalen fremdeles regulere dette området, ikke tjenestedirektivet.
Det er i dag et generelt prinsipp at nasjonal rett må "respektere",
eller være i "samsvar med", fellesskapsrettens regler. Nasjonal
rett kan ikke stride mot reglene i EF-traktaten/EØS-avtalen eller
andre direktiver eller forordninger. Tjenestedirektivet endrer ikke
på dette prinsippet.
Tjenestedirektivet fastsetter at tjenesteytere
er underlagt reglene i den staten der de er etablert (etableringsstaten).
Dette er i samsvar med gjeldende EØS-rett. Dersom det kreves tillatelse
for å drive en tjenestevirksomhet, skal kravene som stilles overfor
tjenesteyteren være ikke-diskriminerende, begrunnet i tvingende
allmenne hensyn og forholdsmessige. Det kan ikke stilles krav om at
man skal ha en bestemt nasjonalitet, eller være bosatt i det landet
man ønsker å etablere seg i. Det kan heller ikke stilles krav om
at man kun skal kunne være etablert i én medlemsstat.
Tjenestedirektivets artikkel 16 sier at vertsstaten (den
staten der tjenesteyteren utfører tjenester på midlertidig basis)
skal respektere tjenesteyteres rett til å yte tjenester på midlertidig
basis på deres territorium. Bestemmelsen gjenspeiler retten til
å yte tjenester i EØS-avtalen.
Vertsstaten kan anvende sine regler overfor tjenesteytere
fra andre EØS-stater så lenge de er begrunnet i hensynet til offentlig
orden, offentlig sikkerhet, helse eller miljø. I tillegg må reglene være
ikke-diskriminerende og forholdsmessige. Muligheten for regulering
av virksomheten til midlertidige tjenesteytere er noe innskrenket sammenlignet
med reglene i EØS-avtalen. Mens EØS-avtalen aksepterer at nasjonale
krav til midlertidig tjenesteyting kan være begrunnet i alle tvingende
allmenne hensyn, er det kun de fire hensynene som er nevnt ovenfor
som kan begrunne nasjonale krav etter tjenestedirektivet. Alle unntakene
som gjelder for tjenestedirektivet generelt, gjelder også for reglene
om midlertidig tjenesteyting.
Det er gjort egne unntak i artikkel 17 fra bestemmelsene
om midlertidig tjenesteyting, som kommer i tillegg til unntakene
som gjelder for hele direktivet. Dette gjelder blant annet for tjenester av
allmenn økonomisk interesse. Virkningen av unntaket er at offentlige
tjenester ikke er omfattet av reglene om midlertidig tjenesteyting.
Det er også gjort spesifikke unntak for posttjenester og tjenester
knyttet til elektrisitet, gass og vann, avfallstjenester, og forhold
regulert av yrkeskvalifikasjonsdirektivet.
Direktivet sier videre uttrykkelig at regler
som følger av utsendingsdirektivet (96/71/EF) er unntatt fra reglene
om midlertidig tjenesteyting.
Tjenestedirektivet gir i kapittel 2 regler som pålegger
medlemsstatene å kartlegge og forenkle administrative prosedyrer
for tjenesteytere.
Det skal opprettes nasjonale kontaktpunkter
i hver medlemsstat, der tjenesteytere skal få all informasjon som
er nødvendig for å starte en virksomhet. Tjenesteyteren skal også
kunne fullføre søknadsprosedyrer gjennom kontaktpunktet. I Norge
er det besluttet at Altinn skal videreutvikles til å bli et slikt
kontaktpunkt. Nærings- og handelsdepartementet har opprettet et
samarbeid med Brønnøysund-registrene for å gjennomføre dette. Både
norske og utenlandske tjenesteytere vil kunne bruke Altinn til å
få informasjon og søke om nødvendige tillatelser.
Tjenestedirektivet kapittel 6 gir regler om
tilsyn og administrativt samarbeid. Myndighetene i etableringsstaten
og vertsstaten har plikt til å samarbeide om tilsynet med tjenesteytere.
