Det er i meldinga gitt ei kort historisk oversikt over
framveksten av offentleg rettshjelp dei siste hundre åra. Gjeldande
regelverk etter lov om fri rettshjelp av 13. juni 1980 nr. 35 og
ordninga med offentlege tilskot til særskilte rettshjelpstiltak
er fremstilt. Det er gitt ei kort oversikt over rådgivings- og konfliktløysingstilbodet
elles, utanfor rettshjelpslova. Det er òg gjort greie for dei viktigaste
endringane som er innført av regjeringa Stoltenberg II på området
rettshjelp.
I meldinga er det gjort greie for nokre hovudprinsipp
for ei god rettshjelpsordning. Det visest til at det offentlege
ansvaret for rettshjelpsordninga må vurderast i lys av rådgivings-
og konfliktløysingstilbodet elles i samfunnet. Det blir stilt spørsmål
ved om gjeldande ordning har svake sider som særleg rammar dei med
minst ressursar, og det blir peika på at den ikkje i tilstrekkeleg
grad medverkar til ei effektiv og rask avklaring av juridiske problem
og konfliktar. Noreg er eit av dei landa i Europa som brukar mest
offentlege midlar på rettshjelp. Det blir stilt spørsmål ved om
midlane blir nytta på ein best mogleg måte. Utviklinga på statsbudsjettet
viser ein auke i posten for fri sakførsel fram til 2006 og ein nedgang
i posten for fritt rettsråd i same tidsrom. I 2007 brukte det offentlege
384,8 mill. kroner på fri sakførsel og 160,2 mill. kroner på fritt
rettsråd. Noko av utviklinga kan truleg forklarast med at reglane
for fri sakførsel medverkar til at fleire saker enn nødvendig blir
bringa inn for domstolane og at rettshjelpsmottakaren blir sett
i ein betre økonomisk posisjon enn den som betaler rettshjelpa sjølv.
Departementet meiner det bør vere eit hovudprinsipp, også for saker med
offentleg betalt rettshjelp, at alle saker skal løysast så tidleg
som mogleg.
I meldinga er diskutert enkelte samfunnsrammer og
utviklingstrekk som har betydning for rettshjelpsordninga – blant
anna framveksten av velferdssamfunnet, rettsleggjering, auka internasjonalisering,
enklare og raskare tvisteløysing i domstolane og meir utanrettsleg
konfliktløysing og mekling. Departementet meiner at prinsippet i
rettshjelpslova om at rettshjelpsordninga er ei sosial støtteordning
skal førast vidare. Det same gjeld prinsippet om at rettshjelpsordninga er
subsidiær. Departementet meiner det er eit overordna mål at ei ny
rettshjelpsordning står fram som lett tilgjengeleg, og at den betrar tilgangen
til nødvendig juridisk hjelp, samtidig som den legg til rette for
eit enklare og billegare konfliktløysingsalternativ enn det gjeldande modell
gjer.
I meldinga er vidare drøfta rekkevidda av det
offentlege ansvaret for rettshjelp. Rettshjelpsordninga må ikkje
overta det ansvaret som i dag er omfatta av forvaltninga si tradisjonelle
opplysnings- og rettleiingsplikt. Enkelte tilfelle av særleg stor
velferdsmessig betydning for den enkelte, og som vanlegvis er dekt
av rettleiingsplikta, bør likevel vurderast omfatta av rettshjelpsordninga
sitt saklege dekningsområde. Prinsippet om den subsidiære karakteren
av rettshjelpa inneber at ein ikkje får offentleg betalt rettshjelp
dersom hjelpa kan dekkjast gjennom andre ordningar. Departementet
meiner at dette prinsippet bør førast vidare. Det bør òg vurderast
andre avgrensingar i høvet til å få rettshjelp, basert på ei vurdering
av om rettshjelp er rimeleg og nødvendig i den konkrete saka.
I meldinga er drøfta korleis rettshjelpsordninga kan
betrast. Innleiingsvis er det stilt spørsmål ved om ressursane til
rettshjelp i dag blir nytta på rett måte. 34 prosent av kostnadene
til rettshjelp (på rettsråd og sakførselsstadiet) kan knytast til saker
om barnefordeling. Målsetjinga for rettshjelpsordninga i framtida
er formulert slik: Ordninga skal i best mogleg grad treffe den gruppa
menneske som har størst behov for juridisk hjelp, hjelpa skal givast
på dei saksområda som er av størst velferdsmessig betydning og på ein
måte som medverkar til å løyse problemet effektivt og rett for den
enkelte og for samfunnet. For å sikre høg kvalitet på den rettshjelpa
som blir gitt er det ønskeleg å kanalisere fleire offentlege rettshjelpsoppdrag
til ein avgrensa krets av rettshjelpstilbydarar. Vidare er skissert
ein modell for endra økonomiske vilkår i form av heva inntektsgrense
og innføring av graderte eigendelar. Til sist er oppgitt eit forbetringspotensial
i å løyse saker på eit så tidleg stadium som mogleg, samtidig som
det er peikt på behov for betre samordning mellom rettshjelpsordninga
og rådgivings- og konfliktløysingstilbodet elles.
I kapittel 3 i meldinga er gjort greie for hovudtrekka
i det offentlege rettshjelpstilbodet i Finland, Sverige, Danmark,
Nederland og England og Wales.
Professor Jon T. Johnsen har gjennomført ein
samanliknande studie av den finske og den norske rettshjelpsordninga.
Heile rapporten "Hva kan vi lære av finsk rettshjelp? En sammenlikning
av rettshjelpsordningene i Norge og Finland" er trykt som særskilt
vedlegg til meldinga. I kapittel 4 er gitt ei kortfatta oversikt
over hovudfunn i rapporten om korleis ordningane fungerer i dei to
landa og eit samandrag av dei reformpolitiske konklusjonane som
er omtala. Vidare er drøfta i kva grad element frå den finske ordninga
og funna i Finland-rapporten er følgde opp i meldinga.
Departementet drøfter ei mogeleg etablering
av ei førstelinjeteneste innan rettshjelp. Med dette er det sikta
til ei ordning der alle, uavhengig av inntekt og formue, får tilgang
til ein gratis førstegongskonsultasjon på inntil ein time.
