11.15.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samandrag

Dødsstedsundersøkelser ved plutselig og uventet barnedød – forholdet til Grunnloven § 102 og EMK artikkel 8

Bevilgningen foreslås satt ned med 2,7 mill. kroner til dekning av merutgifter knyttet til dødsstedsundersøkelser ved plutselig spedbarnsdød, jf. omtale under kap. 710 post 1.

Nødnett

Det er i 2009 behov for en midlertidig økning i kapasiteten i helsesektorens prosjektorganisasjon for arbeidet med det nye nødnettet. Det foreslås derfor at bevilgningen til formålet økes med 12 mill. kroner.

Videre foreslås det bevilget 2 mill. kroner til igangsetting av et prosjekt for utvikling, testing og produksjon av en endelig løsning på de tidligere avdekkede problemene med ekko ved kommunikasjon i det eksisterende helseradionettet. Problemene medførte usikker utalarmering og påfølgende melding om hendelser til ambulansetjeneste og kommunale vaktleger.

Samlet foreslås det at det gis en tilleggsbevilging på 14 mill. kroner knyttet til det nye nødnettet og det eksisterende helseradionettet.

Samlet foreslås bevilgningen satt opp med 11,3 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at regjeringen Stoltenberg i St.prp. nr. 1 (2008–2009) går inn for en ordning med obligatorisk tilbud om dødsårsaksundersøkelser ved plutselig, uventet spedbarnsdød. Disse medlemmer viser til rapporten fra Barnedødsårsaksprosjektet fra 2004, der det gis en klar anbefaling om å innføre obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved alle tilfeller av plutselig, uventet død i sped- og småbarnsalder. Slik disse medlemmer ser det, vil innføring av en slik obligatorisk undersøkelse bety en vesentlig bedring av små barns rettssikkerhet, og det må være en sterk samfunnsmessig forpliktelse å iverksette tiltak som kan bidra til å avdekke eventuelle kriminelle forhold som rammer de aller minste. Videre viser erfaringene fra nevnte prosjekt at de fleste foreldre opplever denne undersøkelse som en positiv mulighet for å avdekke årsaksforholdene rundt dødsfallet. Barnedødsårsaksprosjektet viser til internasjonale erfaringer og " at dødsstedsundersøkelse etter 1989 i stigende grad har blitt ansett som en helt nødvendig forutsetning for en adekvat undersøkelse av denne typen dødsfall". Når slike undersøkelser er innført i andre land, må det forutsettes at dette har skjedd innenfor rammen av internasjonale rettsregler som Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Regjeringen viser i foreliggende proposisjon til at en obligatorisk undersøkelse anses å være i strid med grunnlovens § 102 om forbund mot husransakelse. Det legges avgjørende vekt på at undersøkelsesteamene har politifaglig kompetanse, og at teamene har plikt til å melde fra om alle forhold som kan oppklare dødsårsaken. Disse medlemmer mener at spørsmålet om grunnlovsmessigheten av forslaget ikke er tilstrekkelig utredet, og peker særlig på at teamene ikke har bindinger til politiet. Videre viser disse medlemmer til at helsepersonell har plikt til å melde fra om unaturlige dødsfall til politiet, jfr lov om helsepersonell § 36 og forskrift 21.12.2000 nr. 1378. Undersøkelsesteamenes meldeplikt er således i samsvar med den meldeplikten som gjelder for helsepersonell for øvrig.

11.15.2 Post 70 Tilskot

Samandrag

Norges Røde Kors har i lang tid bidratt til rekruttering og koordinering av blodgivere. Organisasjonen har imidlertid opplevd inntektssvikt, og har derfor ikke mulighet til å finansiere aktiviteter for å rekruttere blodgivere i samme grad som tidligere. For å opprettholde målet om at landet skal være selvforsynt med blod og blodprodukter, deriblant ha beredskap for krisesituasjoner, bør antallet registrerte blodgivere økes. Det foreslås at bevilgningen økes med 2 mill. kroner til å støtte Røde Kors sitt arbeid og sikre nok blodgivere i Norge.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.