Regjeringen vil satse på effektiv og bærekraftig transport
for å styrke næringslivets konkurransekraft og opprettholdelse av
hovedtrekkene i bosettingsmønsteret, og fordi transport er et velferdsgode
for folk flest.
Regjeringen foreslår i Nasjonal transportplan 2010–2019
en offensiv og bredt sammensatt strategi for å styrke framkommeligheten
for næringsliv og samfunn. Regjeringens forslag vil gi økt framkommelighet
og reduserte avstandskostnader; det gjelder bl.a. etappemål om økt pålitelighet
i transportsystemet, og redusert reisetid på viktige riksvegruter
og jernbanestrekninger.
Det er relativt begrensede konkurranseflater mellom
transportmidlene, derfor legger Regjeringen stor vekt på målrettet
bruk av de transportpolitiske virkemidlene. Dette innebærer bl.a. differensiert
virkemiddelbruk mellom by og land, bedre utnyttelse av hvert enkelt
transportmiddel, og tiltak for å overføre transport til mer miljøvennlige
transportformer.
Regjeringen legger opp til et aktivt og integrert beredskapsarbeid
i transportsektoren.
Nærmere 55 pst. av transportkostnadene gjelder vegtransport,
inkludert riksvegferjene. Tre firedeler av disse kostnadene er knyttet
til innenriks transport. Sjøtransport utgjør om lag en tredel av de
samlede transportkostnadene; nærmere 93 pst. av disse kostnadene
gjelder fraktutgifter til/fra Norge. Jernbanefrakt utgjør 9,7 pst.
av næringslivets transportkostnader i følge TØIs beregninger.
I lys av et økende transportbehov i årene framover
har Regjeringen i NTP en godstransportstrategi med følgende hovedelement:
Sektoreffektivisering
og bedre utnytting av fortrinnene til de ulike transportmidlene.
Tiltak for overføring av transport fra
veg til bane og sjø og tilrettelegging for intermodale/kombinerte
transporter.
Den kraftige auka av midler til utbygging, drift og
vedlikehold av veger, jernbane, farleder og annen infrastruktur,
er det viktigste virkemiddelet i Regjeringens godstransportstrategi.
For å få maksimal måloppnåelse blir infrastruktursatsingen kombinert
med bruk av avgifter og andre økonomiske virkemiddel, modernisering
av regelverk, nye samarbeidsformer og organisering, samt utvikling
og bruk av ITS og ny transportteknologi. En systematisk videre utvikling av
kunnskapsgrunnlaget gjennom FoU-program og prosjekt er også en del
av godstransportstrategien.
De strategiske hovedgrepene for godstransport på
jernbane er å videreutvikle de "tunge" banestrekningene, med særlig
vekt på bygging av flere kryssingsspor og å utvide kapasiteten og
effektivisere virksomheten i knutepunktterminalene. Regjeringen
legger videre opp til bedring av tilgang til de store godsterminalene.
På denne bakgrunn legger Regjeringen frem en godsstrategi
for jernbane med følgende hovedelementer:
Det skal legges til
rette for en tilnærmet dobling av godskapasiteten på jernbanen innen
planperiodens utløp.
Utvikling av økt kapasitet for containertransport på
bane, vil ha hovedprioritet.
Det skal legges til rette for framføring
av 600 m lange godstog.
Det skal kapasitetsmessig være balanse
mellom kapasitet i endepunktsterminalene og på strekningen mellom
disse.
Strekningen Oslo–Stavanger prioriteres
først, deretter Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim.
Regjeringen ønsker gjennom Nasjonal transportplan
å styrke sjøtransportens stilling i markedet og bidra til overføring
av gods fra veg- til sjøtransport. Videreutvikling av havnene som logistikknutepunkter
framheves i Soria Moria-erklæringen. For å nå målsettingen legger Regjeringen
vekt på følgende virkemidler:
Nytt regelverk for
havner og farvann.
Utbedringer av farleder.
Bedre landverts tilknytninger til havnene.
Lettelser i gebyr- og avgiftsbelastningen.