Departementet gir ei retning for innhald og
funksjon i ei framtidig førstelinjeteneste. Førstelinjetenesta bør
bestå av eit tilbod om inntil ein times personleg møte med advokat
eller rettshjelpar, der publikum skal få ei vurdering av rettsstillinga
si, svar på enkle juridiske spørsmål og informasjon om høve til
å gå vidare med saka, under dette informasjon om hjelpetilbod eller
alternative konfliktløysingsorgan. Førstelinjetenesta kan òg avklare
om vilkåra for ytterlegare offentleg rettshjelp er oppfylt.
Med unntak for saker som har sitt utspring i næringsverksemd,
og saker om straff, bør førstelinjetenesta vere universell, det
vil seie at den som utgangspunkt omfattar alle sakstypar. Også enkelte
sakstypar etter straffegjennomføringslova bør omfattast. Det bør
vurderast om førstelinjetenesta skal gjerast obligatorisk.
Ordninga med førstelinjeteneste bør vere fleksibel
og tilpassast lokale behov. Departementet meiner likevel at det
vil vere føremålstenleg å byggje vidare på modellen med rettshjelp
i offentlege servicekontor og at kommunal infrastruktur bør utnyttast
i størst mogleg grad.
Tilknytingsform for advokatar og andre rettshjelparar
i førstelinjetenesta bør vurderast konkret. Det bør leggjast til
rette for at ein kan kombinere arbeidet som fast rettshjelpsadvokat med
ein privat praksis som advokat eller rettshjelpar ved sida av.
Departementet tilrår at rettshjelpa etter førstelinjetenesta
i hovudsak blir organisert som i dag. Dersom klienten økonomisk
og sakleg kvalifiserer til rettshjelp ut over tilbodet som blir
gitt i førstelinjetenesta, kan advokaten eller rettshjelparen som
yter hjelp under førstegongskonsultasjonen vise vedkommande til
juridisk rådgiving hos offentleg godkjent advokat eller rettshjelpar.
Prinsippet om det frie advokatvalet tilseier at klienten bør kunne
velje ein advokat utanfor kretsen av godkjente rettshjelpsadvokatar.
Føresetnaden er då at vedkommande først har vore innom førstelinjetenesta.
For ytterlegare å betre tilgjenget til førstelinjetenesta,
vil departementet leggje til rette for at det blir sett ned ei gruppe
som får til mandat å utgreie ein modell for rettshjelpstelefonteneste, eventuelt
kombinert med ei nettbasert rettshjelpsteneste.
Departementet tilrår at førstelinjetenesta startar som
ei prøveordning som blir evaluert etter ei tid.
Kvalitetssikring av advokatar og andre rettshjelparar
bør vere eit sentralt element i ei ny rettshjelpsordning. Departementet
meiner derfor at kretsen av advokatar som yter hjelp etter rettshjelpsordninga
bør innsnevrast. Samtidig er det ønskeleg å bidra til at dei advokatane
som vel offentlege rettshjelpsoppdrag skal få eit jamt tilfang av
slike oppdrag.
Departementet meiner det bør vurderast å etablere
ei ordning der advokatar og rettshjelparar som ønskjer å ta på seg
rettshjelpssaker må søkje om godkjenning eller oppnemnast som fast rettshjelpstilbydar.
Klienten vil då kunne velje mellom ein krets av advokatar og rettshjelparar som
er godkjente av det offentlege, og som er vurderte som særleg eigna
til å ta offentlege rettshjelpsoppdrag.
I meldinga er det drøfta kven som skal innvilge den
offentleg støtta rettshjelpa. Ordninga gir i dag fleire instansar
kompetanse til å innvilge rettshjelp. I dette ligg ein fare for
at praksis blir lite einsarta. Departementet drøfter om det bør leggjast
til rette for å byggje vidare på gjeldande modell med at advokatar
har høve til eigeninnvilging.
For å sikre einsarta behandling av sakene drøfter departementet
om det bør vurderast om innvilgingskompetansen på sakførselsstadiet
bør samlast hos fylkesmennene, eventuelt hos nokre utvalte fylkesmannsembete.
Alle avgjersler om rettshjelp som blir trefte av fylkesmennene bør kunne
påklagast til Statens sivilrettsforvaltning.
Den nærare fastsetjinga av salæret bør framleis liggje
hos den domstolen eller det forvaltningsorganet som har saka til
behandling. Gjeldande system med at domstolen si salærfastsetjing
kan ankast til overordna rettsinstans er tilrådd ført vidare.
I meldinga er drøfta dei økonomiske vilkåra
for dei behovsprøvde sakene i ny rettshjelpsordning. Under førstegongskonsultasjonen
skal det ikkje stillast krav til søkjaren sin økonomi. Ved rettshjelp
etter førstegongskonsultasjonen meiner departementet det framleis
bør stillast krav om at søkjaren har inntekt og formue under bestemte grenser.
I meldinga er drøfta den nærare fastsetjinga
av inntekts- og formuesgrensene. I dag er grensa for behovsprøvd
juridisk hjelp 246 000 kroner for einslege og 369 000 kroner samla
for ektefellar og andre som lever saman med felles økonomi. Departementet
meiner ein bør ta sikte på å oppjustere inntektsgrensene. Formuesgrensene
av i dag bør førast vidare.
Departementet drøftar reglane om økonomisk identifikasjon
mellom dei som lever saman med felles økonomi. Dei som blir identifiserte
vil bli vurderte etter ei inntektsgrense på 369 000 kroner, som
er 1,5 gonger høgare enn grensa på 246 000 kroner. Departementet
meiner at den fordelen som ligg i å ha felles økonomi med ein annan
framleis bør takast omsyn til, men at regelen i dag er uforholdsmessig
ugunstig for parhushald. Regelen bør derfor vurderast justert noko.
Vidare er det drøfta ein frådragsbasert modell
for utrekning av inntekt. Rettferdsvurderingar talar for at rettshjelpsordninga
i større grad enn i dag bør tilpassast den enkelte si reelle betalingsevne. Dette
kan gjerast ved at inntektsgrensa blir knytt til ei disponibel inntekt.
Det blir tilrådd å vurdere eit standardisert frådrag for dei som
har forsytaransvar for barn, og frådrag for utgifter i samband med
sjukdom.
