I proposisjonen påpekes det at kommunesektoren
har fått et betydelig inntektsløft under den sittende regjeringen.
Fra 2005 til 2009 anslås realveksten i kommunesektorens samlede
inntekter til i underkant av 32 mrd. 2009-kroner, tilsvarende 12
pst. Den reelle veksten i kommunesektorens frie inntekter anslås
til om lag 15 mrd. kroner.
I 2010 legger Regjeringen opp til en realvekst
i kommunesektorens samlede inntekter på mellom 5 og 6 mrd. kroner
i 2010. Veksten er regnet fra anslått inntektsnivå i Revidert nasjonalbudsjett
2009.
Av veksten i samlede inntekter i legges det
opp til at 4 mrd. kroner kommer som frie inntekter. Veksten i frie
inntekter i 2010 kommer i tillegg til en styrking av de frie inntektene
i 2009 etter saldert budsjett med 2,5 mrd. kroner. Dette inkluderer
1,2 mrd. kroner i økte frie inntekter i forbindelse med tiltakspakken
og 1 mrd. kroner i vekst i kommunenes frie inntekter i revidert budsjett
2009. I tillegg er anslaget for kommunesektorens skatteinntekter
i 2009 oppjustert med 0,3 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett 2009.
Forslaget til samlet vekst i de frie inntektene for 2010 i forhold
til saldert budsjett 2009 er dermed 6,5 mrd. kroner.
Veksten i de frie inntektene må blant annet
ses i sammenheng med at den demografiske utviklingen antas å medføre
økte utgifter for kommunesektoren i 2010. Beregninger utført av
Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi
indikerer at kommunesektoren kan få merutgifter i 2010 i størrelsesorden
1,5 mrd. kroner knyttet til den demografiske utviklingen.
Av veksten i frie inntekter på 4 mrd. kroner,
skal 2,5 mrd. kroner gå til kommunene og 1,5 mrd. kroner til fylkeskommunene.
Veksten i de frie inntektene vil gi rom for
en økning i midlene til øvrige riksveier som blir fylkesveier fra
1. januar 2010 på 1 mrd. kroner, en styrking av skoletilbudet og
det kommunale barnevernet, og en oppfølging av Omsorgsplan 2015.
Kommunal- og regionaldepartementet foreslår at
den samlede skjønnsrammen for 2010 blir satt til 2 091 mill. kroner.
Av denne rammen fordeles 1 686 mill. kroner til kommunene, mens
405 mill. kroner går til fylkeskommunene.
Med de foreslåtte endringene utgjør skjønnstilskuddets
basisramme 1 029 mill. kroner for kommunene og 341 mill. kroner
for fylkeskommunene i 2010.
Kommuner og fylkeskommuner som fremdeles har
høyere sats på arbeidsgiveravgiften enn de hadde før omleggingen
i 2004, får kompensert differansen mellom den nye satsen og satsen
i 2003. Samlet utgjør kompensasjonen i 2010 356 mill. kroner for
kommunene og 64 mill. kroner for fylkeskommunene.
2010 er det siste året kommunene Åmot og Elverum
mottar ekstraordinære skjønnsmidler, henholdsvis 1,0 mill. kroner
og 0,5 mill. kroner.
I tillegg holder departementet igjen 107 mill. kroner
til kommuner som får plutselig uforutsette utgifter i løpet av budsjettåret.
Søknader om ekstraordinære skjønnsmidler går fortrinnsvis via fylkesmannen.
I behandlingen av statsbudsjettet for 2009 ble skjønnsrammen
til kommunene utvidet med 100 mill. kroner til inntektssvake kommuner
i Sør-Norge. Departementet foreslår å videreføre dette i 2010.
Innenfor skjønnsrammen ligger tilskudd til utviklings-
og utredningsprosjekter.
Det er ved fastsettingen av skjønnsrammen for 2010
tatt høyde for at nye planlagte prosjekter vil kreve økte bevilgninger.
Departementet foreslår at prosjektskjønnet økes til 93 mill. kroner
i 2010. Bakgrunnen for økningen er forsøksprosjektet med elektronisk
stemmegivning, e-valg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at Regjeringen
legger opp til en realvekst i kommunesektorens samlede inntekter
på mellom 5 og 6 mrd. kroner i 2010. Veksten er regnet fra anslått
inntektsnivå i Revidert nasjonalbudsjett 2009. Regjeringen legger
opp til at 4 mrd. kroner skal komme som vekst i frie inntekter – 2,5
til kommunene og 1,5 til fylkeskommunene. Sammenlignet med saldert
budsjett for 2009, legges det opp til en vekst i de frie inntektene
på 6,5 mrd. kroner i 2010.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens forslag, og mener den veksten det legges opp
til vil gi plass for en fortsatt utbygging av det kommunale tjenestetilbudet.
