Innkreving av ytelser etter arbeidsmarkedsloven og
folketrygdloven, kapitlene 4 og 11, ble overført til Arbeids- og
velferdsetatens innkrevingssentral 1. april 2008. Det foreslås på
denne bakgrunn en rammeoverføring på 3,8 mill. kroner fra Statens
innkrevingssentral til Arbeids- og velferdsetaten. Statens innkrevingssentral
betaler ikke pensjonspremie til Statens Pensjonskasse (SPK), noe
Arbeids- og velferdsetaten gjør. Det foreslås derfor i tillegg en
bevilgningsøkning på 225 000 kroner som skal dekke pensjonspremie knyttet
til årsverksoverføringen. Dette beløpet tilsvarer økte inntekter
til SPK på Fornyings- og administrasjonsdepartementets område.
Det foreslås en økning i tiltaksnivået på 1 000 tiltaksplasser
på årsbasis, jf. omtale under kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post
76 Tiltak for arbeidssøkere. Forslaget til tiltaksnivå gir et økt behov
for personellressurser på til sammen 40 stillinger i Arbeids- og
velferdsetaten, tilsvarende 11 mill. kroner i 2009.
Bevilgningen foreslås økt med 11 mill. kroner ifm.
økning i nivået på arbeidsmarkedstiltak.
Ved behandling av statsbudsjettet for 2009 ble ansvaret
for helserefusjonsområdet overført fra Arbeids- og velferdsdirektoratet
til Helsedirektoratet. Det ble i den sammenheng trukket ut midler
fra Arbeids- og velferdsetaten tilsvarende beregnet årlig pensjonspremie
for de overførte ansatte.
På bakgrunn av ny sats for pensjonspremie i
SPK fra 2009, er ikke det overførte beløpet tilstrekkelig for å
dekke pensjonsutgiftene til de ansatte i helsetjenesteforvaltningen.
Det bør derfor trekkes ut ytterligere 5,88 mill. kroner fra Arbeids-
og velferdsetatens ramme.
Det foreslås på denne bakgrunn å overføre 5,88 mill.
kroner fra kap. 605 post 1 til kap. 720 post 1.
Samlet sett foreslås bevilgningen på kap. 605 post
1 økt med 9,1 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti sluttar seg til
forslaget frå Regjeringa.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkepari,
viser til tilstrøyminga av nye arbeidsledige og den auka innsatsen
som blir sett inn for at Arbeids- og velferdsetaten skal utbetale
ytingar til rett tid. Dette fleirtalet vil understreke
at dette ikkje må føre til redusert oppfølging og tiltaksinnsats for
personar som treng meir omfattande hjelp for å komme i arbeid eller
få sosialfagleg oppfølging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Situasjonen i Nav slik disse medlemmer ser
det er i stadig forverring. Problemene øker i takt med problemene
i arbeidsmarkedet, økningen i sykefraværet og antall personer på
uføreytelser. Situasjonen er vanskelig for brukerne og for de ansatte
og disse medlemmer viser til at den bl.a. har medført
at enkelte ledere har sagt opp sine stillinger. Det er etter disse
medlemmers mening nødvendig å vurdere endringer i organiseringen
av Nav dersom man skal unngå ytterligere opptrapping av problemene
når situasjonen i arbeidsmarkedet forverres.
Disse medlemmer viser til skriftlig
spørsmål fra stortingsrepresentant Kenneth Svendsen til arbeids-
og inkluderingsminister Dag Terje Andersen den 2. april 2009 og
statsrådens svar den 15. april. I spørsmålet ble det pekt på Nav’s problemer
med å gjennomføre sine kjerneoppgaver og stilt spørsmål om statsråden
ville ta initiativ til Statens Innkrevingssentral (SI) fortsatt skulle
står for oppgaven med innkreving av straffekrav noe statsråden,
i sitt svar, stilte seg avvisende til. Disse medlemmer mener
fortsatt det er nødvendig å redusere og forenkle Navs oppgaver dersom
det skal la seg gjøre å gjennomføre velferdsreformen og oppbyggingen av
Nav uten at brukerne rammes av for lange ventetider og utilstrekkelig
assistanse. På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
forslag om at innkreving av straffekrav tilbakeføres til SI.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at ansvaret for
innkreving av straffekrav legges til Statens innkrevingssentral."
