Det er i meldinga gitt ei kort historisk oversikt over
framveksten av offentleg rettshjelp dei siste hundre åra. Gjeldande
regelverk etter lov om fri rettshjelp av 13. juni 1980 nr. 35 og
ordninga med offentlege tilskot til særskilte rettshjelpstiltak
er fremstilt. Det er gitt ei kort oversikt over rådgivings- og konfliktløysingstilbodet
elles, utanfor rettshjelpslova. Det er òg gjort greie for dei viktigaste
endringane som er innført av regjeringa Stoltenberg II på området
rettshjelp.
I meldinga er det gjort greie for nokre hovudprinsipp
for ei god rettshjelpsordning. Det visest til at det offentlege
ansvaret for rettshjelpsordninga må vurderast i lys av rådgivings-
og konfliktløysingstilbodet elles i samfunnet. Det blir stilt spørsmål
ved om gjeldande ordning har svake sider som særleg rammar dei med
minst ressursar, og det blir peika på at den ikkje i tilstrekkeleg
grad medverkar til ei effektiv og rask avklaring av juridiske problem
og konfliktar. Noreg er eit av dei landa i Europa som brukar mest
offentlege midlar på rettshjelp. Det blir stilt spørsmål ved om
midlane blir nytta på ein best mogleg måte. Utviklinga på statsbudsjettet
viser ein auke i posten for fri sakførsel fram til 2006 og ein nedgang
i posten for fritt rettsråd i same tidsrom. I 2007 brukte det offentlege
384,8 mill. kroner på fri sakførsel og 160,2 mill. kroner på fritt
rettsråd. Noko av utviklinga kan truleg forklarast med at reglane
for fri sakførsel medverkar til at fleire saker enn nødvendig blir
bringa inn for domstolane og at rettshjelpsmottakaren blir sett
i ein betre økonomisk posisjon enn den som betaler rettshjelpa sjølv.
Departementet meiner det bør vere eit hovudprinsipp, også for saker med
offentleg betalt rettshjelp, at alle saker skal løysast så tidleg
som mogleg.
I meldinga er diskutert enkelte samfunnsrammer og
utviklingstrekk som har betydning for rettshjelpsordninga – blant
anna framveksten av velferdssamfunnet, rettsleggjering, auka internasjonalisering,
enklare og raskare tvisteløysing i domstolane og meir utanrettsleg
konfliktløysing og mekling. Departementet meiner at prinsippet i
rettshjelpslova om at rettshjelpsordninga er ei sosial støtteordning
skal førast vidare. Det same gjeld prinsippet om at rettshjelpsordninga er
subsidiær. Departementet meiner det er eit overordna mål at ei ny
rettshjelpsordning står fram som lett tilgjengeleg, og at den betrar tilgangen
til nødvendig juridisk hjelp, samtidig som den legg til rette for
eit enklare og billegare konfliktløysingsalternativ enn det gjeldande modell
gjer.
I meldinga er vidare drøfta rekkevidda av det
offentlege ansvaret for rettshjelp. Rettshjelpsordninga må ikkje
overta det ansvaret som i dag er omfatta av forvaltninga si tradisjonelle
opplysnings- og rettleiingsplikt. Enkelte tilfelle av særleg stor
velferdsmessig betydning for den enkelte, og som vanlegvis er dekt
av rettleiingsplikta, bør likevel vurderast omfatta av rettshjelpsordninga
sitt saklege dekningsområde. Prinsippet om den subsidiære karakteren
av rettshjelpa inneber at ein ikkje får offentleg betalt rettshjelp
dersom hjelpa kan dekkjast gjennom andre ordningar. Departementet
meiner at dette prinsippet bør førast vidare. Det bør òg vurderast
andre avgrensingar i høvet til å få rettshjelp, basert på ei vurdering
av om rettshjelp er rimeleg og nødvendig i den konkrete saka.