Komiteen er tilfreds
med de endringer som er gjort i kommuneloven slik at kommuner som
er særlig hardt rammet av finanskrisen, vil kunne fordele underskudd
over en periode på inntil 10 år for å unngå store kutt i tjenestetilbudet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at det på tross av Regjeringens løfter om styrking av kommuneøkonomien, er
velferdstilbudet i Kommune-Norge langt unna et tilfredsstillende
nivå.
Disse medlemmer ser at KS opplyser
at halvparten av kommunene hadde negativt netto driftsresultat i
2008, og at 73 pst. av kommunene fikk svekket netto driftsresultat
fra 2007 til 2008. Disse medlemmer ser også at 51
pst. av kommunene hadde negativt driftsresultat i 2008, mot 28 pst.
i 2007, og 20 pst. av kommunene hadde negativt netto driftsresultat
begge årene. Disse medlemmer er bekymret og redd
for at antall kommuner vil øke på ROBEK-listen.
Den negative økonomiske utviklingen i Kommune-Norge
har resultert i at mange kommuner har foretatt omfattende kutt i
investeringer i velferdstilbudet til innbyggerne. Det er ikke ventet
noen endring i den demografiske utviklingen i 2010, og således ikke
noe mindre press i 2010. Disse medlemmer mener med
det at Regjeringens opplegg for kommuneøkonomien ikke vil gi rom
for fortsatt utbygging av kommunalt tjenestetilbud.
Disse medlemmer ønsker å styrke
kommunenes økonomi. Disse medlemmer viser til at
KS mener at kommunesektoren trenger 7,5 mrd. kroner i økte frie
inntekter i 2010 i forhold til statsbudsjettet for 2009, for å finansiere tjenester
til en økende befolkning, møte behovene i skole og eldreomsorg,
og satse på vedlikehold.
Disse medlemmer ønsker derfor
å tilføre rundt 7,5 mrd. kroner mer til kommunene i 2010 enn det
Regjeringen legger opp til. Og for å sikre at inntektsveksten anvendes
til grunnleggende velferdstjenester, bør veksten øremerkes grunnleggende
velferdstjenester.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forslag til statsbudsjett
for 2010 legge til grunn en styrking av kommunesektoren med 7,5
mrd. kroner i forhold for statsbudsjettet for 2009."
Disse medlemmer mener det særlig
er behov for økt innsats innen eldreomsorgen. Disse medlemmer konstaterer
at det fortsatt er langt frem til en eldreomsorg som skinner, og
viser til sitt omfattende og helhetlige representantforslag i Dokument
nr. 8:83 (2006–2007) med i alt 19 konkrete tiltak som bør gjennomføres,
samt til merknader og forslag under punkt 13.2 i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å gjennomføre en gradvis reduksjon av innslagspunktet
for ressurskrevende tjenester ned mot 400 000 kroner."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt forslag til statsbudsjett for 2010 vil ha et
opplegg for kommunesektoren som vil gi sektoren en økonomisk handlefrihet
på om lag samme nivå som regjeringen Stoltenberg II foreslår i denne
proposisjonen. Høyre vil imidlertid gi kommunene større frihet og
la dem beholde en større del av verdiskapingen lokalt. Disse
medlemmer viser til sine merknader og forslag om dette i
denne innstillingen.
