3. Endringer i det økonomiske opplegget for 2009

3.1 Sammendrag

I Revidert nasjonalbudsjett 2009 la Regjeringen opp til en vekst i kommunenes samlede inntekter på 7,3 mrd. kroner i 2009. I forbindelse med tiltakene i St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet for 2009 med tiltak for arbeid ble kommuneøkonomien styrket med 1,2 mrd. kroner i økte rammeoverføringer. I tillegg innebar tiltakspakken en betydelig satsing på kommunal infrastruktur, herunder et ekstraordinært vedlikeholdstilskudd på 4 mrd. kroner. Alt i alt ble kommunesektoren tilført 6,4 mrd. kroner gjennom tiltakspakken.

Samtidig som kommunesektoren i denne stortingsperioden har blitt tilført betydelige midler har aktiviteten i sektoren økt kraftig, og flere kommuner har en vanskelig økonomisk situasjon. For å motvirke innstramminger som kan ramme sysselsettingen og svekke tjenestetilbudet i en del kommuner, foreslår regjeringen å styrke kommuneøkonomien med ytterligere 1 mrd. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009. Den økte bevilgningen gis til kommunene som frie inntekter i form av økte rammeoverføringer. Dette vil bidra til en styrking av kommunenes finansielle stilling og konsolidering av kommuneøkonomien.

Realveksten i kommunesektorens samlede inntekter fra 2008 til 2009 anslås etter dette til om lag 9,5 mrd. kroner eller 3,3 pst. De frie inntektene anslås å øke med om lag 4,9 mrd. kroner fra 2008 til 2009, tilsvarende 2,4 pst.

Samtidig med kommuneproposisjonen legger Finansdepartementet fram St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009. De viktigste forslagene som berører kommunesektoren er gjengitt i kapittel 4.2 til 4.6 i kommuneproposisjonen.

3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at Regjeringen i statsbudsjettet for 2009 la opp til en realvekst på 8,4 mrd. kroner i kommunesektorens samlede inntekter i 2009 regnet fra anslått inntektsnivå i 2008 i Revidert nasjonalbudsjett 2008.

Flertallet har merket seg at de økonomiske forutsetningene for kommunesektoren har endret seg mye i forhold til det som ble lagt til grunn da budsjettet ble vedtatt. I Regjeringens tiltakspakke, St.prp. nr. 37 (2008–2009), som innebar en betydelig satsing på kommunene særlig med tiltak for arbeid, ble kommuneøkonomien styrket med 1,2 mrd. kroner i økte rammeoverføringer. Videre ble det bevilget et midlertidig vedlikeholdstilskudd på 4 mrd. kroner samtidig som investeringsrammene innenfor rentekompensasjonsordningene ble øket med 1,4 mrd. kroner. I alt ble kommunesektoren tilført 6,4 mrd. kroner gjennom tiltakspakken. I Revidert nasjonalbudsjett 2009 er det gjort rede for ytterligere endringer bl.a. basert på kommunenes budsjetter for 2009 som viser økonomiske tap pga. finanskrisen for enkelte kommuner, og en betydelig større aktivitetsvekst enn antatt. I sum har dette medført at Regjeringen foreslår å styrke kommuneøkonomien med ytterligere 1 mrd. kroner i 2009. Flertallet merker seg at realveksten i kommunesektorens samlede inntekter fra 2008 til 2009 etter dette anslås til om lag 9,5 mrd. kroner eller 3,3 pst. De frie inntektene anslås å øke med 4,9 mrd. kroner, tilsvarende 2,4 pst.

Flertallet viser til at Regjeringen ved utarbeidelsen av den finanspolitiske tiltakspakken har gitt en garanti om å kompensere for lavere skatteinntekter til kommunesektoren i 2009 enn det som ble lagt til grunn i statsbudsjettet. Flertallet har merket seg at denne garantien er fulgt opp i Revidert nasjonalbudsjett, og vil understreke at utviklingen i sektorens økonomi må følges nøye med tanke på hvordan skatteinntektene utvikler seg.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at finanskrisen gir ulike utslag fra kommune til kommune, og at det trengs ekstraordinær støtte til kommuner der hjørnesteinsbedrifter må innstille. Dette flertallet er tilfreds med at 40 millioner av økningen på 1 milliard i Revidert nasjonalbudsjett deles ut som skjønnsmidler etter søknad fra fylkene, til spesielt utsatte kommuner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket seg omtalen av utfordringene knyttet til bosetting i kommunene av enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, og at engangstilskuddet pr. bosatt er foreslått øket midlertidig for 2009 med 100 000 kroner. Flertallet er tilfreds med denne styrkingen for å øke bosettingstakten, og vil oppfordre kommunene til å bidra til dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er uenig i at Regjeringen har bedret kommunenes økonomiske situasjon. Disse medlemmer viser til at kommunene fikk et betydelig økonomisk løft i 2006, men at det siden den gang har gått nedover. Disse medlemmer viser til at dette blant annet skyldes at Regjeringen ved hvert eneste statsbudsjett og reviderte nasjonalbudsjett har bommet i sine anslag på kostnadsvekst og demografi.

Disse medlemmer mener at inntekstveksten i 2009 ikke tar høyde for det økende behovet for tjenester som kommunene har, og dermed ikke er kraftig nok til å øke innsatsen både innen eldreomsorg, skole og barnevern.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at en rekke kommuner har omstillingsutfordringer som følge av finanskrisen. Spesielt gjelder dette for kommuner med et stort innslag av eksportrettet industri. Disse medlemmer mener at disse utfordringene løses best ved generelle ordninger som er målrettet mot den eksportrettede industrien, og viser i den forbindelse til en rekke målrettede virkemidler både når det gjelder å styrke likviditet, skattemessige stimulanser og tiltak for å holde på og styrke den interne kompetansen og mer fleksible permitteringsregler foreslått av disse partier i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid, Innst. S. nr. 139 (2008–2009).

Komiteen har merket seg at det i proposisjonen er gjort rede for en rekke andre forslag til budsjettendringer for 2009 under ulike departement som angår kommunesektoren. Disse forslag skal behandles av finanskomiteen sammen med Revidert nasjonalbudsjett.