I meldinga er drøfta korleis rettshjelpsordninga kan
betrast. Innleiingsvis er det stilt spørsmål ved om ressursane til
rettshjelp i dag blir nytta på rett måte. 34 prosent av kostnadene
til rettshjelp (på rettsråd og sakførselsstadiet) kan knytast til saker
om barnefordeling. Målsetjinga for rettshjelpsordninga i framtida
er formulert slik: Ordninga skal i best mogleg grad treffe den gruppa
menneske som har størst behov for juridisk hjelp, hjelpa skal givast
på dei saksområda som er av størst velferdsmessig betydning og på ein
måte som medverkar til å løyse problemet effektivt og rett for den
enkelte og for samfunnet. For å sikre høg kvalitet på den rettshjelpa
som blir gitt er det ønskeleg å kanalisere fleire offentlege rettshjelpsoppdrag
til ein avgrensa krets av rettshjelpstilbydarar. Vidare er skissert
ein modell for endra økonomiske vilkår i form av heva inntektsgrense
og innføring av graderte eigendelar. Til sist er oppgitt eit forbetringspotensial
i å løyse saker på eit så tidleg stadium som mogleg, samtidig som
det er peikt på behov for betre samordning mellom rettshjelpsordninga
og rådgivings- og konfliktløysingstilbodet elles.
I kapittel 3 i meldinga er gjort greie for hovudtrekka
i det offentlege rettshjelpstilbodet i Finland, Sverige, Danmark,
Nederland og England og Wales.
Professor Jon T. Johnsen har gjennomført ein
samanliknande studie av den finske og den norske rettshjelpsordninga.
Heile rapporten "Hva kan vi lære av finsk rettshjelp? En sammenlikning
av rettshjelpsordningene i Norge og Finland" er trykt som særskilt
vedlegg til meldinga. I kapittel 4 er gitt ei kortfatta oversikt
over hovudfunn i rapporten om korleis ordningane fungerer i dei to
landa og eit samandrag av dei reformpolitiske konklusjonane som
er omtala. Vidare er drøfta i kva grad element frå den finske ordninga
og funna i Finland-rapporten er følgde opp i meldinga.
Departementet drøfter ei mogeleg etablering
av ei førstelinjeteneste innan rettshjelp. Med dette er det sikta
til ei ordning der alle, uavhengig av inntekt og formue, får tilgang
til ein gratis førstegongskonsultasjon på inntil ein time.
Departementet gir ei retning for innhald og
funksjon i ei framtidig førstelinjeteneste. Førstelinjetenesta bør
bestå av eit tilbod om inntil ein times personleg møte med advokat
eller rettshjelpar, der publikum skal få ei vurdering av rettsstillinga
si, svar på enkle juridiske spørsmål og informasjon om høve til
å gå vidare med saka, under dette informasjon om hjelpetilbod eller
alternative konfliktløysingsorgan. Førstelinjetenesta kan òg avklare
om vilkåra for ytterlegare offentleg rettshjelp er oppfylt.
Med unntak for saker som har sitt utspring i næringsverksemd,
og saker om straff, bør førstelinjetenesta vere universell, det
vil seie at den som utgangspunkt omfattar alle sakstypar. Også enkelte
sakstypar etter straffegjennomføringslova bør omfattast. Det bør
vurderast om førstelinjetenesta skal gjerast obligatorisk.
Ordninga med førstelinjeteneste bør vere fleksibel
og tilpassast lokale behov. Departementet meiner likevel at det
vil vere føremålstenleg å byggje vidare på modellen med rettshjelp
i offentlege servicekontor og at kommunal infrastruktur bør utnyttast
i størst mogleg grad.
Tilknytingsform for advokatar og andre rettshjelparar
i førstelinjetenesta bør vurderast konkret. Det bør leggjast til
rette for at ein kan kombinere arbeidet som fast rettshjelpsadvokat med
ein privat praksis som advokat eller rettshjelpar ved sida av.
Departementet tilrår at rettshjelpa etter førstelinjetenesta
i hovudsak blir organisert som i dag. Dersom klienten økonomisk
og sakleg kvalifiserer til rettshjelp ut over tilbodet som blir
gitt i førstelinjetenesta, kan advokaten eller rettshjelparen som
yter hjelp under førstegongskonsultasjonen vise vedkommande til
juridisk rådgiving hos offentleg godkjent advokat eller rettshjelpar.
