1. Gitt de fagmilitære
vurderinger som er gitt av kandidatene, rangerer regjeringen tilbudet
på JAS Gripen som et mulig alternativ dersom forhandlinger vedrørende
F-35 ikke skulle føre frem, eller ansees en anskaffelse av JAS Gripen som
helt uaktuell?
Sett i lys av de kravene som er stilt til den
fremtidige kampflykapasiteten, og som begge kandidatene er evaluert
i forhold til, vurderes JAS Gripen NG til ikke å være tilfredsstillende
innenfor flere sentrale områder. Forsvarsdepartementets (FD) vurdering
er også at det ikke er mulig å iverksette tilfredsstillende avbøtende
tiltak innenfor disse områdene. En anskaffelse av JAS Gripen NG
anses derfor ikke som aktuelt.
2. I proposisjonen, side
7, redegjøres det kort for de områder hvor JAS Gripen ikke møter
de norske kravene. Dette bes utdypet.
Kandidatene JAS Gripen NG og F-35, har blitt vurdert
i henhold til fire ulike trusselbilder, tre nasjonale og ett internasjonalt.
Bare F-35 oppfyller alle kravene i de fire trusselbildene. JAS Gripen
NG oppfyller fullt ut kravene i det internasjonale trusselbildet,
som er et NATO peacekeeping-scenario. JAS Gripen NG oppfyller derimot
ikke fullt ut kravene til de nasjonale scenariene. Det er særlig
i de skarpeste scenariene knyttet til forsvaret av Norge at forskjellen
mellom F-35 og JAS Gripen NG ble tydelig. Det er viktig for Norge
å ha et kampfly som kan operere i hele konfliktspekteret fra suverenitetshevdelse via
krise til krig, og som er best mulig tilpasset Norges geopolitiske
beliggenhet.
Det er spesielt innenfor områdene sensorkapasitet,
mulighetene for å forbli uoppdaget og elektronisk krigføring F-35
er bedre enn JAS Gripen NG. F-35 vurderes til å være bedre enn JAS
Gripen NG innefor alle kampflyets hovedoppgaver – informasjonsinnhenting
og overvåkning, samt bekjempe mål i luften, på bakken og havoverflaten.
Denne konklusjonen har fremkommet etter et omfattende arbeid i en
rekke uavhengige undergrupper og med ulike typer analyseverktøy.
Det vises for øvrig til ytterligere utdyping
i pkt. 2.1 i vedlagte Graderte kandidatvurdering (GKV) (Begrenset).
3. Regjeringen oppgir de
totale levetidskostnadene for F-35 Lightning II til NOK 145 milliarder.
Hvordan er dette beløpet fremkommet og innenfor hvilke marginer
er det usikkerhet ved beløpet?
Anskaffelseskostnadene for flyene (klar til
avgang med alle systemer om bord, men uten våpen), som er en del
av de totale levetidskostnadene, er basert på tilbudene fra kandidatene. Lockheed
Martin har tilbudt 48 F-35 til 18 milliarder kroner, inkludert alt
nødvendig materiell for å tilfredsstille NATOs krav og standarder
til et multirollefly.
Levetidskostnadene, inkludert anskaffelseskostnadene,
er for F-35 (fly, våpen, logistikkløsning, infrastruktur og drift),
i et 30-års levetidsperspektiv, identifisert til å være 145 milliarder 2008-kroner.
Denne summen er den såkalte forventningsverdien og innebærer at
med 50 prosent sannsynlighet vil de samlede levetidskostnadene havne
innenfor dette beløpet. Som det kommer frem i vedlagte Usikkerhetsanalyse
er usikkerhetsspennet (15 prosent sannsynlighet – 85 prosent sannsynlighet)
avrundet fra henholdsvis 125 milliarder til 165 milliarder 2008-kroner.