Komiteens medlem Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ønsker et kommuneopplegg
som blant annet vil gi større økonomisk handlefrihet, økt lærertetthet
i skolen og en bedre eldreomsorg. Dette innebærer at overføringen
til kommunene bør styrkes med om lag 1 mrd. kroner utover Regjeringens
opplegg for 2010.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sin merknad om eldreomsorg i punkt 13.2 i innstillingen. Dette
medlem viser til at Venstre i sitt alternative forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2009 prioriterer en betydelig satsing
på 1 000 nye sykehjemsplasser med en bevilgning på 624,4 mill. kroner
under kap. 586 post 64. Denne satsingen vil videreføres også i 2010
og Venstre vil komme tilbake til de økonomiske prioriteringene i
forslag til statsbudsjett for 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at samlet er
kommuneopplegget et nøkternt opplegg som gir grunnlag for å videreføre
nivået fra 2009, men ingen reell økning:
| Totalt | kommunene | fylkene |
Økning i frie
inntekter | 4 mrd. kr | 2,5 mrd. kr | 1,5 mrd. kr |
Kostnadsvekst
som følge av demografi | ‑1,5 mrd. kr | ‑1,38 mrd. kr | ‑0,12 mrd. kr. |
Øvrige riksveger | 1 mrd. kr | | ‑1 mrd. kr |
Reell økning | 1,5 mrd. kr | 1,12 mrd. kr | 0,38 mrd. kr |
Disse medlemmer viser til at
av den reelle økningen til kommunene skal dette dekke styrking av
skoletilbudet, styrking av barnevernet og omsorgsplan 2015. Samtidig
mener KS at Barnehagereformen ikke er fullfinansiert. Det betyr
at 2010-opplegget er en videreføring av 2009-nivået, og forbedringer
i tjenestetilbudet må komme i form av bedre ressursutnyttelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Regjeringen peker på
at veksten i de frie inntektene på 4 mrd. kroner i 2010 særlig må
gå til å dekke økte utgifter til demografiske endringer med 1,5
mrd. kroner, økt bemanning og bedret kvalitet i det kommunale barnevernet,
fortsatt oppfølging av Omsorgsplan 2015, fortsatt styrking av skolen
bl.a. med flere lærere og annet fagpersonell i kjernefag i 1.–4.
klassetrinn. 1 mrd. kroner av de frie inntektene vil gå til opprusting
av de 17 200 kilometer øvrige riksveier som nå blir fylkesveier.
Komiteen har merket
seg at de økte frie inntektene fra finanskrisepakken vinteren 2009
blir ført videre i 2010. Komiteen viser til at det
er stor usikkerhet knyttet til virkningen av finanskrisen på kommunal
sektor for begge disse år. Beregninger fra blant andre Statistisk
sentralbyrå viser at sosialhjelpsutgiftene kan øke med flere hundre
mill. kroner hvis arbeidsledigheten øker mye. Skatteinngangen kan
reduseres ved økende arbeidsledighet. Det er grunn til å tro at utslagene
av dette kan bli ulike fra kommune til kommune. Komiteen ber
Regjeringen følge denne utviklingen nøye, og bidra med økte bevilgninger
om nødvendig.
Komiteen viser til at KS støtter
Oslo i at det fortsatt er underkompensasjon for de statlige barnevernsoppgaver
som Oslo har ansvaret for. Komiteen ber om at dette
spørsmål blir drøftet videre før det nye hovedstadstilskuddet blir
endelig fastsatt ved framlegging av statsbudsjettet for 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser at Regjeringen
forutsetter at veksten i frie inntekter gir rom for styrking av
det kommunale barnevernet. Disse medlemmer påpeker
at det fortsatt er en underkompensasjon for de statlige barnevernsoppgavene
som Oslo har ansvaret for.
Disse medlemmer viser til at
beregninger utført av Det tekniske beregningsutvalg for kommunal
og fylkeskommunal økonomi, indikerer at kommunesektoren kan få merutgifter
i 2010 i størrelsesorden 1,5 mrd. kroner knyttet til den demografiske
utviklingen. Disse medlemmer konstaterer med det
at de frie inntektene som Regjeringen legger opp til, ikke gir kommunene økt
handlingsrom for å bedre standard og dekningsgrad, og dekker således
knapt de 1,5 milliardene Regjeringen selv hevder må til for å dekke utgifter
knyttet til den demografiske utviklingen dersom gjennomsnittskostnadene
i tjenesteproduksjonen holdes konstant.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er behov for
flerårig plan for kommuneøkonomien, og at dagens økonomiske ubalanse
er et tydelig uttrykk for svakhetene i dagens styringssystem.
Disse medlemmer mener også at
den kortsiktigheten i statens styring av kommunesektoren gjør kommuneøkonomien
og tjenestetilbudet til innbyggerne uforutsigbart. Disse
medlemmer mener det er urimelig at staten bare forholder
seg til ett år om gangen, når kommunene pålegges å legge fireårsplaner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med
KS utarbeide et forslag til en flerårig plan for kommuneøkonomien,
der økonomi og tjenestetilbudet til innbyggerne blir mer forutsigbart."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet på sikt ønsker å avvikle rammefinansieringssystemet, gjennom
en kombinasjon av fri kommunal beskatningsrett og statlig stykkprisfinansiering
av grunnleggende velferdstjenester basert på prinsippene om valgfrihet
og at pengene fra det offentlige skal følge brukeren. Disse medlemmer vil
videre understreke at gjennom stykkprisfinansieringen vil kommunenes
rammefinansiering dekke færre oppgaver, og øke forutsigbarheten.
