Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at NTP-forslaget er forholdsvis ambisiøst, og dels
også godt konkretisert, på universell uforming. Planen følger på en
god måte opp hovedlinjene i den nye antidiskrimineringsloven og
gjør viktige og riktige prioriteringer. Mange jernbanestasjoner
skal utformes universelt i planperioden. Da blir det viktig at også
rullende materiell og andre funksjoner i tilknytning til jernbanenettet,
også er godt tilpasset de mange ulike behovene. Et eksempel er NSBs
billettautomater som har vært gjenstand for en del kritikk knyttet
til universell utforming.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, understreker betydningen av nasjonale
og konkrete standarder på hvordan transporttilbudet og fysisk utforming
knyttet til dette skal utformes. I utbyggingsprosjekter med publikumsareal
er de funksjonshemmedes organisasjoner høringsinstans. Komiteen
vil understreke at det er viktig at brukerorganisasjonene blir involvert
tidlig i planprosessen for å unngå lite hensiktsmessige og fordyrende
tilpasninger i ettertid.
Flertallet er oppmerksom på den
utfordringen som ligger i at ulike aktører har ansvar for ulike deler
av transporttilbudet. Dette stiller krav til et godt samarbeid mellom
eksempelvis fylkeskommunene som er ansvarlige for lokal kollektivtransport
og Statens vegvesen som har ansvar for at infrastrukturen i riksvegnettet
er universelt utformet.
Flertallet vil særlig peke på
behovet for å fjerne fysiske hindringer for personer som er avhengige
av rullestol eller rullator, og på nødvendigheten av å gi tilstrekkelig
og forståelig informasjon til alle brukere både om ordinært rutetilbud
og ved avvik.
Flertallet legger vekt på at
det i forbindelse med anbudsutsettelse av ferjesamband skal bli stilt
krav om universell utforming. Flertallet vil peke
på at det mange plasser er nødvendig å utbedre ferjekaiene for å
gjøre det mulig å bruke moderne ferjer på sambandene. Dette igjen
er en forutsetning for å oppnå universell utforming, fordi gamle
ferjer stort sett er dårlig tilgjengelige for mange funksjonshemmede.
Flertallet registrerer at det
er behov for systematisk arbeid for å utvikle standarder og retningslinjer
for hvordan universelle løsninger kan sikres og intensiveres i årene
som kommer. Flertallet vil også påpeke behovet for
løpende å utvikle dokumentasjon på faktisk tilgjengelighet og effekt
av de tiltakene som iverksettes for mer effektivt å kunne følge
opp de overordnede målene og prioritere tilgjengelige ressurser
på en god måte. Flertallet er opptatt av at transportetatene
gjør en innsats i tråd med Regjeringens omtale av dette i Nasjonal
transportplan.
Tilrettelagt transport, TT-ordningen, er et
tilbud som fylkeskommunene gir til personer som ikke kan benytte
ordinær kollektivtransport. Den gjennomgang som er foretatt av ordningen
viser at tilbudet varierer mye fra fylke til fylke. Flertallet er
enig i det målet Regjeringen har om å på den ene siden gjøre det
ordinære kollektivtilbudet bedre tilgjengelig for flere og på den andre
siden styrke tilbudet innen TT-ordningen for de brukerene som trenger
det mest.
Flertallet vil ha vurdert nasjonale
retningslinjer som sikrer at de brukerne som trenger det mest kan
leve aktive liv gjennom ordningen.
Flertallet vil peke på det problemet
blinde og svaksynte har med å få stoppet bussen og trikken og med
å vite når de skal gå av. Flertallet forutsetter
at de ulike aktørene tar dette problemet på alvor, og vil vise til
et forsøk i Kristiansund som har hatt gode resultater.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptatt av at transporttilbudet skal være universelt utformet
og dermed tilgjengelig for flest mulig mennesker uavhengig av funksjonsevne. Flertallet er
derfor glad for at det i planperioden blir lagt opp til store forbedringer
på dette feltet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det må være samfunnets ansvar å hindre diskriminering
av en stor gruppe samfunnsborgere, som på grunn av manglende transporttilbud
holdes utenfor deltakelse i samfunnet. Disse medlemmer støtter derfor
Regjeringens målsetting. Disse medlemmer viser til
at det ifølge St.meld. nr. 16 (2008–2009) er 60 000 holdeplasser
i Norge som trenger oppgradering for å tilfredsstille kravene til
universell utforming, og at det vil koste 2 mrd. kroner å ruste
opp de 6 500 holdeplassene på riksveinettet til disse kravene. Disse
medlemmer ønsker at krav om universell utforming ved nye
holdeplasser skal innfris der dette er hensiktsmessig, men ønsker
ikke å bruke flere titalls milliarder kroner av skattebetalernes
penger til en generell opprustning av samtlige holdeplasser.