I ordninga i dag blir det betalt ein eigendel tilsvarande
ein gong offentleg salærsats (870 kroner) for hjelp på rettsrådsstadiet
og 25 pst. av kostnadene (maksimalt fem gonger offentleg salærsats)
for hjelp på sakførselsstadiet. I meldinga er det drøfta innføring
av graderte eigendelar. Med graderte eigendelar er meint at søkjar betaler
ein del av kostnadene med saka på bakgrunn av vedkommande si inntekt,
etter eventuelle frådrag. I rettshjelpsordninga i dag har mottakaren
lite økonomisk interesse i å medverke til at saka blir løyst så
tidleg som mogleg, i motsetnad til den som må betale rettshjelpa sjølv.
Departementet meiner at eigendelsystemet må tilpassast den økonomiske
bereevna til den enkelte rettshjelpsbrukaren, i større grad enn
det gjeldande ordning legg opp til. Departementet meiner at det
bør vurderast ei ordning der klienten blir belasta med ein prosentsats
av kostnadene som er knytte til saka, og at prosentsatsen blir gradert
etter inntekt, etter at eventuelle frådrag er gjort. Ordninga i
dag der dei med lågast inntekt ikkje betaler eigendel, bør førast
vidare.
Departementet vil leggje til rette for at hovudregelen
om sakskostnader blir ført vidare. Den som er innvilga fri sakførsel
får i dag i utgangspunktet ikkje dekt idømte sakskostnader.
I meldinga er vurdert behovet for utvidingar
i det saklege dekningsområdet for rettshjelpsordninga på stadiet
etter førstelinjetenesta. Etter førstelinjetenesta meiner departementet
at retten til offentleg dekning av hjelpa framleis bør knytast til utvalde
sakstypar. Det bør likevel gjerast endringar i og ei utviding av
saksområda som er omfatta av ordninga. Sentralt i vurderinga av
nye saksområde står prinsippet som følgjer av rettshjelpslova om
at rettshjelpsordninga er ei sosial støtteordning. Ein bør òg sjå
til rettshjelpsordninga si rolle som bidragsytar til kampen mot
fattigdom. Departementet meiner det bør takast sikte på å føre vidare
det skjønnsmessige høvet til i særlege tilfelle å innvilge rettshjelp også
i andre saker enn dei prioriterte.
Departementet vil vurdere om rettshjelpsordninga
bør utvidast til å omfatte:
gjeldssaker
hjelp til å vurdere om det skal innleverast
ei klage og eventuelt til å utarbeide klage i helse- og sosialsaker
hjelp til å vurdere om det skal innleverast
klage i trygdesaker
enkelte arbeidsrettslege sakstypar
saker der motparten bringer avgjersler
frå Forbrukertvistutvalget inn for domstolen for å unngå at vedtaket
skal bli bindande og rettskraftig
hjelp i barnebortføringssaker
rettshjelp til den private parten i saker
der søksmål er tilrådd av Likestillings- og diskrimineringsombodet
Departementet tek sikte på å føre vidare ordninga
med tilskot til særskilte rettshjelpstiltak.
Departementet skriv i meldinga at retten til
offentleg dekt rettshjelp på rettsråds- og sakførselsstadiet i saker
som gjeld felleseigeskifte og økonomisk oppgjer mellom sambuarar,
bør vurderast avgrensa til saker som gjeld retten til felles bustad
der partane har felles barn under 18 år.
Departementet ønskjer å styrkje høvet til å
avslå søknader om rettshjelp basert på ei konkret heilskapsvurdering
av om det er rimeleg og nødvendig at det offentlege betaler for
juridisk hjelp i saka. Det er vurdert ei generell føresegn som gir høve
til å prøve kva saker som skal kunne fremjast med offentleg betalt
rettshjelp, både på rettsråds- og sakførselsstadiet.
Barnefordelingssakene utgjer ein betydeleg del av
sakene der det offentlege yter rettshjelp, både på rettsråds- og
sakførselsstadiet. Av innvilga søknader om fri sakførsel er barnefordelingssakene
den klart største enkeltsaksgruppa. Ifølgje Justisdepartementets
eigne utrekningar har den eine eller begge partane rettshjelp i
heile 75 prosent av barnefordelingssakene i domstolane (2007). Både
talet og delen barnefordelingssaker i domstolane har auka sidan
2002. I 2007 utgjorde barnefordelingssakene ca. 17 prosent av alle
innkomne sivile saker (totalt 13 307) ved tingrettane.
I meldinga er drøfta tiltak som skal medverke
til at barnefordelingssaker blir løyste så tidleg som mogleg, med
barnet sitt beste som utgangspunkt. Enkelte barnefordelingssaker
er så pass kompliserte, for eksempel på grunn av vald, psykisk helse
eller rusrelaterte problemstillingar, at domstolsbehandling, og
ofte hovudforhandling og dom, er det einaste rette. Det er derfor
viktig å syte for at det blir lagt til rette for at desse sakene kjem
raskt til domstolane. Departementet meiner òg det er viktig at det
blir sett i verk tiltak som vil avgrense talet gjentekne saksanlegg
i barnefordelingssaker.
Det er vist til at fleire av tiltaka som er
vurderte i meldinga for rettshjelpsordninga generelt òg vil ha effekt
for barnefordelingssakene. Dette gjeld blant anna førstelinjetenesta,
ordninga med graderte eigendelar, ei eiga godkjennings- eller oppnemningsordning
for rettshjelpsadvokatar og endring av regelen om økonomisk identifikasjon.
I meldinga er drøfta verkemiddel for barnefordelingssaker
spesielt. Av omsyn til barnet sitt beste, bør høvet til mekling
utanfor domstolane utnyttast betre, med sikte på utanrettsleg semje mellom
partane. At ein ikkje har møtt til mekling ved familievernkontoret
bør vere eit moment i vurderinga av kva som er rimeleg og nødvendig, og
som talar mot å innvilge søknad om rettshjelp.
I meldinga er drøfta behovet for samordning
og koordinering mellom rettshjelpstilboda i og utanfor rettshjelpslova.
Rettshjelpslova byggjer på prinsippet om at tilboda etter lova først
trer i funksjon etter at alternative tilbod er forsøkt utnytta (subsidiaritetsprinsippet).
Samtidig står dei andre tilboda i stor grad fritt til å avvise saker som
er omfatta av rettshjelpslova. Det blir brukt betydelege offentlege
beløp òg på rettshjelpstilboda utanfor rettshjelpslova.
