Bevilgningen til Transnova skal brukes til å støtte
prosjekter og tiltak i fasen mellom forskning og utvikling og markedsintroduksjon.
Prosjektene vil typisk være store og ha gjennomføringstid som strekker
seg utover budsjettåret. Det kan for eksempel være aktuelt å yte støtte
til demonstrasjonsprosjekter for produksjon eller innfasing av alternative
drivstoff eller ny transportteknologi. Det legges opp til å utbetale
noe av midlene når prosjektet starter, med sluttutbetaling når prosjektet
er gjennomført. For å unngå at det bare kan gis støtte til småprosjekter
som kan gjennomføres innenfor ett budsjettår, og for å bidra til
at de beste prosjektene tildeles midler, foreslås det at kap. 1301
Forskning og utvikling mv., post 72 Tilskudd til miljøvennlig transport,
Transnova-prosjektet, får tilføyd stikkordet "kan overføres", jf.
forslag til romertallsvedtak.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer i Innst. S. nr. 139 (2008–2009)
til Regjeringens tiltakspakke, advarte mot Transnova-prosjektet
fordi dette var et prosjekt under etablering, og at det derved ikke
ville ha noen umiddelbar sysselsettingseffekt. Disse medlemmer er
derfor ikke overrasket over at Regjeringen ikke greier å bruke bevilgningen
på 50 mill. kroner innenfor budsjettåret 2009, og at Regjeringen
i St.prp. nr. 67 (2008–2009) åpner for at midlene i kap. 1301 Forskning
og utvikling mv., post 72 Tilskudd til miljøvennlig transport, Transnova-prosjektet, får
tilføyd stikkordet "kan overføres", jf. Regjeringens forslag til
romertallsvedtak XII tredje ledd. Disse medlemmer gikk
imot bevilgningen i Innst. S. nr. 139 (2008–2009) til Regjeringens
tiltakspakke, og ønsker derfor også å gå imot at pengene kan overføres.