Prinsippet om det frie advokatvalet tilseier at klienten bør kunne
velje ein advokat utanfor kretsen av godkjente rettshjelpsadvokatar.
Føresetnaden er då at vedkommande først har vore innom førstelinjetenesta.
For ytterlegare å betre tilgjenget til førstelinjetenesta,
vil departementet leggje til rette for at det blir sett ned ei gruppe
som får til mandat å utgreie ein modell for rettshjelpstelefonteneste, eventuelt
kombinert med ei nettbasert rettshjelpsteneste.
Departementet tilrår at førstelinjetenesta startar som
ei prøveordning som blir evaluert etter ei tid.
Kvalitetssikring av advokatar og andre rettshjelparar
bør vere eit sentralt element i ei ny rettshjelpsordning. Departementet
meiner derfor at kretsen av advokatar som yter hjelp etter rettshjelpsordninga
bør innsnevrast. Samtidig er det ønskeleg å bidra til at dei advokatane
som vel offentlege rettshjelpsoppdrag skal få eit jamt tilfang av
slike oppdrag.
Departementet meiner det bør vurderast å etablere
ei ordning der advokatar og rettshjelparar som ønskjer å ta på seg
rettshjelpssaker må søkje om godkjenning eller oppnemnast som fast rettshjelpstilbydar.
Klienten vil då kunne velje mellom ein krets av advokatar og rettshjelparar som
er godkjente av det offentlege, og som er vurderte som særleg eigna
til å ta offentlege rettshjelpsoppdrag.
I meldinga er det drøfta kven som skal innvilge den
offentleg støtta rettshjelpa. Ordninga gir i dag fleire instansar
kompetanse til å innvilge rettshjelp. I dette ligg ein fare for
at praksis blir lite einsarta. Departementet drøfter om det bør leggjast
til rette for å byggje vidare på gjeldande modell med at advokatar
har høve til eigeninnvilging.
For å sikre einsarta behandling av sakene drøfter departementet
om det bør vurderast om innvilgingskompetansen på sakførselsstadiet
bør samlast hos fylkesmennene, eventuelt hos nokre utvalte fylkesmannsembete.
Alle avgjersler om rettshjelp som blir trefte av fylkesmennene bør kunne
påklagast til Statens sivilrettsforvaltning.
Den nærare fastsetjinga av salæret bør framleis liggje
hos den domstolen eller det forvaltningsorganet som har saka til
behandling. Gjeldande system med at domstolen si salærfastsetjing
kan ankast til overordna rettsinstans er tilrådd ført vidare.
I meldinga er drøfta dei økonomiske vilkåra
for dei behovsprøvde sakene i ny rettshjelpsordning. Under førstegongskonsultasjonen
skal det ikkje stillast krav til søkjaren sin økonomi. Ved rettshjelp
etter førstegongskonsultasjonen meiner departementet det framleis
bør stillast krav om at søkjaren har inntekt og formue under bestemte grenser.
I meldinga er drøfta den nærare fastsetjinga
av inntekts- og formuesgrensene. I dag er grensa for behovsprøvd
juridisk hjelp 246 000 kroner for einslege og 369 000 kroner samla
for ektefellar og andre som lever saman med felles økonomi. Departementet
meiner ein bør ta sikte på å oppjustere inntektsgrensene. Formuesgrensene
av i dag bør førast vidare.
Departementet drøftar reglane om økonomisk identifikasjon
mellom dei som lever saman med felles økonomi. Dei som blir identifiserte
vil bli vurderte etter ei inntektsgrense på 369 000 kroner, som
er 1,5 gonger høgare enn grensa på 246 000 kroner. Departementet
meiner at den fordelen som ligg i å ha felles økonomi med ein annan
framleis bør takast omsyn til, men at regelen i dag er uforholdsmessig
ugunstig for parhushald. Regelen bør derfor vurderast justert noko.
