Vraket av den tyske ubåten U-864 utenfor Fedje hadde
en last på anslagsvis 65–70 tonn metallisk kvikksølv da den ble
torpedert i 1945. Regjeringen mener det vraket av U-864 bør heves
og at forurenset havbunn bør dekkes til med rene masser. Selve hevingsoperasjonen
vil bli svært omfattende og kompleks, og må av hensyn til værforholdene
gjennomføres om sommeren. Det er nødvendig å gjennomføre nærmere
kvalitetssikring (KS 2), detaljplanlegging og prosjektering for
å minimere risikoen for uhell. Kystverket er i gang med dette arbeidet.
Spesialutstyr må også utvikles, produseres og testes. For å gi forsvarlig
tid til nødvendige forberedende arbeider, vil hevingsoperasjonen
tidligst kunne gjennomføres sommeren 2011.
Det er nødvendig med ytterligere kvalitetssikring
og vurderinger før det kan fremmes en sak for Stortinget med anslåtte
kostnadsrammer og forslag til fullmakt til å inngå bindende kontrakt
om heving av U-864. Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake
til Stortinget om saken. For arbeider knyttet til U-864 i 2009 har
Kystverket anslått et samlet behov for økte bevilgninger på 8,2
mill. kroner. Dette skal dekke Kystverkets interne prosjektkostnader
og ekstern bistand, samt videreføring av prøvetakingen av fisk ved
vraket. I tillegg må det settes i gang et miljøovervåkingsprogram
knyttet til bunnsedimenter.
På denne bakgrunn fremmes det forslag om at bevilgningen
på kap. 1062 post 1 i 2009 økes med 8,2 mill. kroner til videre
arbeid med U-864.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1062 post
21 med til sammen 91,6 mill. kroner i 2009, fordelt med 81,5 mill.
kroner til kostnader i 2009 til fjerning av vraket av krysseren
"Murmansk" og 10,1 mill. kroner for å dekke resterende kostnader
knyttet til aksjonen etter "Crete Cement".
Det bes videre om at Stortinget samtykker i
at Fiskeri- og kystdepartementet i 2009 kan forplikte staten innenfor
en kostnadsramme på 328 mill. kroner til fjerning av vraket av krysseren "Murmansk",
jf. forslag til romertallsvedtak.
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Fiskeri- og
kystdepartementet ble det orientert om at Kystverket skulle fremme
forslag med sikte på fjerning av vraket av krysseren "Murmansk"
på en sikker og miljømessig forsvarlig måte og at Regjeringen ville
komme tilbake til saken på egnet måte.
Kystverket konkluderte høsten 2008 med at vraket
kan fjernes på en sikkerhetsmessig og miljømessig forsvarlig måte.
Den 19. desember 2008 ble det lyst ut anbudskonkurranse om fjerning
av vraket, med forbehold om Stortingets samtykke. Fristen for å
levere inn tilbud var 30. mars 2009. Det kom inn seks anbud. Kystverket
har forhandlet frem en kontrakt om fjerning av vraket, der det er
tatt forbehold om Stortingets samtykke. Arbeidet vil foregå i perioden
2009–2011.
Kystverket har på bakgrunn av den framforhandlede
kontrakten vurdert at det er behov for en samlet bevilgning i perioden
2009–2011 på 328 mill. kroner for fjerning av vraket. Det er da
ikke tatt hensyn til eventuelle inntekter fra salg av stål fra vraket,
siden disse inntektene er svært usikre.
Kystverket har høsten 2008, parallelt med anbudsutlysningen
for fjerning, fulgt opp med et nytt pålegg til eier. Eier har ikke
respondert på pålegget, og det foreligger ikke andre opplysninger
som tilsier at eieren vil iverksette en fjerning.
Aksjonen knyttet til håndteringen av "Crete
Cement" anslås av Kystverket å koste om lag 16,6 mill. kroner. Av
dette ble 6,5 mill kroner utbetalt i 2008. Det er anslått at utbetalingene
i 2009 vil bli på om lag 10,1 mill. kroner. I tråd med forurensningslovens
prinsipp om at forurenser betaler, vil Kystverket på vanlig måte
og innenfor rammen av sjølovens begrensningsregler fremme krav mot
ansvarlig forurenser (reder) om refusjon av statens kostnader til
oljevernaksjonen.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.