Bevilgningsbehovet i 2009 tilsier isolert sett
at bevilgningen kan reduseres med 3,6 mill. kroner.
Samtidig foreslås det overført om lag 2 mill.
kroner til posten til forsøksprosjektet TV-mangfold fra kap. 605
post 21 Spesielle driftsutgifter. Det vises til nærmere omtale under
kap. 605 post 21.
Det foreslås videre overført 4 mill. kroner
fra kap. 601 post 21 til kap. 601, post 50 Norges forskningsråd
til seniorforskning innenfor Norges forskningsråds program for forskning
om årsaker til sykefravær, uførhet og utstøting. Det vises til nærmere
omtale under kap. 601 post 50.
Samlet sett foreslås bevilgningen på kap. 601 post
21 redusert med 5,6 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I forbindelse med fordelingen av IA-midlene som
opprinnelig var ført på kap. 601 post 73 Tilskudd til helse- og
rehabiliteringstjenester for sykmeldte, ble det bl.a. bevilget 5
mill. kroner på kap. 601 post 21, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009). Arbeidslivets
parter ble høsten 2008 enige om at det fra 2009 årlig skulle benyttes
4 mill. kroner av dette beløpet til seniorforskning innenfor Norges
forskningsråds program for forskning om årsaker til sykefravær,
uførhet og utstøting.
Bevilgningen på kap. 601 post 50 foreslås økt med
4 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til den tverrpolitiske
enighet om at seniorenes stilling i arbeidsmarkedet skal styrkes
og til pensjonsreformen som legger opp til senere pensjonering og
lengre yrkesaktiv innsats for å oppnå et pensjonsnivå tilsvarende
dagens. Disse medlemmer anser det som viktig å styrke
kunnskapen om virkninger, konsekvenser og behov for tiltak for å
møte fremtidige situasjoner og øke kunnskapen om eldre arbeidstakeres
fysiske, psykiske og sosiale påvirkninger av å stå lengre i arbeidssituasjonen.
De positive konsekvensene for seniorer av å ha mulighet til å bidra
med sin arbeidskraft, stor eller liten, bør også etter disse
medlemmers mening vurderes nærmere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Stortingets henstillingsvedtak nr. 142 vedrørende Startlån i
forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 8:141 (2007–2008) og
Regjeringens svar i St.prp. nr. 67 (2008–2009) under dette kapitlet
der det vises til at det er avgjørende for en god boligpolitisk
måloppnåelse at en og samme enhet står for tildelingen av boligvirkemidlene
og flg. "Regjeringen vil på denne bakgrunn ikke gå inn for at det
åpnes for at private aktører kan saksbehandle og tildele startlån".Disse medlemmer vil igjen
henlede oppmerksomheten på uttalelsen fra statsråd Magnhild Meltveit
Kleppa etter hennes møte med ulike aktører i boligsektoren den 25. november
2008 der hun påpekte at "startlån er en godt bevart hemmelighet".
Dersom det fortsatt skal være kommunene som skal
styre tildelingen av Startlån mener dissemedlemmer det må være
av betydning at statsrådens uttalelse tas til følge og at kommunene får
instruks om å bidra til at ordningen blir kjent for aktuelle søkere
og at bistanden til søkeprosessen blir effektiv og nyttig.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
601 | | Utredningsvirksomhet, forskning
m.m. | |
| 50 | Norges forskningsråd, forhøyes
med | 9 000 000 |
| | fra kr 105 479 000
til kr 114 479 000" | |