I beregningene av levetidskostnadene er det
søkt å identifisere alle kostnader det er sannsynlig vil påløpe
i et 30-års perspektiv. Basis for dette arbeidet er de mottatte
tilbudene, samt Forsvarets "erfaringsbase" knyttet til anskaffelse,
drift, vedlikehold og oppgraderinger av en relevant kampflyflåte
gjennom de siste 30 årene. Det er viktig å understreke at levetidskostnadene
inneholder langt mer enn hva vi har spurt leverandørene om. For
eksempel har vi i disse beregningene lagt inn forventede kostnader
til våpen, infrastruktur, erstatningsfly, drivstoff, organisasjon
inkludert lønninger, utdanning med mer.
Det er videre viktig å understreke at det i
beregningen av levetidskostnader er lagt til grunn nøyaktig de samme
forutsetninger for begge kandidater.
4. Hva er det tilsvarende
beløp for JAS Gripen?
Anskaffelseskostnadene for 48 JAS Gripen NG basert
på tilbud fra SAAB er 20 milliarder kroner. I tillegg kommer 4 milliarder
kroner som er investeringer i helt nødvendig utstyr for å gjøre JAS
Gripen NG til et multirollekampfly i henhold til NATOs krav og standarder.
Totalt blir dette 24 milliarder kroner i anskaffelseskostnader for
JAS Gripen NG. Dette utstyret er for øvrig beskrevet i tilbudet
fra svenske myndigheter, og delvis prissatt (cirka tre fjerdedeler
er prissatt, den siste fjerdedelen har kampflyprosjektet prissatt
basert på kunnskap om tilsvarende system for F-16.) Analyser av
levetidskostnadene for JAS Gripen NG viser et kostnadsbilde som
er i størrelsesorden 20-30 milliarder kroner større enn for F-35
(identifisert til 145 milliarder kroner) i et 30-års levetidsperspektiv.
For JAS Gripen NG må det imidlertid understrekes
at dette kostnadsestimatet gir en ytelse som ikke tilfredsstiller
kravene som er stilt til kapasiteten, og som er testet gjennom de
operative analysene. Det er etter kampflyprosjektets vurdering ikke
mulig å kjøpe seg til den manglende ytelsen. Det har derfor ikke
vært mulig fullt ut å beregne levetidskostnaden for en kampflykapasitet
med JAS Gripen NG som grunnlag som tilfredsstiller våre operative
krav. Denne vurderingen støttes av ekstern kvalitetssikrer.
Generalt kan man si at beregningene av levetidskostnadene
uttrykker de sannsynlige kostnadene for Norge og er således ikke
uten videre sammenlignbare for andre mulige kjøperland av noen av
flyene. Det vil på denne bakgrunn derfor ikke være mulig for svenske
myndigheter eller SAAB å kjenne seg direkte igjen i grunnlaget for beregningene
knyttet til de totale levetidskostnadene.
5. Det er kjent fra pressen
at svenske myndigheter er uenig i de norske beregningene – både
i forhold til kravoppfyllelse og kostnadsbilde. Hva består denne
uenigheten i og hva er regjeringens tilsvar til den svenske kritikken?
Det er gjennomført en rekke møter med svenske myndigheter
etter at regjeringens beslutning ble offentliggjort 20. november
i fjor, både på politisk nivå og på embetsplan. Bl.a. har det vært møte
med den svenske forsvarministeren, den svenske forsvarsjefen (ÖB),
flygvapenchefen og med Försvarets Materiellverk (FMV). Spesielt gjennom
møtene med flygvapenchefen og FMV fikk de svenske delegasjonene
dyp innsikt i våre analysemetoder og resultater – helt opp til hemmelig
nivå. Det har også vært avholdt møte med hovedleverandørbedriften
SAAB. Under disse møtene har det i liten grad vært reist spørsmål knyttet
til resultatene fra de evalueringer av kandidatenes oppfyllelse
av de norske kravene til operative ytelser mv. som er gjennomført,
eller det som er lagt til grunn for beregning av anskaffelseskostnaden.