Departementet meiner at det er behov for betre samordning
og koordinering mellom rettshjelpstilboda i og utanfor rettshjelpslova.
Dette vil gi ei betre og meir effektiv ressursutnytting. Det vil òg
gjere det enklare for publikum å finne fram i dei tilboda som finst.
Betre samordning vil òg medverke til at fleire vil kunne få hjelp
på ein meir effektiv måte, fordi sakene blir raskare kanalisert
dit dei høyrer heime.
I meldinga er omtalt nokre av dei tiltaka som
er drøfta i meldinga som vil kunne medverke til å nå målsetjinga
om ei betre samordning og koordinering av alle rettshjelpstilboda.
I meldinga er det gjort greie for dei økonomiske og
administrative konsekvensane av tiltaka som er vurderte i meldinga.
Regjeringa vil komme tilbake med forslag om konkretisering og iverksetjing
av moglege endringar og tiltak i denne meldinga når desse er nærare
gjennomgått, under dette budsjettkonsekvensar, i samband med dei
årlege budsjettforslaga.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, frå Framstegspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og
Thore A. Nistad, frå Høgre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl,
og frå Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, vil streke
under at det ikkje hjelper å ha rett om ein ikkje får rett. Komiteen meiner meldinga
går i riktig retning slik at fleire skal få sjansen til å fremme
sine rettslege krav.
Komiteen strekar under at rettshjelpslova
er subsidiær i forhold til andre høve til dekning som rettshjelpssøkjaren
måtte ha.
Komiteen peikar på at det offentlege
har ei opplysnings- og rettleiingsplikt når det gjeld stønader og
rettar vi har hjå det offentlege.
Vidare viser komiteen til at
det offentlege sitt ansvar til å yta rettshjelp må vurderast i lys
av rådgjevings- og konfliktløysingstilbodet elles i samfunnet.
Komiteen viser til at Noreg er
eitt av dei landa i Europa som brukar mest offentlege midlar på rettshjelp.
Komiteen er difor nøgd med at
departementet har gjennomgått ordninga i denne meldinga slik at
vi får søkjelyset på om noko kan gjerast betre og meir målretta.
Komiteen er einig i at det er
behov for å reformere rettshjelpstilbodet i Noreg. Statleg finansiert
rettshjelp er eit viktig tiltak for fattigdomsnedkjemping og er
såleis med på å fremme sosial velferd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imidlertid usikre på om Regjeringens mål om å få en bedre rettshjelpsordning
vil bli oppfylt med de retningslinjer som trekkes opp i meldingen.
Etter disse medlemmers syn er dagens ordning for
dårlig. Det brukes for mye ressurser per sak. I tillegg treffer
ordningen dårlig med hensyn til hvem som trenger hjelpen. Slik disse
medlemmer ser det, vil Regjeringens varslede endringer kun
føre til små justeringer og fortsatt treffe dårlig når rettshjelpsloven er
revidert. Meldingen bærer således preg av å være mange pene og velmenende
ord og lite handling. I tillegg tror disse medlemmer den
nye ordningen fortsatt kommer til å være svært kostbar og lite effektiv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre reagerer på at Regjeringen ikke i større grad har
problematisert den finske rettshjelpsmodellen. I denne sammenheng
viser disse medlemmer til at Stortinget tidligere har
bedt om en redegjørelse for hvordan rettshjelp organiseres og drives
i Finland. Etter hva disse medlemmer har grunn til
å tro, er det flere momenter fra denne ordningen som burde ha vært
implementert i det norske systemet. I denne sammenheng vises det
til at Norge bruker tre ganger så mye penger på rettshjelp som Finland,
samtidig som de behandler 30 % flere saker enn oss. Disse
medlemmer er således skuffet over at Regjeringen ikke har fremlagt
en mer helhetlig redegjørelse for den finske modellen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til utgreiinga professor Jon T. Johnsen har gjort på oppdrag frå
Justisdepartementet, med å samanlikne den finske rettshjelpsordninga
med den norske.
Fleirtalet vil peike på at "Finland-rapporten" ligg
som vedlegg til meldinga. Det er streka under i meldinga at ei rekke
forhold ved den finske ordninga er av stor interesse for ei framtidig norsk
rettshjelpsordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremhever at begrunnelsen for rettshjelpsordningen
er at den skal bidra til sosial utjevning ved å være en sosial støtteordning.
Det er likevel et spørsmål om ordningen fungerer etter intensjonen.
Hvilke nye sakstyper som eventuelt inkluderes i ordingen, bør sees
i lys av dette. Forslagene til utvidelse av det saklige virkeområdet
for rettshjelp kommer på bakgrunn av høringsinnspill departementet
har mottatt. Disse medlemmer mener at Regjeringen
i realiteten utsetter behandlingen av disse spørsmålene til senere. Disse
medlemmer er kritiske til at meldingen ikke inneholder en
helhetlig drøftelse av retthjelpstilbudet, særlig sett i lys av
høringsinnspillene. Det er i stor grad den behovsprøvde rettshjelpen
som behandles. En bredere gjennomgang av utfordringene for eksempel
sosialklienter og innsatte i fengsler møter i hverdagen, ville etter disse
medlemmers oppfatning gitt et bedre grunnlag for å vurdere rettshjelpsinnsatsen
samlet. Disse medlemmer mener at Regjeringen etter
nesten fire år i posisjon burde ha hatt tilstrekkelig tid til å
konkretisere hvilket nivå den mener den samlede rettshjelpen i samfunnet
bør ligge på.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, meiner
meldinga dannar eit godt grunnlag for det vidare arbeidet med å
betre rettshjelpsordninga i Noreg. Fleirtalet ser
det som naturleg at det i meldinga, men òg i det vidare arbeidet,
vert lagt vekt på høyringssinnspel departementet har mottatt.
Fleirtalet vil presisere at endringane
som er vurderte i denne meldinga, gjeld dei behovsprøvde sakene. Fleirtalet meiner
det vil verte ei monaleg forenkling om rettshjelpslova vert reindyrka
som ei lov for regulering av sakstypar der rettshjelp skal godkjennast
etter behovsprøving. Etter fleirtalet si meining
vil dette føre til at rettshjelpslovgivinga vert meir tilgjengeleg
for brukarane. Har ein ei sak der ein har rett på rettshjelp utan
behovsprøving, er uansett særlovgjevinga, og ikkje rettshjelpslova, innfallsporten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre savner en grundigere drøftelse av hvilke forpliktelser
Norge har etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjon og FN-konvensjonen
om sivile og politiske rettigheter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjennomføre en
utredning av forholdet mellom Norges internasjonale forpliktelser
og de skisserte endringene i tilbudet om fri rettshjelp."