Vidare er det drøfta ein frådragsbasert modell
for utrekning av inntekt. Rettferdsvurderingar talar for at rettshjelpsordninga
i større grad enn i dag bør tilpassast den enkelte si reelle betalingsevne. Dette
kan gjerast ved at inntektsgrensa blir knytt til ei disponibel inntekt.
Det blir tilrådd å vurdere eit standardisert frådrag for dei som
har forsytaransvar for barn, og frådrag for utgifter i samband med
sjukdom.
I ordninga i dag blir det betalt ein eigendel tilsvarande
ein gong offentleg salærsats (870 kroner) for hjelp på rettsrådsstadiet
og 25 pst. av kostnadene (maksimalt fem gonger offentleg salærsats)
for hjelp på sakførselsstadiet. I meldinga er det drøfta innføring
av graderte eigendelar. Med graderte eigendelar er meint at søkjar betaler
ein del av kostnadene med saka på bakgrunn av vedkommande si inntekt,
etter eventuelle frådrag. I rettshjelpsordninga i dag har mottakaren
lite økonomisk interesse i å medverke til at saka blir løyst så
tidleg som mogleg, i motsetnad til den som må betale rettshjelpa sjølv.
Departementet meiner at eigendelsystemet må tilpassast den økonomiske
bereevna til den enkelte rettshjelpsbrukaren, i større grad enn
det gjeldande ordning legg opp til. Departementet meiner at det
bør vurderast ei ordning der klienten blir belasta med ein prosentsats
av kostnadene som er knytte til saka, og at prosentsatsen blir gradert
etter inntekt, etter at eventuelle frådrag er gjort. Ordninga i
dag der dei med lågast inntekt ikkje betaler eigendel, bør førast
vidare.
Departementet vil leggje til rette for at hovudregelen
om sakskostnader blir ført vidare. Den som er innvilga fri sakførsel
får i dag i utgangspunktet ikkje dekt idømte sakskostnader.
I meldinga er vurdert behovet for utvidingar
i det saklege dekningsområdet for rettshjelpsordninga på stadiet
etter førstelinjetenesta. Etter førstelinjetenesta meiner departementet
at retten til offentleg dekning av hjelpa framleis bør knytast til utvalde
sakstypar. Det bør likevel gjerast endringar i og ei utviding av
saksområda som er omfatta av ordninga. Sentralt i vurderinga av
nye saksområde står prinsippet som følgjer av rettshjelpslova om
at rettshjelpsordninga er ei sosial støtteordning. Ein bør òg sjå
til rettshjelpsordninga si rolle som bidragsytar til kampen mot
fattigdom. Departementet meiner det bør takast sikte på å føre vidare
det skjønnsmessige høvet til i særlege tilfelle å innvilge rettshjelp også
i andre saker enn dei prioriterte.
Departementet vil vurdere om rettshjelpsordninga
bør utvidast til å omfatte:
gjeldssaker
hjelp til å vurdere om det skal innleverast
ei klage og eventuelt til å utarbeide klage i helse- og sosialsaker
hjelp til å vurdere om det skal innleverast
klage i trygdesaker
enkelte arbeidsrettslege sakstypar
saker der motparten bringer avgjersler
frå Forbrukertvistutvalget inn for domstolen for å unngå at vedtaket
skal bli bindande og rettskraftig
hjelp i barnebortføringssaker
rettshjelp til den private parten i saker
der søksmål er tilrådd av Likestillings- og diskrimineringsombodet
Departementet tek sikte på å føre vidare ordninga
med tilskot til særskilte rettshjelpstiltak.
Departementet skriv i meldinga at retten til
offentleg dekt rettshjelp på rettsråds- og sakførselsstadiet i saker
som gjeld felleseigeskifte og økonomisk oppgjer mellom sambuarar,
bør vurderast avgrensa til saker som gjeld retten til felles bustad
der partane har felles barn under 18 år.
