Fra 2009 er det innført nye regler i ISF-ordningen
som innebærer at det ikke bare er helsehjelp gitt av legespesialist
som skal kunne utløse refusjon. Det innebærer at enkelte konkrete
spesialisthelsetjenester som i utgangspunktet utføres av andre enn
lege, vil utløse ISF-refusjon uten at legen må være direkte involvert.
For eksempel vil kronikeromsorg utført av sykepleiere for diabetikere
og pasienter med andre indremedisinske kroniske sykdommer utløse
refusjon. Det er anslått en innsparing på 8 mill. kroner på landsbasis.
Det foreslås å redusere basisbevilgingene til de regionale helseforetakene
med til sammen 8 mill. kroner med følgende fordeling:
Post 72 | Tilskudd til Helse
Sør-Øst RHF | - 4,4 mill. kroner |
Post 73 | Tilskudd til Helse
Vest RHF | - 1,5 mill. kroner |
Post 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge
RHF | - 1,1 mill. kroner |
Post 75 | Tilskudd til Helse Nord RHF
| - 1,0 mill. kroner |
Ny forskrift om tuberkulosekontroll trådte i
kraft 1. mars 2009. Regelverket er forenklet og gjort mer fleksibelt
i forhold til medisinskfaglig utvikling. Innføring av nytt diagnoseverktøy (IGRA-
test) som supplement til dagens verktøy, vil redusere antall unødvendige
henvisninger til spesialisthelsetjenesten over en periode på tre
år. Det er anslått at innsparingseffekten av dette i 2009 vil tilsvare
om lag 3 mill. kroner under basisbevilgingene og et mindre beløp
under refusjoner for poliklinikk. Det foreslås å redusere basisbevilgingene
til de regionale helseforetakene med til sammen 3 mill. kroner med
følgende fordeling:
Post 72 | Tilskudd til Helse
Sør-Øst RHF | - 1,6 mill. kroner |
Post 73 | Tilskudd til Helse
Vest RHF | - 0,6 mill. kroner |
Post 74 | Tilskudd til Helse
Midt-Norge RHF | - 0,4 mill. kroner |
Post 75 | Tilskudd til Helse
Nord RHF | - 0,4 mill. kroner |
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av å sikre de regionale helseforetakene tilstrekkelige midler,
slik at pasienttilbudet blir styrket, fremfor den svekkelsen vi
ser i dag, og er derfor skuffet over Regjeringens manglende handlekraft
på dette området. Disse medlemmer har tatt inn over seg
signalene som nå kommer om stadige kutt, nedskjæringer, økte ventetider
og lengre ventelister. Disse medlemmer viser til
at aktiviteten i 2009 har vært høyere enn hva statsbudsjettet la
til grunn. Det vil derfor, slik disse medlemmer ser
det, være nødvendig å tilføre økte finansielle rammer, slik at aktivitetsnivået
ikke reduseres. Disse medlemmer vil derfor foreslå
en total tilleggsbevilgning på 1 000 mill. kroner som fordeles på
de regionale helseforetakene etter bevilgningsnøklene.
Som en oppfølging av Vest-Tank ulykken i Gulen
i mai 2007 ble det iverksatt et tilbud om helseundersøkelse for
befolkningen i kommunene Gulen og Masfjorden i 2008. Helse Vest
RHF har gjennom Helse Bergen HF tatt et ansvar for å gjennomføre
en slik oppfølgingsundersøkelse.
De planlagte undersøkelsene går imidlertid utover
spesialisthelsetjenestens ansvarsområde, og en vil derfor gi en
særskilt finansiering til deler av dette arbeidet.