Disse medlemmer mener at ordningen
med TT-kort er svært viktig, og viser til Dokument nr. 8:85 (2007–2008)
om nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet i TT-ordningen,
og en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd med retningslinjene. Disse
medlemmer mener det vil være hensiktsmessig at TT-ordningen
legges til Nav i likhet med arbeids- og utdanningsreiser, samt grunnstønad
til transport- og bilstønadsordningen. Med en samlet administrasjon
av alle de ulike transportordningene vil man bedre kunne gjøre en
samlet vurdering av hver enkelts transportbehov når det gjelder
arbeid, utdanning og fritid, samtidig som den betydelige forskjellsbehandling
som foregår i dag, kan unngås. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til at Oslo ifølge både Handicapnytt.no 5. desember
2008, og svarbrev fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete av
20. mai 2008 på Dokument nr. 8:85 (2007–2008), har landets beste
TT-tilbud.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen Stoltenberg II ønsker en forbedring av dagens TT-ordning.
Det vises i den forbindelse til Regjeringens politiske plattform,
Soria-Moria-erklæringen der det står at Regjeringen vil "gjennomgå
og forbedre ordningen med tilrettelagt transport (TT-ordningen)".
Komitees medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det nå er på
tide at Regjeringen tar nødvendige grep for å oppnå dette. Disse medlemmer mener
videre at det må være samfunnets ansvar å hindre diskriminering
av en stor gruppe samfunnsborgere, som på grunn av manglende transporttilbud
holdes utenfor deltakelse i samfunnet. Disse medlemmer påpeker
at det er ekstra viktig med en nasjonal ordning form dem med størst
behov. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme
følgende forslag:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide nasjonale retningslinjer
for kvalitet og kvantitet for TT-transporten, og foreslå en finansieringsordning som
sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
for øvrig vise til bevilgningsforslag i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2009, jf. St.prp. nr. 67 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er opptatt av at transportsystemet blir utformet
og tilrettelagt slik at alle er sikret best mulig mobilitet i tråd
med visjonen om et universelt utformet samfunn. Prinsippet om universell
utforming må innebære at samfunnet legger til rette for gode løsninger
for alle, ikke bare for de fleste. Når nye løsninger og infrastruktur
planlegges, skal det legges opp til Èn hovedløsning som er tilgjengelig
for alle. Vi kan ikke ha én hovedløsning som passer for de fleste,
for så å supplere med spesialløsninger for grupper med særskilte
behov. Funksjonshemmede og bevegelseshemmede har rett til å delta
i samfunnet på like fot med andre borgere. Alt for mange møter i
dag hindringer i form av dårlig tilrettelegging, fysiske hindre
og menneskeskapte barrierer. Disse medlemmer peker
på at transportsektoren er en av sektorene som har spesielt store
utfordringer på dette området. Dette skyldes at bevisstheten om
universell utforming har vært for lav. Disse medlemmer mener
krav om universell utforming og tilrettelegging for alle, må telle
mer enn økonomiske hensyn og markedskrav.
Disse medlemmer mener det må
stilles krav til transportmidler som gjør at alle grupper kan komme
enkelt av og på, og funksjonshemmede passasjerer må sikres tilgang
til assistanse gjennom reisen; spesielt ved knutepunkter når man skal
videre med et annet transportmiddel. Informasjon må finnes i et
format som er lesbart for alle, og betjeningspaneler skal kunne brukes
av alle.
Disse medlemmer peker på at Regjeringen
i kjøpsavtale med NSB bør stille mer spesifikke krav om tilgjengelighet
ved innkjøp av nye tog og ved oppgradering av eksisterende materiell. Både
departementet og NSB har et ansvar for å gjøre nytt og eksisterende
materiell tilgjengelig for funksjonshemmede, og det er nettopp i
slike avtaler om offentlig kjøp at konkrete og forpliktende krav
om bedre tilgjengelighet for funksjonshemmede kan og bør stilles.