Direktivets plikt til samarbeid om tilsyn vil kunne gi bedre muligheter
til å holde kontroll med tjenesteytere enn i dag. I dag plikter
ikke tilsynsmyndigheter å samarbeide over landegrensene. For å gjøre
tilsynssamarbeidet lettere har Europakommisjonen utviklet et elektronisk
verktøy kalt Internal Market Information System (IMI).
Ettersom direktivet krever lovendring samt må antas
å være av særlig viktighet, må Stortingets samtykke til deltakelse
i EØS-komitébeslutningen innhentes, jf. Grunnloven § 26, andre ledd.
For å hindre at Norge forsinker gjennomføringen av
tjenestedirektivet, legger Regjeringen frem en proposisjon om innhenting
av Stortingets samtykke før vedtaket fattes i EØS-komiteen. Det
vil dermed ikke være nødvendig for Norge å ta forbehold om konstitusjonelle
prosedyrer ved beslutningen i EØS-komiteen.
Det er ikke ventet at det vil skje vesentlige
endringer i utkastet til beslutning i EØS-komiteen. Dersom den endelige
tekst skulle avvike vesentlig fra det utkastet som er lagt fram
i denne proposisjonen, vil saken bli lagt fram for Stortinget på
nytt.
I forbindelse med EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
tas det sikte på en erklæring som understreker at det ikke er noe
til hinder for å føre en ambisiøs politikk mot sosial dumping når tjenestedirektivet
innlemmes i EØS-avtalen. I erklæringen vil det blant annet bli presisert
at tjenestedirektivet ikke berører trepartssamarbeidet mellom arbeidstakere,
arbeidsgivere og Regjeringen, allmenngjøring av tariffavtaler, eller
statens myndighet til å bestemme i hvilken grad tjenester skal utføres
av det offentlige eller være gjenstand for konkurranse.
Tjenestedirektivet inneholder både bestemmelser
som retter seg til myndighetene i en stat, bestemmelser som stiller
krav til nasjonalt regelverk og bestemmelser som gir rettigheter og
plikter til private.
Direktivet vil kreve nasjonal gjennomføring
på flere måter. Direktivets krav om kontaktpunkt krever administrative
beslutninger knyttet til opprettelse og drift. Også reglene om administrativt
samarbeid mellom nasjonale tilsynsmyndigheter krever løsninger i
praksis for hvordan dette skal gjennomføres, herunder tilkobling
til et elektronisk verktøy. Nasjonalt regelverk skal gjennomgås
og rapporteres. I tillegg må bestemmelser som gir rettigheter og plikter
til private, gjennomføres i lov. I den grad direktivets bestemmelser
innebærer plikter for kommunene, må det også nedfelles i lov.
Etter at tjenestedirektivet ble vedtatt i EU,
har Nærings- og handelsdepartementet ledet en arbeidsgruppe bestående
av representanter fra berørte departement, for å gå opp grensene
mot norsk rett og vurdere behov for eventuelle lov- eller forskriftsendringer,
i tillegg til eventuelle andre konsekvenser av en gjennomføring
av tjenestedirektivet i norsk rett.
Resultatene av kartleggingen viser at norsk
rett i utgangspunktet inneholder få av de i proposisjonen nevnte
restriksjoner overfor tjenesteytere, og at de aller fleste kan opprettholdes
etter innlemmelse av tjenestedirektivet fordi de er ikke-diskriminerende,
er begrunnet i tvingende allmenne hensyn og er forholdsmessige.
Ut over behov for å vedta forskrift til inkassoloven og eventuelle
behov for endringer i regelverket for eiendomsmeklingstjenester,
er det kun avdekket behov for endring av forskrift til brukthandelslova.
Etter innlemmelse av tjenestedirektivet i EØS-avtalen
skal resultatene av kartleggingen rapporteres til EFTAs overvåkingsorgan
innen 28. desember 2009. Kommisjonen og EFTAs overvåkingsorgan skal
videresende alle EØS-statenes rapporter til hver av statene, og
de skal da evalueres gjennom en periode på seks måneder.