Når det gjelder levetidskostnadsberegningene
er det gjennom media registrert at spesielt SAAB har uttrykt sterk
uenighet knyttet til disse. Det antas at denne uenigheten dreier
seg både om hvilke kostnadselementer som skal inngå i levetidskostnadsberegningene
og størrelsen/innholdet på de enkelte elementene. FD er av den oppfatning
at metoden og tilnærmingen som er benyttet når det gjelder levetidskostnadsberegningene
er i tråd med beslutningstakernes krav og "best practice" innenfor
dette feltet. Dette understøttes av ekstern kvalitetssikrer. Beregningen
av levetidskostnader er samtidig tuftet på det omfattende erfaringsmaterialet
Forsvaret sitter på når det gjelder kostnader knyttet til det å
operere en moderne og operativt relevant kampflyflåte over flere
tiår.
6. Nederland skal nylig
ha foretatt en fagmilitær vurdering av ulike kampflykandidater.
Har det vært noe samarbeid eller dialog med nederlandske myndigheter
eller fagmiljø av utviklingen av de fagmilitære krav?
Det har ikke vært noe samarbeid eller dialog mellom
norske eller nederlandske myndigheter eller fagmiljøer knyttet til
utviklingen av de respektive fagmilitære kravene, ut over det faktum at
begge land i flere år har deltatt i utviklingen av F-35.
FD har registrert at den nederlandske kampflyevalueringen,
som ble gjort kjent medio desember i fjor, har kommet til samme
konklusjonen som var grunnlaget for regjeringens valg av fremtidig
kampfly. Den nederlandske evalueringen konkluderer med at F-35 er
den beste kandidaten til å erstatte deres F-16-flåte og at den samtidig
kommer best ut i et levetidskostnadsperspektiv.
7. På s 9. 1. sp hevder
regjeringen at "det enkelte valg ville ha hatt ulike sikkerhetspolitiske
implikasjoner" Hva siktes det her til?
Regjeringen har lagt til grunn at det ikke
vil være sikkerhetspolitiske hindringer for å kjøpe kampfly fra
de to aktuelle leverandørene Sverige og USA. Ut fra en rent sikkerhetspolitisk
vurdering er således både F-35 og JAS Gripen NG akseptable valg
av nytt kampfly. Det enkelte valg vil likevel ha ulike sikkerhetspolitiske
implikasjoner, knyttet både til flyets evne til å fylle våre operative
behov, og mulighetene for samarbeid med andre land. Det vises for
øvrig til den vedlagte rapporten Vurdering av Sikkerhetspolitiske
Implikasjoner (Begrenset/Strengt fortrolig).
8. På s. 10 2. sp er det
en henvisning til norske eksportkontrollregler. Antas det at disse
reglene vil kunne komme under press som en del av industriavtalene
i forbindelse med anskaffelsen?
Det legges til grunn at de til enhver tid gjeldende norske
eksportkontrollregler følges, også i gjennomføring av denne anskaffelsen. Det
er Utenriksdepartementet (UD) som er ansvarlig fagdepartement for
forvaltning av eksportkontrollregimet. FD har i denne sammenhengen
tatt initiativ overfor UD for å drøfte behovet for å gjøre eventuelle
tilpasninger i gjeldende regelverk med tanke på anskaffelsen og
drift av nye kampfly til Forsvaret. Inkludert i dette er en vurdering
av praktiske konsekvenser for gjeldende eksportkontrollregime knyttet
til blant annet norsk deleproduksjon til F-35. Disse vurderingene
er ikke sluttført. Til informasjon pågår det et tilsvarende evalueringsarbeid
blant våre partnernasjoner i F-35-samarbeidet, og det er en felles
målsetning om å legge til rette for en administrativt effektiv og
forsvarlig flyt av deler og reservedeler over landegrensene.
Regjeringen er opptatt av at en investering
i denne størrelsesorden skal gi gode muligheter for norsk industri,
og vil fortsette arbeidet med å forsøke å få inkludert norske produkter
på F-35, i tillegg til det som allerede er oppnådd innenfor dette
området.
