Som et engangstiltak for 2009 fremmes forslag om
en tilleggsbevilgning på kap 1150 post 50 på til sammen 200 mill
kroner til en ekstraordinær investeringspakke for landbruket. Det
foreslås at 150 mill. kroner disponeres til investeringer i jordbruket
og 50 mill. kroner til skogtiltak, i hovedsak til utsiktsrydding
langs veier og til bioenergi. Midlene tilføres Landbrukets utviklingsfond
(LUF).
Skogsektoren er en internasjonal næring som rammes
hardt av den økonomiske utviklingen. Den norske næringen opplever
betydelig fall i eksportinntekter og sterkt fall i innenlands etterspørsel
etter trelast. Dette fører til redusert avvirkning, økende omfang
av permitteringer i alle deler av verdikjeden og økt risiko for
konkurser i driftsapparatet. Det er ikke mulig å forhindre effektene
av etterspørselssvikten på verdensmarkedet, men de foreslåtte tiltakene
skal bidra til fortsatt aktivitet for driftsapparatet i skogsektoren.
50 mill. kroner av tilleggsbevilgningen vil
i hovedsak bli benyttet til utsiktsrydding av kratt langs veier
og til bioenergiformål. Midlene skal ses i sammenheng med de ordinære
skogbruksvirkemidlene for 2009, bioenergiprogrammet under LUF, og
med tiltakspakka som ble vedtatt vinteren 2009, herunder midlene
til samling og flising av bioenergivirke. Tiltakene vil gi positiv sysselsettingseffekt,
og vil også styrke oppfølgingen av Stortingets klimaforlik fra 2008.
Landskapet langs offentlige veier og utkikkspunkter
gror til. Utsiktsrydding langs prioriterte strekninger foreslås
derfor iverksatt. I tillegg til sysselsettingseffekter vil tiltaket
ha betydning for reiseliv, reduserte viltpåkjørsler, og det vil
gi bioenergiråstoff.
Leveranser av skogsvirke til bioenergi skal
også bidra til å motvirke den negative utviklingen i skogsektoren,
og bidra i klimasammenheng.
Fylkesvise bygdeutviklingsmidler (BU-midlene)
skal legge til rette for næringsutvikling som danner grunnlag for
langsiktig, lønnsom verdiskaping og desentralisert bosetting med
utgangspunkt i landbrukets ressurser generelt og landbrukseiendommen
spesielt. Det foreslås å styrke de fylkesvise bygdeutviklingsmidlene (BU-midlene)
over LUF med 150 mill. kroner til investeringer i jordbruket.
Til sammen foreslås kap. 1150 post 50 økt med 200
mill. kroner. Forslaget er omtalt i Statens tilbud til jordbruksoppgjøret.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
behovet for nye investeringer i landbruket, da skogsektoren er en
av næringene som er hardest rammet av finanskrisa, og på kort tid har
opplevd betydelig fall i eksportinntekt og sterkt fall i innenlands
etterspørsel etter trelast. Disse medlemmer er av
den oppfatning at det er behov for nyinvesteringer i landbruket
og at den generelle situasjonen i byggenæringen gjør at det kan
iverksettes ekstra tiltak i nyinvesteringer i landbruket. Disse
medlemmer er likevel skeptiske til at Regjeringen ikke konkret nevner
hvilke tiltak og investeringer disse midlene skal gå til. Disse
medlemmer forutsetter derfor at disse midlene brukes til
å sørge for ivaretakelse av nye krav i husdyrforskrifter, og til
nybygg som bidrar til strukturrasjonalisering i landbruket.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker en
fremtidsrettet landbruksnæring over hele landet. Utfordringene ved
at globale handelsforhold er i endring må møtes med tiltak som gjør
landbruket mer robust og konkurransedyktig. Disse medlemmer mener
jordbrukspolitikken må bli mer fremtidsrettet og viser til Dokument
nr. 8:79 (2006–2007) om en fremtidsrettet jordbrukspolitikk. Disse
medlemmer vil fremheve at reguleringer som legger hindringer
i veien for de næringsutøverne som ønsker å satse må fjernes. Høyre
vil oppheve boplikten, fordi den er et sterkt inngrep i den enkeltes
rett til å velge sin egen bopel og i eiendomsretten, og viser til
egne merknader Ot.prp. nr. 44 (2008–2009), der vi fremmer forslag
om fjerning av boplikten. Når 35 000 gårdshus står tomme, og mange
står til forfalls, er det på tide å se nærmere på hvordan boplikten
virker. Høyre vil oppheve priskontrollen på landbrukseiendommer
fordi den bidrar til å gjøre bøndene fattigere, og fordi den hemmer bosetningen
og investeringene i distriktene. Høyre vil oppheve delingsforbudet
i jordloven, fordi det fratar aktive bønder råderett over egen eiendom
og gjør risikoen ved nyinvesteringer med pant unødvendig stor. Videre
viser disse medlemmer til forslag fremmet i forbindelse med
Statsbudsjettet for 2009 som styrker det næringsmessige handlingsrommet
for norske bønder.
Disse medlemmer mener det er
realistisk og nødvendig gradvis å redusere overføringsnivået til
jordbruket, men det er viktig at dette skjer samtidig som man fjerner
reguleringer som legger unødige hindringer i veien for de som ønsker å
satse, samt for de som eier landbrukseiendom. Disse medlemmer viser
til St.prp. nr. 67 (2008–2009), kap. 1150 post 50, om fondsavsetninger
som er et engangstiltak beskrevet som en ekstraordinær investeringspakke
for landbruket. Regjeringen foreslår blant annet at det bevilges 150
mill. kroner til investeringer i landbruket. Disse medlemmer deler
Regjeringens syn på at det er et langsiktig behov for investeringer
innenfor det tradisjonelle landbruket, men finner det ikke godt
nok begrunnet at disse investeringene skal skje via ekstra bevilgninger
revidert budsjett. Disse medlemmer mener at for eksempel
bedre vilkår for samdrifter vil kunne øke grunnlaget for nye investeringer
i jordbruket.
Disse medlemmer foreslår på bakgrunn
av dette å redusere bevilgningene til gjennomføring av jordbruksavtalen
med 450 mill. kroner, fordelt på en reduksjon til fondsavsetninger
med 150 mill. kroner, samt en reduksjon til pristilskudd (kap. 1150
post 73) med 75 mill. kroner samt en reduksjon i direkte tilskudd
(kap. 1150 post 74) med 225 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 50 | Fondsavsetninger,
forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 915 753
000
til kr 965 753 000 | |
| | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.: | |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med | 75 000 000 |
| | fra kr 2 148 400
000
til kr 2 073 400 000 | |
| | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.: | |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med | 225 000 000 |
| | fra kr 7 234 919 000
til kr 7 009 919 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre har
registrert en kraftig omlegging av virkemidlene og tilskuddsordningene
til skogsbilveier og granplanting under denne regjering. Det var
ordninger som regjeringen Bondevik II ut fra et miljømessig perspektiv
avviklet eller reduserte. Dette medlem mener fortsatt
det er det eneste rette dersom vi skal sette miljøhensyn foran andre
hensyn, vil derfor redusere midler til dette formålet med 40 mill.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 50 | Fondsavsetninger,
forhøyes med | 160 000 000 |
| | fra kr 915 753 000
til kr 1 075 753 000" | |