Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, har merket seg at NTP inneholder tiltak på
en rekke områder som til sammen blir et vesentlig bidrag til en
positiv regional utvikling. De økte investeringene på vegsektoren
vil være et vesentlig bidrag til å skape robuste bu- og arbeidsmarkedsregioner.
Et annet eksempel er de store statlige bidragene til utbygging av
fiskerihavner, som bidrar til å skape næringsgrunnlag og sikre vilkårene
for bosetting langs kysten.
Flertallet har merket seg at
miljøvennlig transport har blitt viktig og et godt salgsargument
innenfor reiselivsnæringen. Et eksempel er at enkelte destinasjoner
arbeider med prosjekter for å gjøre EL-bil tilgjengelig for turister.
Flertallet mener det er svært
bra at det nå skal lages en helhetlig studie som ser på de langsiktige
transportbehovene og de ulike utbyggingsalternativene i nord. Flertallet oppfatter
at det foreligger mange interessante ideer. Flertallet mener
at fiskeeksportens og den øvrige godstransportens behov må vies
særlig oppmerksomhet, men vil understreke at også persontransporter
og turisme må tas med i de vurderingene som skal gjøres. Flertallet vil understreke
viktigheten av å legge opp til en god og grundig prosess også mot
våre naboland da en samordning av innsatsen på tvers av landegrensene
vil kunne være avgjørende for å kunne få realisert viktige prosjekter.
Flertallet har merket seg at
det som en del av dette arbeidet allerede er innledet en dialog
mellom Troms fylkeskommune, Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet
om hvordan nødvendige grunnlagsvruderinger for å vurdere en mulig
jernbaneutbygging fra Tromsø til Narvik eller fra Tromsø direkte
til Sverige kan foretas slik at disse kan inngå som et bidrag inn
i den helhetlige utredningen som skal foretas. Flertallet vil
påpeke at det er sterkt ønskelig at prosessen tilrettelegges slik
at de økonomiske RDA-midlene som er avsatt i Troms kan benyttes
inn i dette arbeidet. Flertallet har for øvrig merket
seg at det allerede i dag går to daglige godstog mellom Oslo og
Narvik via Sverige, det såkalte ARE-toget. Det meste av dette godset
skal videre nordover, mye til Tromsø.
Flertallet vil vise til at Regjeringen
arbeider aktivt for å støtte initiativet om en internasjonal transportkorridor
over Narvik havn med jernbane videre til Russland og Asia, den såkalte NEW-korridoren. Flertallet har
merket seg at samferdselsministeren blant annet har drøftet prosjektet
med kinesiske myndigheter, og at den kinesiske transportministeren
har gitt saken høy prioritet. Flertallet er opptatt
av at regjeringen fortsatt bidrar til å utvikle NEW-korridoren.
Flertallet viser for øvrig til
sine merknader om ekspressbuss under omtalen av kollektivtrafikk
i kapittel 9.2.2
Flertallet viser for øvrig til
sine merknader om byområdene under omtalen av kollektivtrafikk mv.
i kapittel 9.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at i et
land som Norge med lange avstander og spredt bosetning, vil et godt utbygd
vegnett med høy standard være avgjørende for at næringsliv skal
kunne fungere på en effektiv måte. Derfor ønsker disse medlemmer å
prioritere investeringer og vedlikehold av vegnettet høyest. Disse
medlemmer ser på mulighetene som det enkelte individ har
til bruk av bil, både til arbeidsformål og rekreasjon, som positivt,
og noe som bedrer den enkeltes livskvalitet. I konkurranse med jernbane
har bilen overlegne konkurransefortrinn, det kan her nevnes hurtighet,
fleksibilitet, og ikke minst, økonomi.
Disse medlemmer mener det er
viktig å redusere avstandsulempene for distriktene. Dårlig standard
og vedlikehold av veger skaper store ulemper for distriktene. For
store deler av vegnettet i distriktene er preget av dårlig standard, flaskehalser
og aksellastbegrensninger. Disse medlemmer mener
at en rekke ferjestrekninger har for dårlig tilbud. Flere steder
er kapasiteten for liten, og det er for få avganger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er en viktig målsetting å sikre fremkommelighet mellom ulike
deler av landet – ikke for å konservere dagens bosettingsmønster,
men for å legge til rette for næringsvirksomhet og bosetting der
markedet tilsier at dette er riktig. Disse medlemmer viser
til at disse medlemmers forslag om et motorvegnett
på 2 500 km mellom de største byene i Norge etter Regjeringens virkelighetsforståelse vil
kunne tolkes som et distriktspolitisk tiltak.
