Erstatningsnemnden som behandler krav om erstatning
som følge av beslagleggelse av fiskefelt har hatt en stor økning
i antall saker etter sommeren 2008. Det har vært innsamling av seismikk
i regi av Oljedirektoratet utenfor Lofoten og Vesterålen både sommeren
2007 og sommeren 2008. Seismiske undersøkelser foregår ved at det
skytes kraftige lydbølger ned mot havbunnen. Mange fiskere søker
om erstatning for reduserte fangstinntekter som følge av at fisken
er blitt skremt av seismikkskytingen.
Det er sannsynlig at det fremdeles vil være
stor pågang av søknader til denne erstatningsnemnden, og at det
kommer flere søknader fra andre områder der det har vært seismikkskyting.
Dette gjelder både Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. Oljedirektoratet
har dessuten planer om å foreta ytterligere seismikkskyting utenfor
Lofoten og Vesterålen sommeren 2009.
Bevilgningen i 2009 er 2,14 mill. kroner. I tillegg
er det overført 4,25 mill. kroner fra 2008. Disponibel bevilgning
i 2009 er således 6,39 mill. kroner. Det anslås på usikkert grunnlag
at utbetalingene for 2009 vil kunne bli om lag 10,5 mill. kroner.
Det fremmes derfor forslag om at kap. 1050 post 74
økes med 4,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Venstre støtter ikke
Regjeringens kartlegging av oljeforekomster utenfor Lofoten og Vesterålen,
da disse områdene er noen av verdens viktigste fiske- gyteområder
for en rekke fiskearter. Fiskeindustrien i Lofoten og Vesterålen
meldte i 2008 om en reduksjon på omkring 70 pst. av landinger av sei
og blåkveite etter den seismiske skytingen startet. Den seismiske
aktiviteten har utløst en rekke konflikter mellom fiskere og oljenæringen,
som på hver sin side hevder å ha rett til å bruke havområdet.
Dette medlem mener Regjeringens
håndtering av denne konflikten har vært lite tilfredsstillende,
og ber Regjeringen følge opp sin egen St.meld. nr. 8 (2005–2006)
om helhetlig forvaltning av det marine miljø i Barentshavet og havområdene
utenfor Lofoten, Innst. S. nr. 225 (2005–2006), hvor det fremgår
at fiskeinteresser og gytevandringer går foran oljeaktivitet.
For 2009 er det bevilget 33,1 mill. kroner til føringstilskudd
og 6,5 mill. kroner til tilskudd til mottaksstasjoner for fisk.
Av dette er 31,6 mill. kroner bevilget over kap. 1050, post 75 Tilskudd til
næringstiltak i fiskeriene, og 8 mill. kroner over kap. 2415, post
75 Marint verdiskapingsprogram. Begge tiltakene har som formål å
bidra til en bedre mottakssituasjon for den mindre mobile kystflåten.
Den globale finanskrisen har medført et utfordrende
marked særlig for torsk. Lavere priser, vanskeligheter med å få
solgt, krav om økte kredittider og økt lager i Norge har medført
at en rekke fiskemottak har problemer med å kunne kjøpe mer fisk.
Mottakene som fortsatt har muligheter til å kunne kjøpe fisk, er
ikke nødvendigvis lokalisert der fisken er tilgjengelig. Statlig
føringstilskudd for å dekke deler av merkostnadene ved å transportere
fisk til aktuelle mottak, bidrar til en bedre fungerende mottakssituasjon
for fiskerne. Prognosene tilsier at det vil være behov for økt føringstilskudd
i 2009 for å sikre at føringsordningene kan videreføres ut 2009.
Eksportutvalget for fisk AS (EFF) driver langsiktig
markedsføring i viktige markeder for norsk fisk. Innenfor den økte
bevilgningen til marint verdiskapingsprogram på 20 mill. kroner i
Regjeringens tiltakspakke har 11,5 mill. kroner gått til en ekstraordinær
markedsinnsats for torsk, som ledd i et samlet "spleiselag" med næringen
på 20 mill. kroner. Det er også bevilget ytterligere 5 mill. kroner
til ekstraordinære markedstiltak innenfor bevilgningen til Marint verdiskapingsprogram.
Generisk markedsføring er vurdert som et effektivt
virkemiddel for å øke etterspørselen etter norsk sjømat, og vil
kunne komme alle aktører til gode. Som ledd i en ytterligere innsats
for å bidra til å avhjelpe eksportsituasjonen for norsk sjømat,
foreslås det derfor økt bevilgning til markedstiltak. Midlene vil
benyttes til å gjennomføre kampanjer som kan gi resultater på 3–6 måneders
sikt. Det forutsettes at næringen selv også skal bidra med midler.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1050 post 75
økes med 19 mill. kroner til økt føringstilskudd og tilskudd til
markedstiltak i regi av Eksportutvalget for fisk.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at finanskrisen
har ført til økt lageroppbygging – spesielt for saltfisk/klippfisk,
noe som medfører en svært vanskelig økonomisk situasjon for mange
innenfor denne delen av næringen. Etter disse medlemmers syn
er det derfor viktig å komme med tiltak for å avhjelpe den vanskelige
markedssituasjonen som denne delen av næringen har kommet opp i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
derfor foreslå at det avsettes 50 mill. kroner til markedsføringstiltak
for denne delen av næringen. Denne bevilgningen skal ikke utløse
krav om at næringen skal bidra med ekstra midler. Disse medlemmer finner
det naturlig at Eksportutvalget for fisk gjennomfører markedskampanjene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til at det allerede eksisterer en
erstatningsordning for uforutsette hendelser for produsenter i landbruket
som blant annet kommer til anvendelse ved tilfeller av sykdom. Disse
medlemmer registrerer samtidig at det ikke er etablert en tilsvarende
ordning for fiskeri- og havbruksnæringen selv om risikoen for slike
uforutsette vanskeligheter er stor også for denne næringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at saken om VHS-smitte i Fjordlaks sitt anlegg i Storfjorden har
gjort denne saken høyaktuell, og viser til at Mattilsynets vedtak
om tvangsslakting ble gjennomført til tross for stor faglig uenighet
og uten at det eksisterer en erstatningsordning. Disse medlemmer mener
Mattilsynets praksis uten at det foreligger en erstatningsordning
gir en uholdbar situasjon for næringen, og ønsker derfor at de store
økonomiske konsekvensene som Mattilsynets vedtak har påført Fjordlaks
skal erstattes.
Disse medlemmer mener det i større
grad må bli en likebehandling av landbruks- og fiskerinæringen og
fremmer på bakgrunn av dette følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for en erstatning
til Fjordlaks som følge av de økonomiske konsekvenser selskapet
ble påført av Mattilsynets vedtak om tvangsslakting av fisk."
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 69 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1050 | | Diverse fiskeriformål | |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak
i fiskeriene, kan
overføres, forhøyes med | 69 000 000 |
| | fra kr 54 000 000
til kr 123 000 000" | |