I arbeidet med å kartlegge konsekvensene av
en gjennomføring av tjenestedirektivet i norsk rett har det blitt
innhentet følgende 9 eksterne utredninger om direktivet:
1. Vurdering av samfunns-
og næringsøkonomiske konsekvenser for Norge, levert av NUPI v/Leo
A. Grünfeld i januar 2005.
2. Utredning som reviderer og videreutvikler
den tidligere utredningen fra 2005 av NUPI v/Leo A. Grünfeld om
samfunnsøkonomiske konsekvenser av tjenestedirektivet, levert av
Menon Business Economics v/Leo A. Grünfeld og Gjermund Grimsby 3. mars
2008.
3. Gjennomgang av unntakene i det foreslåtte tjenestedirektivet,
levert av professor Ola Mestad, Senter for Europarett, Universitetet
i Oslo, 10. september 2006.
4. Utredning om virkningen av at opprinnelseslandsprinsippet
ble tatt ut av tjenestedirektivet, levert av professor Finn Arnesen,
Senter for Europarett, Universitetet i Oslo, 22. juni 2006.
5. Utredning om hvilke konsekvenser tjenestedirektivet
kan ha for Regjeringens arbeid mot sosial dumping, levert av FAFO
i samarbeid med professor i arbeidsrett Stein Evju, juridisk fakultet,
Universitet i Oslo, 29. februar 2008.
6. Utredning om hva direktivet betyr for
løsning av oppgaver i offentlig regi og brukerne av offentlige tjenester,
levert av professor Erling Hjelmeng, juridisk fakultet, Institutt
for privatrett, Universitetet i Oslo, 22. februar 2008.
7. Utredning om hva direktivet betyr for
løsning av oppgaver i offentlig regi og brukerne av offentlige tjenester
– en økonomisk/administrativ tilnærming, levert av professor Bjarne
Jensen, Høgskolen i Hedmark, 1. mars 2008.
8. Utredning om hvilke konsekvenser tjenestedirektivet
vil ha for norske forbrukere og deres rettigheter i tilfeller der
tjenesteyter er etablert i et annet EØS-land og utfører tjenesten
i Norge, levert av advokatfirmaet Wikborg Rein 29. februar 2008.
9. Utredning om tjenestedirektivets mulige
innvirkning på tjenester som ikke er omfattet av direktivet, levert
av Advokatfirmaet Hjort 3. mars 2008.
Hovedkonklusjonene i utredningene viser at tjenestedirektivet
ikke vil ha negative virkninger dersom det gjennomføres i norsk
rett.
Selv om det kun er avdekket enkelte behov for endringer
i eksisterende lover og forskrifter som følge av tjenestedirektivet,
inneholder direktivet flere bestemmelser som gir rettigheter eller
plikter til private. En korrekt gjennomføring av tjenestedirektivet
krever at slike bestemmelser nedfelles i lov eller forskrift. Det
er ikke noen eksisterende lov hvor bestemmelsene i direktivet naturlig
hører hjemme, eller som kan hjemle en forskrift som gjennomfører
direktivet.
Nærings- og handelsdepartementet sendte forslag
til gjennomføringslov på høring 1. juli 2008, og vil fremme en egen
odelstingsproposisjon med forslag til lovvedtak.
Høringsinstansene er oppført i vedlegg 3 til denne
proposisjonen. I høringsnotatet ble det gjort rede for konsekvensene
av en eventuell gjennomføring av tjenestedirektivet i norsk rett. Forslag
til gjennomføringslovgivning ble også fremlagt. Høringsinstansene
ble blant annet bedt om å komme med merknader til gjennomføringsmåte,
herunder om bestemmelsene i direktivet burde gjennomføres i lov
eller forskrift. Dette var den fjerde offentlige høringen om tjenestedirektivet
som ble gjennomført i Norge.