9. Saksordfører ber om
at følgende underlagsdokumenter oversendes forsvarskomiteen:
Gradert kandidatvurdering
(GKV)
Gjennomføringsstrategi- og plan (GFP)
Usikkerhetsrapport (UR)
Vurdering av sikkerhetspolitiske implikasjoner ved
kampflyanskaffelsen – som i følge den utvidede fremskaffelsesløsningen
skal være utarbeidet av FDs avdeling for sikkerhetspolitikk.
De aktuelle dokumentene følger vedlagt. Noen av
disse er gradert, se påførte graderingsnivå.
10. Vi ønsker en komplett
oversikt over de scenarioer som har vært foretatt i forbindelse
med valget av kampfly.
I den vedlagte rapporten Operativ effektivitetsanalyse
av kampflykandidater – scenariobeskrivelser og overordnet metode
(Begrenset) ble FS 07-scenarioer som er relevante for kampfly analysert.
I tillegg, for å dekke internasjonale operasjoner, ble et scenario
utledet av NATO Allied Command Transformation inkludert i analysen.
Det vises for øvrig til beskrivelsen av scenarioene
i den vedlagte rapporten.
Scenarioene er utdypet og kandidatvise løsningsforslag
er utarbeidet i følgende rapport: 2008/01041 Operativ effektivitetsanalyse
av kampflykandidater - optimaliserte løsningsforslag på operative
oppdrag for nye kampfly
Rapporten er gradert HEMMELIG og er av den grunn
ikke vedlagt denne ekspedisjonen. Rapporten kan eventuelt ettersendes
om ønskelig.
11. Vi ønsker en oversikt
over de økonomiske beregninger og utregninger som har vært foretatt
i forbindelse med valg av kampfly, herunder spesielt driftsutgifter
og anskaffelseskostnader.
Det vises til svarene på spørsmål 3 og 4 over, samt
vedlagte Usikkerhetsanalyse med LCC-beregninger (Begrenset/Strengt
fortrolig). Her fremkommer også metodikken for å komme fram til
de endelige tallene.
12. Vi ønsker en oversikt
over de institusjoner og kompetansemiljøer som har foretatt vurderingene
av kampflykandidatene
Som grunnlag for det videre arbeidet med kampflyanskaffelsen,
etter godkjent Konseptuell løsning i desember 2006, ble det våren
2007 etablert et eget utredningsprosjekt under ledelse av Forsvarsdepartementet,
der representanter fra Luftforsvaret, Forsvarets logistikkorganisasjon
og Forsvarets forskningsinstitutt har vært fullt ut integrerte medlemmer.
Totalt har ca. 40 personer arbeidet på fulltid i prosjektet, se
skissen nedenfor.
[Figur:]
I tillegg har det vært benyttet ekstern juridisk kompetanse fra
firma Wikborg Rein i arbeidet. Prosjektet har for øvrig rapportert
til et eget kampflystyre, se skissen nedenfor:
[Figur:]
Det har også vært etablert et eget statssekretærutvalg
knyttet til kampflysaken, der statssekretærene fra Statsministerens
kontor, UD, Finansdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet
(NHD), Samferdselsdepartementet og FD har møtt. Utvalget har hatt regelmessige
møter, og har vært ledet av statssekretæren i FD.
Kampflyprosjektets vurdering av de to kampflykandidatene
er foretatt langs tre hovedakser: 1) oppfyllelse av de operative
kravene (dvs. den militærfaglige vurderingen); 2) anskaffelses-
og levetidskostnader; og 3) industrielle muligheter. I tillegg har
Sikkerhetspolitisk avdeling i Forsvarsdepartementet gjennomført
en sikkerhetspolitisk implikasjonsanalyse.
