I kapittel 3 i meldingen blir det gitt en oversikt over
hovedtrekkene i Samferdselsdepartementets forskningspolitikk.
Regjeringen vil bidra til å utvikle et best
mulig kunnskapsgrunnlag for utvikling av transportsektoren og transportpolitikken.
Kunnskapsgrunnlaget omfatter forskning og utvikling både i regi
av Samferdselsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, transportetatene,
Avinor og andre. Forskning gir oss kunnskap om positive og negative
virkninger av transport for næringsliv og regional utvikling, generelle
samfunnsmessige virkninger, ulykker, helse, natur og kulturmiljø.
Relevant statistikk er et grunnlag for både FoU, politikkutvikling
og offentlig og privat planlegging.
Fagdepartementene har et sektoransvar for forskning
på sitt område, og har dermed et overordnet ansvar for at det finnes
kompetansemiljøer og at det foregår en langsiktig kunnskapsutvikling
i transportsektoren.
En grunnleggende del av kunnskapsgrunnlaget, og
en forutsetning for mye annen FoU-virksomhet er relevant statistikk
av god kvalitet.
De viktigste forskningsprogrammene for transportforskning
er: Framtidens rene energisystemer (RENERGI), næringslivets transporter
og ITS (SMARTRANS), risiko og sikkerhet i transportsektoren (RISIT),
program for overordnet transportforskning (POT) og videre Maroff-programmet
som går i regi av Norges forskningsråd og skal bidra til innovasjon
og verdiskapning i de maritime næringene.
Departementet vil revidere forskningsstrategien i
løpet av 2009. Samferdselsdepartementet vil i dette arbeidet legge
opp til en bred prosess som involverer forskningsmiljøene, næringslivet
og myndigheter.
Noen sentrale tema som peker seg allerede ut: Klimaendringene
og miljøproblemer, sikkerhet i transportsektoren, næringslivets
transportbehov og sammenhengende og tilgjengelig transporttilbud.