I den siste høringen reiste flere arbeidstakerorganisasjoner,
politiske partier og interesseorganisasjoner spørsmål om hvorvidt
direktivet kan hindre Regjeringens arbeid mot sosial dumping, og
om vi vil kunne forbeholde grunnleggende samfunnstjenester for offentlig
sektor. LO grunngir sitt syn med at det oppleves usikkerhet om fire
elementer: 1) om tjenestedirektivet er til hinder for tiltak mot
sosial dumping, 2) om allmenngjøringsinstituttet kan videreføres,
3) om grunnleggende samfunnsoppgaver fortsatt kan løses gjennom
offentlig sektor og 4) om tjenestedirektivet berører nasjonale arbeidsrettslige spørsmål
eller er til hinder for den norske modellen for trepartssamarbeid.
Om usikkerheten på disse punktene ikke fjernes, mener LO at Norge bør
reservere seg mot tjenestedirektivet. Disse punktene er vesentlige
også for Regjeringen. Det følger av redegjørelsen i proposisjonen
at Regjeringen er trygg på at dette er ivaretatt. YS, NITO, Akademikerne,
Spekter og arbeidsgiverorganisasjonene er på sin side opptatt av
at tjenestedirektivet vil kunne fjerne unødvendige handelshindringer
samtidig som det sikrer god kontroll med tjenesteytere gjennom administrativt
samarbeid, og at tjenestedirektivets regler trer i kraft i Norge
samtidig som i øvrige EØS-land.
Det har vært avgjørende for Regjeringen å sikre at
tiltakene mot sosial dumping, slik de er nedfelt i Regjeringens
to handlingsplaner, ikke er problematiske i henhold til tjenestedirektivet.
Det står uttrykkelig i tjenestedirektivet artikkel 1 nr. 6 at arbeidsrett
ikke berøres av direktivet. Tjenestedirektivet presiserer også i
artikkel 1 nr. 7 at det ikke berører utøvelsen av grunnleggende rettigheter,
som retten til å forhandle om, inngå og håndheve tariffavtaler og
retten til arbeidskamp. I direktivet artikkel 3 nr. 1 a) er det
videre presisert at utsendingsdirektivet skal gå foran tjenestedirektivet.
Dette innebærer at tiltak begrunnet i arbeidsrettslige forhold eller
HMS-forhold vil kunne gjennomføres uten å støte mot tjenestedirektivet.
De nye dommene fra EF-domstolen på arbeidsrettens
område (Viking Line, Laval, Rüffert og Luxemburg) har ikke betydning verken
for rekkevidden av eller innholdet i tjenestedirektivet. Disse avgjørelsene
er truffet på grunnlag av EF-traktatens bestemmelser om rett til
å etablere seg og yte tjenester i andre EØS-land, og utsendingsdirektivet.
Selv om det skulle komme opp tilsvarende saker fremover etter at
tjenestedirektivet er trådt i kraft i EU, vil slike saker måtte
avgjøres etter reglene i EF-traktaten og utsendingsdirektivet. Tjenestedirektivet
gjør ingen endring i dette.
Etter Regjeringens syn utgjør ikke de fire dommene
noe stort problem for vårt arbeid mot sosial dumping. Regjeringen
legger likevel betydelig vekt på å følge med på utviklingen i EU
på dette rettsområdet. Regjeringen er innstilt på å bruke de kanaler
vi har for å forsøke å påvirke utviklingen i ønsket retning.
Tjenestedirektivet endrer ikke mulighetene til
å iverksette tiltak mot sosial dumping, sammenlignet med i dag.
Direktivet er ikke til hinder for de allerede gjennomførte tiltakene
i Regjeringens første handlingsplan eller de nye tiltakene som er foreslått
i handlingsplan 2. Tjenestedirektivet er heller ikke til hinder
for et solidaransvar og en forbedring og effektivisering av dagens
allmenngjøringsordning, som er begrunnet i arbeidsrettslige hensyn.
Arbeidet og innsatsen mot sosial dumping vil også
i fortsettelsen være en kontinuerlig prosess, der utviklingen på
arbeidsmarkedet følges tett og behov for eventuelle ytterligere
tiltak må vurderes løpende. Det er viktig å understreke at heller
ikke eventuelle ytterligere tiltak mot sosial dumping vil kunne
hindres av tjenestedirektivet, så lenge tiltakene er begrunnet i
arbeidsrettslige hensyn.