Den nye havne- og farvannsloven legger opp til et
skille mellom havner som har en særlig funksjon i det overordnede
transportnettverket, såkalte "utpekte havner", og havner som ikke
har denne betydningen. Regjeringen mener at utpekte havner sammen
med stamnetthavner som knyttes til sjøverts- og landverts stamnett
vil utgjøre en havnestruktur som legger til rette for intermodalitet
og økt andel sjøtransport.
Regjeringa vil fjerne kystgebyret og årsavgifta for
hamnetryggleik. Dette vil stimulere til meir sjøtransport. Det blir
lagt opp til at det skal bli enklare å få farleibevis slik at fleire
skipsførarar kan segle utan los. Dette vil innebere reduserte kostnader
for sjøtransporten. Forslag til endringer som følge av gjennomgangen
av lostjenesten vil bli sendt på høring i 2009, samtidig med forslag
til endringer i Kystverkts gebyr- og avgiftsstruktur, da sakene
har innbyrdes berøringspunkter og konsekvenser. Videre vil stamnetthavnene
knyttes til riksvegnettet og stamnettet til sjøs.
Selv om det er et mål at jernbane og sjø skal
ta større deler av veksten i godstransportmarkedet, er det Regjeringens
vurdering at vegtransport fremdeles vil være hovedtransportformen
i innenlands godstransport og distribusjon.
Regjeringen vil bedre framkommeligheten og påliteligheten
i vegsystemet i planperioden. Det forutsetter mer målrettet innsats,
mellom annet for å redusere tiden på de viktigste strekningene for
næringstransportene. Vinterdriften av vegene skal være et satsingsområde
for Statens vegvesen i planperioden.
Regjeringen legger ikke opp til at økt konkurransedyktighet
for jernbane og sjøtransport skal oppnås ved å gjøre godstransporten
på veg dyrere. Derimot vil Regjeringen gi sjøtransporten en årlig
avgiftslette på 115 mill. kroner ved å fjerne kystgebyret og årsavgift
for havnesikkerhet. I persontransporten – og særlig i de store byområdene
– er det behov for økt bruk av økonomiske virkemidler og mer restriktive
tiltak overfor personbilbruken.
Klimameldingen våren 2007 innebærer en ambisiøs
klimapolitikk i transportsektoren. Regjeringen legger til grunn
at summen av CO2-komponentene i dagens norske drivstoffavgifter og
engangsavgiften ligger vesentlig over gjeldende kvotepris, og sannsynligvis
minst på nivå med en realistisk langsiktig karbonpris.
Samferdselssektoren står overfor et bredere
og mer sammensatt risiko-, trussel- og sårbarhetsbilde enn tidligere.
Regjeringen har som overordnet mål for arbeidet med
samfunnssikkerhet og beredskap innen transportsektoren at politikken
skal forebygge uønskede hendelser og minske følgene av disse hvis
de skulle oppstå. Regjeringen vil legge til rette for en beredskap
som sikrer at man ved en krise får kortest mulig bortfall av viktige
transportfunksjoner som bl.a. trafikkstyrings- og kontrollsystemer,
terminaler, havner og veg- og banestrekninger.
Samferdselsdepartementet legger våren 2009 fram
en helhetlig strategi for samfunnssikkerhet og beredskap innen departementets
ansvarsområde. Strategien redegjør for ansvar, roller, oppgaver
og særskilte fokusområder framover.
Regjeringen vil i perioden legge opp til en
målrettet innsats for sikring av, og beredskap ved, samfunnskritiske
trafikkstyrings- og kontrollsystemer for å sikre et pålitelig transportsystem.
Regjeringen tar del i arbeidet som foregår internasjonalt
med terrorberedskap og sikring av skip og havner.
Regjeringen vil understreke betydningen av samvirke
og samordning mellom ulike myndigheter og aktører for å sikre best
mulig løsninger med tanke på å styrke den totale nasjonale samfunnssikkerheten.
Regjeringen legger til grunn at etatene sammen med brukerne utvikler
beredskapsplaner og -rutiner for håndtering av sammenbrudd i transportnett,
slik at gods- og persontransport kan kanaliseres raskt til erstatningsveger,
alternative terminaler, eventuelt andre transportformer.