Den militærfaglige vurderingen er gjennomført av
fagressurser fra kampflyprosjektets egen organisasjon i samarbeid
med fagkompetanse fra linjeorganisasjonen i Forsvaret, FFI, FD,
Forsvarsbygg, samt eksterne rådgivende tjenester innen merkantil/juridisk
kompetanseområde (Wikborg Rein) og, evalueringsmetodikk med tilhørende
administrasjon(Teleplan).
Evalueringen av kandidatenes svar på den utsendte
forespørselen er utført av 27 evalueringsteam, som har evaluert
spesifikke fagområder innenfor systemeffektivitet, levetidskostnader og
flernasjonalt samarbeid. Forsvarets linjeorganisasjon har vært representert
med deltagere fra Luftoperativt inspektorat, Luftforsvarets utdannings
og kompetansesenter, Luftforsvarets 138- og 132 luftving, Forsvarets
sanitet/Flymedisinsk institutt, Luftforsvarets skolesenter Kjevik,
Forsvarets EK-senter, FLO Investering/kontrakt, FLO Investering/kvalitetssikring,
FLO Systemstyring/- luftkapasiteter, FLO Systemstyring/informasjonssystemer,
FLO IKT, FLO Produksjon, FLO Forsyning, FLO Tunge verksteder og
FFI.
Evalueringsteamene har som det fremkommer over
vært bredt sammensatt med representanter fra forskjellige fagmiljøer
og med ulik kompetanse. Ved sammensetning av evalueringsteamene,
prioriterte kampflyprosjektet en faglig bredde, som har bidratt
til å se løsninger og vurderinger fra flere sider. Evalueringsteamene
har vurdert kandidatenes kravoppfyllelse opp i mot forhåndsdefinerte
evalueringskriterier, samt risiko. Det har alltid vært minst to
- og vanligvis fem til seks - eksperter som har foretatt evalueringen
av hvert enkelt krav. Målsetningen har vært en rettferdig, objektiv
og godt dokumentert evaluering.
Vurderingene knyttet til anskaffelses- og levetidskostnader
har vært gjennomført av personell fra kampflyprosjektet og ekspertise
fra FFI, i tett dialog med ekstern kvalitetssikrer. De industrielle
mulighetene er vurdert av et eget delprosjekt i regi av kampflyprosjektet,
bestående av eksperter fra FD, FFI, FLO, NHD og Innovasjon Norge.
13. Har det vært en gjensidig
dialog mellom JSF, JAS/Gripen og Forsvarsdepartementet gjennom utvelgelsesprosessen
vedrørende de kriterier, beregninger og konklusjoner som ble utført
på oppdrag fra Forsvarsdepartementet?
For å kunne vurdere kampflykandidatene på en grundig,
sammenlignbar og etterprøvbar måte, for derigjennom å kunne anbefale
kampflykandidat, sendte FD 11. januar 2008 ut en forespørsel om
bindende informasjon (Request for Binding Information) til de respektive myndighetsorganisasjonene
som står bak de den gang tre aktuelle kampflykandidatene Eurofighter,
JAS Gripen NG og F-35. Både svenske og amerikanske myndigheter besvarte
forespørselen innen tidsfristen 28. april 2008, mens tyske myndigheter
som kjent valgte å ikke besvare forespørselen.
Forepørselen inneholdt alle detaljerte krav
og spørsmål som anses relevante i forhold til å tilfredsstille norske
ambisjoner og krav til et fremtidig kampflyvåpen. De detaljerte
kravene ble utledet av de overordnede målsetninger og krav som var
beskrevet i konseptuell løsning. Forespørselen inneholdt også konkrete
beskrivelser av de ulike trusler kampflykandidatene ville bli målt
opp mot.
I perioden fra forespørselen ble sendt ut til
ultimo april 2008 hadde tilbyderne gjennom korrespondanse og møtevirksomhet
anledning til å stille oppklarende spørsmål. Begge tilbyderne benyttet
seg av denne muligheten.