Regjeringen er kjent med at det også foreligger utredninger
mv. hvor det hevdes at tjenestedirektivet vil føre til mer sosial
dumping og at direktivet vil legge begrensninger på mulighetene
for å innføre tiltak for å verne arbeidstakerne, jf. særlig De Factos
rapporter, senest fra april 2008, "EUs Tjenestedirektiv og kampen
mot sosial dumping", som er laget av Roar Eilertsen og Stein Stugu.
Konklusjonene i denne utredningen bygger imidlertid på en vurdering
av forholdene knyttet til utsendingsdirektivet, EF-traktatens/EØS-avtalens
bestemmelser samt EF-domstolens avgjørelser som er beskrevet i proposisjonen,
og er som sådan ikke en vurdering av konsekvensene av tjenestedirektivet.
Regjeringen kan dermed ikke se at De Factos utredning dokumenterer
eller begrunner at tjenestedirektivet skulle ha noen direkte eller
selvstendig betydning, for eksempel for innføring av et solidaransvar
eller andre arbeidsrettslige tiltak mot sosial dumping.
Mulighetene for å løse samfunnsmessige oppgaver
gjennom offentlig sektor påvirkes ikke av tjenestedirektivet. Det
fremgår uttrykkelig av direktivet at det ikke berører medlemsstatenes organisering
og finansiering av offentlige tjenester. Direktivet berører dermed
ikke statens eller kommunenes adgang til å bestemme hvorvidt tjenester
skal privatiseres, konkurranseutsettes eller rekommunaliseres. Nasjonale
myndigheter definerer selv hvilke tjenester som skal konkurranseutsettes.
Dette må imidlertid gjøres i tråd med konkurransereglene i EØS-avtalen,
på samme måte som i dag.
Helse- og omsorgsdepartementet, som har ansvar
for en rekke viktige offentlige tjenester i Norge, vurderer avgrensningen
i tjenestedirektivet mot offentlige tjenester, inkludert helsetjenester,
som tilfredsstillende. Kunnskapsdepartementet melder i sin høringsuttalelse
at de ikke har funnet behov for å endre lovgivningen på sine ansvarsområder
som følge av direktivet. Offentlige myndigheter beholder sine styringsmuligheter
over offentlige og offentlig finansierte tjenester.
Tjenestedirektivet regulerer kommersielle tjenester
som ytes av tjenesteytere etablert i en EØS-stat. Offentlige tjenester
er derfor i utgangspunktet omfattet av tjenestedirektivet bare hvis tjenestene
er av økonomisk karakter og er konkurranseutsatt. Slike tjenester
omtales i direktivet som tjenester av allmenn økonomisk interesse.
For denne typen offentlige tjenester gjelder likevel bare tjenestedirektivets
regler om etablering, og ikke direktivets regler om midlertidig
tjenesteyting. Dette betyr at kravene i eventuelle tillatelsesordninger
skal være ikke-diskriminerende, begrunnet i tvingende allmenne hensyn,
forholdsmessige, klare og objektive, og tilgjengelige og forutsigbare.
Dette er også vilkår som gjelder i dag, jf. EF-domstolens rettspraksis.
På dette punktet er tjenestedirektivet derfor en samling og stadfesting
av dagens rett.
De økonomiske virkningene for næringslivet ved
en innlemmelse av tjenestedirektivet i EØS-avtalen og gjennomføring
i norsk rett, vil blant annet avhenge av hvor mye handelen med tjenester
endrer seg i årene fremover.
Tjenestedirektivet kan imidlertid gjøre det
lettere å møte noen av utfordringene som økt handel kan medføre,
gjennom økte tilsynsmuligheter som følge av administrativt samarbeid.