Inntil stykkpris har blitt innført, vil disse
medlemmer forholde seg til det eksisterende rammefinansieringssystemet,
og bidra til at dette systemet blir så rettferdig som mulig. Disse medlemmer går
derfor inn for at kommunene skal få beholde en større andel av selskapsskatt og
kommuneskatt generert i kommunen. Disse medlemmer vil
likevel understreke at dette må skje etter at alle innbyggerne er
sikret forsvarlige tjenester innen helse, omsorg, grunnskole, videregående
utdanning samt sosiale tjenester. Disse medlemmer vil
påpeke at det også er knyttet problemer til øremerking av midler
til bestemte forhold, og ser derfor på øremerking kun som et skritt
på veien mot full differensiert stykkprisfinansiering av sentrale
velferdstjenester.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen foreslår å innlemme tre øremerkede tilskudd i
inntektsrammene for 2010, og at det henvises til den innlemmingsplan
som ble lagt fram i Kommuneproposisjonen for 2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter disse forslagene.
Flertallet viser til at midlene
til fagskolene vil bli innarbeidet i budsjettet til fylkeskommunene fra
2010. Flertallet viser til at det er store variasjoner
mellom fylkeskommunene når det gjelder fagskoletilbud. Flertallet vil
understreke at ved innlemmelse i rammetilskuddet må en ved fordeling
av rammen for 2010 legge til grunn forskjellene i tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i utgangspunktet svært kritiske til innlemmingen av flere øremerkede
tilskudd i det ordinære rammetilskuddet. Omleggingen av flere øremerkede
tilskudd er ikke tilrådelig innenfor det inntektssystemet som finnes
i dag. Argumentasjonen om at innlemmingen er basert på en antagelse
om at lokale politikere vet best å prioritere, er svært betegnende,
nettopp fordi de tiltakene som nå faller utenfor øremerking vil
bli satt opp mot andre viktige men dessverre underfinansierte oppgaver.
Det betyr at når det øremerkede tilskuddet overføres til rammefinansieringen,
så må disse institusjonene konkurrere om kronene til andre viktige
tilbud, med det resultat at ett av tilbudene vil tape kampen om
kronene. Disse medlemmer konstaterer at dette allerede
har skjedd i flere kommuner, og at den friheten Regjeringen har proklamert
at kommunene nå får, er en fiktiv frihet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til at de kommunale og fylkeskommunale skattører fastsettes
ved behandlingen av statsbudsjettet til høsten ut fra de framlagte
forslag om vekst i de frie inntektene og at skatteandelen skal reduseres til
45 pst. av de samlede inntektene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til KS’ høring om
inntektssystemet fra Sentralstyrets møte i januar 2008. Der uttaler
et enstemmig Sentralstyre i KS følgende:
"For å sikre nødvendig lokal forankring mellom finansieringsgrunnlag,
næringsutvikling og tjenesteproduksjon, bør skatteinntektene som andel
av samlede inntekter ligge på om lag 50 pst."
Disse medlemmer viser
til at dette var tilfelle i budsjettforslaget for regjeringen Bondevik
II for 2006, men har blitt redusert av regjeringen Stoltenberg II
hvert år. Nå går Regjeringen inn for å redusere målet til 45 pst. Disse
medlemmer slutter seg til KS’ sentralstyrevedtak og forutsetter
at Regjeringen fremmer et kommunalt skattøre som igjen bringer skatteinntektene som
andel av inntektene i sektoren på om lag 50 pst.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen sikre nødvendig lokal
sammenheng mellom finansieringsgrunnlaget, næringsutviklingen og
tjenesteproduksjonen i kommunesektoren. I statsbudsjettet for 2010
må derfor skatteinntektene som andel av samlede inntekter ligge
på om lag 50 pst., og Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
til kommunalt skattøre som ivaretar denne målsettingen."
Komiteen har merket
seg at kompensasjonen for økt arbeidsgiveravgift utgjør 420 mill.
kroner av en samlet skjønnsramme som for 2010 foreslås satt til
2 091 mill. kroner. Basisrammen er foreslått satt til 1 370 mill.
kroner, mot 1 706 mill. kroner for 2009. Komiteen støtter
disse forslag og at basisrammen nå er redusert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at ordningen med tildeling av skjønnstilskudd
må reduseres og heller innlemmes i den ordinære rammen til kommunene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at tilskudd til kommunene
i større grad må være basert på objektive kriterier og mindre på
ordninger som bl.a. skjønnstilskudd.