Det er fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
si oppfatning at dagens rettshjelpsordning oppfyller Noregs pliktar
etter konvensjonane. Fleirtalet viser til stortingsmeldinga
der det vert lagt til grunn at vi i dag har ei rettshjelpsordning
som går lenger enn det internasjonale konvensjonar krev.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til oversikten i meldingen hvor det fremkommer at dagens norske
rettshjelp er uforholdmessig kostnadskrevende, sett i lys av antallet
personer som får fri rettshjelp.
Komiteen vil framheve
dei friviljuge organisasjonane som mellom anna JURK, JUSSBUSS, Gatejuristen
og Jusshjelpa, som alle gjer ein stor samfunnsnyttig innsats for
menneske i ein vanskeleg situasjon. Komiteen meiner
organisasjonane utgjer eit viktig supplement til advokatar og rettshjelparar.
Etter komiteen si oppfatning legg rettshjelpsmeldinga
opp til at ein vil vere avhengig av desse i tida framover. Det er
difor viktig at dei friviljuge organisasjonane vert sikra gode økonomiske
vilkår framover og for å sikre at kontinuiteten i dette arbeidet kan
føreseiast.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker en nærmere drøftelse av hvilket bidrag frivillige
rettshjelpstiltak kan utgjøre i det totale tilbudet av rettshjelp.
Slike tiltak kommer erfaringsmessig i god kontakt med utsatte grupper
i samfunnet, både ved oppsøkende virksomhet og ved aktiv tilstedeværelse,
som ellers i stor grad har vanskeligheter med å benytte seg av de
øvrige rettshjelpstilbudene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere en utvidelse av
de frivillige rettshjelpstiltakene."
Komiteen er positiv
til innføringa av den såkalla førstelinjetenesta og har tru på at
ein kan greie ut mange saker i løpet av den eine timen med gratis
rettleiing. Komiteen vil i den samanhangen vise til
at Advokatforeningen har ei liknande teneste allereie, og at denne
har fungert godt.
Komiteen er positiv til at det
blir utgreidd ein modell for ei landsdekkjande rettshjelpstelefonteneste
kombinert med ei nettbasert teneste i samband med førstelinjetenesta.
Dette vil vere eit viktig supplement for å sikre tilgjengelegheit for
publikum. Komiteen stør såleis Regjeringas intensjonar
på dette området.
Komiteen peikar på at det er
viktig at ein set søkelyset på kva for saksområde som kjem inn under
ordninga. Komiteen meiner difor at ordninga med å
ha ei førstelineteneste vil vera eit godt bidrag til ei betre offentleg
rettshjelp, fordi ein her skal få hjelp med alle type saker, unntatt næringsrelaterte
saker og straffesaker. Straffesaker vil som kjent gje moglegheit
for rettshjelp etter straffeprosesslova.
Komiteen er kjent med at 24 kommunar
har prøvd ordninga med eit offentleg servicekontor, der lokale advokatar
har hjelpt til. I dei 5 første prøvekommunane som var med i ordninga,
vart etter det komiteen kjenner til, rundt 2/3 av sakene løyst på
den halve timen som har vore til disposisjon hjå advokaten. Komiteen ser
på dette som lovande for at ordninga vil verka konfliktdempande,
og at saker vert løyst raskt på staden. Komiteen meiner
det er eit godt tiltak at ein ynskjer at ordninga skal bli landsdekkande
og at tida vert utvida til inntil ein time.
Komiteen meiner det må vurderast
om det skal vere obligatorisk at ein skal innom fyrstelinjeteneste
før ein får rettshjelp som er innanfor ordninga, eller om det skal
vere mogleg å gå direkte til ein "ordinær" advokat.
Komiteen meiner det er viktig
at førstelinjetenesta er lett tilgjengeleg. Informasjon om tenesta må
liggje på nett, og det bør vurderast om også rettshjelp kan ytast
på nett i førstelinjetenesta. Det kan vurderast om ein kan ha ein
rettshjelpstelefon og om ein skal ha informasjonsmøte for eksempel
på vaksenopplæringa. Ein bør òg tenke på særlege grupper som ikkje
like lett kjenner til rettane sine, slike som rusavhengige, pasientar
i institusjon, innsette i fengsel og innvandrarar, og i særleg grad
innvandrarkvinner.
Komiteen viser til dei forsøka
med førstelinjeteneste som har vore gjennomførte, og erfaringane
desse har gjeve. Det kan etter komiteen si oppfatning
vere fornuftig å prøve fleire modellar samtidig i dei vidare forsøka
som vert skisserte i meldinga. Slik vil grunnlaget for å ta stilling
til kva for modellar som fungerer best, bli breiare. Med den varierte
kommunestrukturen som er i dag, er det liten grunn til å tru at
like modeller vil fungere alle stader. Det kommunale tiltaket Fri Rettshjelp
i Oslo fungerer eksempelvis godt, og er veltilpassa lokale tilhøve.
I mindre kommunar vil derimot interkommunalt samarbeid vere gode alternativ
inntil ein har ein meir effektiv kommunestruktur.
Komiteen meiner nokre grupper
vil ha større problem med å oppsøkje førstelinjetenesta enn andre,
og i desse gruppene bør ein i det vidare arbeidet vurdera om advokatane,
eller rettshjelparane i servicekontoret, bør arbeide oppsøkjande. Komiteen ser
for seg asylmottak, institusjonar, fengsel og rusmiljø som stader
det vil kunne høve å drive oppsøkjande arbeid for å nå ut til grupper
som ikkje oppsøkjer advokat på eige hand. Fleire eldre personar
kan ha problem med å møte opp sjølv ved kontoret til førstelinjetenesta,
og det bør vurderast å arbeide oppsøkjande overfor desse, til dømes
i samband med heimetenesta.