Tjenestedirektivet stiller krav til administrativt samarbeid
mellom tilsynsmyndighetene i EØS-statene, ved bruk av det elektroniske
verktøyet IMI. Dette skal ikke medføre mer arbeid for myndighetene,
men tvert imot effektivisere det administrative samarbeidet som
til en viss grad pågår allerede. IMI vil gjøre samarbeidet i EØS-området
mer oversiktlig og effektivt ved at de ulike myndighetene arbeider
innenfor ett og samme elektroniske system, på tvers av statsgrensene.
EØS-reglene om beskyttelse av personopplysninger i direktiv 95/46/EF
og forordning 45/2001/EF skal følges ved utveksling av informasjon
i IMI. Det eneste som kreves for å ta i bruk IMI til administrativt
samarbeid er tilgang til PC med internettilgang. De ansvarlige myndighetene
må ut over det sørge for at brukerne av systemet deltar på en kort
opplæring i regi av Nærings- og handelsdepartementet. Nærings- og handelsdepartementet
vil dessuten opprette en hjelpetjeneste for brukerne.
Opprettelse av nasjonalt kontaktpunkt skal bidra til
at det blir enklere for tjenesteytere å etablere seg i en stat eller
å drive midlertidig tjenesteyting i andre EØS-stater enn der man
er etablert. Næringsdrivende vil kunne få bedre oversikt over hvilke
krav som gjelder i andre EØS-stater, og spare tid og penger på at
all informasjon og alle søknadsprosesser finnes tilgjengelig på
ett sted.
Etablering og drift av det nasjonale kontaktpunktet
gjennom Altinn-portalen vil kreve ressurser hos Brønnøysund-registrene.
I tillegg vil myndighetene som har ansvar for ulike registrerings-
og tillatelsesordninger måtte sette av ressurser for å tilrettelegge
nødvendig informasjon og nødvendige søknadsprosesser elektronisk
via Altinn-portalen. På sikt forventes det imidlertid å bidra til
en forenkling og effektivisering, også for offentlige myndigheter.
Utviklingen av elektroniske tjenester i det offentlige vil dessuten
bli bedre samordnet innenfor sektorer som dekkes av tjenestedirektivet.
Det kan gi positive ringvirkninger for utviklingen av elektroniske forvaltningsløsninger
i andre sektorer. Det understrekes at Stortinget ikke med dette
forventes å ta stilling til finansieringen. Eventuelle bevilgningsbehov
vil bli forelagt Stortinget i de ordinære budsjettprosessene.
Norges åpne økonomi er avhengig av at den internasjonale
handelen fungerer for å opprettholde høy sysselsetting og verdiskaping.
Det må forhindres at norsk næringsliv blir diskriminert gjennom
å bli stilt overfor andre regler enn næringslivet i de statene vi
handler mest med, nemlig EU-statene. I tråd med Soria Moria-erklæringen
har det vært et hovedmål for Regjeringen å unngå et tjenestedirektiv
som fører til sosial dumping. Regjeringen arbeidet derfor aktivt
for å påvirke innholdet i direktivet før det ble vedtatt. Direktivet
ble endret på flere punkter fra Kommisjonens opprinnelige forslag.
Samtlige utredninger om tjenestedirektivet som Regjeringen har fått
gjennomført, konkluderer med at direktivet ikke vil ha negative
konsekvenser av betydning i Norge. Heller ikke den siste høringen
avdekker negative konsekvenser. Høringsnotatet, de eksterne utredningene
og de gjennomførte høringsrundene om tjenestedirektivet har gitt
Regjeringen et godt grunnlag til å fatte beslutning om innlemmelse
av tjenestedirektivet i EØS-avtalen.
Tjenestedirektivet øker forutsigbarheten ved handel
med tjenester, og er ikke til hinder for tiltakene mot sosial dumping,
allmenngjøringsinstituttet, eller at samfunnsoppgaver løses i offentlig sektor.
Nasjonal arbeidsrett kan berøres av EØS-avtalen, men ikke av tjenestedirektivet.
Nærings- og handelsdepartementet tilrår at Norge
deltar i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av direktiv
2006/123/EF om tjenester i det indre marked (tjenestedirektivet)
i EØS-avtalen.
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.