Kommunalbanken AS er et aksjeselskap der staten
eier 80 prosent av aksjene og Kommunal Landspensjonskasse (KLP)
eier 20 prosent av aksjene. Formålet med Kommunalbanken AS er å
gi lån til kommunal sektor. Selskapet skal også gi eierne avkastning
på innskutt kapital. Banken opererer i finansieringsmarkedet på
linje med andre aktører.
Fram til 1999 var Norges Kommunalbank et statlig
forvaltningsorgan underlagt Kommunal- og regionaldepartementet.
Bedriften ble i november 1999 omdannet til et aksjeselskap med staten
som eneeier. I 2000 ble 20 prosent av aksjene solgt til KLP. Etter
dette har det ikke vært endringer i eiersammensetningen.
I proposisjonen ber Kommunal- og regionaldepartementet
om Stortingets samtykke til at departementet kjøper tilbake KLPs
eierandel på 20 prosent på de vilkår som er fastsatt i avtalen mellom
staten og Kommunal Landspensjonskasse (KLP) av 7. mai 2009.
I de senere årene har Kommunalbanken AS og Kommunekreditt
Norge AS vært de to største aktørene i kredittmarkedet for kommunesektoren.
Kommunekreditt Norge AS er heleid av Eksportfinans ASA. Eksportfinans’
aksjonærer består av 26 forretnings- og sparebanker, som samlet
eier 85 prosent av aksjene i selskapet og staten ved Nærings- og
handelsdepartementet som eier 15 prosent. En økning i innlånskostnadene
har gjort at Eksportfinans ASA har stoppet tilgangen på kapital
til Kommunekreditt Norge AS, og konkurransen i utlånsmarkedet for kommunesektoren
har derfor endret seg.
Departementets vurdering er at denne situasjonen
er uheldig for konkurransen i markedet og for prisen på lån for
kommunene. For å styrke konkurransen i markedet er det behov for
en sterk aktør i tillegg til Kommunalbanken AS.
I forbindelse med tiltakspakken for Eksportfinanskonsernet,
jf. St.prp. nr. 32 (2008–2009) Statlige lån til Eksportfinans ASA,
ga nærings- og handelsministeren uttrykk for at staten sammen med
de andre eierne i Eksportfinans ASA ville bidra til en god strukturell
løsning, slik at Kommunekreditt Norge AS fremdeles kunne bidra til
god konkurranse på utlånsmarkedet for kommunene.
Et sentralt mål for Regjeringen er at kommunene får
de beste lånevilkår, slik at lånekostnadene holdes nede. Konkurranse
mellom ulike aktører anses som en viktig faktor for å oppnå dette.
Ved kjøp av KLPs eierandel i Kommunalbanken AS,
er det departementets vurdering at det vil være uproblematisk med
100 prosent statlig eierskap i Kommunalbanken AS. Gjennom kommunesektorens
innflytelse i KLP vil i praksis det ene store norske finansieringsselskapet
for kommunesektoren gå fra å være kontrollert av norske banker til
å bli kontrollert av kommunesektoren.
Kjøpsutgiften foreslås bevilget med 531,9 mill. kroner
over kap. 2427 Kommunalbanken AS, post 96 Aksjekjøp, og finansieres
ved trekk på statens konto i Norges Bank.
Utgiftene ved bruk av eksterne konsulenter i kjøpsprosessen
utgiftsføres på kap. 500 Kommunal- og regionaldepartementet, post
1 Driftsutgifter. Bevilgningen på kap. 500 post 1 foreslås økt med
1 mill. kroner, fra 141 500 000 kroner til 142 500 000 kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til at Kommunalbanken AS er en helt
sentral aktør for å finansiere viktige kommunale investeringer. Kommunalbanken
AS og Kommunekreditt Norge AS er de mest brukte finansinstitusjonene i
Kommune-Norge. Til sammen har selskapene markedsandeler på over
60 prosent. Konkurransen mellom selskapene har bidratt til lavere renter
for kommunene. Lavere lånekostnader gjør at mer av kommunenes inntekter
kan brukes til kommunal velferdsutbygging.
Komiteen viser til at i løpet
av det siste året er situasjonen endret. I september 2008 innførte Kommunekreditt
Norge AS utlånsstopp til kommuner og fylkeskommuner. Konsekvensen
er mindre konkurranse i lånemarkedet i tillegg til at enkeltkommuner
har hatt problemer med å få tatt opp lån.
Komiteen mener det er en god
løsning at KLP overtar Kommunekreditt Norge AS, samtidig som KLP
selger sin eierandel i Kommunalbanken AS. Komiteen er
av den oppfatning at dette gir en ryddig eierskapsstruktur, der
staten eier 100 prosent av aksjene i Kommunalbanken AS og Kommunekreditt
Norge AS eies 100 prosent av KLP. Komiteen mener
kommune-Norge trenger solide låneinstitusjoner som sikrer kommunene
tilgang på lån til gunstig rente.
På bakgrunn av dette, støtter komiteen Regjeringens
forslag om kjøp av KLPs eierandel på 20 prosent i Kommunalbanken
AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at det i utgangspunktet ikke er en offentlig oppgave å drive
med bankvirksomhet i konkurranse med private aktører. Tvert imot
mener disse medlemmer det vil være svært positivt
for selskapet å få inn private eiere for å bidra til mer likeverdige
konkurranseforhold på kredittmarkedet og for å redusere de generelle
ulempene knyttet til statlig eierskap. Disse medlemmer mener
imidlertid at det grunnet finanskrisen er ekstra viktig å sikre
kommunene tilgang til kapital. I den sammenheng vises det også til disse
medlemmers forslag i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2008–2009)
om å utvide rammen for rentekompensasjonsordningen for skole og
svømmeanlegg med 6 mrd. kroner i 2009, og rammen for kirkebygg med
1,6 mrd. kroner.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
500 | | Kommunal- og regionaldepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, økes med | 1 000 000 |
| | fra kr 141 500 000
til kr 142 500 000 | |
2427 | | Kommunalbanken
AS | |
| 96 | (NY) Aksjekjøp, bevilgesmed
| 531 900 000 |
II
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet
kan overskride bevilgningen over kap. 2527 Kommunalbanken AS, post
96 Aksjekjøp, som følge av endringer i rentekomponenten i vederlaget
og tidspunkt for overtakelse.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 10. juni 2009
Tore Hagebakken |
leder og ordfører |