Komiteen vil presisera at dei
særskilte rettshjelpstiltaka arbeider mykje oppsøkjande. Dei gjer
ein god jobb opp mot desse gruppene. Komiteen meiner
dette arbeidet må fortsette og styrkjast, og at det i det vidare
arbeidet må vurderast om den offentlege rettshjelpa bør ta eit større
ansvar for desse gruppene. Dette er også peika på i meldinga.
Komiteen ser det som viktig at
arbeidet med å finna ut om ein er i eller utanfor ordninga bør gjerast
på ein effektiv måte. Prøveprosjektet som er leia av Fylkesmannen
i Sogn og Fjordane har gjeve gode resultat. Komiteen ønskjer
at dette arbeidet vert ført vidare.
Komiteen ønskjer å peike på at
Advokatvakten har følgt opp Forbrukerrapportens undersøking frå
2006 og har i den samanhengen i 2007 endra og presisert regelverket
Advokatforeningen har for sine advokatvakter.
Komiteen vil framheve at den
offentlege rettleiingsplikta ofte ikkje fungerer etter intensjonen.
Problema for innbyggjarane oppstår ofte i møtet med det offentlege.
I slike tilhøve kan vidare rettleiing frå det offentlege vere lite
hensiktsmessig for å ivareta den enkelte sin rettstryggleik og velferd. Komiteen viser
til at ei førstelinjeteneste med juridisk hjelp er eit viktig korrigerande
supplement, som kan styrke kvaliteten på rettleiinga som blir gitt.
Etter komiteen si oppfatning
er det viktig at førstelinjetenesta vert tilsett med uavhengige
advokatar eller rettshjelparar. Tenesta kan raskt miste den tilliten
den er avhengig av hjå publikum, dersom den vert driven av kommunalt
tilsette saksbehandlarar eller kommuneadvokaten. Svært mange saker
som treng avklaring i ei slik førstelinjeteneste vil nettopp gjelde
krav mot kommunen eller staten. Det vil difor vere uheldig om rådgjevaren
publikum skal konsultere, på ein eller annan måte har eit tilsettingsforhold
i kommunen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre imøteser Regjeringens konkretisering av hvordan
det skal fastslås om veiledningsmulighetene i tilstrekkelig grad
er uttømt hos det offentlige, og hvordan veiledningsplikten skal
fylles med et kvalitativt godt innhold til beste for de innbyggerne
som er avhengige av fleksibilitet i offentlige systemer.
Komiteen er kjent
med at det er ein terskel for mange å oppsøke advokathjelp. Rettshjelpsmeldinga
legg opp til at ca. 1,2 mill. hushald kjem inn under rettshjelpsordninga. Komiteen ser
det som viktig i eit fattigdomsperspektiv og rettstryggleiksperspektiv
at dei som treng det mest, kjem inn under ordninga.
Komiteen meiner ein i det vidare
arbeidet med meldinga bør vurdera om det også kan vera andre frådrag
enn barn og sjukdom som kan brukast, til dømes stor gjeldsbyrde.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, meiner
ein modell som legg opp til at mange frådrag skal kunne gjerast,
vil krevje eit meir omfattande arbeid og dermed meir byråkrati ved
utrekning av søkjaren si inntekt. Fleirtalet vil
peike på at dersom ein opnar for å gjere frådrag for utgifter alle
har, vil det ikkje føre til ei omfordeling av ressursar til dei
som har størst behov. Fleirtalet ser heller ikkje
ei slik løysing som ei reell forbetring av rettshjelpsordninga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen har oppjustert inntektsgrensen for fri rettshjelp. Disse
medlemmer er imidlertid i tvil om dette i seg selv vil føre
til en mer treffsikker ordning og viser til at behovsprøvingen fortsatt
ikke vil ta hensyn til søkerens faktiske økonomiske evne.
Disse medlemmer mener behovsprøvingen av
rettshjelp må ta utgangspunkt i en nettomodell og ikke være basert
på bruttoinntekt. På denne måten vil behovet for rettshjelp i betydningsfulle
saker bli avgjørende for tildeling, og ordningen blir i større grad
treffsikker for dem som trenger det. Disse medlemmer registrerer
at Regjeringen vil åpne for fradrag på grunn av barn og sykdom,
men er av den oppfatning at dette ikke er tilstrekkelig. Den faktiske økonomiske
situasjonen til enkelte søkere kan fortsatt tilsi behov for rettshjelp
selv om man kommer over inntektsgrensen. Disse medlemmer mener
dette strider mot ordningens formål.
Etter disse medlemmers oppfatning
er det stor grunn til å se til den finske modellen hva gjelder sakstyper
og behovsprøving av fri rettshjelp. Disse medlemmer viser
således til Finland hvor man ikke begrenser rettshjelpen i forhold
til hva problemet handler om, men etter hvor mye man trenger den.
Etter den finske modellen har man også større rom med hensyn til hvilke
inntekstgrupper som kan motta rettshjelp, samtidig som dette er
balansert med mer differensierte egenandeler. Disse medlemmer mener
en løsning etter denne modellen vil være mer formålstjenlig og gi
hjelp til alle som faktisk trenger det. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen på nytt vurdere
innføring av den finske modellen for rettshjelp."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, meiner
ordninga med eigendelar, som det er lagt opp til i meldinga, vil
gjera at fleire får rettshjelp til ein lågare timesats.
Fleirtalet viser til at den offentlege
salærsatsen blir regulert i statsbudsjettet, og at denne for 2009
er på 870 kroner timen ekskl. mva. Fleirtalet meiner
det offentlege salæret ikkje står i misforhold til Advokatforeningen
sine eigne gjennomsnittstal for 2007, og advokatar som har private
klientar, som er på 1 007 kroner timen ekskl. mva.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er opptatt av at kvaliteten på rettshjelpstjenester
er høy. Disse medlemmer frykter at kvaliteten svekkes
dersom salærsatsen ikke blir høyere. Med dagens sats er det ikke
attraktivt å ta fri rettshjelp-saker for dyktige advokater med stor
klientportefølje fra før. Etter disse medlemmers oppfatning
kan dette bidra til å skape et A- og B-lag innen advokatnæringen,
noe som vil medføre at de som er avhengig av fri rettshjelp, ikke
kan velge blant de beste advokatene.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om en heving av salærsatsen for fri rettshjelp til 1 000 kroner
per time."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om en heving av salærsatsen for fri rettshjelp som sikrer tilfredsstillende
kvalitet på rettshjelpstjenester."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet synes
egenandeler på fri rettshjelp er ulogisk. Rettshjelpen sikrer statlig
finansiering der den enkelte selv ikke har råd, samtidig som man
krever inn penger hos de samme. Disse medlemmer har
registrert at også Regjeringen er skeptisk til at man belegger fattigdom
med egenandel, men regjeringspartiene har tilsynelatende ikke tenkt
å gjøre noe med det. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere en modell for
rettshjelp uten innkreving av egenandel."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at Finland har eigendel på rettshjelp og at den er gradert etter
inntekta til den som ønskjer fri rettshjelp. Fleirtalet viser til
at meldinga legg opp til same løysinga med graderte eigendelar etter
inntekt i den norske ordninga.
