Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til ordningen med
foretrukket legemiddel, og mener dette er et hensiktsmessig virkemiddel
for å sikre god legemiddelbruk til riktig pris. Helse- og omsorgsdepartementet
har i brev av 21. mai 2008 til Statens legemiddelverk gitt beskjed
om at tre legemidler av typen antihistaminer skal overføres fra
forhåndsgodkjent til individuell refusjon. Årsaken er at ordningen
med foretrukket legemiddel på dette området etter departementets
vurdering ikke har gitt ønsket effekt. Statens legemiddelverk fattet
30. juni 2008 vedtak i henhold til dette. Det vises videre til brevet
fra Statens legemiddelverk til Helse- og omsorgsdepartementet av
7. mars 2008, der det pekes på at tiltaket vil skape mye ekstraarbeid for
leger, pasienter og helseforvaltning. Legemiddelverket anbefaler
derfor andre tiltak enn overføring til individuell refusjon for
å bidra til en mer kostnadseffektiv forvaltning av disse legemidlene.
Norges astma- og allergiforbund peker på at svært mange pasienter
har behov for å benytte legemidler som nå krever individuelle søknader
om refusjon. Direktør i helseøkonomiforvaltningen, Kjell Arne Knutsen
oppgir i Dagens medisin 28. mai 2009 at det forventes mellom 26 000
og 31 000 søknader om refusjon på individuelt grunn for de aktuelle
legemidlene. Legemiddelprodusenten har påklaget vedtaket, og klagen
er avslått i Kongelig resolusjon av 5. juli 2009. Det fremgår av
resolusjonen at tiltaket har en beregnet innsparing med 16 mill. kroner,
men at det ikke er tatt hensyn til utgifter til saksbehandling. Disse
medlemmer viser til at Stortinget i Innst. S. nr. 197 (2004–2005)
Rett kurs mot riktig legemiddelbruk har gått inn for å begrense
bruk av ordningen med individuell refusjon, da dette medfører lengre
ventetid for pasientene og omfattende saksbehandling. I den aktuelle
saken har overføringen fra forhåndsgodkjent til individuell refusjon
medført belastninger for pasientene, samt betydelig merarbeid for leger
og helseforvaltningen. Den anslåtte innsparingen er begrenset, og
det er svært tvilsomt om tiltaket gir en reell innsparing, gitt
de betydelige kostnadene som er knyttet til saksbehandling og merarbeid
for legene. Slik disse medlemmer ser det, fremstår
tiltaket som uforholdsmessig både sett i lys av belastninger for
pasienter, merarbeid for helsepersonell samt ekstrautgifter knyttet
til saksbehandling. Dermed kan tiltaket også undergrave tilliten
til legemiddelpolitikken. Disse medlemmer mener derfor
at tiltaket bør reverseres og at det bør innføres andre ordninger
som sikrer en mer kostnadseffektiv forvaltning av legemidlene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sørge for å
reversere legemiddelverkets vedtak av 30. juni 2008 der tre legemidler
av typen antihistaminer ble overført fra forhåndsgodkjent til individuell refusjon."
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Innst. S. nr. 227 (2008–2009) Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetens regulering av markedet
for kopilegemidler. En enstemmig komité slår i innstillingen fast
at det til tross for at det er iverksatt flere tiltak for å sikre
lavere priser på legemidler, så viser Riksrevisjonen undersøkelse
i Dokument nr. 2:7 (2008–2009) at det fortsatt er behov for tiltak
som stimulerer til lavere priser. Dette medlem viser
videre til at fremforhandlede rabatter på innkjøpssiden ikke kommer
pasientene til gode, og at andelen av generiske legemidler i det
norske markedet er lav sammenliknet med andre nordiske land.
Dette medlem foreslår derfor
å redusere apotekavansen med et prosentpoeng, noe som medfører en
innsparing på post 2571.70 på 23 mill. kroner i 2009.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler,
nedsettes med | 23 000 000 |
| | fra kr 7 655 600 000
til kr 7 632 600 000" | |