Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med at det er store regionale forskjeller knyttet til bruk
av sykdomsmodifiserende MS-behandling og TNF-hemmere. Disse medlemmer mener
det mest hensiktsmessige er å overføre finansieringsansvaret til
folketrygdsystemet, slik at økonomiske hensyn ikke er gjeldende
for bruk av disse legemidlene, men den enkelte pasients behov. Disse
medlemmer mener alternativt at disse legemidlene/behandlingene
bør legges inn i ISF-ordningen, med en tilleggsliste som sikrer
at sykehusenes regnskapsmessige kostnader ved denne typen medikamenter/behandlinger
blir like. Dette kan gjøres ved at det gis en tilleggsrefusjon på
60 pst. av merkostnaden, relativt til øvrige sykdomsmodifiserende
behandlinger og sammenlignbare legemidler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart overføre
ansvaret for finansiering av TNF-hemmere og sykdomsmodifiserende
MS-behandlinger til folketrygden."
"Stortinget ber Regjeringen endre finansieringssystemet
for Cochleaimplantat, slik at sykehusene får dekket sine faktiske
utgifter."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at langtidsvirkende
insulin innlemmes i ordningen med blå resept fra 1. januar 2010."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til de endringer knyttet
til refusjon av fysioterapitjenester som gjøres gjeldende fra 1. juli 2009.
Det vises til Dokument nr. 8:10 (2008–2009), representantforslag
om fri etableringsrett og fjerning av ordningen med avtalehjemler
for fysioterapeuter.
Disse medlemmer har mottatt en
rekke signaler om at den nye ordningen vil ha negative konsekvenser
for pasientene og for mange fysioterapeuter.
Disse medlemmer mener det er
urealistisk å tro at de 1 660 fysioterapeutene som i dag driver med
redusert driftstilskudd skal kunne få økt sine tilskudd til 100
pst. innen 1. juli 2009. Situasjonen kan dermed bli at rundt 50
pst. privatpraktiserende fysioterapeuter jobber med reduserte driftstilskudd.
Mange av disse har kun 20 pst. tilskudd, noe som betyr at disse
kun kan behandle nyopererte og kronikere i 20 pst. av sin arbeidstid.
Disse medlemmer frykter at endringene
vil medføre lavere kapasitet for fysioterapeuttjenester, noe som
vil føre til økte ventetider og ventelister. Dette kan igjen medføre
lengre sykemeldingsperioder, noe som er dårlig samfunnsøkonomi.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at den nye ordningen ikke kan tre i kraft uten at man har gjort
ytterligere konsekvensutredninger, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utsette innføringen av
ny refusjonsordning for fysioterapitjenester til ytterligere konsekvensutredninger
er gjennomført."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at allergimedisinene Aerius og Kestine ble fjernet fra blåreseptordningen
i 2008. Dette medfører at en rekke pasienter er nødt til å prøve
andre legemidler, som kan medføre ubehag og behov for sykemelding. Disse medlemmer viser
til at ordningen med individuell refusjon er ressurskrevende og
byråkratisk, noe som er uhensiktsmessig all den tid Helfo (Nav-helsetjenesteforvaltning)
anslår at mellom 26 000–31 000 personer vil søke individuell refusjon
knyttet til disse legemidlene i 2009.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Aerius og Kestine bør innlemmes i blåreseptordningen og fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at allergimedisinene
Aerius og Kestine innlemmes i ordningen med blå resept."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at klagenemnden
for merverdiavgiftssaker har konkludert med at private omsorgsbedrifter
skal ha merverdiavgiftsfritak når man yter tjenester som brukerne
har fått kommunale vedtak på.
Disse medlemmer mener praksisen
umiddelbart må endres i tråd med klagenemndens konklusjoner, og
fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til klargjøring
av forskrift 6. juni 2001 om avgrensing av merverdiavgiftsunntaket
for omsetning av sosiale tjenester (forskrift nr. 118), slik at
private virksomheter som yter tjenester ikke trenger å ha noen avtale
med kommunen for å være omfattet av unntaket."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er i ferd med å utvikles en ny test som kan avdekke tykktarmskreft. Tykktarmskreft
er den nest største kreftformen blant nordmenn, og det er derfor,
slik disse medlemmer ser det, ønskelig at man kommer raskt
i gang med denne testingen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at testing knyttet til tykktarmskreft iverksettes så raskt som
mulig."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet sier
seg fornøyd med at den store barnehagereformen nå er på skinner
etter barnehageinitiativet fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti i forrige periode som førte til det omfattende barnehageforliket.
Nå bør det være de eldres tur til å få et skikkelig løft i sitt
velferdstilbud og pensjonsordninger i Folketrygden. Disse
medlemmer mener at det viktigste må være å fjerne avkortningen
av pensjoner for gifte og samboende pensjonister, sikre en forsvarlig
sykehjemsdekning og få til en bedring av eldres tannhelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et
lovverk som gir de hjelpetrengende lovfestet rett til å få dekket
grunnleggende behov – uavhengig av hvor i landet de bor."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2010 fremme forslag om at det settes av øremerkede midler til
å videreutbygge og sikre en sykehjemsdekning på 25 pst. av antall
eldre over 80 år innen 2012, og at eldre over 67 år som ikke omfattes
av retten til fri tannbehandling får utgiftene dekket under et nærmere definert
egenandelssystem for tannhelse."
"Stortinget ber Regjeringen om at det med hjemmel
i lov utarbeides en ny kvalitetsforskrift hvor grunnleggende behov
for hjelpetrengende blir klart og utvetydig definert."
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag om å fjerne avkortningen av pensjoner for gifte og samboende
pensjonister under denne innstillingens kapittel 10.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ultralydundersøkelse er et effektivt middel for å oppdage
kreft, viktige funn i pulsårene, utposninger og trange årer på et
tidlig stadium. Ifølge røntgenlege Tor Austad kan for eksempel testikkelkreft
oppdages ved en størrelse på 2–3 millimeter, ca. 1–2 år før pasienten selv
kan merke symptomer. På Universitetssykehuset i Nord-Norges hjemmesider
står det at ca. 230 nordmenn rammes av denne sykdommen hvert år.
Gjennomsnittsalderen for testikkelkreftpasienter er 28 år.
Disse medlemmer vil peke på at
allerede i VG (Verdens Gang) i september 2007 kunne man lese følgende:
"Forskere i Trondheim har utviklet en ny ultralydteknologi
som gjør detmulig å oppdage kreft og
sykdommer i hjerte- og karsystemet mye tidligere."
Dette er etter disse medlemmers mening
en kostnadseffektiv undersøkelsesmetode for å finne livstruende
sykdommer på et tidspunkt hvor det fremdeles er en meget god prognose. Det
er bred enighet om at forebyggende arbeid og forebyggende medisin
er viktige faktorer for at vi skal lykkes med å ha en effektiv og
kostnadseffektiv helsetjeneste.
Disse medlemmer vil derfor be
Regjeringen vurdere en mer utstrakt bruk av regelmessige ultralydundersøkelser
overfor pasientgrupper der dette kan være formålstjenlig og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en vurdering av
bruken av regelmessige ultralydundersøkelser som forebyggende tiltak
for å oppdage kreft og legge frem sak for Stortinget snarest mulig."