Videre er komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre bekymret for den byråkratiske
prosessen knyttet til innmelding og innkreving av egenandeler. Disse
medlemmer mener det er unødvendig at advokater bruker mye
tid på denne delen av et rettshjelpsoppdrag og hilser således velkommen
en ordning hvor man kan gjennomføre hele prosessen elektronisk.
Komiteen viser til
at meldinga framhever at man ønskjer at rettshjelpa i Noreg skal
vera ein bidragsytar i kampen mot fattigdom. Komiteen meiner
i den samanhangen at det er viktig å sjå på kva type saker som kjem
inn under dekningsområdet i ordninga.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ønskjer
å trekkje fram eit område ein særleg bør tenkje på i det vidare
arbeidet med ordninga, og det er å sjå kva ein kan gjere for utanlandske
arbeidarar som er utsette for sosial dumping, medrekna krav på løn,
eksistens av arbeidsforhold eller underslått skatt.
Komiteen set pris
på den utvidinga av dekningsområde som det er lagt opp til i meldinga,
men vil peike på at saker av stor velferdsmessig betyding ikkje
nødvendigvis er til like stor hjelp mot fattigdom som sakstypar
som har stor økonomisk verdi.
Komiteen vil streka under at
sjølv om ein kan diskutera om fleire saker skal inn under dekningsområde,
er det eit stort framsteg for rettshjelpa i Noreg at vi får ei førstelinjeteneste
som vil vera ei monaleg utviding av ordninga.
Komiteen er samd med meldinga
i at lista over dekningsområde ikkje skal vera uttømmande. Det vert
opna for at saker av stor velferdsmessig betyding kan verta dekt
av ordninga. Komiteen vil streka under at i dei sakene
der fylkesmannen utviser skjønn i vurderinga om saka fell innanfor ordninga
eller ikkje, er det viktig med ein einsarta praksis i heile landet. Komiteen viser
i den samanhengen til undersøking utført av Olaf Halvorsen Rønning
og Heike Kristine Bentsen, 2008, "Bruken av unntaksbestemmelsene
i lov om fri rettshjelp".
Komiteen ser det som
viktig å dempe konfliktnivået i barnefordelingssaker. Komiteen finn det
urovekkjande at av dei behovsprøvde fri sakførsel-sakene er heile
61 pst. barnefordelingssaker. I 75 pst. av barnefordelingssakene
i retten har ein eller begge fri saksførsel. Komiteen meiner
ein i det vidare arbeidet med meldinga må sjå nærare på om ein kan
redusera bruken av fri sakførsel til denne type saker. Etter komiteen si
oppfatning er rettsleggjering av denne typen saker, og særleg gjentekne
saker i retten, neppe til det beste for barnet. Komiteen meiner difor
det er særs viktig å stimulera til konfliktløysing utanfor rettargang.
Komiteen meiner samtidig ein
raskt må identifisera dei sakene som må domstolshandsamast, typisk
der rus, vold og psykiatri er involvert.
Komiteen vil streka under at
det er positivt at meldinga opnar opp for at gjeldssaker skal omfattast
av den offentlege rettshjelpsordninga. Gjeldssaker er som oftast
saker av stor personleg og velferdsmessig betyding, og juridisk
bistand i slike saker kan hjelpa personar ut av fattigdom.
Komiteen ser i kjølvatn av den
finanskrisetida vi lever i, og tilbakemeldingar frå dei særskilte rettshjelpstiltaka,
at det vil verte ei auking i gjeldssaker. Difor ser komiteen det
som viktig at også gjeldssaker kan gje fri rettshjelp. Komiteen vil
peike på at studentrettshjelpstiltaka har framheva særleg saker
som gjeld tvangssal av bustad og tingrettsbehandling av gjeldsordningssaker,
som område som bør vurderast omfatta av den offentlege ordninga.
Komiteen vil framheve høyringsinnspela
frå Juss-Buss om styrketilhøvet ved juridiske konfliktar i gjeldssaker.
Kreditor er i all hovudsak både økonomisk og juridisk sterkare enn
skyldnaren. Rettshjelpsbehovet for menneske med stor gjeldsbyrde
er av stor personleg og velferdsmessig betyding, og fell dermed
klart inn under rettshjelpslovas formål som ei sosial støtteordning.
Juridisk bistand til personar med gjeldsproblem vil ofte vere avgjerande
for å hjelpe folk ut av fattigdom, og gje ein moglegheit for normal deltaking
i samfunnet. Dette inneber etter komiteen si oppfatning
ein effektiv fattigdomskamp.
Komiteen vil peike på at det
finst folk som har ein altfor stor gjeldsbyrde, og som får store
problem som følgje av dette. Komiteen meiner dette
kan skyldast fleire tilhøve; låntakaren sin evne til å vurdere sin
eigen økonomiske evne, og finansinstitusjonane sin iver etter å
låne ut pengar med for stor risiko, samt eventuelle erstatningskrav
etter ulukker eller kriminelle forhold.
Komiteen innser likevel at dei
som først er komen i eit gjeldsuføre, treng hjelp og høve til å kome
ut av dette. I motsett fall vil ein oppleve at utviklinga går i
stadig feil retning, og folk kan bli gjeldsslavar for resten av
livet.
Komiteen ønskjer å presisera
at felleseieskifte fell inn under ordninga når det gjeld bruksrett
og spørsmål om eigedomsrett til felles bustad, når partane har felles
born under 18 år. Komiteen meiner det bør vurderast
om det i særlege tilfelle også skal omfatte særkullsborn.