Det foreslås at Helse Vest RHF gis et tilskudd
på 2,5 mill. kroner som dekker deler av de kostnader som Helse Vest
RHF har i tilknytning til helseundersøkelsen i Gulen og Masfjorden
i 2008 og 2009. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn satt opp
med 2,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er opptatt av at
adekvat og nødvendig testing knyttet til Borreliainfeksjoner blir
utført. Disse medlemmer er kjent med at det økonomiske
aspektet knyttet til dette, kan medføre en risiko for at dette ikke
blir gjort i alle tilfeller. Det er, slik disse medlemmer ser
det, behov for å kunne utføre et bredt spekter av tester i de tilfeller
hvor dette er hensiktsmessig. Det vises til at flåttbitt er en vanlig
hendelse, som i enkelte tilfeller kan føre til Borreliainfeksjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å øremerke 1 mill. kroner til dette formål i Revidert nasjonalbudsjett
for 2009.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 1 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73,
74 og 75, forhøyes med | 1 000 000 |
| | fra kr 619 218 000
til kr 620 218 000" | |
Bevilgningen foreslås satt ned med 6,0 mill.
kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav
og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en rekke private- og ideelle rusinstitusjoner ikke har fått
fornyet sine avtaler, eller redusert omfanget av avtalene, med Helse Sør-Øst. Disse
medlemmer viser til at flere tusen står i kø for å få et,
for mange, livsviktig behandlingstilbud. Disse medlemmer foreslår
derfor at det øremerkes 100 mill. kroner til benyttelse av disse
institusjonsplassene, slik at rusmisbrukere får den hjelpen de har
behov for.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 631 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Tilskudd til Helse
Sør-Øst RHF, kan
overføres, forhøyes
med | 631 000 000 |
| | fra kr 39 118 080 000
til kr 39 749 080 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti har merket seg at studentene ved Universitetet
i Agder og Høgskolene i Oslo og Akershus ikke får midler til psykisk
helse for studenter. Dette medlem mener det også
må bevilges midler på linje med andre studentsamskipnader til det
psykiske helsetilbudet for studentene tilknyttet Samskipnaden i
Agder og Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad og foreslår
en økning i bevilgningen med 1 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
1,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 4,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Tilskudd til Helse
Sør-Øst RHF, kan overføres,
nedsettes med | 4 500 000 |
| | fra kr 39 118 080 000
til kr 39 113 580 000" | |
Bevilgningen foreslås satt ned med 2,1 mill.
kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav
og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under kap. 732 post 72.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 188 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 185,9 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 73 | Tilskudd til Helse
Vest RHF, kan overføres, forhøyes med
| 185 900 000 |
| | fra kr 13 355 191 000
til kr 13 541 091 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti har merket seg at studentene ved Universitetet
i Stavanger ikke får midler til psykisk helse for studenter. Dette
medlem mener det også må bevilges midler på linje med andre
studentsamskipnader til det psykiske helsetilbudet for studentene
tilknyttet Samskipnaden i Stavanger og foreslår en økning i bevilgningen
med 0,5 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
0,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 1,6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 73 | Tilskudd til Helse
Vest RHF, kan overføres,
nedsettes med | 1 600 000 |
| | fra kr 13 355 191 000
til kr 13 353 591 000" | |
Bevilgningen foreslås satt ned med 1,5 mill.
kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav
og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under kap. 732 post 72.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 145 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 143,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 74 | Tilskudd til Helse
Midt-Norge RHF,
kan overføres,
forhøyes med | 143 500 000 |
| | fra kr 10 187 940 000
til kr 10 331 440 000" | |
Bevilgningen foreslås satt ned med 1,4 mill.
kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav
og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under kap. 732 post 72.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 130 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 128,6 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 75 | Tilskudd til Helse
Nord RHF, kan overføres,
forhøyes med | 128 600 000 |
| | fra kr 9 139 808 000
til kr 9 268 408 000" | |
I saldert budsjett 2008 var det lagt til rette
for en aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2007 til 2008 med utgangspunkt
i aktivitetstall for første tertial 2007. Aktivitetsdata pr. første
tertial 2008 tilsa imidlertid en vekst i pasientbehandlingen i 2008 på
1,2 pst. utover saldert budsjett 2008, og dette tallgrunnlaget ble
lagt til grunn for saldert budsjett 2009. Aktivitetstall pr. andre
tertial 2008 tilsa en aktivitetsvekst i 2008 på om lag 0,5 pst., eller
80 mill. kroner utover saldert budsjett 2008, jf. forslag om bevilgningsøkning
i St.prp. nr. 13 (2008–2009). Foreløpige aktivitetstall for hele 2008
tilsier at utbetalinger for 2008 ble om lag som forutsatt i St.prp.
nr. 1 (2007–2008), dvs. 1,5 pst. vekst fra 2007 til 2008.
Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake
til endelig avregning for 2008, inkludert eventuelle justeringer
som følge av behandling av enkeltsaker i avregningsutvalget, i omgrupperingsproposisjonen
høsten 2009. Eventuelle mer- eller mindreutbetalinger i 2008 vil
på vanlig måte bli motregnet mot a konto utbetalingene til de regionale
helseforetakene for 2009.
Saldert budsjett 2009 legger til rette for en
aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2008 til 2009 med utgangspunkt i
aktivitetstall for første tertial 2008, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009).
Komiteen tek omtalen
til orientering.
I saldert budsjett 2008 var det lagt til rette
for en aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2007 til 2008 basert på regnskapstall
fra mai 2007. Regnskapstall fra juni 2008 tilsa en vekst i utbetalingene
i 2008 på om lag 4 pst. eller 83 mill. kroner utover saldert budsjett
2008, og dette tallgrunnlaget ble lagt til grunn for saldert budsjett
2009. I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 13 (2008–2009)
ble posten økt med 95 mill. kroner som følge av høyere aktivitet
i 2008 enn anslått i saldert budsjett 2008. Endelige tall for hele
året 2008 viser at aktiviteten og derav utbetalingene ble 44 mill.
kroner høyere enn forutsatt etter Stortingets behandling av St.prp.
nr. 13 (2008–2009).
Saldert budsjett 2009 legger til rette for en
vekst på 1,5 pst. utover anslått nivå i 2008 basert på regnskapstall
fra juni 2008, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009).
Komiteen tek omtalen til orientering.
Helse Midt-Norge RHF utarbeidet i 2008 en rapport
som grunnlag for et prøveprosjekt med rehabiliteringstilbud ved
Hysnes Helsefort, med sikte på tilbakeføring til arbeid. Byggearbeidene ved
Hysnes Helsefort er forsinket. Drift vil ikke kunne startes opp
før i september 2010. Helse- og omsorgsdepartementet har derfor
bedt Helse Midt-Norge om å benytte deler av de midler som er satt
av til drift ved Hysnes Helsefort i 2008 og 2009 til kjøp av tjenester
fra private rehabiliteringsinstitusjoner i 2009 innenfor ordningen Tilskudd
til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.
Det ytes bidrag etter folketrygdloven § 5-22
til opphold ved Montebello-Senteret. Montebello-Senteret er utvidet
med Montebello-Tunet. Deler av virksomheten vil være rettet mot
å bidra til at sykmeldte, og personer som står i fare for å bli sykmeldt,
kommer tilbake til arbeid. Det foreslås å overføre 9 mill. kroner
til kap. 2790 post 70. Midlene forutsettes benyttet til aktivitet
ved Montebello-Senteret som har som mål å få kreftsyke raskere tilbake
til arbeid. Bevilgningen foreslås satt ned med 9 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den ledige kapasiteten som er tilgjengelig hos private avtalespesialister
og private sykehus. Disse medlemmer mener det vil
være svært hensiktsmessig å øke omfanget av bruken av disse, all
den tid det ventelistene og ventetidene for behandling og rehabilitering
er svært lange, og økende. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at det vil være samfunnsøkonomisk gunstig
å få folk behandlet raskt og tilbake til jobb, fremfor at pasienter mottar
ulike trygdeytelser i påvente på helse- og rehabiliteringshjelp.
Dette vil også, slik disse medlemmer ser det, være
svært viktig sett i lys av den enkeltes livskvalitet og verdighet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 500 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 491 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 79 | Helse- og rehabiliteringstjenester
for
sykemeldte, kan overføres, forhøyes med
| 491 000 000 |
| | fra kr 478 048 000
til kr 969 048 000" | |