Disse medlemmer viser til at
målet om å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret har
lange tradisjoner i norsk politikk, og vi finner igjen akkurat de
samme formuleringene i blant annet St.meld. nr. 21 (2005–2006),
St.meld. nr. 34 (2000–2001), St.meld. nr. 31 (1996–1997). Disse
medlemmer viser til at denne målsettingen har vært oppretthold
i hele etterkrigstiden, samtidig blir Norge stadig mer urbanisert. Disse
medlemmer viser til at verken Regjeringen eller Stortinget
kan vedta hvor folk skal bo, og at daværende kommunal- og regionalminister Åslaug
Haga bekreftet dette i sitt svar på skriftlig spørsmål Dokument
nr. 15:130 (2006–2007).
Disse medlemmer mener norsk distriktspolitikk
har spilt fallitt. Virkemidlene er sementert inn i en triviell og
lite fremtidsrettet tankegang som innebærer at dersom distriktene
skal bestå, så må distriktene vektlegges. Da spesielt med konkret
overfinansiering av tjenesteproduksjon i distriktene. Disse
medlemmer mener at den nye vegen for distriktsutvikling,
må være å satse på byene og regionsentrene som utviklingsaktører.
Det er byene og regionsentrene som skaper grunnlaget for befolkningen
i distriktene, og det må være statens rolle å sørge for at byene
kan vokse utover og ikke bare innover, som ser ut til å være Regjeringens
motiv.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
mislykkede forsøk på å legitimere egen distriktspolitikk gjennom
Regjeringens utredningsprosjekt "Sentraliseringens Pris", der det
ble klargjort overfor forskerne at det bare var negative virkninger
av sentralisering som skulle undersøkes. Disse medlemmer vil
påpeke at forskernes konklusjon likevel ble at:
"Oppsummert gir ikke analysen grunnlag for å konkludere
sterkt med at sentralisering gjennomgående har negative effekter
verken for individer, regioner eller nasjonen som helhet."
Disse medlemmer vil samtidig
vise til vitenskapelig funderte analyser på bakgrunn av tall fra
blant andre Vibhooti Shukla og Anthony Venables som viser økt produktivitet
som følge av økt sentralisering.
Disse medlemmer viser til at
markedet regulerer den geografiske spredningen av arbeidsplasser,
og at dagens bosettingsmønster er et resultat av hvordan markedet
fungerte i tidligere tider. Eksport av sjømat har for eksempel i
flere hundre år sørget for en spredt bosetting langs kysten, mens
fremveksten av småbyene langs sørlandskysten i stor grad ble drevet
frem av gode tider i den norske handelsflåten under seilskutetiden. Disse
medlemmer er av den oppfatning at markedet og folks frie
valg skal styre bosettingsmønsteret i fremtiden også, og vil fremheve
at dette vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt uansett hvilke bransjer
og industrier som blir sentrale i fremtidens Norge. Disse medlemmer vil
vise til ytterligere merknader om bosettingsmønsteret i Innst. S.
nr. 56 (2006–2007) til St.meld. nr. 21 (2005–2006) "Hjarte for heile
landet".
Komiteen mener at det planlagte
fiskerihavnetiltaket i Vannvåg, Karlsøy, Troms bør tas inn i investeringsprogrammet.
Prosjektet består i mudring og bygging av moloer. Det vil gjøre Vannvåg
til en mer framtidsrettet, funksjonell og trygg havn for alle aktører
som benytter seg av havna gjennom å etablere et større skjermet
område for å betjene større fartøyer og gi bedre rolighet for den
eksisterende flåte, samt å etablere industriarealer på land med
bedre kaitilbud. Komiteen mener at dette tiltaket
bør settes i gang i første del av planperioden, og ber Fiskeri-
og kystdepartementet løse dette på egnet måte.