Komiteen vil streka
under at for mange innsette som sonar lengre straffer vil det ikkje vera
mogleg å oppsøkje førstlinjetenesta, og det kan vera vanskeleg å
nyttiggjere seg av rettshjelpsordninga elles. Komiteen ser
det som viktig at det vert vurdert om ein skal styrkje det oppsøkjande
rettshjelpstilbodet i fengsla. Komiteen ser for seg
at ein kan nytta organisasjonar som allereie i dag mottek støtte
frå Justisdepartementet, for eksempel Juss-Buss. Men komiteen vil
streka under at det vil vere viktig at førstelinjetenesta sjølv
driv oppsøkjande arbeid i dei fengsla som ligg i nærområda.
Komiteen viser til at meldinga
foreslår at forsvarar til den straffedømte kan få timar til å gje
juridisk bistand i saksområda, som elles er dekt av førstelinjetenesta
og av enkelte utvalde saker etter straffegjennomføringslova. Komiteen ser på
dette som ei god utviding av rettshjelpa for denne gruppa, men vil
streke under at det er viktig at advokaten som tek desse sakene
har kompetanse på saksområdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er opptatt av at innsatte i fengsler også skal
ha mulighet til å hevde sine borgerrettigheter så fremt disse ikke
er blitt fradømt. Det er således viktig at rettshjelp blir gjort
tilgjengelig også på innsiden av murene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle innsatte
i norske fengsler fullt ut får ivaretatt sine rettigheter så lenge
den innsatte ikke er fradømt disse."
Når det gjeld kven som kan vera rettshjelpsadvokatar,
peiker komiteen på at fritt advokatval må vera førande
for korleis ein legg opp ordninga. Brukarane må ha tillit til at
advokatane og rettshjelparane som deltar i ordninga, er uavhengige.
Komiteen vil framheve at kvalitetskontroll med
advokathjelp betalt over offentlege budsjett er viktig.
Når det gjeld kven som skal ta ut kva for advokatar
som skal arbeida på rettshjelpskontora, ber komiteen at
det vert sett på om ein kan nytte same ordninga som ein gjer med
offentleg oppnemnde forsvararar. Komiteen er tilfreds
med at dette til dømes kan bli gjort ved at Domstoladministrasjonen
avgjer kven av advokatane som får arbeide på servicekontoret etter
søknad til tingretten, og at det ikkje er den enkelte kommunen som
avgjer dette.
Komiteen meiner at det er viktig
at kommunane ikkje blir gjeve høve til å forskjellshandsame tilbydarane
av advokat- og rettshjelpstenester. I kommunar og distrikt der det
er eit avgrensa utval av kvalifiserte tilbydarar av tenester, er
det ein risiko for at nokre advokatar eller rettshjelparar blir
føretrekt framfor andre, utan at det er objektive haldepunkt for
dette. Det vil difor etter komiteen sitt syn vere
gunstig at det vert utarbeidd ein standardkontrakt for tilbydarane
av rettshjelp i førstelinjetenesta. Komiteen strekar
under at kvalitetskontrollen med tilbydarane av rettshjelp, det
vere seg advokatar eller andre kvalifiserte rettshjelparar, er særs viktig.
Komiteen vil rette opp ein feil
i meldinga og presisere at det er Juristenes utdanningssenter (JUS)
som tilbyr etterutdanningskurs for advokatar og andre jurister.
Komiteen meiner at ein i det
vidare arbeidet med meldinga må rekne med det gode samarbeidet som
har vore i forkant av meldinga med Advokatforeininga og rettshjelpstiltaka.
Komiteen vil peike på at det
er mange interesseorganisasjonar som driv med juridisk rådgjeving
til sine medlemer. Komiteen meiner at innanfor tilskotet
dei får frå staten til drifta si, skal det vera rom for slikt arbeid.
Dei kan eventuelt vise til andre som kan vera til hjelp.
Komiteen stør forslaget om at
rettshjelpsordninga må evaluerast og at ein arbeider for å få midlar
til å forske på dette området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er positiv til ideen om å innføre kvalifikasjonskrav
til de aktører som kan drive rettshjelp i fremtiden. Et slikt krav
vil heve standarden og øke tilbydernes bevissthet rundt de viktige
momenter i rettshjelpsarbeidet.
Disse medlemmer vil likevel advare
mot en ordning hvor statlige eller kommunale organer skal peke ut
hvem som skal få tilby rettshjelpstjenester. En slik ordning kan
føre til at de som gir klientene best råd taper kampen om vervet neste
gang det skal bekles, fordi de blir brysomme for kommunen eller
staten. Disse medlemmer mener det riktige vil være
å tilby advokater og rettshjelpere et kurs eller lignende som er
obligatorisk for å få muligheten til å tilby denne type tjeneste,
og at dette skal være kvalifikasjonskravet. Alternativt mener disse
medlemmer at utvelgingen av rettshjelpstilbydere kan gjøres
etter samme modell som oppnevning av faste forsvarere.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil peike
på at meldinga ikkje innfører kvalifikasjonskrav til dei som skal
yte rettshjelp – anna enn at dei skal vere såkalla "godkjente tilbydere". Fleirtalet vil
presisera at også andre advokatar kan by på rettshjelp, men dei
står då ikkje på lista over godkjente tilbydarar.
Forslag frå Framstegspartiet og Høgre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å gjennomføre
en utredning av forholdet mellom Norges internasjonale forpliktelser
og de skisserte endringene i tilbudet om fri rettshjelp.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen vurdere en utvidelse av
de frivillige rettshjelpstiltakene.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle innsatte
i norske fengsler fullt ut får ivaretatt sine rettigheter så lenge
den innsatte ikke er fradømt disse.
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen på nytt vurdere innføring
av den finske modellen for rettshjelp.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om en heving av salærsatsen for fri rettshjelp til 1 000 kroner
per time.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen vurdere en modell
for rettshjelp uten innkreving av egenandel.
Forslag frå Høgre:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om en heving av salærsatsen for fri rettshjelp som sikrer tilfredsstillende
kvalitet på rettshjelpstjenester.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til meldinga og rår Stortinget til å gjere
slikt
vedtak:
St.meld. nr. 26 (2008–2009) – om offentleg rettshjelp.
Rett hjelp – vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 11. juni 2009
Anne Marit Bjørnflaten |
Hilde Magnusson Lydvo |
leiar |
ordførar |