I forbindelse med lønnsjusteringen for 2009
av kap. 600 post 1 ble kompensasjonen ved en feil satt 4,3 mill.
kroner for lavt.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn økt med
4,3 mill. kroner.
De administrative oppgavene for Arbeids- og inkluderingsdepartementet
er økende. Dette gjør seg særlig gjeldende knyttet til økte asylankomster,
store integreringsutfordringer, oppfølging av Arbeids- og velferdsetaten
og situasjonen på arbeidsmarkedet. I tillegg vil det i 2009 påløpe høyere
kostnader til utvalg enn tidligere forutsatt. Kostnadene relaterer
seg både til økte lønns- og driftskostnader og utredningsmidler.
Bevilgningen foreslås økt med 3,6 mill. kroner til
ovennevnte formål.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 600 post
1 økt med 7,9 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2008–2009) der det
fremmes forslag om en redusert bevilgning med 15 mill. kroner basert
på fokus på effektiv drift. Med bakgrunn i den situasjonen som nå
er oppstått, og de store og økende problemer Nav har med gjennomføringen
av reformen og situasjonen på arbeidsmarkedet med de følger dette
får for både sykemeldte, arbeidsledige og den kommunale sosialhjelpen,
vil disse medlemmer foreslå en økning av kap. 600
post 1 med 10 mill. kroner i tillegg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer forventer at
det settes inn en styrket innsats overfor Arbeids- og velferdsdirektoratet
som fører til at organisering av Nav og effektivitet overfor brukerne
etableres og at ventetider og saksbehandlingstider reduseres til et
akseptabelt nivå. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har det
overordnede ansvaret for at velferdssystemet fungerer etter intensjonene
og skal vi unngå noe som, etter hvert, gir signaler om fare for
total kollaps i Nav må det settes inn omfattende tiltak omgående.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 17,9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
600 | | Arbeids- og inkluderingsdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 17 892 000 |
| | fra kr 222 113 000
til kr 240 005 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at mange mennesker i dag
ikke opplever å få tilstrekkelig og tidsmessig riktig behandling
fra Nav. Eksemplene på mennesker som venter i mange måneder på å
få sine søknader behandlet er mange. I en sånn situasjon er det
viktig å sørge for at den enkeltes rettssikkerhet blir bedre ivaretatt,
noe som vil styrkes gjennom å etablere et eget Nav-ombud. Disse
medlemmer viser til behandlingen av St.prp. nr. 51 (2008–2009)
Redegjørelse om situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen, jf.
Innst. S. nr. 190 (2008–2009), hvor det står følgende:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti mener utgangspunktet i denne ekstraordinære
og alvorlige situasjonen er at det er nødvendig å etablere ordninger
som bedre ivaretar brukernes interesser og rettssikkerhet. Disse
medlemmer mener at dagens rammeverk for ivaretakelse av brukernes interesser
og rettssikkerhet (Navs eget rammeverk for klage- og ankebehandling
samt Trygderetten) ikke ivaretar behovet på en god nok måte. Disse
medlemmer vil derfor be Regjeringen utrede en ordning med et eget
Nav-ombud som en midlertidig ordning til reformprosessen er avsluttet
og den nye Nav-organisasjonen har "gått seg til". En slik utredning
bør vurdere organisatorisk plassering av et slikt ombud, men disse
medlemmer vil allerede nå peke på at en mulig løsning vil kunne
være å plassere et slikt ombud som en integrert del av Sivilombudsmannens
apparat."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et eget Nav-ombud,
for å ivareta rettssikkerheten til brukere av velferdstjenester.
Regjeringen bes vurdere hvordan ombudet raskt kan tre i kraft, samt
hvordan fremtidig ivaretagelse av ombudets funksjon best kan organiseres."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
videre til at det i Høyres alternative opplegg i Revidert nasjonalbudsjett
er avsatt 5 mill. kroner til å opprette et Nav-ombud, og fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
600 | | Arbeids- og inkluderingsdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 12 892 000 |
| | fra kr 222 113 000
til kr 235 005 000" | |