15.3.1 Post 50 Fondsavsetningar

Samandrag

Som et engangstiltak for 2009 fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på kap 1150 post 50 på til sammen 200 mill kroner til en ekstraordinær investeringspakke for landbruket. Det foreslås at 150 mill. kroner disponeres til investeringer i jordbruket og 50 mill. kroner til skogtiltak, i hovedsak til utsiktsrydding langs veier og til bioenergi. Midlene tilføres Landbrukets utviklingsfond (LUF).

Skogtiltak

Skogsektoren er en internasjonal næring som rammes hardt av den økonomiske utviklingen. Den norske næringen opplever betydelig fall i eksportinntekter og sterkt fall i innenlands etterspørsel etter trelast. Dette fører til redusert avvirkning, økende omfang av permitteringer i alle deler av verdikjeden og økt risiko for konkurser i driftsapparatet. Det er ikke mulig å forhindre effektene av etterspørselssvikten på verdensmarkedet, men de foreslåtte tiltakene skal bidra til fortsatt aktivitet for driftsapparatet i skogsektoren.

50 mill. kroner av tilleggsbevilgningen vil i hovedsak bli benyttet til utsiktsrydding av kratt langs veier og til bioenergiformål. Midlene skal ses i sammenheng med de ordinære skogbruksvirkemidlene for 2009, bioenergiprogrammet under LUF, og med tiltakspakka som ble vedtatt vinteren 2009, herunder midlene til samling og flising av bioenergivirke. Tiltakene vil gi positiv sysselsettingseffekt, og vil også styrke oppfølgingen av Stortingets klimaforlik fra 2008.

Landskapet langs offentlige veier og utkikkspunkter gror til. Utsiktsrydding langs prioriterte strekninger foreslås derfor iverksatt. I tillegg til sysselsettingseffekter vil tiltaket ha betydning for reiseliv, reduserte viltpåkjørsler, og det vil gi bioenergiråstoff.

Leveranser av skogsvirke til bioenergi skal også bidra til å motvirke den negative utviklingen i skogsektoren, og bidra i klimasammenheng.

Fylkesvise bygdeutviklingsmidler

Fylkesvise bygdeutviklingsmidler (BU-midlene) skal legge til rette for næringsutvikling som danner grunnlag for langsiktig, lønnsom verdiskaping og desentralisert bosetting med utgangspunkt i landbrukets ressurser generelt og landbrukseiendommen spesielt. Det foreslås å styrke de fylkesvise bygdeutviklingsmidlene (BU-midlene) over LUF med 150 mill. kroner til investeringer i jordbruket.

Til sammen foreslås kap. 1150 post 50 økt med 200 mill. kroner. Forslaget er omtalt i Statens tilbud til jordbruksoppgjøret.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser behovet for nye investeringer i landbruket, da skogsektoren er en av næringene som er hardest rammet av finanskrisa, og på kort tid har opplevd betydelig fall i eksportinntekt og sterkt fall i innenlands etterspørsel etter trelast. Disse medlemmer er av den oppfatning at det er behov for nyinvesteringer i landbruket og at den generelle situasjonen i byggenæringen gjør at det kan iverksettes ekstra tiltak i nyinvesteringer i landbruket. Disse medlemmer er likevel skeptiske til at Regjeringen ikke konkret nevner hvilke tiltak og investeringer disse midlene skal gå til. Disse medlemmer forutsetter derfor at disse midlene brukes til å sørge for ivaretakelse av nye krav i husdyrforskrifter, og til nybygg som bidrar til strukturrasjonalisering i landbruket.

Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker en fremtidsrettet landbruksnæring over hele landet. Utfordringene ved at globale handelsforhold er i endring må møtes med tiltak som gjør landbruket mer robust og konkurransedyktig. Disse medlemmer mener jordbrukspolitikken må bli mer fremtidsrettet og viser til Dokument nr. 8:79 (2006–2007) om en fremtidsrettet jordbrukspolitikk. Disse medlemmer vil fremheve at reguleringer som legger hindringer i veien for de næringsutøverne som ønsker å satse må fjernes. Høyre vil oppheve boplikten, fordi den er et sterkt inngrep i den enkeltes rett til å velge sin egen bopel og i eiendomsretten, og viser til egne merknader Ot.prp. nr. 44 (2008–2009), der vi fremmer forslag om fjerning av boplikten. Når 35 000 gårdshus står tomme, og mange står til forfalls, er det på tide å se nærmere på hvordan boplikten virker. Høyre vil oppheve priskontrollen på landbrukseiendommer fordi den bidrar til å gjøre bøndene fattigere, og fordi den hemmer bosetningen og investeringene i distriktene. Høyre vil oppheve delingsforbudet i jordloven, fordi det fratar aktive bønder råderett over egen eiendom og gjør risikoen ved nyinvesteringer med pant unødvendig stor. Videre viser disse medlemmer til forslag fremmet i forbindelse med Statsbudsjettet for 2009 som styrker det næringsmessige handlingsrommet for norske bønder.

Disse medlemmer mener det er realistisk og nødvendig gradvis å redusere overføringsnivået til jordbruket, men det er viktig at dette skjer samtidig som man fjerner reguleringer som legger unødige hindringer i veien for de som ønsker å satse, samt for de som eier landbrukseiendom. Disse medlemmer viser til St.prp. nr. 67 (2008–2009), kap. 1150 post 50, om fondsavsetninger som er et engangstiltak beskrevet som en ekstraordinær investeringspakke for landbruket. Regjeringen foreslår blant annet at det bevilges 150 mill. kroner til investeringer i landbruket. Disse medlemmer deler Regjeringens syn på at det er et langsiktig behov for investeringer innenfor det tradisjonelle landbruket, men finner det ikke godt nok begrunnet at disse investeringene skal skje via ekstra bevilgninger revidert budsjett. Disse medlemmer mener at for eksempel bedre vilkår for samdrifter vil kunne øke grunnlaget for nye investeringer i jordbruket.

Disse medlemmer foreslår på bakgrunn av dette å redusere bevilgningene til gjennomføring av jordbruksavtalen med 450 mill. kroner, fordelt på en reduksjon til fondsavsetninger med 150 mill. kroner, samt en reduksjon til pristilskudd (kap. 1150 post 73) med 75 mill. kroner samt en reduksjon i direkte tilskudd (kap. 1150 post 74) med 225 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

50

Fondsavsetninger, forhøyes med

50 000 000

fra kr 915 753 000 til kr 965 753 000

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.:

73

Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med

75 000 000

fra kr 2 148 400 000 til kr 2 073 400 000

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.:

74

Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med

225 000 000

fra kr 7 234 919 000 til kr 7 009 919 000"

Komiteens medlem fra Venstre har registrert en kraftig omlegging av virkemidlene og tilskuddsordningene til skogsbilveier og granplanting under denne regjering. Det var ordninger som regjeringen Bondevik II ut fra et miljømessig perspektiv avviklet eller reduserte. Dette medlem mener fortsatt det er det eneste rette dersom vi skal sette miljøhensyn foran andre hensyn, vil derfor redusere midler til dette formålet med 40 mill.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

50

Fondsavsetninger, forhøyes med

160 000 000

fra kr 915 753 000 til kr 1 075 753 000"