Alle prosjektets ulike analyser og vurderinger har
tatt utgangspunkt i tilbydernes respektive besvarelser som vi altså
mottok 28. april 2008. Der det var uklarheter i besvarelsen, ble
det sendt oppklarende spørsmål til tilbyderne. Det ble også gjennomført
avklaringsmøter med tilbyderne.
De to tilbudene har vært underlagt svært omfattende
kvalitative evalueringer, der all dokumentasjon er vurdert. De to
tilbyderne har også blitt stilt en rekke oppfølgingsspørsmål av
avklarende karakter.
14. Hvordan har Forsvarsdepartementet
sikret at de beregningsgrunnlagene for de ulike kampflyene var fundert
i reelle fakta og innspill fra kampflyleverandørene, slik at Forsvarsdepartementets
vurderinger ble foretatt på et korrekt grunnlag?
Anses dekket av svaret på spørsmål nr. 13 over.
15. Vi ønsker en komplett
beskrivelse av de kriterier som er lagt for kapasitetskrav for de
nye kampflyene, herunder hvilke doktriner, operasjoner og samarbeidsformer
som er lagt til grunn.
Kravene til kampflykapasiteten er relatert
til det politiske valgte ambisjonsnivået, jf. St.prp. nr. 48 (2007-2008).
Med dette som utgangspunkt, har kampflyprosjektet gjennomført en
rekke operative analyser slik det fremkommer i GKV kapittel 2. (vedlagt)
I tillegg er det utarbeidet et Konsolidert kravdokument
(KKD) (Begrenset), som beskriver de overordnede kravene til anskaffelsen
av fremtidig kampflykapasitet. KKD gir de overordnede betingelsene
som skal oppfylles gjennom anskaffelsen av fremtidig kampflykapasitet. Kravene
som er fremstilt i KKD har sporbarhet til nasjonale grunnlagsdokumenter
og doktriner, som for eksempel Konseptuell løsning (KL) for P7600
fremtidig kampflykapasitet (2006) og Forsvarets fellesoperative
doktrine (FFOD), i tillegg til relevante NATO-dokumenter.
KL, godkjent av regjeringen i desember 2006, fastsatte
krav til den fremtidige kampflykapasiteten. Det var imidlertid et
behov for en større grad av detaljering av kravene for at Kampflyprosjektet
skulle være i stand til å evaluere kandidatene på en tilfredsstillende
måte. Følgende dokumenter ble derfor utviklet som et ytterligere grunnlag
for KKD:
Operativt kravdokument
Føringsdokument for logistikkonsept
Industrielt føringsdokument
Føringsdokument for flernasjonalt samarbeid (FFS)
Sikkerhetspolitiske implikasjoner knyttet
til Norges valg av nytt kampfly
KKD bygger fra grunnen av på aktuelle norske lover
og forskrifter, dog fremkommer disse ikke i figuren under som fremstiller
KKDs oppbygning.
Operativt kravdokument tar utgangspunkt i "Concept
of Operations (CONOPS) - for Nye kampfly". CONOPS er et referansedokument som
beskriver operasjoner med moderne kampfly i perioden etter 2015.
CONOPS baserer seg på samme trusselbildet som ble tatt i bruk i
FS 07, utarbeidet av FFI i samråd med Etterretningstjenesten.
CONOPS ivaretar føringer og krav fra KL, NATOs
krav og standarder (Allied Command Operations (ACO) Forces standards)
og nasjonale hensyn, som er ivaretatt gjennom "Forsvarets fellesoperative
doktrine" og "Forsvarets doktrine for luftoperasjoner".
Dokumentet "Føringsdokument for logistikkonsept"
er basert på "Logistikk- og støttekonsept for Forsvaret" samt KL
og CONOPS. KL satte rammen rundt et fremtidig logistikkonsept for
en fremtidig kampflykapasitet, CONOPS gav grunnlaget til ambisjonsnivå
for fremtidig kampflykapasitet og føringsdokumentet ivaretar de overordnede
føringer fra "Forsvarssjefens Strategiske Direktiv for Operativ
virksomhet".