Komiteen viser til at fiskerihavnetiltaket
i Honningsvåg (molo) ligger inne i andre del av planperioden og
er med i de aktuelle tabeller, men at tiltaket ikke er beskrevet
nærmere i stortingsmeldingen. Omtalene er falt ut i meldingen iflg.
brev fra departementet datert 28. april 2009, og skal være følgende:
"Honningsvåg, Finnmark
Tiltaket går
ut på å forlenge den eksisterende Klubbskjærmoloen. Sammen med mudring
i indre havn som foreslått i regjerningens tiltakspakke, vil det
gi bedre tilrettelegging for den omfattende trafikken i indre Honningsvåg
havn. Ved forlenging av moloen og større dybde kan en tilby flere
og gode liggeplasser for fremmedflåten."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag i Dokument nr. 8:48 (2008–2009), jf. Innst. S.
nr. 201 (2008–2009), om å få fremlagt en egen stortingsmelding om strategi
og tiltak knyttet til effektiv sjøtransport og havnestruktur. Disse
medlemmer mener at rammene til fiskerihavner skal inngå
som en del av en slik stortingsmelding.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at formålet
med statens kjøp av sjøtransporttjenestene er å sikre et daglig
og helårig seilingsmønster for Hurtigruta mellom Bergen og Kirkenes. Flertallet peker
på Hurtigrutas store og viktige betydning for gods- og persontransport,
i tillegg til betydningen den har for både lokalsamfunn langs kysten
og for turisme.
Flertallet viser til at Hurtigruta
er en viktig del av infrastrukturen langs kysten. Med sine 34 anløpssteder,
fra Bergen til Kirkenes, betyr Hurtigruta svært mye for lokalsamfunn
langs kysten og ikke minst for turistnæringen. Hurtigruta byr ikke
bare på vakre opplevelser for turistene. Betydelige mengder gods
går med Hurtigruta, og for mange fiskerikommuner, spesielt i Finnmark,
utgjør kjøl og frys med Hurtigruta eneste farbare veg vinterstid.
Flertallet er positiv til at
Regjeringen kom med strakstiltak i en svært kritisk periode for selskapet,
jf. St.prp. nr. 24 (2008–2009). Disse medlemmer mener
det i det videre arbeidet er viktig å sikre et robust og langsiktig
grunnlag for det statlige kjøpet.
Flertallet mener staten også
i fremtiden skal ha hovedansvaret for å sikre daglige seilinger med
Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes. I dette arbeidet er det innledet
en viktig dialog med berørte fylker og landsdelsutvalget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre peker på at Regjeringens
utsettelse av ny anbudsutlysning skaper stor usikkerhet både for
selskapet og alle anløpsstedene. Disse medlemmer viser
til at da Hurtigruta startet sin omfattende snuoperasjon i fjor
høst, ble det skapt store forventinger, også fra Regjeringens side,
til at kriteriene i et nytt anbud skulle offentliggjøres våren 2009,
før Stortinget gikk fra hverandre. Disse medlemmer er
svært kritisk til at så ikke har skjedd. Disse medlemmer peker
på at en utsettelse er et problem både for selskapet, og for alle
som er avhengige av Hurtigruta. Havner og turistbedrifter er nå
usikre på Hurtigutas fremtid.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen til stadighet skyver Eftas kontrollorgan ESA foran
seg, og det kan synes som om det er Efta som bestemmer tempoet i
Regjeringens arbeidet. Disse medlemmer mener dette
er uholdbart og ber Regjeringen snarest utarbeide kriterier som
er av en slik kvalitet at man slipper ekstrarunder i ESA, og slik
at et anbud kan lyses ut så raskt det lar seg gjøre.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer imidlertid at
arbeidet med ny anbudsutlysning nå ser ut til å trekke ut i tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på Hurtigrutas betydning for gods- og persontransport, i tillegg
til betydningen den har for både lokalsamfunn langs kysten og for
turisme, og viser til sine merknader om dette i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2008–2009) og i innstillingens kapittel 1.2.2 om sjøtransport
og riksveiferjer.