Departementet ønskjer å styrkje høvet til å
avslå søknader om rettshjelp basert på ei konkret heilskapsvurdering
av om det er rimeleg og nødvendig at det offentlege betaler for
juridisk hjelp i saka. Det er vurdert ei generell føresegn som gir høve
til å prøve kva saker som skal kunne fremjast med offentleg betalt
rettshjelp, både på rettsråds- og sakførselsstadiet.
Barnefordelingssakene utgjer ein betydeleg del av
sakene der det offentlege yter rettshjelp, både på rettsråds- og
sakførselsstadiet. Av innvilga søknader om fri sakførsel er barnefordelingssakene
den klart største enkeltsaksgruppa. Ifølgje Justisdepartementets
eigne utrekningar har den eine eller begge partane rettshjelp i
heile 75 prosent av barnefordelingssakene i domstolane (2007). Både
talet og delen barnefordelingssaker i domstolane har auka sidan
2002. I 2007 utgjorde barnefordelingssakene ca. 17 prosent av alle
innkomne sivile saker (totalt 13 307) ved tingrettane.
I meldinga er drøfta tiltak som skal medverke
til at barnefordelingssaker blir løyste så tidleg som mogleg, med
barnet sitt beste som utgangspunkt. Enkelte barnefordelingssaker
er så pass kompliserte, for eksempel på grunn av vald, psykisk helse
eller rusrelaterte problemstillingar, at domstolsbehandling, og
ofte hovudforhandling og dom, er det einaste rette. Det er derfor
viktig å syte for at det blir lagt til rette for at desse sakene kjem
raskt til domstolane. Departementet meiner òg det er viktig at det
blir sett i verk tiltak som vil avgrense talet gjentekne saksanlegg
i barnefordelingssaker.
Det er vist til at fleire av tiltaka som er
vurderte i meldinga for rettshjelpsordninga generelt òg vil ha effekt
for barnefordelingssakene. Dette gjeld blant anna førstelinjetenesta,
ordninga med graderte eigendelar, ei eiga godkjennings- eller oppnemningsordning
for rettshjelpsadvokatar og endring av regelen om økonomisk identifikasjon.
I meldinga er drøfta verkemiddel for barnefordelingssaker
spesielt. Av omsyn til barnet sitt beste, bør høvet til mekling
utanfor domstolane utnyttast betre, med sikte på utanrettsleg semje mellom
partane. At ein ikkje har møtt til mekling ved familievernkontoret
bør vere eit moment i vurderinga av kva som er rimeleg og nødvendig, og
som talar mot å innvilge søknad om rettshjelp.
I meldinga er drøfta behovet for samordning
og koordinering mellom rettshjelpstilboda i og utanfor rettshjelpslova.
Rettshjelpslova byggjer på prinsippet om at tilboda etter lova først
trer i funksjon etter at alternative tilbod er forsøkt utnytta (subsidiaritetsprinsippet).
Samtidig står dei andre tilboda i stor grad fritt til å avvise saker som
er omfatta av rettshjelpslova. Det blir brukt betydelege offentlege
beløp òg på rettshjelpstilboda utanfor rettshjelpslova.
Departementet meiner at det er behov for betre samordning
og koordinering mellom rettshjelpstilboda i og utanfor rettshjelpslova.
Dette vil gi ei betre og meir effektiv ressursutnytting. Det vil òg
gjere det enklare for publikum å finne fram i dei tilboda som finst.
Betre samordning vil òg medverke til at fleire vil kunne få hjelp
på ein meir effektiv måte, fordi sakene blir raskare kanalisert
dit dei høyrer heime.
I meldinga er omtalt nokre av dei tiltaka som
er drøfta i meldinga som vil kunne medverke til å nå målsetjinga
om ei betre samordning og koordinering av alle rettshjelpstilboda.
I meldinga er det gjort greie for dei økonomiske og
administrative konsekvensane av tiltaka som er vurderte i meldinga.
Regjeringa vil komme tilbake med forslag om konkretisering og iverksetjing
av moglege endringar og tiltak i denne meldinga når desse er nærare
gjennomgått, under dette budsjettkonsekvensar, i samband med dei
årlege budsjettforslaga.