Dokumentet "Føringsdokument for flernasjonalt samarbeid"
utdyper og konkretiserer KLs føringer og prioriteringer for militært
flernasjonalt samarbeid.
"Industrielt føringsdokument" ivaretar føringer fra
KL og "Bestemmelser for industrielt samarbeid ved forsvarsanskaffelser
fra utlandet". I tillegg ivaretas Innst. S. nr. 117 (2007 – 2008),
jf. St.meld. nr. 38 (2007 – 2008), som behandler forholdet mellom
Forsvaret og industrien som strategiske partnere.
Dokumentet "Vurdering av de sikkerhetspolitiske
implikasjoner" er basert på de vurderinger av Norges sikkerhetspolitiske
situasjon som er beskrevet i St.prp. nr. 48 (2007-2008) knyttet
til NATOs betydning for Norges sikkerhet og det sikkerhetspolitiske
behovet for et tilfredsstillende operativt, trenings- og øvingssamarbeid
med nære allierte og partnere.
Dokumenthierarkiet kan illustreres på følgende måte:
[Figur:]
Figur 1: Dokumenthierarki for oppbygging av konsolidert
kravdokument. Mørk bakgrunn indikerer styrende dokumenter, grå bakgrunn
indikerer referansedokumenter, og hvit bakgrunn indikerer føringsdokumenter
til KKD.
KKD er vedlagt.
16. Hvilke vurderinger
har vært gjort vedrørende EBA behov og investeringer i forhold til
valg av kampfly, herunder investeringsbehov og beliggenhetsproblematikk.
I evalueringen av de to kampflykandidatene
F-35 og JAS Gripen NG ble det lagt særlig vekt på tilfredsstillelse
av de operative kravene og anskaffelses- og levetidskostnader, samt
industrielle muligheter for norsk industri. Beliggenhetsproblematikk,
herunder støy, var i denne sammenhengen ikke noe selvstendig nedvalgskriterium.
Det ble imidlertid i regi av prosjektet gjennomført
foreløpige analyser, basert på eksisterende kunnskap om basene og
tilgjengelige støydata relatert til kandidatene. Hovedhensikten
var å identifisere infrastrukturkonsekvenser, herunder kostnader,
forbundet med å etablere den fremtidige kampflykapasiteten i Norge,
som en del av levetidskostnadsbetraktningene knyttet til kampflyanskaffelsen.
De foreløpige analysene ekskluderer for øvrig ikke bruken av noen
av de potensielle kampflybasene Ørland, Bodø og Evenes.
Regjeringen har således ikke konkludert når
det gjelder infrastruktur og lokalisering av de nye kampflyene.
Som også beskrevet i langtidsplanen for Forsvaret, har det vært
lagt opp til at dette først skal avklares etter at valget av kampflykandidat
er foretatt. Med valget av F-35 går vi nå inn i en ny fase, både
med tanke på selve anskaffelsesprosessen, men også med anke hvordan
de nye flyene skal tas i bruk og hvordan driften av dem organiseres.
Kampflyprosjektet mottok for øvrig ultimo januar
2009 nye støydata knyttet til F-35. Disse rådataene stammer fra
reelle støymålinger utført ved en kampflybase i USA, og vil nå bli
analysert og bearbeidet slik at de kan anvendes for norske forhold.
Det er svært kompliserte og omfattende analyser og vurderinger som
her skal gjennomføres, og kampflyprosjektet vil i dette arbeidet støtte
seg på den spisskompetansen som finnes hos Forsvarsbygg og SINTEF.
I de videre vurderinger av hvor fremtidig kampflykapasitet
skal lokaliseres, vil det bli lagt opp til en grundig og helhetlig
prosess der en lang rekke aspekter vil bli vurdert, deriblant støy, treningsforhold,
infrastrukturbehov, styrkeproduksjon og logistikk og støttebehov.