I Aftenposten den 12. mai d.å. beskrives situasjonen
i Nav når det gjelder feil i forhold til innkreving av vederlag
for opphold i institusjon. Ifølge Aftenposten må 10 000 saker beregnes
på nytt bare i Oslo. Flytting av ansvaret for pensjoner til Nav
i Harstad har medført økt byråkrati for kommunene, større arbeidsbyrde
og fare for at feil oppstår. Slik disse medlemmer ser
det er dette stikk i strid med intensjonene bak Nav reformen.
Disse medlemmer anser faren for
sammenbrudd i enkelte av Navs funksjoner for å være til stede og
mener dette må føre til en grundig gjennomgang og omlegging av organiseringen. Disse
medlemmer mener fremdeles, på samme måte som i sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2008–2009), at en full innlemming av
den kommunale sosialhjelpen i Nav ville føre til bedre arbeidsforhold,
enklere saksbehandling og et bedre tilbud til brukerne og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om
å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under
Nav."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at det er sterkt behov for å styrke innsatsen
for å gi personer som trenger langvarige og sammensatte attføringstiltak
et bedre oppfølgingstilbud. Dette medlem viser til
at andelen innmeldte personer med nedsatt arbeidsevne som er i tiltak
er redusert i 2009. Dette medlem viser til forslag
om flere tiltaksplasser framsatt under kap. 634 post 76, og foreslår
samtidig å styrke Nav-kontorenes administrative ressurser til å
følge opp et høyere antall tiltaksplasser. Dette medlem foreslår derfor
å øke bevilgningen med 11 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 20,145 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 20 145 000 |
| | fra kr 9 030 974 000
til kr 9 051 119 000" | |
I forbindelse med stortingsproposisjonen om tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer våren 2008 ble det på bakgrunn av drøftinger
mellom myndighetene og arbeidslivets parter vedtatt å etablere et
forsøk med arbeidsrettet rehabilitering for en utvidet målgruppe
i regi av Arbeids- og velferdsetaten. Forsøket har en budsjettramme
på 10 mill. kroner årlig på kap. 605, post 21 Spesielle driftsutgifter.
For 2009 ventes imidlertid oppstart først 2. halvår. Dette innebærer at
det kun vil være et behov på 5,6 mill. kroner i 2009. Mindreforbruket
på 4,4 mill. kroner foreslås omdisponert til andre formål for 2009,
jf. omtalen under av informasjons- og utviklingstiltak og forsøksprosjektet
TV-mangfold, jf. kap. 601 post 21.
I de samme drøftingene mellom myndighetene og
arbeidslivets parter ble det vedtatt å overføre midler fra kap.
601 post 73 til kap. 605 post 21 knyttet til informasjons- og utviklingstiltak
innenfor forsøket "Raskere tilbake". Det tok tid før aktivitetene
ble igangsatt, noe som førte til at en del kostnader ikke påløp
i 2008, men vil komme til utbetaling i 2009. Ettersom overført beløp
fra 2008 til 2009 under kap. 605 post 21 ikke vil være tilstrekkelig
til å dekke disse utgiftene, er det behov for å omdisponere 2 mill.
kroner. I tillegg er det behov for å avsette 400 000 kroner til
planlegging, gjennomføring og oppfølging av nettverkskonferanser
og andre utviklingstiltak innenfor arbeidsrettet rehabilitering.
Totalt sett innebærer dette en omdisponering
innenfor kap. 605 post 21 på 2,4 mill. kroner, fra forsøk innenfor
arbeidsrettet rehabilitering til informasjons- og utviklingstiltak
innenfor "Raskere tilbake".
Videre overføres 2 mill. kroner til kap. 601
post 21 Spesielle driftsutgifter knyttet til forsøksprosjektet TV-mangfold.
Bevilgningen på kap. 605 post 21 foreslås redusert
med 2,0 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.